  • 101. Data: 2002-01-15 15:13:51
    Temat: Re: Dzwonię do Pana/Pani w ciekawej sprawie
    Od: w...@p...waw.pl (Wojtek Piecek)

    On Tue, Jan 15, 2002 at 03:30:15PM +0100, MK wrote:

    > Proponuje podzielic pytania tak:
    >
    > 1/ Czy sprzedawca moze zadac okazania DO?
    > 2/ Czy moze zatrzymac karte bez wyraznego, kazdorazowo wydanego polecenia
    > przez CA w przypadku niepotwierdzenia swojej tozsamosci dodatkowym
    > dokumentem przez posiadacza? [+ ew. Co powinien w takim przypadku zrobic
    > akceptant?]
    > 3/ W jakich okolicznosciach karta moze zostac zatrzymana przez akceptanta?
    >
    > Maciej

    Ponizej oficjalna odpowiedz
    .pl>) maila jaki
    dostalem od Renaty Gawkowskiej z Polcardu:

> [...]
    >
    > 2/ Czy moze zatrzymac karte bez wyraznego, kazdorazowo wydanego
    > polecenia przez CA w przypadku niepotwierdzenia swojej tozsamosci
    > dodatkowym dokumentem przez posiadacza? [+ ew. Co powinien w takim
    > przypadku zrobic akceptant?]
    >
    > polecenie zatrzymania karty jest generowane przez CA. Niewyrazenie
    > zgody na potwierdzenie tozsamosci moze za strony sprzedajacego
    > skutkowac jedynie odmowa realizacji transakcji.
    >
    > 3/ W jakich okolicznosciach karta moze zostac zatrzymana przez
    > akceptanta?
    >
    > taka wiedza przekazywana jest akceptantom podczas szkolen i w

    Uzuplenienie (ustno/telefoniczne):

    Enigmatycznosc sformulowan (zwlaszcza punkt 3) jest zwiazana z tym ze
    niestety liste czytaja osoby ktore nie zawsze powinny wiedziec kiedy
    merchant ma prawo poprosic o wylegitymowanie.

    Renata zwrocila mi uwage ze w Polcard, podobnie jak kazdy inny
    aklajer, w sytuacji watpliwej staje po stronie merchanta, nie klienta
    czy banku.

    Prosze zwrocic uwage na nastepujace sformulowania:

    . uzasadnione watpliwosci
    . jedynie odmowa rezygnacji transakcji

    --

    --w

  • 102. Data: 2002-01-15 15:14:52
    Od: t...@p...fm (Tomasz Staszewski)

    MK wrote:

    > Zastanawia mnie instrumentalne podejscie do prawa niektorych dyskutantow.
    > Akceptujacych zlamanie umowy przez posiadacza [udostepnienie karty osobie
    > trzeciej].

    <no offence>
    A czy ja napisałem, że tak robię? Nie napisałem. Powiem więcej, nigdy
    tak nie robiłem i wyłączając jakieś sytuacje zagrożenia życia/zdrowia,
    nie zamierzam.
    Po prostu chciałem pokazać sytuację kiedy kartą posługuje się ktoś inny
    niż jej prawowity posiadacz, a _przestępstwa_ moim zdaniem nie ma.
    </no offence>

    pzdr

    Tomek

  • 103. Data: 2002-01-15 15:17:01
    Od: w...@p...waw.pl (Wojtek Piecek)

    On Tue, Jan 15, 2002 at 04:14:52PM +0100, Tomasz Staszewski wrote:

> [...]
    > Po prostu chciałem pokazać sytuację kiedy kartą posługuje się ktoś inny
    > niż jej prawowity posiadacz, a _przestępstwa_ moim zdaniem nie ma.

    Dlaczego to bierzesz do siebie? Przeciez nie musialo byc skierowane
    pod tym wlasnie adresem. Wbrew pozorom (vide testowanie przychodzacej
    karty citi czy jest aktywna i reklamowanie transakcji).

    --

    --w

  • 104. Data: 2002-01-15 15:24:59
    Od: "MK" <m...@i...pl>

    Użytkownik "Tomasz Staszewski" <t...@p...fm> napisał w wiadomości

> [...]
    > Po prostu chciałem pokazać sytuację kiedy kartą posługuje się ktoś inny
    > niż jej prawowity posiadacz, a _przestępstwa_ moim zdaniem nie ma.

    Sorki, nie bylo to skierowane do nikogo personalnie [moze poza fragmentem z
    chorym sprzedawca ;)]. Po prostu juz jestem troche znudzony ta dyskusja i
    stad ta osobista refleksja.

    Maciej

  • 105. Data: 2002-01-15 15:39:30
    Od: "MK" <m...@i...pl>

    Uzytkownik "Wojtek Piecek" <w...@p...waw.pl> napisal w wiadomosci

> [...]

    Uscislijmy wiec

    a/ czy karta moze zostac zatrzymana gdy podpis na karcie i slipie sie rozni?
    [IMHO nie, transakcja powinna zostac anulowana]
    b/ czy karta moze zostac zatrzymana po blednym wprowadzeniu PIN-u
    [IMHO tak]
    c/ czy karta moze zostac zatrzymana gdy posluguje sie nia osoba plci
    przeciwnej nizby na to wskazywala nazwa lub zdjecie umieszczone na karcie?
    [tego nie wiem]
    d/ czy karta moze zostac zatrzymana gdy uplynal jej termin waznosci, lub ma
    uszkodzony pasek magnetyczny?
    [IMHO tylko odmowa akceptacji]
    e/ czy w ogole akceptant moze zatrzymac karte bez konsultacji z CA?
    [??? IMHO nie, ale odpowiedz Renaty by rozwiala wszelkie watpliwosci]

    Wojtku, sprobuj zapytac o to samo SLuczaka, pls. Ja podesle pytania do
    eService. NIe znam tam nikogo, ale kiedys mialem przyjemnosc sie z nimi
    kontaktowac i udzielali mi wyczerpujacych odpowiedzi, moze i tym razem sie
    uda :).

