  • Data: 2019-10-15 19:22:10
    Temat: Re: Lamanie tajniki liczb przekletych
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

    "J.F." <j...@p...onet.pl> writes:

    > IMO - hashowanie hasla to bylo cos oczywistego w Unixie od ... w 1975
    > tez nie wiedzialem co to komputer. wiec nie napisze dokladnie od
    > kiedy.

    Ale w jakim Uniksie? I kluczowe pytanie, kiedy i jak dostarczonym do
    PRL? Jeszcze raz napiszę, były systemy, które tego nie miały. Chociaż
    nie wątpię, że ich wersje "domestic" miały szyfrowanie haseł.

    W późniejszym okresie pamiętam takie pudełka z naklejkami "USA/Canada
    only" (z innym softem przypuszczalnie), więc pewnie kupienie "lepszej"
    wersji to nie był wielki problem - ale to zależało.

    > I kazdy mogl sobie passwd z haszami hasel przeczytac ... i jakos nikt
    > nie uwazal tego za zagrozenie, przynajmniej przez kilkanascie lat ...

    No więc gdy ja się z tym zetknąłem w latach 80, to od razu uznałem to za
    zagrożenie. Więc nie nikt. Aczkolwiek bardzo mocno wątpię, bym wtedy
    wymyślił coś odkrywczego.

    Przyznaję że już wtedy miałem lekką dewiację w takim kierunku, pamiętam
    że jeden z moich pierwszych programów zerował przestrzeń adresową - jak
    się okazało - tylko dostępna dla niego, a nie całej maszyny.

    > Jak sobie radzili z blokiem wschodnim ... nie wiem, moze blok
    > wschodni wcale nie taki chetny do kupowania komputerow z unixem ...

    Pewnie nie, ale jednak kupował. W szczególności niekoniecznie komputery
    "dla ludu", ale np. w przemyśle.

    > Choc w sumie ... shadow to bylo pewne rozwiazanie problemu - tzn nie
    > ma zakazanego szyfrowania, a pewne bezpieczenstwo jest.

    Tyle że, jak już ustaliliśmy, shadow to była końcówka lat 80, i później.

    > Cos mi podobnego chodzi po glowie, ale chyba nawet nie musial byc to
    > DES, tylko ogolnie szyfrowanie z kluczem ponad 40 bitow.

    W praktyce sprowadzało się to do DESa. W takim np. PGP był
    (praktycznie?) DES i IDEA. 40-bitowa IDEA to by była chyba większa
    pomyłka niż 40-bitowy DES.
    --
    Krzysztof Hałasa