  • 21. Data: 2010-07-09 22:55:34
    Temat: Re: "Nowa uniwersalna karta debetowa" do wypłat gotówki z wszystkich kont :-)
    Od: "MarekZ" <b...@a...w.pl>

    Użytkownik "witrak()" <w...@h...com> napisał w wiadomości grup
    dyskusyjnych:4c3799f5$0$17084$6...@n...neostrad
    a.pl...

    > [Ale trochę widząc to pobawiłeś się moim kosztem, co ? ;-) W W końcu
    > wystarczyło dać dwie linijki cytatu...]

    Ciekawszym jest to czy gdybyś dalej szedł w zaparte w końcu bym poczuł
    jakieś wątpliwości. ;-)

  • 22. Data: 2010-07-10 07:01:39
    Od: "witrak()" <w...@h...com>

    MarekZ wrote:
    > Użytkownik "witrak()" <w...@h...com> napisał w wiadomości grup
    a.pl...

    > Ciekawszym jest to czy gdybyś dalej szedł w zaparte w końcu bym poczuł
    > jakieś wątpliwości. ;-)

    "W zaparte" ? Sądzisz że pozwoliłbym sobie na taką wpadkę, gdybym
    wcześniej zauważył, że czytam co innego niż napisano ? ;-)

    witrak()

  • 23. Data: 2010-07-20 11:01:54
    Od: "witrak()" <w...@h...com>

    MarekZ wrote:
    > Użytkownik "witrak()" <w...@h...com> napisał w wiadomości grup
    .pl...

> [...]
    > rachunku karty.
    >
    > Analogicznie w przypadku spłaty należności z wyciągu, w celu uzyskania
    > efektu nienaliczania się dalszych odsetek od transakcji gotówkowych z
    > tego wyciągu wystarczy spłacić odsetki wykazane na wyciągu (i tylko te)
    > oraz kwotę nominalną transakcji gotówkowych. Transakcje bezgotówkowe
    > można spłacić spokojnie w ostatnim dniu grace-periodu. Samodzielne
    > szacowanie odsetek z bieżącego okresu i spłacanie ich przed ich
    > naliczeniem jest już kompletnym kosmosem. :-)
    >
    > Polecam kiedyś potestować sobie na jakichś drobnych kwotach, żeby

    No więc wypróbowałem: jest jednak tak jak pisałem (w odniesieniu
    do transakcji bezgotówkowych) - warto nadpłacić, aby nie naliczały
    się dalej odsetki od kwoty równej już naliczonym odsetkom.
    Spłata zadłużenia powoduje bowiem (sprawdzone dla KISu) od razu
    naliczenie odsetek. Ponieważ jednak kolejność rozliczania jest
    jaka jest, najpierw od kwoty wpłaty zostają odjęte naliczone
    odsetki, a dopiero reszta idzie na spłatę kapitału. W efekcie
    pozostaje niespłacony kapitał, od którego odsetki są dalej naliczane.

    Zatem jeśli nie policzy się od razu, ile trzeba zwrócić łącznie z
    odsetkami, to niespłacenie odsetek powoduje dalej oprocentowanie
    tej niedopłaty.

    Summa summarum: moje rozważanie było niesłuszne tylko w
    odniesieniu do kwot transakcji bezgotówkowych - jeśli ich nie brać
    pod uwagę, trzeba nadpłacać ponad kwotę spłacanego kapitału, bo
    inaczej nie zostaje on spłacony :-)

    witrak()

  • 24. Data: 2010-07-20 11:38:21
    Od: "MarekZ" <b...@a...w.pl>

    Użytkownik "witrak()" <w...@h...com> napisał w wiadomości grup
    a.pl...

> [...]
    > kwot transakcji bezgotówkowych - jeśli ich nie brać pod uwagę, trzeba
    > nadpłacać ponad kwotę spłacanego kapitału, bo inaczej nie zostaje on

    Trudno jest mi dyskutować z dokonanym eksperymentem. Jednakże jeśli Getin
    tak postępuje, to postępuje nieprawidłowo.

