  • 11. Data: 2002-06-17 08:20:15
    Temat: Re: ?Karta dla córki do Angli?
    Od: "Witek" <w...@p...onet.fi>

    > Chociaz w Citi to pewnie dostaniesz od reki na miejscu.

    Dokladnie. Citi daje Maestro od reki (w oddziale) przy zakladaniu konta.
    Teraz jest chyba jakas promocja 3 m-ce za free, karta tez. Wiec tez moze byc
    dobrym rozwiazaniem.
    Wyplaty z bankomatow za granica niezaleznie od kwoty 4zl, w bankomatach citi
    za granica bez oplat. Kursy sa jedne z lepszych. No i masz podglad przez
    net.
    Calkiem dobre kursy wyplat mial kiedys tez ing/bsk, a prowizja 3%.
    pzd

  • 12. Data: 2002-06-17 08:26:38
    Od: "Travis" <r...@g...pl>

    > Co???
    > A co to ma byc? Amex Gold albo Visa Platinum ???????

    Bank moze odmowic wydania nawet Elektrona nigdzie nie pisze ze musi wydac
    ta karte jak np. VC Ci nie da itp.
    Tyle ze teraz banka zalezy na klientach, ida czesto na reke dlatego zadko
    sie slyszy o takich przypadkach.

    [ot]

    I znowu mamy poniedzialek :(
    Aby do piatku grupowicze :-)

    Pzd Travis

    PS. Z Elektroniami sa problemy przedwczoraj mialem sie okazje przekonac
    jezdzac po niemczech.
    W SKY`u calkiem spora siec super marketow przyjmuja tylko wypukle, co mnie
    bardzo rozbawilo
    bo u mnie w sklepie osiedlowym przyjmuja VE.

  • 13. Data: 2002-06-17 12:00:44
    Od: "Wilczek" <w...@a...net.pl>

    > Bank moze odmowic wydania nawet Elektrona nigdzie nie pisze ze musi wydac
    > ta karte jak np. VC Ci nie da itp.

    _jest_napisane_ a nie "pisze" ;-)))

    > Tyle ze teraz banka zalezy na klientach, ida czesto na reke dlatego zadko
    > sie slyszy o takich przypadkach.

    Dokladnie to - jaki interes bank ma w tym, zeby nie wydac karty?
    Jesli chodzi o prestozowki z duzymi limitami to owszem ale zwykle
    karty do bankomatu...

    > PS. Z Elektroniami sa problemy

    Nie wiem, nie uzywam :-)
    A w bankomacie problemow nie ma :-)

    --
    -=Pozdrowionka=-

    Wilczek
    w...@b...pl
    ICQ: 4017758 <|> GG: 75722

  • 14. Data: 2002-06-17 12:15:56
    Od: "Travis" <r...@g...pl>

    > _jest_napisane_ a nie "pisze" ;-)))

    Taa wiem spieszylem sie rano i tak jakos wyszlo ;-)
    Sorki za blad.

    Pzd Travis

  • 15. Data: 2002-06-17 13:44:44
    Od: "z0rr0" <z...@N...poczta.gazeta.pl>

    Wilczek <w...@a...net.pl> pouczał:
    [...]
    > _jest_napisane_ a nie "pisze" ;-)))

    [...]
    > Dokladnie to - jaki interes bank ma w tym, zeby nie wydac karty?
    [...]
    > Wilczek
    > w...@b...pl
    > ICQ: 4017758 <|> GG: 75722

    Skoro Kol. W. jest pouczającym innych purystą językowym, to powinien
    wiedzieć, że w polszczyźnie przysłówek 'dokładnie' nie powinien być stosowany
    dla wyrażenia aprobaty tego, o czym ktoś mówi, lecz w znaczeniu "starannie,
    skrupulatnie, precyzyjnie, szczegółowo, ściśle, gruntownie".
    Natomiast 'dokładnie to' czy 'dokładnie tak' to obrzydliwy anglicyzm, będący
    kalką angielskich 'exactly' czy 'exactly, yes'. Zaczął się szerzyć w
    środowiskach biznesowych i używający go myślą że mówią ynteligentnie, tak jak
    nie przymierzając red. Szaranowicz mówiący co 30 sekund o 'problemach
    mentalnych'/'załamaniu mentalnym'/'myśleniu mentalnym' itepe.

    W sytuacji powyżej należało napisać:
    "Właśnie tak (albo: oczywista; oczywiście; owszem; pewnie; racja; tak; tak
    jest) - jaki interes bank ma w tym, zeby nie wydac karty?".

    PANMSP - z0rr0.

  • 16. Data: 2002-06-17 16:41:49
    Od: "Wilczek" <w...@a...net.pl>

    > Skoro Kol. W. jest pouczającym innych purystą językowym,

    Nie przesadzajmy :-)
    Mam tylko uczulenie (alergia to juz slowo o etymologii iscie aslowianskiej
    stad nie pokusilem sie o jego uzycie ;-)) na "pisze" oraz "z tad" jako
    najpopularniejsze bledy spotykane w internecie.

    > to powinien
    > wiedzieć, że w polszczyźnie przysłówek 'dokładnie' nie powinien być stosowany
    > dla wyrażenia aprobaty tego, o czym ktoś mówi,

    Nikt nie jest doskonaly. Ponadto jezyk nieustannie ewoluuje i trudno okreslic
    ponad wszelka watpliwosc poprawnosc pewnych zastosowan slow. W sukurs przychodzi
    nam oczywiscie slownik jezyka polskiego jednakoz ile opracowan, tyle interpretacji.

    > lecz w znaczeniu "starannie,
    > skrupulatnie, precyzyjnie, szczegółowo, ściśle, gruntownie".

