  • 51. Data: 2002-11-13 19:59:44
    Temat: Re: Oblicznie i zaokraglanie odsetek
    Od: "Robert" <m...@w...pl>

    In news:aqu92n$sjr$1@news.onet.pl, Marcin_ wrote:

    > Ok jeden grosz to nic, ale patrzac z perspektywy wszystkich klientow
    > to maze zebrac sie ladna sumka,

    A tu się nie mogę zgodzić. Błąd ten ma rozkład ze średnią (w sensie
    populacji) zerową.

    > a pozatym w Inteligo mazna miec kilka rachunkow i na kazdym 1 grosz w
    plecy :))).

    Patrz wyżej - chyba że znając algorytm zaokrągleń będziesz celowo sterował
    stanem konta.

  • 52. Data: 2002-11-13 20:14:02
    Od: "Marcin_" <t...@w...pl>

  • 53. Data: 2002-11-13 20:32:33
    Temat: Wycofuje sie
    Od: "ewa" <n...@i...pl>

    Użytkownik "Jarosław Lech" <j...@a...net.pl> napisał w wiadomości

    Znalazlam inne zrodlo i jednak sie wycofuje. Jak byk stoi, ze przy 5
    zaokraglamy w gore. I musze sie pokajac: sama nie sprawdzilam zrodel, o
    ktorych napisalam. Podano mi te przyklady, jako sprawdzone. I az sie boje
    sprawdzic, czy czasem cos nie zostalo zle zrozumiane. Jutro bede mogla te
    rozdzialy przeczytac sama. Jesli znajomy mial racje, napisze o tym cytujac
    rozdzial.
    I dopoki nie znajde innej informacji, zgadzam sie, ze ostatecznie 232,2, a
    nie 232,10 ani 232,20.
    Sorry za zamieszanie.
    Ewa

  • 54. Data: 2002-11-13 23:30:03
    Od: Mariusz Mroczkowski <M...@p...f127.n480.z2.fidonet.org>

    Hello All!

    13 Nov 02 17:38, ewa pisal do All:

    e> Owszem. Niezaleznie od tego, co stoi dalej. Moze logika sie tu troche
    e> buntuje, bo w niektorych przypadkach blad przyblizenia jest wiekszy,

    - i dlatego żadne instytucje finansowe ani arkusze kalkulaczyjne tak nie
    zaokrąglają.

    zawsze: od 0,5 w górę

    Pozdrawiam!
    Mariusz -=maVox=-

  • 55. Data: 2002-11-14 00:05:01
    Od: Mariusz Mroczkowski <M...@p...f127.n480.z2.fidonet.org>

    Hello All!

    13 Nov 02 08:35, Jarosław Lech pisal do All:

    JL> Jeśli chodzi o samo zaokrąglenie, to chyba nie masz racji. Po
    JL> drugiej piątce stoi zero, więc przy zaokrąglaniu do 2 cyfr wynikiem
    JL> powinna być liczba 0,35 (do piątki włącznie zaokrągla się w dół).
    JL> Sytuację zmieniłby dopiero ułamek 0,3556.

    EXCEL:
    =ZAOKR(0,35501;2) == 0,36

    - Może to zakończy temat zaokrąglania. :(

    Pozdrawiam!
    Mariusz -=maVox=-

  • 56. Data: 2002-11-14 00:07:04
    Od: Mariusz Mroczkowski <M...@p...f127.n480.z2.fidonet.org>

    Hello All!

    13 Nov 02 20:04, Adam S. pisal do All:

> [...]

    AS> Odsetki naliczne są dziennie, jak myślisz ile znaków po przecinku
    AS> przewidzano w programie. Ja stawiam na 5

    Kiedyś składałem reklamacje w Inteligo i sporządzili dla mnie tabele w excelu w
    której odsetki dzienne były wyliczone do 10 miejsca po przecinku, (a
    oprocentowanie dzienne do 21)
    :)))
    Odsetki są zaokrąglane raz w miesiącu przy kapitalizacji.

    Pozdrawiam!
    Mariusz -=maVox=-

  • 57. Data: 2002-11-14 12:06:32
    Od: gornik <g...@g...w.pl>

    Dnia Wed, 13 Nov 2002 15:22:46 GMT, "ewa" <n...@i...pl> napisał(a):

> [...]

    [ciach książka]

    > Przy okazji odswiezylam sobie troche wiadomosci o przyblizeniach, bledach
    > itp.

