    From: "Wilczek" <w...@a...net.pl>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: ?Karta dla córki do Angli?
    Date: Mon, 17 Jun 2002 18:41:49 +0200

    > Skoro Kol. W. jest pouczającym innych purystą językowym,

    Nie przesadzajmy :-)
    Mam tylko uczulenie (alergia to juz slowo o etymologii iscie aslowianskiej
    stad nie pokusilem sie o jego uzycie ;-)) na "pisze" oraz "z tad" jako
    najpopularniejsze bledy spotykane w internecie.

    > to powinien
    > wiedzieć, że w polszczyźnie przysłówek 'dokładnie' nie powinien być stosowany
    > dla wyrażenia aprobaty tego, o czym ktoś mówi,

    Nikt nie jest doskonaly. Ponadto jezyk nieustannie ewoluuje i trudno okreslic
    ponad wszelka watpliwosc poprawnosc pewnych zastosowan slow. W sukurs przychodzi
    nam oczywiscie slownik jezyka polskiego jednakoz ile opracowan, tyle interpretacji.

    > lecz w znaczeniu "starannie,
    > skrupulatnie, precyzyjnie, szczegółowo, ściśle, gruntownie".

    Owszem.

    > Natomiast 'dokładnie to' czy 'dokładnie tak' to obrzydliwy anglicyzm, będący
    > kalką angielskich 'exactly' czy 'exactly, yes'. Zaczął się szerzyć w
    > środowiskach biznesowych i używający go myślą że mówią ynteligentnie,

    I kolejny problem leksykalny - 'biznesowych' czy 'businessowych' ;-))
    Czyzbys nie potafil znalezc synonimu dla wstretnego zapozyczenia z jezyka
    angielskiego?

    > tak jak
    > nie przymierzając red. Szaranowicz mówiący co 30 sekund o 'problemach
    > mentalnych'/'załamaniu mentalnym'/'myśleniu mentalnym' itepe.

    Tutaj akurat nie masz racji gdyz wyrazanie 'problem mentalny' nie jest
    nijak niepoprawne bowiem wedle najprostszej definicji mentalny=umyslowy
    lub myslowy, mowiac bardziej kolokwialnie. Tak jak mozna miec problem
    natury fizycznej, fizjologicznej, duchowej czy jakiejkolwiek innej nie
    ma przeciwskazan dla takiego okreslenia problemow z mysleniem, uwaga,
    spostrzeganiem, dysfunkcja funkcji umyslowych itd. Takze zjawiska z
    obszaru psychopatologii mozna nazwac 'problemami mentalnymi' o ile
    celem mowiacego bylo wyszukanie eufemizmu.

    > W sytuacji powyżej należało napisać:
    > "Właśnie tak (albo: oczywista; oczywiście; owszem; pewnie; racja; tak; tak
    > jest) - jaki interes bank ma w tym, zeby nie wydac karty?".

    Jeszcze troche mutacji mozna zastosowac, np. moj ulubiony archaiczny
    'Oczywistym jest, iz' :-)))))))

    --
    -=Pozdrowionka=-

    Wilczek