  • Data: 2019-10-16 13:16:07
    Temat: Re: Lamanie tajniki liczb przekletych
    Od: Michał Jankowski <m...@f...edu.pl> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 16.10.2019 o 01:23, Marcin Debowski pisze:

    > Proporcjonalność środków do zagrożeń. Przecież i teraz wpuszczasz na
    > teren uczelni tysiące osób, dajesz im dostęp do sprzętu wartego często
    > setki tysięcy zł, czy takiego, który się daje wynieść. Nie zabezpieczasz
    > tego jakoś bardzo szczególnie bo nie ma takiej potrzeby. Tam MZ też jej
    > wtedy nie było.

    Ba. Jak w 1976 do CAMK-u przyszedł PDP-11, to przyjęto zasadę pracy, że
    wszyscy działają na kontach z pełnymi uprawnieniami i bez haseł
    (odpowiednik unixowego root). Po prostu praca na koncie szarego
    użytkownika była zbyt upierdliwa, bez praw do montowania dysku czy
    taśmy, a etatu dyżurnego operatora w ogóle nie było. Po prostu było
    założenie, ze na listę dostępu do pomieszczenia wpisuje się osoby
    przeszkolone i zaufane.

    Potem pierwsze pecety też tak działały, ale różnica była taka, że był
    jeden użytkownik naraz.

    Wiele lat później, czytałem historię, że ktoś w USA w ramach zabawy
    podpiął niepotrzebnego starego PDP-11 do internetu i wystawił bez hasła
    z bannerem 'proszę bardzo, pobawcie się'. Opisywał, że przez pierwszych
    kilka dni to się jacyś ludzie logowali, coś próbowali, jakieś
    odpowiedniki 'dir' czy 'time' i znikali. Bardzo szybko zaczęli próby
    niszczenia systemu (wtedy odtwarzał z backupu). Po tygodniu system był
    już niszczony po kilku minutach od reinstalacji. I tak się zabawa skończyła.

    MJ