    From: "zbiggy" <z...@n...poczta.onet.pl>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: Kredyt hipoteczny - oprocentowanie...
    Date: Tue, 18 May 2004 20:09:54 +0200

    Baton napisal/a:

    > Czyli po ok. 6 miesiacach od dnia podpisania umowy mozna liczyc na
    > zmiane oprocentowania? Pozniej co 6 miesiecy jest to weyfikowane? Czy
    > za kazdym razem harmonogramy splat (wysokosci rat) sa przeliczane?
    > Dobrze mysle? - mozesz troszke dokladniej to opisac?

    jak napisał JerzyR zależy od banku - w BPH mam tak:
    kredyt uruchomiony 25.08 - WIBOR 6M (5% - to były czasy :) był wzięty z
    23.08 i harmonogram był rozpisany na cały kredyt.
    W lutym WIBOR został update'owany z 23.02 (5,53%) i na tej podstawie mam
    wyliczony harmonogram.
    Kolejna zmiana nastąpi w sierpniu - wezmą WIBOR 6M z 23.08, doliczą swoją
    marżę i przedstawią mi harmonogram spłat obowiązujący do lutego 2005.

    W innym banku możesz mieć jakieś WIBOS 3M S (w PKO BP) - gdzie wyliczają
    średnią wartość WIBOR i na tej podsatwie tworzony jest harmonogram (tym
    razem na 3 miesiące, bo W3M)

    Sposób BPH jest bardziej "loteryjny" bo jak trafisz akurat na 'górkę' to
    masz przez kolejnych 6 miesięcy wyższe raty, ja na razie na tym korzystam
    (dwa razy wypadł dołek w odniesieniu do trendu) - uśrednianie powoduje, że i
    bank i kredytobiorca ponoszą mniejsze ryzyko, że trafi im się jakaś
    nietypowa, przypadkowa wartość WIBORu.

    --
    Pozdrawiam,
    Zbiggy