  • 11. Data: 2010-07-09 16:09:31
    Temat: Re: "Nowa uniwersalna karta debetowa" do wypłat gotówki z wszystkich kont :-)
    Od: "witrak()" <w...@h...com>

    MarekZ wrote:
    > Użytkownik "witrak()" <w...@h...com> napisał w wiadomości grup
    a.pl...

    > Piszesz o takim szczególnym przypadku, że na karcie są już rozliczone
    > starsze transakcje bezgotówkowe, a gotówkowa nie zdąży się rozliczyć
    > przed momentem wpłaty na rachunek karty? Bo poza takim szczególnym
    > przypadkiem nic się IMO nie zmienia.

    Ale w stosunku do czego zmienia ? Przyznam, że nie rozumiem sedna
    Twoich zastrzeżeń...

    witrak()

  • 12. Data: 2010-07-09 16:31:23
    Od: "MarekZ" <b...@a...w.pl>

    Użytkownik "witrak()" <w...@h...com> napisał w wiadomości grup
    a.pl...

    > Ale w stosunku do czego zmienia ? Przyznam, że nie rozumiem sedna Twoich
    > zastrzeżeń...

    W poście z godziny 09:03 stwierdziłeś, że po wykonaniu transakcji gotówkowej
    na 1k a następnie bezgotówkowej na 5k, aby nie naliczały się odsetki od 1k
    należy spłacić 6k.

    Uważam, że jest to nieprawdą, i że wystarczy w tym celu spłacić 1k (o ile
    tylko ta transakcja gotówkowa będzie już rozliczona na rachunku karty).
    Sytuacja ta będzie się powtarzać także wtedy, gdy wykonamy kolejne
    transakcje gotówkowe (tzn. będzie można je spłacić przed spłatą tych 5k
    wykonanych wcześniej, o ile tylko będą już rozliczone na rachunku karty) aż
    do momentu wygenerowania się wyciągu. Wtedy w pierwszej kolejności będą się
    spłacały operacje z wyciągu a nie z bieżącego okresu rozliczeniowego, więc w
    istocie będzie trzeba spłacić całe 6k plus doliczone ewentualnie na wyciągu
    odsetki.

  • 13. Data: 2010-07-09 17:31:40
    Od: "witrak()" <w...@h...com>

    MarekZ wrote:
> [...]
    > bieżącego okresu rozliczeniowego, więc w istocie będzie trzeba spłacić
    > całe 6k plus doliczone ewentualnie na wyciągu odsetki.

    O ile się orientuję jest jednak inaczej, ponieważ zgodnie z
    cytowanym wcześniej paragrafem pieniądze wpłacane są
    rozdysponowywane właśnie w takiej kolejności. To, czy wyciąg
    został, czy nie został juz wygenerowany nie ma znaczenia (zresztą
    w zupełnie zgodny ze strategią wszelkich banków sposób).

    Natomiast powód, dla którego, aby wstrzymać naliczanie odsetek,
    trzeba spłacić wszystko (czyli wyzerować zadłużenie), to par.7:

    "7. Bank bez odrębnej dyspozycji Klienta nalicza odsetki od kwot
    wszystkich Transakcji w wysokości określonej w Tabeli
    Oprocentowania za każdy dzień kalendarzowy, zaczynając od dnia
    zaksięgowania Transakcji w Banku, do dnia zaksięgowania
    całkowitej spłaty Zadłużenia. Odsetki od Transakcji
    bezgotówkowych nie są pobierane, jeśli Zadłużenie zostało spłacone
    przed upływem terminu dnia spłaty wskazanego na Wyciągu."

    "Zadłużenie" bowiem oznacza sumę wszystkiego co się Bankowi należy
    - efektywnie więcej niż wyniesie kwota wypłaty: "Zadłużenie -
    łączna kwota zobowiązań Klienta wobec Banku z tytułu Umowy obejmu-
    jąca kwotę dokonanych Transakcji, odsetki oraz wszystkie prowizje
    i opłaty;".
    Zatem jeśli spłacamy niedostatecznie szybko, to od razu należy
    doliczyć odsetki, których się spodziewamy (ja zawsze płacę tyle,
    żeby po rozliczeniu było parę złotych więcej).

    witrak()

  • 14. Data: 2010-07-09 17:51:10
    Od: "MarekZ" <b...@a...w.pl>

    Użytkownik "witrak()" <w...@h...com> napisał w wiadomości grup
    a.pl...

