  • 1. Data: 2004-05-18 14:21:35
    Temat: Kredyt hipoteczny - oprocentowanie...
    Od: "Baton" <k...@p...fm>

    Jak to wyglada w praktyce gdy kredyt oparty jest na wibor 6M , a marza banku
    wynosi x%. Czy brany jest sredniomiesiecny wibor czy jak? Czy odsetki sa
    przeliczane ponownie wraz z wrostem/spadkiem wiboru? Tworzy sie aneksy do
    umowy kreedytowej? Zdaje sobie sprawe ze powinna to precyzowac umowa, ale
    takowej nie mam wiec pytam o generalne zasady. Najbardziej by mnie
    interesowalo jak to wyglada w bph?

    TIA

    Pozdrawiam

    Baton

  • 2. Data: 2004-05-18 17:01:47
    Temat: Re: Kredyt hipoteczny - oprocentowanie...
    Od: "JerzyR" <j...@k...chip.pl>

    > Jak to wyglada w praktyce gdy kredyt oparty jest na wibor 6M , a marza
    banku
    > wynosi x%. Czy brany jest sredniomiesiecny wibor czy jak? Czy odsetki sa

    różnie, np. w BPH wibor6m brany jest z jednego dnia (2 dni przed upływem
    umownego okresu 6-miesiecznego)
    Koleżanka ma w PKO BP? średnią z wirorów3M z ostatniego miesiąca przed
    zmianą

    JerzyR

  • 3. Data: 2004-05-18 17:25:01
    Od: "Baton" <k...@p...fm>

    Użytkownik "JerzyR" <j...@k...chip.pl> napisał w wiadomości
    > różnie, np. w BPH wibor6m brany jest z jednego dnia (2 dni przed upływem
    > umownego okresu 6-miesiecznego)

    Czyli po ok. 6 miesiacach od dnia podpisania umowy mozna liczyc na zmiane
    oprocentowania? Pozniej co 6 miesiecy jest to weyfikowane? Czy za kazdym
    razem harmonogramy splat (wysokosci rat) sa przeliczane? Dobrze mysle? -
    mozesz troszke dokladniej to opisac?

    Pozdrawiam

    Baton

  • 4. Data: 2004-05-18 18:09:54
    Od: "zbiggy" <z...@n...poczta.onet.pl>

    Baton napisal/a:

> [...]
    > za kazdym razem harmonogramy splat (wysokosci rat) sa przeliczane?
    > Dobrze mysle? - mozesz troszke dokladniej to opisac?

    jak napisał JerzyR zależy od banku - w BPH mam tak:
    kredyt uruchomiony 25.08 - WIBOR 6M (5% - to były czasy :) był wzięty z
    23.08 i harmonogram był rozpisany na cały kredyt.
    W lutym WIBOR został update'owany z 23.02 (5,53%) i na tej podstawie mam
    wyliczony harmonogram.
    Kolejna zmiana nastąpi w sierpniu - wezmą WIBOR 6M z 23.08, doliczą swoją
    marżę i przedstawią mi harmonogram spłat obowiązujący do lutego 2005.

    W innym banku możesz mieć jakieś WIBOS 3M S (w PKO BP) - gdzie wyliczają
    średnią wartość WIBOR i na tej podsatwie tworzony jest harmonogram (tym
    razem na 3 miesiące, bo W3M)

    Sposób BPH jest bardziej "loteryjny" bo jak trafisz akurat na 'górkę' to
    masz przez kolejnych 6 miesięcy wyższe raty, ja na razie na tym korzystam
    (dwa razy wypadł dołek w odniesieniu do trendu) - uśrednianie powoduje, że i
    bank i kredytobiorca ponoszą mniejsze ryzyko, że trafi im się jakaś
    nietypowa, przypadkowa wartość WIBORu.

    --
    Pozdrawiam,
    Zbiggy