  • 1. Data: 2004-03-01 09:15:03
    Temat: Kredyt na zakup mieszkania a akt notarialny
    Od: "Andrzej" <a...@u...pl>

    Witam!
    Może to proste dla kogoś kto to przechodził ale mnie to gryzie.
    Sytuacja wygląda tak : kupujący mieszkanie na rynku wtórnym bierze kredyt
    w banku, podpisuje umowę i w której bank się zobowiązuje do przelania
    środków na konto sprzedawcy po podpisaniu aktu u notariusza. Tu zaczynają
    sie moje wątpliwości jak zabezpieczyć całą transakcje z punktu
    sprzedającego. Umowa notarialna sprzedaży nieruchomości nie może być
    przecież "pod warunkiem" i fakt podpisania aktu jest juz przeniesieniem
    własności na kupującego, pomimo iż tam pisze o tym, że zostaną przelane
    pieniądze za to mieszkanie na wskazane konto sprzedawcy, a jeszcze
    przelewu nie ma.
    I tu delikatna sprawa między kredytującym bankiem a sprzedawcą, czy
    dostarczenie samego aktu do banku przez sprzedawcę wystarczy do
    uruchomienia przelewu i czy nie ma w tym haka np. kupujący rezygnuje z
    kredytu ( ma juz akt notarialny o przeniesieniu własności). Wiem o
    dodatkowych klauzulach w akcie ale jedynie one ułatwiają wygranie sprawy w
    sądzie a nie o to mi chodzi, a o pewność tego przelewu z kredytu i
    spokojny sen przez te kilka dni po transakcji do czasu jak się pieniądze
    pojawią na moim koncie :).

    Pozdrowienia dzięki za każdą pomocną uwagę Andrzej

  • 2. Data: 2004-03-01 09:30:23
    Temat: Re: Kredyt na zakup mieszkania a akt notarialny
    Od: "nplus" <...@h...not>

    "Andrzej" <a...@u...pl> wrote in message
> [...]
    > środków na konto sprzedawcy po podpisaniu aktu u notariusza. Tu zaczynają
    > sie moje wątpliwości jak zabezpieczyć całą transakcje z punktu

    Jako sprzedajacy mozesz wpisac zabezpieczenia do aktu notarialnego,
    zwykle notariusz sam wpisuje stosowna klazule powolujac sie na art 777 KPC.
    Ale to jest b. slabe zabezpieczenie, latwe do podwazenia i naraza cie na
    dodatkowe koszta. Jezeli chcesz miec pewnosc otrzymania pieniedzy zazadaj
    aby kupujacy wystawil ci weksel na wartosc mieszkania. Weksel to jedyne
    pewne zabezpieczenie ktore gwarantuje szybkie odzyskanie kasy gdyby
    kupujacy chcial cie oszukac.
    B. wazne! Weksle powinny byc wystawione w Euro, w PEKAO SA kupujacy
    moze nabyc stosowne blankiety.
    Norbert

  • 3. Data: 2004-03-01 10:47:41
    Od: "Wałgus" <w...@w...poczta.onet.pl>

    Użytkownik "Andrzej" <a...@u...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    | pojawią na moim koncie :).
    |
    | Pozdrowienia dzięki za każdą pomocną uwagę Andrzej

    WSZYSTKIE warunki zawarte musza być w akcie notarialnym, tj. terminy
    przelewów pochodzenie pieniędzy że np. z kredytu kupującego itp, itd.
    Wicio

  • 4. Data: 2004-03-01 11:48:48
    Od: "Kwik" <k...@i...pl>

> [...]
    > Norbert

    Witam!
    Może to proste dla kogoś kto to przechodził ale mnie to gryzie.
    Sytuacja wygląda tak : kupuję mieszkanie na rynku wtórnym biore kredyt w
    banku, podpisuje umowę w której bank się zobowiązuje do przelania środków na
    konto sprzedawcy po podpisaniu aktu u notariusza. Tu zaczynają sie
    wątpliwości sprzedajacego jak zabezpieczyć całą transakcje z jego punktu
    widzenia. Umowa notarialna sprzedaży nieruchomości nie może być przecież
    "pod warunkiem" i fakt podpisania aktu jest juz przeniesieniem własności na
    mnie, pomimo iż tam pisze o tym, że przeleje pieniądze za to mieszkanie na
    wskazane konto sprzedawcy, a jeszcze przelewu nie ma.
    (...)
    I tu zaczyna sie moj problem, bo sprzedawca, mimo ze nigdy w zyciu nikogo
    nawet nie oklamalem, koniecznie chce zabezpieczyc cala transakcje wekslem. A
    weksel przeciez tym bardziej nie jest "pod warunkiem", jest jedynie
    zobowiazaniem do zaplaty. Jesli wypisze komus weksel to jak mam sie
    zabezpieczyc przed tym, ze nawet po przelaniu pieniedzy na jego konto, on
    zaraz nie pojdzie do banku i nie odda weksla do wykupu, w ten sposob bede
    musial za dane mieszkanie zaplacic 2 razy? Zgadzam sie ze jego interesy sa
    wtedy dobrze chronione, ale moje...