    Owszem.

    > Natomiast 'dokładnie to' czy 'dokładnie tak' to obrzydliwy anglicyzm, będący
    > kalką angielskich 'exactly' czy 'exactly, yes'. Zaczął się szerzyć w
    > środowiskach biznesowych i używający go myślą że mówią ynteligentnie,

    I kolejny problem leksykalny - 'biznesowych' czy 'businessowych' ;-))
    Czyzbys nie potafil znalezc synonimu dla wstretnego zapozyczenia z jezyka
    angielskiego?

    > tak jak
    > nie przymierzając red. Szaranowicz mówiący co 30 sekund o 'problemach
    > mentalnych'/'załamaniu mentalnym'/'myśleniu mentalnym' itepe.

    Tutaj akurat nie masz racji gdyz wyrazanie 'problem mentalny' nie jest
    nijak niepoprawne bowiem wedle najprostszej definicji mentalny=umyslowy
    lub myslowy, mowiac bardziej kolokwialnie. Tak jak mozna miec problem
    natury fizycznej, fizjologicznej, duchowej czy jakiejkolwiek innej nie
    ma przeciwskazan dla takiego okreslenia problemow z mysleniem, uwaga,
    spostrzeganiem, dysfunkcja funkcji umyslowych itd. Takze zjawiska z
    obszaru psychopatologii mozna nazwac 'problemami mentalnymi' o ile
    celem mowiacego bylo wyszukanie eufemizmu.

    > W sytuacji powyżej należało napisać:
    > "Właśnie tak (albo: oczywista; oczywiście; owszem; pewnie; racja; tak; tak
    > jest) - jaki interes bank ma w tym, zeby nie wydac karty?".

    Jeszcze troche mutacji mozna zastosowac, np. moj ulubiony archaiczny
    'Oczywistym jest, iz' :-)))))))

    --
    -=Pozdrowionka=-

    Wilczek
    w...@b...pl
    ICQ: 4017758 <|> GG: 75722

  • 17. Data: 2002-06-17 18:42:56
    Temat: OT: pisze, było: Re: ?Karta dla córki do Angli?
    Od: "Robert" <m...@B...pl>

    Wilczek <w...@a...net.pl> wrote:

    > Mam tylko uczulenie (alergia to juz slowo o etymologii iscie
    > aslowianskiej stad nie pokusilem sie o jego uzycie ;-)) na "pisze"
    > oraz "z tad" jako najpopularniejsze bledy spotykane w internecie.
    [ciach]
    > Ponadto jezyk nieustannie ewoluuje i trudno
    > okreslic ponad wszelka watpliwosc poprawnosc pewnych zastosowan slow.
    > W sukurs przychodzi nam oczywiscie slownik jezyka polskiego jednakoz
    > ile opracowan, tyle interpretacji.

    Wilczek, przeczysz sobie w tych dwóch wypowiedziach. Dlaczego nie możesz
    przyjąć, że użycie słowa "pisze" jest do przyjęcia, skoro jest tak
    powszechne?

    Jeśli chodzi o słowniki, to niestety przeważająca większość słowników
    polskich ma głęboko w nosie współczesną polszczyznę a zajmuje się
    powielaniem umyślonych "reguł" oraz negowaniem rozwoju języka. Na
    szczęście sytuacja powoli się zmienia.

    Niedawno ukazał się jak na polski rynek nowoczesny słownik języka
    polskiego, Inny Słownik Języka Polskiego, i z niego Ci zacytuję:

    "Jeśli coś pisze w książce, gazecie, lub innym miejscu, to jest tam
    napisane. Słowo potoczne, przez niektóre osoby uważane za niepoprawne."

    Dalej następują cytaty, których wpisywać mi się nie chce.

    Zwróć proszę uwagę na wyważoną względność sformułowania odnoszącego się
    do "niepoprawności" i - zachęcam - troszkę sobie jej przyswój :)

    Z pozdrowieniami,
    Robert

  • 18. Data: 2002-06-17 21:54:51
    Temat: Re: pisze, było: Re: ?Karta dla córki do Angli?
    Od: "Wilczek" <w...@a...net.pl>

    > "Jeśli coś pisze w książce, gazecie, lub innym miejscu, to jest tam
    > napisane. Słowo potoczne, przez niektóre osoby uważane za niepoprawne."

    Uwierz mi, ze wiem na ten temat nie tak malo bo mam okazje obcowac z
    ludzmi, ktorzy sie tym poniekad zajmuja. Ewolucji jezyka nie da sie
    oswoic i zatrzymac jednak od wieku wiekow istniala pewna dywersyfikacja
    miedzy jezykiem poczotnym i jezykiem literackim. Internet do tej pory
    byl dosc elitarnym srodowiskiem i tak mi sie czasami marzy aby bylo tak
    jak 6-7 lat temu - bez spamu, kolokwializmow, niechujnosci itd...

    Taka moja idea ;-)

    > Zwróć proszę uwagę na wyważoną względność sformułowania odnoszącego się
    > do "niepoprawności" i - zachęcam - troszkę sobie jej przyswój :)

    Generalnie wzgledne jest wszystko, we wiekszosci nauk kiedy wglebisz
    sie w tresc troche ponad jej wierzchnia warstwe dostrzegasz mnogosc
    rozwiazan i ambiwalencje otaczajacego nas swiata.

    Wyraze wiec swoja subiektywna opinie (tak samo istotna jak kazdego innego
    czlowieka), ze wole stosowac forme "jest napisane" i uwazam, ze notoryczne
    (nie w pospiechu czy przez przypadek) uzywanie formy kolokwialnej swiadczy
    o moim interlokutorze.

    --
    -=Pozdrowionka=-

    Wilczek