    Sugerowałbym złożenie reklamacji z powołaniem się na stosowanie anatocyzmu
    oraz na artykuł 482 kodeksu cywilnego (umowa karty kredytowej nie jest umową
    pożyczki długoterminowej).

    Cały Getin czy inny Provident. Jeśli kiedyś wezmę KISa, a taki sposób
    rozliczania jest rzeczywiście stosowany, na pewno taką reklamację złożę.
    Takie ordynarne wielokrotne kapitalizacje choć nie powodują jakichś
    znaczących strat, co do zasady wołają o pomstę do nieba. O ile to prawda. Bo
    w normalnych bankach to się nie zdarza.

  • 25. Data: 2010-07-22 07:34:51
    Od: "witrak()" <w...@h...com>

    MarekZ wrote:
> [...]
    > znaczących strat, co do zasady wołają o pomstę do nieba. O ile to
    > prawda. Bo w normalnych bankach to się nie zdarza.

    Dlaczego uważasz, że jest to wielokrotna kapitalizacja ?
    Z tego, co sam pisałeś :-) jasno wynika, że spłata odsetek ma
    pierwszeństwo nad spłatą kapitału. A skoro tak, dalszej
    kapitalizacji podlega kapitał a nie odsetki (a dokładnie część
    kapitału, która nie została spłacona wskutek zaliczenia części
    spłaty na odsetki).

    Mało tego, jak pisałem wcześniej, nie jest to praktyka tylko tego
    banku - powiedziałbym, że z trudnością znalazłbym bank, który tego
    nie robi: *każdy*, który ma taką kolejność zaliczania wpłat
    (najpierw odsetki, potem kapitał - oczywiście wypłaty gotówkowej)
    *musi* w ten sposób rozliczać wpłaty.
    [A "przeszedłem" już tych banków parę (Mille, BZWBK, Lukas, Citi,
    Pekao, PKO, Raiffeisen, Commerzbank, Polbank, no i Noble/Getin, a
    pewnie o jakichś zapomniałem).]

    Jeżeli sugerujesz, że taka praktyka jest niedozwolona, to podaj
    rozumowanie, które prowadzi do takiego wniosku - coś muszę mieć do
    ewent. reklamacji :-)

    Pozdr.

    witrak()

  • 26. Data: 2010-07-22 08:03:36
    Od: "MarekZ" <b...@a...w.pl>

    Użytkownik "witrak()" <w...@h...com> napisał w wiadomości grup
    a.pl...

> [...]
    > podlega kapitał a nie odsetki (a dokładnie część kapitału, która nie
    > została spłacona wskutek zaliczenia części spłaty na odsetki).

    Odsetki "powstają dla klienta" w chwili ich dopisania do rachunku, a to w
    przypadku KK następuje w chwili generowania wyciągu lub zamykania rachunku.
    Traktowanie spłaty jako spłaty niedopisanych jeszcze odsetek sprowadza się
    do wielokrotnych kapitalizacji (spłacony już faktycznie kapitał nadal
    podlega oprocentowaniu, bo spłata została zaliczona na jakieś wirtualne
    odsetki nieujawnione jeszcze na rachunku), występujących - o ile prawdą
    jest to co piszesz - przy okazji każdej operacji spłaty. Szczerze mówiąc
    trudno mi sobie wyobrazić aby Getin rzeczywiście tak robił, bo jest to
    nieprawidłowość podobnej klasy co liczenie przez Pekao oprocentowania do
    końca okresu rozliczeniowego, pomimo wcześniejszej spłaty transakcji. No ale
    jeśli rzeczywiście sprawdziłeś to eksperymentalnie, to nie da się temu
    zaprzeczyć.

> [...]
    > [A "przeszedłem" już tych banków parę (Mille, BZWBK, Lukas, Citi, Pekao,
    > PKO, Raiffeisen, Commerzbank, Polbank, no i Noble/Getin, a pewnie o

    No. Ale żaden ze znanych mi banków, w których korzystałem z płatnego kredytu
    na kartach [Raiffeisen, ING, mBank, Mille, Multi, PKO BP oraz banki poza
    pl], nie praktykuje zaliczania części wpłaty na spłatę niedoliczonych
    jeszcze na rachunku (ale już należnych) odsetek. Ty sugerujesz, że Getin tak
    robi. I to jest nieprawidłowe, bo jest równoważne anatocyzmowi.