> [...]
    > nie ma znaczenia (zresztą w zupełnie zgodny ze strategią wszelkich banków

    Wygenerowanie wyciągu ma znaczenie, bowiem od chwili wygenerowania wyciągu
    wszystkie wpłaty zaliczane są w pierwszej kolejności na spłatę tego co było
    wykazane na wyciągu. Nie można zatem w sytuacji kiedy mamy przykładowo
    wygenerowany wyciąg na 3k wykonać transakcję gotówkową na 1k i ją spłacić,
    bowiem efektywnie będzie to spłata części należności z wyciągu. O ile na
    wyciągu były tylko transakcje gotówkowe ma to znikome znaczenie (spłacane są
    odsetki, dla których przestaje w tym momencie biec częściowy grace-period).
    Natomiast jeśli na wyciągu są także transakcje bezgotówkowe, ma to duże
    znaczenie.

> [...]
    > Transakcji bezgotówkowych nie są pobierane, jeśli Zadłużenie zostało
    > spłacone przed upływem terminu dnia spłaty wskazanego na Wyciągu."

    Ten punkt dotyczy wyłącznie transakcji bezgotówkowych.

> [...]
    > zobowiązań Klienta wobec Banku z tytułu Umowy obejmu-
    > jąca kwotę dokonanych Transakcji, odsetki oraz wszystkie prowizje i

    Jeśli jest to cytat w jakiś sposób powiązany z cytowanym paragrafem 7, to
    zostało to po prostu niechlujnie zredagowane przez bank.

    > Zatem jeśli spłacamy niedostatecznie szybko, to od razu należy doliczyć
    > odsetki, których się spodziewamy (ja zawsze płacę tyle, żeby po
    > rozliczeniu było parę złotych więcej).

    Zupełnie niepotrzebnie. Odsetki nie istnieją dopóki nie zostaną zaksięgowane
    na rachunku, a to odbywa się wyłącznie (poza przypadkami szczególnymi typu
    rozwiązywanie umowy bez okresu wypowiedzenia) w terminach generowania
    wyciągu. Dodatkowo warto wiedzieć, że doliczone odsetki nie podlegają
    oprocentowaniu.

  • 15. Data: 2010-07-09 18:47:27
    Od: "witrak()" <w...@h...com>

    MarekZ wrote:
> [...]
    > transakcje bezgotówkowe, ma to duże znaczenie.

    > Ten punkt dotyczy wyłącznie transakcji bezgotówkowych.

    Niby dlaczego ? "Transakcja - wypłata gotówki lub dokonanie
    zapłaty za nabywane towary i usługi przy użyciu Karty, [...]"

    Zresztą z brzmienia tego paragrafu wprost wynika, że dotyczy to i
    takich i takich, a dla jednych jest lepiej, bo odsetki nie zostaną
    pobrane jak spłacimy w gp...

    Czytać uważnie :-)

    > Jeśli jest to cytat w jakiś sposób powiązany z cytowanym paragrafem 7,
    > to zostało to po prostu niechlujnie zredagowane przez bank.

    To jest jedna z definicji w regulaminie.

> [...]
    > szczególnymi typu rozwiązywanie umowy bez okresu wypowiedzenia) w
    > terminach generowania wyciągu. Dodatkowo warto wiedzieć, że doliczone

    W związku z definicją (powyżej) Transakcji może masz rację, a może
    nie - ponieważ bank może naliczać odsetki przy każdej spłacie,
    niekoniecznie przy generowaniu wyciągu.

    Zresztą par 16. p.3 mówi
    "3. Dokonane przez Klienta wpłaty przeznaczone są na spłatę
    Zadłużenia wskaza-
    nego na Wyciągach kolejno z następujących tytułów:
    1) odsetek od Zadłużenia,
    2) prowizji i opłat,
    3) zadłużenia z tytułu transakcji gotówkowych,
    4) zadłużenia z tytułu transakcji bezgotówkowych."
    Nie ma tu mowy o "spłacie" tylko "wpłacie" (NB. jest to trochę
    niespójne, bo wcześniej używany jest termin "spłata" w znaczeniu
    właśnie "wpłaty", gdyż używana jest liczba mnoga.

