  • 1. Data: 2023-11-16 13:56:27
    Temat: Funkcja terminalu płatniczego
    Od: Monika Głowacka <m...@g...pl>

    Czy terminal płatniczy do kart i BLIKu ma taką funkcję, że wprowadzam z
    klawiatury numer karty, date ważności i dokonuję obciążenia karty bez
    jej fizycznego użycia?

  • 2. Data: 2023-11-16 14:12:44
    Temat: Re: Funkcja terminalu płatniczego
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 16 Nov 2023 13:56:27 +0100, Monika Głowacka wrote:
    > Czy terminal płatniczy do kart i BLIKu ma taką funkcję, że wprowadzam z
    > klawiatury numer karty, date ważności i dokonuję obciążenia karty bez
    > jej fizycznego użycia?

    Co najmniej niektore chyba maja - dla hoteli, dla sprzedaży
    wysyłkowej/telefonicznej itp.

    Ale czy kazda karta/bank pozwoli tak obciążyć?
    Rzekomo nie.

    J.

  • 3. Data: 2023-11-17 15:16:42
    Od: Eneuel Leszek Ciszewski <Z...@d...czytania.fontem.Lucida.Console>

    W dniu 16 lis 2023 o 14:12, J.F pisze:

    > Co najmniej niektore chyba maja - dla hoteli, dla sprzedaży
    > wysyłkowej/telefonicznej itp.

    > Ale czy kazda karta/bank pozwoli tak obciążyć?
    > Rzekomo nie.

    Przed paroma dniami omyłkowo obciążyłem BLIKiem konto kredytówki
    Visa Alfa Millego bez użycia plastyku płatnością w Biedronce.
    (chciałem obciążyć 2Pi)

    --
    `_._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.
    -bf- `- \`_`"'-.o'\:/.d`|'.p \; https://www.eneuel.ct8.pl \|/..s

  • 4. Data: 2023-11-17 16:42:22
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "J.F" <j...@p...onet.pl> writes:

    > Co najmniej niektore chyba maja - dla hoteli, dla sprzedaży
    > wysyłkowej/telefonicznej itp.

    Aczkolwiek można to zablokować.
    No i należy pamiętać, że (przynajmniej teoretycznie) wszystkie
    transakcje bez obecności karty powinny być autoryzowane przez bank
    (w przypadku wielokrotnych - przynajmniej pierwsza, a może też
    wszystkie). Natomiast literalnie podchodząc do pytania, samo obciążenie
    bez autoryzacji też da się przeprowadzić.

    > Ale czy kazda karta/bank pozwoli tak obciążyć?
    > Rzekomo nie.

    Każda, nawet nieistniejąca. Oczywiście mam na myśli obciążenie, nie
    autoryzację.

    Natomiast bank ma prawo do cofnięcia takiego obciążenia (i wyobrażam
    sobie, że w przypadku nieistniejącej karty z tego skorzysta).

    Inną sprawą jest autoryzacja - bank może nie udzielić autoryzacji
    (np. w przypadku przekroczenia jakiegoś limitu, ze względu na typ karty,
    albo z powodu innego swojego widzimisię). W dalszym ciągu można taką
    kartę obciążyć, a bank może to zaakceptować lub np. zrobić chargeback.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 5. Data: 2023-11-17 22:42:58
    Od: Krzysztof 'kw1618' <k...@g...pl>

> [...]
    >
    > Natomiast bank ma prawo do cofnięcia takiego obciążenia (i wyobrażam
    > sobie, że w przypadku nieistniejącej karty z tego skorzysta).

    W WBK miałem że dostałem SMS, że jest próba obciążenia karty, karta
    została ze względu bezpieczeństwa zablokowana i mam dzwonić na
    gorącąlinię, a kupowałem pełną wersję programu za EUR

  • 6. Data: 2023-11-20 13:10:41
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 17 Nov 2023 16:42:22 +0100, Krzysztof Halasa wrote:

> [...]
    >
    > Natomiast bank ma prawo do cofnięcia takiego obciążenia (i wyobrażam
    > sobie, że w przypadku nieistniejącej karty z tego skorzysta).

    Ktos tu chyba pisal niedawno, ze karta zlikwidowana, ale jakies
    powiązanie zostało i z rachunku znikło.

    Nie znam szczegółów protokołu, ale jakies dziwne mi się wydaje,
    ze można tak ot "obciążyc", a bank od razu nie "potwierdza" czy cos.

    Z drugiej strony calkiem normalne na swiecie było, ze sie podaje numer
    karty, chocby telefonicznie, a np czasopismo pobiera prenumerate co
    miesiac, kwiaciarnia kwiaty wysyła, hotel pokój rezerwuje ...