    > Jeżeli sugerujesz, że taka praktyka jest niedozwolona, to podaj
    > rozumowanie, które prowadzi do takiego wniosku - coś muszę mieć do ewent.
    > reklamacji :-)

    Rozumowanie jest banalne. Ty spłacasz kwoty wskazane na wyciągu w podanej w
    regulaminie kolejności, natomiast bank zalicza część wpłaty na jakieś
    nieznane ci bliżej inne niesprecyzowane cele, których wskazania domagasz się
    w reklamacji, gdyż powodują one doliczanie jakichś kolejnych odsetek,
    których według ciebie nie powinno być; kwota odsetek bowiem nie jest zgodna
    z kwotą przez ciebie wyliczoną.

    Rozumiem, że jesteś pewien, iż eksperyment wykonałeś poprawnie? Może byś go
    poddał weryfikacji na grupie?

  • 27. Data: 2010-07-22 10:13:26
    Od: "witrak()" <w...@h...com>

    MarekZ wrote:
    > Użytkownik "witrak()" <w...@h...com> napisał w wiadomości grup
    a.pl...

    > Odsetki "powstają dla klienta" w chwili ich dopisania do rachunku, a to

    Niestety nie - vide opis procedury poniżej (zresztą spotkałem się
    już z tym w innych bankach).

> [...]
    > kolejnych odsetek, których według ciebie nie powinno być; kwota odsetek
    > bowiem nie jest zgodna z kwotą przez ciebie wyliczoną.

    Trochę źle interpretujesz moje twierdzenia: cały czas rozważam
    przypadek zgodny z proponowanym przeze mnie modelem używania tej
    karty jako "uniwersalnej karty debetowej", a zatem staram się
    spłacać wypłatę gotówkową jak najwcześniej, aby zredukować koszty.

    Zatem nie czekam na wyciąg, tylko dokonuję wpłaty na konto karty
    gdy tylko mogę to zrobić - od razu, albo jak tylko pojawi mi się
    gotówka, jeśli jej nie mam w momencie pobrania pieniędzy.

    Zatem Twoje rozumowanie nie odpowiada tej sytuacji - nie mam
    bowiem wyciągu, a spłata którą przeprowadzam powoduje wstrzymanie
    okresu, za który naliczanie jest dokonywane. Zarzut wobec praktyki
    GB/NB dotyczyć musi zatem prawa do naliczania odsetek od chwili
    transakcji i ujawnienia ich dopiero w chwili spłaty (choćby
    częściowej) kapitału.

    Ponieważ OF tak właśnie tłumaczy sposób rozliczania wpłat
    (dzwoniłem i rozmawiałem z osobą, która wydawała się dobrze
    zorientowana w tej sprawie), wypadałoby abyś rozprawił się z taką
    sytuacją :-)

    > Rozumiem, że jesteś pewien, iż eksperyment wykonałeś poprawnie?

    Wg zasad opisanych przeze mnie, a nie tych, do których odnosisz
    się w objaśnieniach...

    > Może byś go poddał weryfikacji na grupie?

    Chętnie, ale na to muszę zaczekać na wyciąg, bo w systemie
    internetowym OF widać tylko operacje, zaś odsetek, prowizji i
    opłat niestety nie.
    Więc może najpierw sprawdźmy, czy Twoje rozumowanie dotyczy
    rozważanej sytuacji.

    Pozdr.

    witrak()

  • 28. Data: 2010-07-22 10:37:32
    Od: "MarekZ" <b...@a...w.pl>

    Użytkownik "witrak()" <w...@h...com> napisał w wiadomości grup
    a.pl...

    > Niestety nie - vide opis procedury poniżej (zresztą spotkałem się już z
    > tym w innych bankach).

    W innych bankach? A ja sądzę, że spotkałeś się z tym w przeszłości w jednym
    banku czyli w Citi, które sobie zdawało sprawę, że było to błędne i nie
    miało problemu z uznawaniem reklamacji z tym związanych. Citi już tak chyba
    od dawna nie robi, choć nie testowałem bo nigdy nie interesował mnie płatny
    kredyt na karcie Citi ze względu na jego koszty.

