    From: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>
    Newsgroups: pl.biznes.banki,pl.comp.pecet
    Subject: Re: Lamanie tajniki liczb przekletych
    Date: Sun, 13 Oct 2019 20:55:29 +0200

    Michal Jankowski <m...@f...edu.pl> writes:

    > Ale to, czy system z hasłami haszowanymi przez DES wolno było
    > eksportować nie ma się kompletnie nijak do tego, czy te hasła były w
    > /etc/passwd czy w /etc/shadow

    Jasne. To były dwa zupełnie ortogonalne mechanizmy, tyle że miały
    wspólny cel.

    > No więc ja ci mówię, że przez początkowe lata było wyłącznie
    > /etc/passwd i tyle. passwd z haszowanymi hasłami było już co najmniej
    > w Unix v6 (1975), a może i wcześniej. Wynalazek shadow to jest ca.
    > 1987, ale jeszcze głęboko w lata 90. wiele systemów tego nie miało...

    No wiem przecież, przecież napisałem (pomijając to, że nie używałem
    takich zabawek w latach 70).
    Ty ze swojej strony zrozum, że hashowane hasła to nie było nic
    oczywistego, i to w latach 80, a pewnie także na początku lat 90,
    w szczególności w realiach PRL i bloku wschodniego.

    > PS. Nawiasem mówiąc, zniesienie restrykcji eksportowych na DES użyty
    > do uwierzytelniania (czyli tak jak tu), a nie do szyfrowania plików,
    > to jest bodajże 1989.

    Też mi się coś podobnego wydaje, ale w każdym razie było to późno.
    Zdaje się można też było używać DES z kluczem max 40-bitowym (do
    szyfrowania). Ale w starszych systemach mogło się to ciągnąć długo.
    --
    Krzysztof Hałasa