    To ja wam jeszcze trochę namieszam - żeby było weselej to przy niektórych
    obliczeniach stosuje się zasadę zaokrąglania do liczby parzystej. Czyli
    np. 35,5 zaokrąglamy do 36, a 34,5 do 34 :-)

    --
    Górnik
    g...@g...w.pl | G.O.R.N.I.K.: General Organism Responsible for

  • 58. Data: 2002-11-14 18:05:25
    Od: "ewa" <n...@i...pl>

    Użytkownik "gornik" <g...@g...w.pl> napisał w wiadomości

    > To ja wam jeszcze trochę namieszam - żeby było weselej to przy niektórych
    > obliczeniach stosuje się zasadę zaokrąglania do liczby parzystej. Czyli
    > np. 35,5 zaokrąglamy do 36, a 34,5 do 34 :-)

    To juz ponad moje sily:-)))
    Ale na grupie pl.sci.matematyka songo napisal:

    nie wiem czy tak jest ale regulowala to polska norma
    PN-70/N-02120 "Zasady zaokrąglania i zapisywania liczb"

    wlasnie probuje odnalezc te norme, ale wyszukiwarka na stronie, ktora
    znalazlam cos kiepsko dziala
    http://www.pkn.pl/PNAdm1/indexPL.htm
    Jeszcze sprobuje pozniej
    Ewa

  • 59. Data: 2002-11-14 18:53:02
    Od: Jarosław Lech <j...@a...net.pl>

    Użytkownik "Robert" <m...@w...pl> napisał w wiadomości

    > Aplikuję Twoją zasadę wyartykułowaną powyżej do Twojego przykładu.
    >
    > 0,3556
    >
    > "Po drugiej piątce stoi pięć, więc przy zaokrąglaniu do 2 cyfr
    > wynikiem powinna być liczba 0,35 (do piątki włącznie zaokrągla
    > się w dół)"
    >
    > Zatem według Twojej zasady 0,3556 zachowuje się identycznie jak
    0,35501

    > Ty jednakże twierdzisz "Sytuację zmieniłby dopiero ułamek 0,3556"
    >
    > W tym widzę sprzeczność.
    >
    > Dla mnie EOT.

    No tak. Dopiero teraz Cię zrozumiałem. I rzczywiście masz rację (w
    moim przykładzie powinno być "0,356", by było logicznie), choć nie mam
    zamiaru rezygnować z zasady wpływu tylko pierwszej nieznaczącej cyfry na
    wynik zaokrąglenia. Co gorsza: rozmawiałem z kilkoma kolegami, szukając
    u nich potwierdzenia swoich poglądów, ale jakoś nie za bardzo znalazłem
    :-( Tak więc w ogóle będę musiał uważać, jeśli zdarzy mi się cokolwiek
    istotnego zaokrąglać :-) Na szczęści przypadek z pierwszego postu w
    wątku jest bardzo "wyśrubowany" i rzadko się zdarza w rzeczywistości.

    --
    Lejak
    j...@p...onet.pl

  • 60. Data: 2002-11-14 22:09:35
    Od: "Robert" <m...@w...pl>

    In news:ar14pg$bni$1@news.tpi.pl, Jarosław Lech wrote:

    > No tak. Dopiero teraz Cię zrozumiałem.
    A, dzięki :) bo już myślałem, że się nie możemy dogadać, a nie lubię tak.

    > zamiaru rezygnować z zasady wpływu tylko pierwszej nieznaczącej cyfry
    > na wynik zaokrąglenia
    Taka zasada jest do obronienia, ale przy zaokrąglaniu *w górę* przy "5" -
    wtedy wszystko gra. Jeśli natomiast uprzemy się, że 2,5 zaokrąglamy do 2, to
    wtedy jednak trzeba patrzeć, bo jak po tej 5 stoi coś niezerowego, to już do
    3 raczej :)

    Nasz problem w tym wątku chyba w dużej mierze wynika ze ścierania się dwóch
    czynników:
    A. bliskości arytmetycznej liczb przed i po zaokrągleniu
    B. ich bliskości psychologicznej

    W przypadku 2,59 wygrywa czynnik A. ( u większości osób, nawet u Ewy). W
    przypadku 2,5001 już było większe wahanie.
    2,5 jest jednakowo odległe arytmetycznie do 2 jak i 3, więc decydujący staje
    się czynnik B. - ponieważ 2,5 jest bardziej "podobne" do 2 niż 3.

    (Uwaga: powyżej mówię o przyczynach wypowiedzi i stanowisk takich bardziej
    intuicyjnych, nie opartych na ścisłych zasadach, to raczej zasady wypływały
    z tych intuicji i dwóch pryncypiów A i B)

    Jeśli już uda nam się pozbyć nieprzyjemnego wrażenia łamania B., to zasada
    zaokrąglania w górę przy następnej cyfrze 5,6,7,8,9; a w dół przy 0,1,2,3,4
    jest bardzo OK :)

    Pozdrawiam i nie myślcie za dużo o zaokrąglaniu przed snem :)