    Tak czy tak, odsetki od wypłat gotówki są zawsze naliczane, a
    przestają być naliczane, gdy saldo wskutek wpłat wyjdzie na zero -
    nie zamierzam ryzykować niedopłaty 2 złotych z tytułu odsetek
    naliczonych w chwili gdy spłaciłem kapitał :-), tym bardziej, że
    odsetki lecą od całej kwoty, a nie resztówki...

    witrak()

  • 16. Data: 2010-07-09 19:18:46
    Od: "MarekZ" <b...@a...w.pl>

    Użytkownik "witrak()" <w...@h...com> napisał w wiadomości grup
    .pl...

> [...]
    >
    > Zresztą z brzmienia tego paragrafu wprost wynika, że dotyczy to i takich i
    > takich, a dla jednych jest lepiej, bo odsetki nie zostaną pobrane jak

    Z brzmienia tego paragrafu wynika to tylko o tyle, że jest on niechlujnie
    zredagowany poprzez odesłanie do ogólnej definicji zadłużenia i braku
    zastrzeżenia, że dotyczy to zadłużenia z tytułu transakcji bezgotówkowych.

> [...]
    > spłaciłem kapitał :-), tym bardziej, że odsetki lecą od całej kwoty, a nie

    Oczywiście nikomu nie będzie przeszkadzać jeżeli będziesz wykonywać
    nadpłaty, ale robisz to całkowicie niepotrzebnie. :-) Odsetki od transakcji
    gotówkowej przestają być naliczane w chwili spłaty tej transakcji (która
    może nastąpić przed spłatą transakcji bezgotówkowych z tego samego okresu
    rozliczeniowego), a nie w chwili wyzerowania salda rachunku karty.

    Analogicznie w przypadku spłaty należności z wyciągu, w celu uzyskania
    efektu nienaliczania się dalszych odsetek od transakcji gotówkowych z tego
    wyciągu wystarczy spłacić odsetki wykazane na wyciągu (i tylko te) oraz
    kwotę nominalną transakcji gotówkowych. Transakcje bezgotówkowe można
    spłacić spokojnie w ostatnim dniu grace-periodu. Samodzielne szacowanie
    odsetek z bieżącego okresu i spłacanie ich przed ich naliczeniem jest już
    kompletnym kosmosem. :-)

    Polecam kiedyś potestować sobie na jakichś drobnych kwotach, żeby strachu
    nie było.

  • 17. Data: 2010-07-09 20:06:22
    Od: "witrak()" <w...@h...com>

    MarekZ wrote:
> [...]
    > niechlujnie zredagowany poprzez odesłanie do ogólnej definicji
    > zadłużenia i braku zastrzeżenia, że dotyczy to zadłużenia z tytułu

    To jest Twoja interpretacja (zresztą naciągana).
    Wg mnie jest bardzo precyzyjnie stwierdzone, że (i) "Bank [...]
    nalicza odsetki od kwot *wszystkich Transakcji* [...]" (wg pewnych
    zasad), natomiast (ii) pod pewnymi warunkami "Odsetki od
    Transakcji bezgotówkowych nie są pobierane,[...]".

    Co tu widzisz nieprecyzyjnego ? Tak zresztą mają wszystkie banki.

    Ewentualnie można byłoby się przyczepić do pozwalającego na
    ukrycie przed niezbyt uważnym klientem sformułowania
    uprawniającego bank do naliczania odsetek od całej kwoty częściowo
    spłaconego zadłużenia, ale to akurat na równi traktuje tr.
    gotówkowe i bezgotówkowe. (NB. Na mnie to jeszcze nie trafiło.)

> [...]
    > transakcji (która może nastąpić przed spłatą transakcji bezgotówkowych z
    > tego samego okresu rozliczeniowego), a nie w chwili wyzerowania salda

    Jak to zrobić ? W tytule przelewu podać "tylko za transakcje
    gotówkowe" ? :-))))

> [...]
    > oraz kwotę nominalną transakcji gotówkowych.