> [...]
    > musi zatem prawa do naliczania odsetek od chwili transakcji i ujawnienia
    > ich dopiero w chwili spłaty (choćby częściowej) kapitału.

    Zarzut nie może dotyczyć naliczania odsetek od chwili transakcji. Nie może
    też dotyczyć prawa do ich ujawniania później, zresztą im później tym lepiej
    dla klienta banku. Zarzut powinien dotyczyć zaliczania spłaty na poczet nie
    ujawnionych jeszcze na rachunku karty, ale należnych odsetek. Bez znaczenia
    imo jest to, że spłaty dokonujesz w ramach tego samego cyklu rozliczeniowego
    co wypłaty. Należy tylko w treści reklamacji pominąć słowa "na wyciągu".
    Wykonujesz spłatę dokonanych wcześniej transakcji i tyle. Wypłaciłeś 10k,
    spłaciłeś 10k 2 dni później a OF twierdzi, że nadal jakaś ich część podlega
    oprocentowaniu. Przy czym nigdzie nie widać jaka to część (można policzyć
    ale nie o to chodzi). Przy takim podejściu ze strony banku można by tego
    nigdy nie spłacić, no bo niby spłacisz naliczone na wyciągu odsetki w
    całości, ale okaże się, że naliczyły się kolejne, znowu je spłacisz w
    całości, ale znowu naliczą się kolejne (bo ta wpłata znowu nie pokryła
    całości) itd. w nieskończoność

    > Ponieważ OF tak właśnie tłumaczy sposób rozliczania wpłat (dzwoniłem i
    > rozmawiałem z osobą, która wydawała się dobrze zorientowana w tej
    > sprawie), wypadałoby abyś rozprawił się z taką sytuacją :-)

    OF może sobie to tłumaczyć jak chce, z pewnością osoba z OF wie w jaki
    sposób jest to praktycznie rozliczane, co jednak nie wpływa na prawidłowość
    takiego postępowania.

> [...]
    > widać tylko operacje, zaś odsetek, prowizji i opłat niestety nie.
    > Więc może najpierw sprawdźmy, czy Twoje rozumowanie dotyczy rozważanej

    No zaraz, nie masz jeszcze wyciągu ani nie widzisz w systemie wysokości
    naliczonych odsetek (nie da się wywnioskować także z salda dostępnego jak
    rozumiem)? To na czym polegało przeprowadzenie eksperymentu skoro nie znasz
    wysokości naliczonych na koniec okresu rozliczeniowego odsetek? Innymi słowy
    skąd wiesz, jaka będzie ta wysokość odsetek oraz że będzie ona zgodna z
    prezentowaną przez Ciebie koncepcją?

  • 29. Data: 2010-07-23 11:25:37
    Od: "witrak()" <w...@h...com>

    MarekZ wrote:
> [...]
    > tak chyba od dawna nie robi, choć nie testowałem bo nigdy nie
    > interesował mnie płatny kredyt na karcie Citi ze względu na jego koszty.

    Chyba też w BZWBK...

    > Zarzut nie może dotyczyć naliczania odsetek od chwili transakcji. Nie
    > może też dotyczyć prawa do ich ujawniania później, zresztą im później

    Szło mi raczej o koniunkcję tych warunków

    > tym lepiej dla klienta banku. Zarzut powinien dotyczyć zaliczania spłaty

    Tym lepiej dla klienta, jeśli Twoja wykładnia jest właściwa = nie
    do obalenia...

    > na poczet nie ujawnionych jeszcze na rachunku karty, ale należnych
    > odsetek. Bez znaczenia imo jest to, że spłaty dokonujesz w ramach tego

    OK. Ja tak właśnie argumentowałem w rozmowie z (dez)infolinią...

> [...]
    > a OF twierdzi, że nadal jakaś ich część podlega oprocentowaniu. Przy
    > czym nigdzie nie widać jaka to część (można policzyć ale nie o to

    Dokładnie wiadomo: tyle ile pozostało do zapłacenia (patrz niżej).