    ;-) pozdrawiam
    Kwik

    PS ja na miejscu kupujacego bym sie nie zgodzil na takie rozwiazanie

  • 5. Data: 2004-03-01 12:04:14
    Od: "nplus" <...@h...not>

    "Kwik" <k...@i...pl> wrote in message

> [...]
    > musial za dane mieszkanie zaplacic 2 razy? Zgadzam sie ze jego interesy sa

    Nie masz racji, poczytaj prawo wekslowe.

    > PS ja na miejscu kupujacego bym sie nie zgodzil na takie rozwiazanie

    To nie kupuj, _tylko_ weksel gwarantuje otrzymanie pieniedzy za mieszkanie
    plus zwrot wysokich kosztow postepowania cywilnego w razie gdyby kupujacy
    zdecydowal sie oszukac.

    Co do fragmentu o uzyskaniu kredytu bankowego przez kupujacego to
    sprzedajacego nie powinno obchodzic jak kupujacy uzyskuje srodki
    na zakup mieszkania. Co najwyzej w akcie albo w umowie przedwstepnej
    kupujacy moze okreslic date przelewu - to wszystko.

    Norbert

  • 6. Data: 2004-03-01 15:36:37
    Od: sebol <l...@s...pl>

    nplus wrote:

> [...]
    > Ale to jest b. slabe zabezpieczenie, latwe do podwazenia i naraza cie na

    a to ci ciekawe - czemu jest latwe do podwazenia i na jakie to niby
    koszty cie naraza? :D

> [...]
    > aby kupujacy wystawil ci weksel na wartosc mieszkania. Weksel to jedyne
    > pewne zabezpieczenie ktore gwarantuje szybkie odzyskanie kasy gdyby

    co jest w nim choc takiego szybkiego?

    > B. wazne! Weksle powinny byc wystawione w Euro, w PEKAO SA kupujacy
    > moze nabyc stosowne blankiety.

    a to czemu w euro?

    --
    l...@s...pl

  • 7. Data: 2004-03-01 22:09:05
    Od: "Marcin Kozlowski" <s...@...SUNTOwp.pl>

    Użytkownik "Wałgus" <w...@w...poczta.onet.pl> napisał w wiadomości
    > WSZYSTKIE warunki zawarte musza być w akcie notarialnym, tj. terminy
    > przelewów pochodzenie pieniędzy że np. z kredytu kupującego itp, itd.

    dokladnie - wszystkie warunki w akcie

    ogolnie polecam
    - klazule powolujaca sie na art 777 KPC.
    - kupujacy przy podpisaniu aktu powinien miec ze soba umowe kredytowa na
    zakup mieszkania
    ktora pokaze notariuszowi
    - warto zalozyc konto w tyms amym banku, wtedy pieniadze powinny zostac
    przelane od razu i nie trzeba bedzie czekan przez pare dni

    bo coz wiecej moze byc aby zabezpieczyc _obie_ strony

    pozdrawiam
    SirmarK

  • 8. Data: 2004-03-01 22:43:02
    Od: "WaSyL" <w...@r...megapolis.pl>

    "Marcin Kozlowski" <s...@...SUNTOwp.pl> wrote in message
    > - warto zalozyc konto w tyms amym banku, wtedy pieniadze powinny zostac
    > przelane od razu i nie trzeba bedzie czekan przez pare dni

    pare dni ?!? w dobie elixiru ?

  • 9. Data: 2004-03-02 07:35:13
    Od: "darsoon" <d...@o...pl>

> [...]
    > sądzie a nie o to mi chodzi, a o pewność tego przelewu z kredytu i
    > spokojny sen przez te kilka dni po transakcji do czasu jak się

    Może zaproponuj sprzedającemu rozliczenie przy pomocy akredytywy
    dokumentowej.
    Będą to dodatkowe koszty ale sprzedający będzie dobrze zabezpieczony.
    W warunkach akredytywy zamieszczasz wzór aktu notarialnego.
    Sprzedający dostarcza do twojego banku akt notarialny i wtedy, po
    sprawdzeniu zgodności z tym wzorem w zleceniu akredytywy, bank zapłaci
    sprzedającemu za mieszkanie.\
    Ty masz pewność, że otrzymasz dokument a sprzedający, że dostanie
    zapłatę w zamian za dostarczenie do banku aktu notarialnego.

    Tak wygląda to w teorii ale nie wiem czy to nie za dużo kombinacji.

    Darsoon

  • 10. Data: 2004-03-03 07:28:05
    Od: "Tomasz Waszczynski" <w...@w...org>

    Użytkownik "nplus" <...@h...not> napisał w wiadomości

    > Nie masz racji, poczytaj prawo wekslowe.

    Ej, ale to Ty miałeś uzasadnić, bo Ty się nie zgadzasz.

    Jak wystawi weksel tak jak się to zazwyczaj robi np. w bankach, to dokładnie
    może się stać to, co napisał.

    > To nie kupuj, _tylko_ weksel gwarantuje otrzymanie pieniedzy za
    mieszkanie
    > plus zwrot wysokich kosztow postepowania cywilnego w razie gdyby kupujacy
    > zdecydowal sie oszukac.

    Ten kawałek jest świetny :)) Pytanie tylko dlaczego obrót wekslowy nie stał
    się dotąd powszechny? ;>

    Pozdrawiam,
    Washko