  • 1. Data: 2009-06-19 07:40:54
    Temat: Dlaczego banki nie udzielają kredytów hipotecznych w EUR?
    Od: Chris <chris94@WYTNIJ_TO.poczta.fm>

    Już od jakiegoś czasu chodzi mi po głowie takie pytanie:
    dlaczego banki nie udzielają kredytów hipotecznych w euro?
    Kredyty w tej walucie wydają się być czym całkowicie oczywistym, o wiele
    bardziej uzasadnionym niż kredyty we frankach szwajcarskich, a pomimo
    tego banki wolą jednak kredyty nominowane we frankach.
    Mam swoje podejrzenia w tej kwestii, ale chciałbym najpierw poznać
    zdanie innych na ten temat.

    --
    Pozdrowienia,
    Krzysztof

  • 2. Data: 2009-06-19 08:28:51
    Od: Tomek z Wawy <t...@t...pl>

    Po to by po wejściu do strefy EUR łatwiej było wydymać obecnych
    kredytobiorców.

  • 3. Data: 2009-06-19 08:40:03
    Od: "george" <g...@v...pl>

    "Tomek z Wawy" <t...@t...pl> wrote in message
    a.googlegroups.com...

    Po to by po wejściu do strefy EUR łatwiej było wydymać obecnych
    kredytobiorców.

    z punktu widzenia kredytobiorcy we Franku to wejscie do EUR nie ma wiekszego
    znaczenia ?
    Jak to dymanie się odbędzie ?

  • 4. Data: 2009-06-19 09:24:55
    Od: Tomek z Wawy <t...@t...pl>

    On 19 Cze, 10:40, "george" <g...@v...pl> wrote:

    > z punktu widzenia kredytobiorcy we Franku to wejscie do EUR nie ma wiekszego
    > znaczenia ?
    > Jak to dymanie się odbędzie ?

    Chyba, że ktoś wpadnie na pomysł, iż przy wejściu do EUR należy taki
    kredyt przeliczyć z CHF na PLN, potem na EUR, a potem na CHF. O ile
    kurs PLN do EUR będzie sztywny to pozostałe już będą dowolne. To mi
    przyszło na myśl na początek.

  • 5. Data: 2009-06-19 09:31:54
    Od: BK <b...@g...com>

    On Jun 19, 9:40 am, Chris <chris94@WYTNIJ_TO.poczta.fm> wrote:
> [...]
    > tego banki wolą jednak kredyty nominowane we frankach.
    > Mam swoje podejrzenia w tej kwestii, ale chciałbym najpierw poznać

    Jak nie udzielaja - sam mam taki kredyt i bardzo go sobie cenie :)

  • 6. Data: 2009-06-19 09:39:18
    Od: "george" <g...@v...pl>

    "Tomek z Wawy" <t...@t...pl> wrote in message
    c.googlegroups.com...
> [...]

    kredyt przeliczyć z CHF na PLN, potem na EUR, a potem na CHF. O ile
    kurs PLN do EUR będzie sztywny to pozostałe już będą dowolne. To mi

    eee.. chyba za daleko pojechałeś z tym "spiskiem".
    Jak masz w hipoteke wpisane CHF to nie beda niczego przeliczać.
    Zaczniesz zarabiac EUR i płacić nimi za franki potrzebne do raty. ot
    wszystko.

    Gorzej widze jednak inną problemtykę... kredytyw złotowe z wynegocjowaną
    marżą w szczycie 2007 ( 1%) oparte o WIBOR'y.
    Tutaj pytanie czy banki nie bedą zmuszały do "negocjacji" ponownie bo juz
    WIBOR'u nie bedzie wiec trzeba bedzie zmienić warnku umowy i itp. Na koniec
    sie okaże że owszem WIBOR zamienią na LIBOR
    a marża poleci w kosmos, a jak nie to "płać" cały kredyt teraz. sorry.
    A co do hipotek w pln. Przeliczanie na EUR bedzie tak jak w ustawie o
    denominacji zdaje sie z 95 roku.
    Można znaleźć ten fragment. Anyway zbaczam nieco z tematu.. EUR vs FRANK w
    perspektywie wejscia do strefy.

    george

  • 7. Data: 2009-06-19 11:27:39
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Tomek z Wawy <t...@t...pl> writes:

> [...]

    Normalnie, banki wciaz beda zarabiac na spreadzie na CHF, przy euro by
    tego nie bylo. Stad im blizej do przyjecia euro (do ustalenia sztywnego
    przelicznika), tym mniej sie oplaca brac kredyt w CHF w porownaniu do
    zlotowek lub euro (aczkolwiek wciaz sie moze oplacac).

    > Chyba, że ktoś wpadnie na pomysł, iż przy wejściu do EUR należy taki
    > kredyt przeliczyć z CHF na PLN, potem na EUR, a potem na CHF.

    Nie ma takiej mozliwosci. Przeliczone beda tylko kwoty w zlotowkach,
    kredyty w walutach obcych... nie sa w zlotowkach.
    --
    Krzysztof Halasa

  • 8. Data: 2009-06-19 11:29:59
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "george" <g...@v...pl> writes:

> [...]
    > sie okaże że owszem WIBOR zamienią na LIBOR
    > a marża poleci w kosmos, a jak nie to "płać" cały kredyt teraz. sorry.

    Slabo to widze, kto by im sie na to zgodzil? Ostatnio byla chyba probka
    kombinacji z marzami po fakcie, slabo cos wyszlo?

    1% marzy przy kredycie hipotecznym na obecnych warunkach to wcale nie
    jest malo.
    --
    Krzysztof Halasa

  • 9. Data: 2009-06-20 11:47:01
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Chris" <chris94@WYTNIJ_TO.poczta.fm> napisał w wiadomości
> [...]
    > tego banki wolą jednak kredyty nominowane we frankach.
    > Mam swoje podejrzenia w tej kwestii, ale chciałbym najpierw poznać

    Moim zdaniem powodem jest to, że przy kredycie w obcej walucie banki
    zarabiają nie tylko oficjalną prowizję ale i dodatkowo na sprzedaży Ci
    waluty, którą spłacasz ów kredyt. Przy czym z reguły ten drugi zarobek w
    umowę kredytową nie jest wpisany, więc mogą sobie to dowolnie w jakiś
    graniach regulować.

    Udzielenie - zwłaszcza długoterminowego - kredytu w EURO niesie to ryzyko,
    ze gdyby Polska przystąpiła do strefy EURO, to ten drugi zarobek by im
    zniknął. A ten drugi zarobek jest wliczony w rachunek ekonomiczny banku i
    potem by tego brakło.

  • 10. Data: 2009-06-20 16:58:34
    Od: Laphroaig <m...@v...pl>

    Chris wrote:
> [...]
    > tego banki wolą jednak kredyty nominowane we frankach.
    > Mam swoje podejrzenia w tej kwestii, ale chciałbym najpierw poznać

    Hi,
    Dlacego twierdzisz, ze nie udzielaja?
    Moze nie wszystkie ale sa takie, ktore udzielaja, np. DB
    DB faktycznie udziela (bo sam mam taki) a inne maja przynajmniej w
    ofercie (DnB Nord, Nordea). Jak to u nich wyglada w praktyce to nie wiem.

    --
    Pozdr
    Wojtek