  • 11. Data: 2013-06-02 15:20:51
    Temat: Re: Ludzie masowo likwidują lokaty
    Od: osa <w...@p...fm>

    W dniu 2013-06-02 15:11, p...@g...com pisze:
    > Euro 4,28,

    A to niby jakaś rewelacja? Mnie to się marzą czasy gdy kilka lat temu
    kupowałem EUR za ~3.3zł (lipiec 2008) ;) Albo chociaż 4.05 jak to było w
    sierpniu zeszłego roku ;)

  • 12. Data: 2013-06-02 15:29:09
    Od: p...@g...com

    W dniu niedziela, 2 czerwca 2013 15:20:51 UTC+2 użytkownik osa napisał:

    > A to niby jakaďż˝ rewelacja?

    Nie rewelacja, tylko jeszcze niedawno bylo jednak dwadziescia kilka groszy tansze

    Mnie to siďż˝ marzďż˝ czasy gdy kilka lat temu

    > kupowa�em EUR za ~3.3z� (lipiec 2008) ;) Albo chocia� 4.05 jak to by�o w
    >
    > sierpniu zesz�ego roku ;)

    Tez mysle, ze moze takie czasy nadejda, jak RPP nie bedzie w kolko obnizac stop i
    ludzie nabiora zaufania do wlasniej waluty.

  • 13. Data: 2013-06-02 15:56:49
    Od: TrzyLinie <t...@o...pl>

    W dniu 2013-06-02 12:01, Wojciech Bancer napisał(a):
    > On 2013-06-02, Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl> wrote:
    >
    > [...]
    >
    > No i?

    No i pobiera odsetki 3,9% od kwoty np. dziesięciokrotnie większej
    (0,039 * 10000 = 390 zł) od owego tysiąca, za który to tysiąc musi
    zapłacić tylko 0,04 * 1000 = 40 złotych.

    Zarabia np. 390-40=350 zł tylko dlatego, że w ustawie zapisano, że
    jest pożal-się-Boże "instytucją zaufania publicznego", tfu...

    --
    TrzyLinie

  • 14. Data: 2013-06-02 16:24:42
    Od: Wojciech Bancer <p...@p...pl>

    On 2013-06-02, TrzyLinie <t...@o...pl> wrote:

    [...]

> [...]
    >
    > Zarabia np. 390-40=350 zł tylko dlatego, że w ustawie zapisano, że
    > jest pożal-się-Boże "instytucją zaufania publicznego", tfu...

    Już nawet przyjmując tak proste (i błędne) wyliczenia,
    to powtórzę: no i?

    --
    Wojciech Bańcer
    p...@p...pl

  • 15. Data: 2013-06-02 16:39:45
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    > On 2013-06-02, Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl> wrote:
    >
    > [...]
    >
    > No i?

    No i że ktoś tu liczył zarobek banku jako "przychód z kredytu minus
    koszty z lokaty" a jest to trochę "naiwne".

    --
    Liwiusz

  • 16. Data: 2013-06-02 17:00:10
    Od: Tomasz Chmielewski <t...@n...wpkg.org>

    On Sun, 02 Jun 2013 16:39:45 +0200
    Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl> wrote:

    > No i że ktoś tu liczył zarobek banku jako "przychód z kredytu minus
    > koszty z lokaty" a jest to trochę "naiwne".

    To, ze zarobi "wielokrotnie wiecej" jest rowniez bardzo naiwne
    (zakladam, ze nawiazujesz do kreacji pieniadza?).

    --
    Tomasz Chmielewski
    http://wpkg.org

  • 17. Data: 2013-06-02 17:31:42
    Od: Wojciech Bancer <p...@p...pl>

    On 2013-06-02, Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl> wrote:

    [...]

    > No i że ktoś tu liczył zarobek banku jako "przychód z kredytu minus
    > koszty z lokaty" a jest to trochę "naiwne".

    No to poza "magicznym mnożeniem" dolicz jeszcze koszt zdobycia tego
    kredytu/lokaty, koszty pracownicze, koszty dodatkowe, kredyty niespłacone,
    koszty systemów informatycznych, koszty działalności (prąd, czynsz, reklama).

    Już nie mówiąc o tym, że to nie jest tak różowo, że kreacja pieniądza
    to proste dopisanie sobie "zer" w systemie komputerowym, więc musi się
    trochę więcej dziać - ktoś te kredytowane pieniądze musi wpłacić do
    systemu bankowego w formie depozytów. "Samo się" nie zadzieje.

    --
    Wojciech Bańcer
    p...@p...pl

  • 18. Data: 2013-06-02 17:46:03
    Od: TrzyLinie <t...@o...pl>

    W dniu 2013-06-02 17:31, Wojciech Bancer napisał(a):
> [...]
    > trochę więcej dziać - ktoś te kredytowane pieniądze musi wpłacić do
    > systemu bankowego w formie depozytów. "Samo się" nie zadzieje.

    Dlatego też ("że to nie jest tak różowo") działalność bankowa nie jest
    reglamentowana, regulowana i każdy może, nawet ja, sobie w piwnicy
    podopisywać te "zera", co nie?

    --
    TrzyLinie

  • 19. Data: 2013-06-02 17:54:01
    Od: Tomasz Chmielewski <t...@n...wpkg.org>

    On Sun, 02 Jun 2013 17:46:03 +0200
    TrzyLinie <t...@o...pl> wrote:

    > Dlatego też ("że to nie jest tak różowo") działalność bankowa nie jest
    > reglamentowana, regulowana i każdy może, nawet ja, sobie w piwnicy
    > podopisywać te "zera", co nie?

    Oczywiscie, mozesz rowniez ty - dokladnie w ten sposob dziala kreacja
    pieniadza.

    Pozyczasz panu Mietkowi na 100 zl na flaszke. Pozniej dbasz o to, aby
    pani Gienia z monopolowego za 99 zl kupila u ciebie certyfikaty
    na sztabki zlota. 99 zl pozyczasz koledze pana Mietka, na kolejna
    impreze.

    I tak dalej, i tak dalej - jak widac, kreacja pieniadza i dopisywanie
    zer jest latwe dla kazdego.

    --
    Tomasz Chmielewski
    http://wpkg.org

  • 20. Data: 2013-06-02 19:58:17
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2013-06-02 17:00, Tomasz Chmielewski pisze:

    > To, ze zarobi "wielokrotnie wiecej" jest rowniez bardzo naiwne
    > (zakladam, ze nawiazujesz do kreacji pieniadza?).

    Przy obecnej stopie rezerw obowiązkowych z jednego tysiąca można
    napożyczać 28 tysięcy. To oczywiście stan idealny, bo nie jest tak, że
    wszystkie pieniądze są trzymane w bankach. Jednakże nawinością jest
    sądzić, że "wielokrotnie więcej" jest naiwnością ;)

    --
    Liwiusz