    > Transakcje bezgotówkowe
    > można spłacić spokojnie w ostatnim dniu grace-periodu.

    Akurat regulamin nic takiego nie mówi. Mowi o "wpłatach"
    przeznaczonych na spłatę Zadłużenia, a wpłaty mogą być wykonywane
    kiedykolwiek, przed lub po wygenerowaniu wyciągu.

    > Samodzielne szacowanie odsetek z bieżącego okresu i spłacanie ich przed ich
    > naliczeniem jest już kompletnym kosmosem. :-)

    Że nie masz racji w ogólności to rzecz prawie pewna :-) bo
    sprawdzona w Citi... Ale nie zamierzam analizować regulaminu
    Citi... :-)
    Zresztą gdy nie dostaniesz wyciągu i tak musisz spłacać (co prawda
    bank mówi (par.16) "7. [...] Nieotrzymanie Wyciągu nie zwalnia
    Klienta z dokonania spłaty Kwoty Minimalnej.", ale płacąc tak mało
    nie korzystamy z dobrodziejstw gp, więc de facto musimy policzyć
    wszystko - również odsetki - sami, albo nadpłacić).

    > Polecam kiedyś potestować sobie na jakichś drobnych kwotach, żeby
    > strachu nie było.

    Zacytowane przeze mnie fragmenty jednoznacznie wskazują, że nie
    można "spłacić transakcji gotówkowych", albo bezgotówkowych,
    ponieważ we wpłacie nie można wskazać celu :-P

    A wpłata jest zgodnie z par. 15 p7 (zacytowany jako pierwszy)
    rozdysponowywana tak jak chce bank, w szczególności zaś na
    transakcje gotówkowe - w ostatniej kolejności.

    W związku z tym można spłacić transakcję gotówkową tylko, gdy nie
    mamy w danej chwili zaksięgowanej żadnej bezgotówkowej, ale jak
    ona już jest, to każda wpłata pójdzie na nią. Więc jak wpłata nie
    pokryje salda, to resztowa "niedopłata" zostanie potraktowana jak
    niezapłacona część operacji gotówkowej. A ponieważ gdy takowa nie
    jest spłacona w całości odsetki są naliczane więc... [Tu opojawia
    się możliwość, że bank literalnie potraktujes par. 15 p.7 i dalej
    będzie naliczać odsetki od całej transakcji a nie resztówki, a jak
    będzie kilka wypłat gotówki to jeszcze za niezapłaconą uzna
    największą z nich).

    Well, mam nadzieję, że przed dalszą polemiką przeczytasz dokładnie
    regulamin - tak jak zrobiłby to prawnik banku :-)

    Pozdr.

    witrak()

  • 18. Data: 2010-07-09 21:03:08
    Od: "MarekZ" <b...@a...w.pl>

    Użytkownik "witrak()" <w...@h...com> napisał w wiadomości grup
    a.pl...

> [...]
    > nie są pobierane,[...]".
    >
    > Co tu widzisz nieprecyzyjnego ? Tak zresztą mają wszystkie banki.

    Nieprecyzyjne jest sformułowanie dotyczące tego co nazwałeś "pewnymi
    warunkami".

    > Jak to zrobić ? W tytule przelewu podać "tylko za transakcje gotówkowe" ?
    > :-))))

    O dziwo to się samo stanie, o ile tylko transakcja gotówkowa została
    zaksięgowana wcześniej niż bezgotówkowa a jednocześnie w ramach tego samego
    okresu rozliczeniowego.

> [...]
    > dokonania spłaty Kwoty Minimalnej.", ale płacąc tak mało nie korzystamy z
    > dobrodziejstw gp, więc de facto musimy policzyć wszystko - również

    Jak już pisałem, nikomu nie będzie przeszkadzać to że robisz sobie nadpłaty.

    > Zacytowane przeze mnie fragmenty jednoznacznie wskazują, że nie można
    > "spłacić transakcji gotówkowych", albo bezgotówkowych, ponieważ we wpłacie
    > nie można wskazać celu :-P

    O kolejności spłaty w przypadku karty KIS decyduje typ transakcji. Zatem
    można spłacić gotówkowe nie spłacając bezgotówkowych, natomiast nie można
    odwrotnie. Co w tym jest niezrozumiałego? Nie jest to jedyny stosowany
    wariant, alternatywny jest taki, że spłacane są transakcje bez względu na
    ich rodzaj, a w kolejności księgowania (jest to sposób stosowany np. w ING).

