  • Data: 2004-02-18 12:06:24
    Temat: Re: Karta kredytowa - nie mila niespodzianka.
    Od: "Tomasz Waszczynski" <w...@w...org> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik "Jerzy "Doom_" Zientkowski" <d...@N...irc.pl> napisał w
    wiadomości news:c0vjcn$p1f$1@korweta.task.gda.pl...
    > Powiedz mi, jaka jest różnica pomiędzy otwarciem paczki a zapłaceniem
    > kawałkiem plastiku za towar w sklepie?
    > Zwyczajowa.

    Raczej faktyczna niż zwyczajowa ;] Prawna też jest.

    > Ale zwyczajowo uważa się też, że jeśli ktoś coś MI przysyła, to staje się
    > MOJĄ własnością, o ile nie regulują tego odrębne przepisy lub obustronna
    > umowa.

    Bzdura. Jak ktoś Ci coś prześle, to możesz się stać najwyżej _posiadaczem_
    (art. 336 i nast KC) tej rzeczy, jeśli właściciel nie _chciał_ Ci tego
    sprzedać/dać i dopóki do tego nie doszło. Z samego faktu dostania paczki nie
    wynika jeszcze nic specjalnego.

    > To teraz pokaż mi przepis, który mówi, że kawałek plastiku przysłany mi
    > przez bank jest jego własnością...

    Art. 155. § 1. KC Umowa sprzedaży, zamiany, darowizny lub inna umowa
    zobowiązująca do przeniesienia własności rzeczy co do tożsamości oznaczonej
    przenosi własność na nabywcę, chyba że przepis szczególny stanowi inaczej
    albo że strony inaczej postanowiły.

    Wnioskująć a contrario: skoro umowy nie było, to i własność na pewno nie
    przeszła. No chyba, że będziesz próbował dowieść, że zastosowanie będzie
    miał np. art. 180. KC (właściciel może wyzbyć się własności rzeczy ruchomej
    przez to, że w tym zamiarze rzecz porzuci), twierdząc, że skoro Ci przesłał,
    to znaczy, że porzucił rzecz ;]]
    Oczywiście nawet jeśli byłaby umowa o korzystanie z karty, to nie oznacza
    to, że własność do karty przeszła na użytkownika.

    Albo może uznajesz, że ta karta nie była przed przesłaniem własnością banku,
    a jedynie rzeczą niczyją i zastosowanie będzie miał art. 181 KC(własność
    ruchomej rzeczy niczyjej nabywa się przez jej objęcie w posiadanie
    samoistne)?

    Jakby co, to uprzedzam, że nie ma w przepisach definicji własności. Własność
    jest to prawna forma korzystania z rzeczy. Jest to prawo bezwzględne, a więc
    skuteczne erga omnes, gdyż art. 140 umożliwia korzystanie z rzeczy z
    wyłączeniem innych osób.

    Nieprawda.

    Pozdrawiam,
    Washko