> [...]
    > okaże się, że naliczyły się kolejne, znowu je spłacisz w całości, ale
    > znowu naliczą się kolejne (bo ta wpłata znowu nie pokryła całości) itd.

    Ależ taka jest praktyka rozmaitych banków z Pekao na czele
    ("hodowcy długu")...
    Poza tym obawiam się, że od strony teoretycznej Twoje rozumowanie
    to paradoks Zenona, a od praktycznej - ze względu na skończoną
    dokładność obliczeń i zaokrąglenia, procedura jest zbieżna...

    > OF może sobie to tłumaczyć jak chce, z pewnością osoba z OF wie w jaki
    > sposób jest to praktycznie rozliczane, co jednak nie wpływa na
    > prawidłowość takiego postępowania.

    Innymi słowy: reklamować! OK, zobaczymy jak sobie z tym poradzą :-)

> [...]
    > jak rozumiem)? To na czym polegało przeprowadzenie eksperymentu skoro
    > nie znasz wysokości naliczonych na koniec okresu rozliczeniowego

    Na tym, że została kwota salda, zatem naliczenie odsetek zostało
    przeprowadzone od razu - Ty jeśli Cię dobrze zrozumiałem -
    twierdziłeś, że dopiero na najbliższym wyciągu. Ale zgoda, dalsza
    część eksperymentu potwierdzi :-P moją tezę jak dostanę wyciąg.

    > odsetek? Innymi słowy skąd wiesz, jaka będzie ta wysokość odsetek oraz
    > że będzie ona zgodna z prezentowaną przez Ciebie koncepcją?

    Jeżeli zadłużenie wynosiło K zł przez N dni, a mamy mieć saldo 0
    (zero) po wpłacie W zł, to o ile stopa procentowa wynosi P % w
    skali 365 dni to odsetki naliczone opisaną metodą wyniosą O złotych:
    O = X * (P/100)*(N/365),
    gdzie X - kwota części kapitału uznanej za spłaconą.
    Po podstawieniu a = (P/100)*(N/365) mamy
    O = X * a
    Dalej, ponieważ wpłata W została podzielona na cześć X i odsetki
    O, czyli
    W = X + O = X + X*a
    to mamy
    X = W/(1+a),
    O = W*a/(1+a)
    Oczywiście gdy W=K mamy niedopłatę R = -O, jednak gdy wpłacimy
    W=K*(1+a)
    to spłacona część kapitału (X) będzie równa K, a R=0

    Pozdr.

    witrak()

  • 30. Data: 2010-07-27 08:43:31
    Od: "MarekZ" <b...@a...w.pl>

    Użytkownik "witrak()" <w...@h...com> napisał w wiadomości grup
    a.pl...

    > Szło mi raczej o koniunkcję tych warunków

    Zarzut nie może dotyczyć koniunkcji tych warunków, bo niczego
    nieprawidłowego w tym nie ma.

    > OK. Ja tak właśnie argumentowałem w rozmowie z (dez)infolinią...

    No tak, tylko infolinia nie ma nic do powiedzenia w kwestii stosowanych
    algorytmów. Tego rodzaju reklamacja musi trafić "wyżej". Co niekoniecznie
    musi się udać zza pierwszym razem. :)

    > Poza tym obawiam się, że od strony teoretycznej Twoje rozumowanie to
    > paradoks Zenona, a od praktycznej - ze względu na skończoną dokładność
    > obliczeń i zaokrąglenia, procedura jest zbieżna...

    Jasne, wiadomo. W praktyce za którymś razem w końcu się zaokrąglą te
    nadprogramowe odsetki do zera.

> [...]
    > dopiero na najbliższym wyciągu. Ale zgoda, dalsza część eksperymentu
    > potwierdzi :-P moją tezę jak dostanę wyciąg.

    OK, kwota salda może sobie być. Clue zagadnienia jest to czy pojawią się na
    wyciągu nadprogramowe odsetki. Sama widoczna kwota salda do spłacenia może
    się sprowadzać do tego, że bank broni się przed przekroczeniem limitu przez
    klienta na skutek ujawnienia na wyciągu należnych odsetek.

    Zatem czekamy w napięciu na wyciąg. ;-)