    > W związku z tym można spłacić transakcję gotówkową tylko, gdy nie mamy w
    > danej chwili zaksięgowanej żadnej bezgotówkowej, ale jak ona już jest, to
    > każda wpłata pójdzie na nią.

    Nie no, to już zakrawa na jakąś chwilową pomroczność. :-) Nie dostrzegasz
    sprzeczności tego stwierdzenia z paragrafem 16 pkt 3, który był cytowany w
    poście z godziny 09:03? Ogólnie ten punkt też jest zredagowany tak jakby
    dotyczył tylko transakcji już wykazanych na wyciągach. Znając ten
    bałaganiarski bank nie ma odrębnego punktu dotyczącego transakcji, które
    jeszcze nie są wykazane na wyciągu. Ale kolejność będzie taka sama.

    > Well, mam nadzieję, że przed dalszą polemiką przeczytasz dokładnie
    > regulamin - tak jak zrobiłby to prawnik banku :-)

    Nie mam potrzeby czytania regulaminu, ponieważ są to standardowe
    sformułowania występujące w analogicznych formach w praktycznie wszystkich
    regulaminach, a dla wielu kart przetestowałem to dziesiątki razy w praktyce.
    Zacytowany paragraf 16 niesie wystarczającą ilość informacji. Teoretyzować
    co i jak bank potraktuje można bez końca. Ja Ci piszę jak się to odbywa w
    realnym świecie. Ponownie proponuję: przetestuj a potem możemy wieść dalej
    debatę.

  • 19. Data: 2010-07-09 21:38:31
    Od: "MarekZ" <b...@a...w.pl>

    Użytkownik "MarekZ" <b...@a...w.pl> napisał w wiadomości grup

    > O dziwo to się samo stanie, o ile tylko transakcja gotówkowa została
    > zaksięgowana wcześniej niż bezgotówkowa a jednocześnie w ramach tego
    > samego okresu rozliczeniowego.

    To był fragment dłuższej wypowiedzi, w której odnosiłem się do zasad w ING,
    w Citi i w Getinie. Potem przeredagowałem to i przez pomyłkę zostawiłem
    kawałek, który odnosił się do sposobu stosowanego w ING.

    W przypadku karty KIS to się stanie także wtedy gdy transakcja gotówkowa
    będzie późniejsza od tej bezgotówkowej, byle by była z tego samego okresu
    rozliczeniowego.

    No i już jak się tak stało to do kompletu: w Citi są zasady bardzo podobne
    do tych z Getinu, tylko jest jeszcze warunek dodatkowy: transakcje są
    szeregowane najpierw w kolejności od najniżej oprocentowanych do najwyżej, a
    dopiero później są dzielone na gotówkowe i bezgotówkowe. Spłacane są w
    pierwszej kolejności gotówkowe najniżej oprocentowane, następnie
    bezgotówkowe najniżej oprocentowane itd.

  • 20. Data: 2010-07-09 21:51:56
    Od: "witrak()" <w...@h...com>

    MarekZ wrote:
    > Użytkownik "witrak()" <w...@h...com> napisał w wiadomości grup
    a.pl...

    > Nie no, to już zakrawa na jakąś chwilową pomroczność. :-)

    Istotnie :)))
    Czytałem bądź ile razy i za każdym razem źle :-)

    [Ale trochę widząc to pobawiłeś się moim kosztem, co ? ;-) W W
    końcu wystarczyło dać dwie linijki cytatu...]

> [...]
    > sformułowania występujące w analogicznych formach w praktycznie
    > wszystkich regulaminach, a dla wielu kart przetestowałem to dziesiątki

    Co do tego to już sprawa bardziej dyskusyjna - pamiętam raczej
    odwrotne ustawienie (najpierw bezgotówkowe, potem gotówkowe),
    chyba z AMEXa w Mille [co zresztą mnie doprowadziło do tej wpadki].

    Wniosek końcowy: KIS jest jeszcze lepszą "uniwersalną debetówką"
    niż sądziłem...

    Pozdr.

    witrak()