  • 7. Data: 2023-11-20 13:31:51
    Od: Eneuel Leszek Ciszewski <Z...@d...czytania.fontem.Lucida.Console>

    W dniu 20 lis 2023 o 13:10, J.F pisze:

    > Z drugiej strony calkiem normalne na swiecie było, ze sie podaje numer
    > karty, chocby telefonicznie, a np czasopismo pobiera prenumerate co
    > miesiac, kwiaciarnia kwiaty wysyła, hotel pokój rezerwuje ...

    Czegoś nie rozumiem? W necie płacenie numerem jest zwyczajem...

    -=-

    Wracając do mego BLIKu -- podałem kod; nie był to zbliżeniowy BLIK.
    W tym czasie moja debetówka Millego była tymczasowo zablokowana.
    (by omyłkowo nie zapłacić z 2Pi -- gdzie jest limit bezpłatny przez
    tydzień trwający chyba 7 dni, nie 6 -- była o tym kiedyś mowa...)
    Komuś Mille policzył 6 dni -- u mnie kiedyś to było 8 albo 9 dni...
    (stawką były wówczas odsetki chyba od 40 kpln)

    -=-

    Inflacja!!! Mleko kolejny raz poniżej 2 pln za litr UHaTego,
    USD kolejny raz podczas ukraińskiej wojny poniżej 4 pln...

    -=-

    Jeszcze Polska nie umarła, skoro Żydzi żyją!!!
    https://youtu.be/NW8s-IyBWdI

    --
    `_._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.
    (,-.`._,'( |\`-/| '.'O`-,` .,; o.' eneuel#eneuel.ct8.pl '.O_'

    Z jednego serwera (Chmurki) mogę tylko czytać; wysyłać mogę tylko
    na September -- wysłane na Chmurkę trafiąją w niebyt...

  • 8. Data: 2023-11-20 13:47:40
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 20 Nov 2023 13:31:51 +0100, Eneuel Leszek Ciszewski wrote:

    > Czegoś nie rozumiem? W necie płacenie numerem jest zwyczajem...

    Jest, ale to od pewnego czasu.
    I to juz komputery załatwiaja miedzy sobą, nie trzeba terminala do
    kart.

    > Inflacja!!! Mleko kolejny raz poniżej 2 pln za litr UHaTego,

    Ale ile kosztowało 2 lata temu?

    > USD kolejny raz podczas ukraińskiej wojny poniżej 4 pln...

    W USA tez inflacja.

    J.

  • 9. Data: 2023-11-20 14:07:54
    Od: Eneuel Leszek Ciszewski <Z...@d...czytania.fontem.Lucida.Console>

    W dniu 20 lis 2023 o 13:47, J.F pisze:

    > Jest, ale to od pewnego czasu.

    Kiedyś były ,,żelazka'' -- raczej ;) pozbawione elektroniki.
    [chyba koszerne?]

    > I to juz komputery załatwiaja miedzy sobą, nie trzeba terminala do
    > kart.

    Skąd mam wiedzieć, co uczyni z numerem mej płatniczej karty
    mój telefoniczny rozmówca z/w kwiaciarni? (użyje terminala
    czy innego medium?)

    > Ale ile kosztowało 2 lata temu?

    W lipcu 2022 r. jeszcze można było kupić po 1.49 a bodajże
    w styczniu 2022 r. po 1.19, ale zwykle przez kilka lat było po 1.49...
    (tak cenę obił Lidl ręka w rękę z Biedronką)

    Wcześniej było przez parę lat po ~2 pln za litr 3.2% UHaTego.
    (Carrefour wówczas oferował chyba najtaniej w okolicy)

    Pamiętam w nastych latach bw. cenę 2.2 pln za litr...
    (w Auchan, gdzie 10% trafiało na emerycką skarbonkę;
    to była wówczas chyba najniższa cena w mej okolicy)

    > W USA tez inflacja.

    Znacznie mniejsza niż u nas?

    -=-

    za kilogram:
    pomidory po 2 pln
    ogórki i ziemniaki po 99 groszy
    cytryny po 4 pln

    Dziś Lidl proponuje tanie czekolady z laskowymi orzechami i migdałami...
    (ponoć za pół ceny)

    Nowy samochód można kupić za kilkadziesiąt kpln...
    [gdybym dziś zarabiał 10% tego, co zarabiałem przed laty -- gdy Kościół
    nie wspierał mnie modlitwami, chyba bym zgłupiał z nadmiaru szmalu...]

    Nieruchomości są chyba na górce...

    --
    -bf- `- \`_`"'-.o'\:/.d`|'.p \; https://www.eneuel.ct8.pl \|/..s

  • 10. Data: 2023-11-20 14:07:54
    Od: Eneuel Leszek Ciszewski <Z...@d...czytania.fontem.Lucida.Console>

> [...]

    (w Auchan, gdzie 10% trafiało na emerycką skarbonkę;
    to była wówczas chyba najniższa cena w mej okolicy)

    Znacznie mniejsza niż u nas?

    -=-