    Maciej

  • 106. Data: 2002-01-15 15:54:36
    Od: w...@p...waw.pl (Wojtek Piecek)

    On Tue, Jan 15, 2002 at 04:39:30PM +0100, MK wrote:

    > Uscislijmy wiec

    Renata precyzyjnie mi nie powie, nie powie bo pewna wiedza tajemna
    jest w kazdym zawodzie. Moze byc tak ze decyzja jest podejmowana w
    sposob szalenie nietypow - za kazdym razem jednak
    _musi_byc_to_decyzja_CA_.

    > a/ czy karta moze zostac zatrzymana gdy podpis na karcie i slipie sie rozni?
    > [IMHO nie, transakcja powinna zostac anulowana]

    IMHO tez nie.

    > b/ czy karta moze zostac zatrzymana po blednym wprowadzeniu PIN-u
    > [IMHO tak]

    PIN==podpis. Lepszy podpis.

    Nie wiem.

    > c/ czy karta moze zostac zatrzymana gdy posluguje sie nia osoba plci
    > przeciwnej nizby na to wskazywala nazwa lub zdjecie umieszczone na karcie?
    > [tego nie wiem]

    IMHO tak. A przynajmniej ma prawo poprosic o DO - moze naprawde
    dzisiaj jest kobieta?

    > d/ czy karta moze zostac zatrzymana gdy uplynal jej termin waznosci, lub ma
    > uszkodzony pasek magnetyczny?
    > [IMHO tylko odmowa akceptacji]

    IMHO tak - karta niewazna (uplynal termin waznosci) - ale tez po
    przejechaniu przez posa.

    > e/ czy w ogole akceptant moze zatrzymac karte bez konsultacji z CA?
    > [??? IMHO nie, ale odpowiedz Renaty by rozwiala wszelkie watpliwosci]

    Ale chyba tak napisala?

> [...]
    > kontaktowac i udzielali mi wyczerpujacych odpowiedzi, moze i tym razem sie

    OK, ale wpierw cos zjem ;-)

    --

    --w

  • 107. Data: 2002-01-15 16:16:52
    Od: "MK" <m...@i...pl>

    > Ale chyba tak napisala?

    Napisala, ale kawalek dalej napisala o szkoleniach i wytycznych CA, a to
    przy zlej woli niektorych grupowiczow moze pozwolic napisac dziesiatki
    postow, ze tak nie jest ;). Przyjmujemy, ze nie moze, a jesli ktos ma inne
    zdanie to jego problem ;).

    > OK, ale wpierw cos zjem ;-)

    Smacznego :).

    Maciej

  • 108. Data: 2002-01-15 16:27:40
    Od: "MK" <m...@i...pl>

    Uzytkownik "Wojtek Piecek" <w...@p...waw.pl> napisal w wiadomosci

    > PIN==podpis. Lepszy podpis.
    >
    > Nie wiem.

    PIN jest sprawdzany online, czy po jego x-krotnym blednym wprowadzeniu nie
    jest generowany przez system banku odpowiedni komunikat? ;)

    > IMHO tak - karta niewazna (uplynal termin waznosci) - ale tez po
    > przejechaniu przez posa.

    A pamietasz jak Pekao "przedluzylo" termin waznosci kart Maestro? Nie
    pamietam dokladnie zdarzenia.... czy bylo mozna dokonywac wylacznie
    transakcji bankomatowych?
    Wydaje mi sie, nie jestem pewien, ze wywali po prostu komunikat "karta
    niewazna", a nie "zatrzymaj karte".

    Maciej

  • 109. Data: 2002-01-15 16:40:52
    Od: w...@p...waw.pl (Wojtek Piecek)

    On Tue, Jan 15, 2002 at 05:27:40PM +0100, MK wrote:

    > PIN jest sprawdzany online, czy po jego x-krotnym blednym wprowadzeniu nie
    > jest generowany przez system banku odpowiedni komunikat? ;)

    No ale to jest tylko stiwerdzenie czy podpis prawdziwy - zamiast
    aklajera.

    Inna sprawa ze w takiej sytuacji bank wydawca karty decyduje co dalej
    - moze byc zatrzymac karte, ale nie musi.

    > A pamietasz jak Pekao "przedluzylo" termin waznosci kart Maestro? Nie
    > pamietam dokladnie zdarzenia.... czy bylo mozna dokonywac wylacznie
    > transakcji bankomatowych?

    No wlasnie nie pamietam.

    > Wydaje mi sie, nie jestem pewien, ze wywali po prostu komunikat "karta
    > niewazna", a nie "zatrzymaj karte".

    No, to by trzeba sprawdzic.

    --

    --w

  • 110. Data: 2002-01-15 22:32:08
    Od: Adam Płaszczyca <_...@i...pl>

    Wojtek Piecek <w...@p...waw.pl> wrote:

    > Prosze zwrocic uwage na nastepujace sformulowania:

    > . uzasadnione watpliwosci
    > . jedynie odmowa rezygnacji transakcji

    A ja na punkt 3.

    --