  • 1. Data: 2009-05-05 10:01:28
    Temat: Dlaczego WIBOR rosnie mimo niskich stop?
    Od: chucky <c...@g...pl>

    Witam,
    To zupelnie nie moja branza. Nie znam sie na tym a interesuje jedynie
    dlatego, ze mam kredyt zlotowkowy.
    Generalnie, to WIBOR nie jest jeszcze wyjatkowo wysoki. Ale zauwazylem
    pewna prawidlowosc. Obserwuje WIBOR3M i zauwazylem, ze spadl jakis
    czas temu do 4.14... i nizej juz nie poszedl. Mimo, ze stopy siegnely
    3.75. Ciekawe, ze wartosc 4.14 jest poki co chyba najnizsza w
    historii.. a przynajmniej od pocz. 2006 roku.
    Co wiecej, stopy wciaz sa na niskim poziomie, ale WIBOR3M sobie
    powolutku smiga w gore.
    Troche czytalem na ten temat.. Ale moze jednak cos przeoczylem. Z tego
    co sie orientuje stopy stanowia minimum dla WIBOR. Ale czy jest jakies
    maksimum? Skoro WIBOR jest ustalany przez niezalezne stowarzyszenie,
    to jaki maja interes aby WIBOR mial wartosc zblizona do wysokosci stop
    procentowych... I czy teoretycznie WIBOR3M mimo niskich stop moglby
    miec teraz wartosc np... 6.0 czy wiecej?
    Moze mi to ktos na chlopski rozum wytlumaczyc? Bede wdzieczny:)

    Pozdrawiam,
    Chucky

  • 2. Data: 2009-05-05 11:38:36
    Temat: Re: Dlaczego WIBOR rosnie mimo niskich stop?
    Od: "Robert Wicik" <r...@n...poczta.onet.pl>

    WIBOR jest ustalany przez banki
    A stopy przez RPP
    Zwiazek miedzy tymi % jest raczej luzny

  • 3. Data: 2009-05-05 12:06:07
    Od: Maverick <m...@p...fm>

    chucky wrote:
> [...]
    > miec teraz wartosc np... 6.0 czy wiecej?
    > Moze mi to ktos na chlopski rozum wytlumaczyc? Bede wdzieczny:)

    WIBOR3M (taki o ktory Ci chodzi) oznacza % po krotym jeden bank pozyczy
    drugiemu bankowi kase na 3m. Oczywistym minimum jest stopa - bo
    bezpieczniej dac to do NBP, niz innemu bankowi (NBP nie upadnie).
    Roznica miedzy WIBORem a stopami to zysk banku (odliczajac pewne koszty,
    typu ryzyko, koszty operacyjne itp).

    Ograniczenia gornego nie ma - reguluje to rynek. A wiec skoro banki
    sobie nie ufaja - to WIBOR moze byc i 8.0

    --
    Regards,
    Maverick

  • 4. Data: 2009-05-05 12:11:06
    Od: "george" <g...@v...pl>

    "Maverick" <m...@p...fm> wrote in message

> [...]
    > ryzyko, koszty operacyjne itp).
    >
    > Ograniczenia gornego nie ma - reguluje to rynek. A wiec skoro banki sobie

    widzi jeden z drugim co ma w "książkach" i wie dokładnie że "kumpel" od
    golfa ma to samo. Przecież obaj to bankierzy. To co sie tu dziwić że sobie
    nie ufają.
    RPP to jedno, WIBOR do drugie jak mówia przedpiścy. Kowalski nie ma dostępu
    do stopy referencyjnej, a spod NBP pogonia go pałami, wiec musi iść do
    WIBORowców a tu juz jest prywatny "byznes"..

    george

  • 5. Data: 2009-05-05 12:21:48
    Od: chucky <c...@g...pl>

    On 5 Maj, 14:06, Maverick <m...@p...fm> wrote:

> [...]
    > typu ryzyko, koszty operacyjne itp).
    >
    > Ograniczenia gornego nie ma - reguluje to rynek. A wiec skoro banki
    > sobie nie ufaja - to WIBOR moze byc i 8.0

    Chyba nie do konca rozumiem jak to jest, ze roznica miedzy WIBORem a
    stopami to zysk banku... Moglbys mi to jeszcze wytlumaczyc ? Nie jest
    tak, ze zysk banku to generalnie calosciowe oprocentowanie kredytu
    czyli WIBOR + marza ?

  • 6. Data: 2009-05-05 12:24:19
    Od: "Robert Wicik" <r...@n...poczta.onet.pl>

    Użytkownik "george" <g...@v...pl> napisał w wiadomości
    > widzi jeden z drugim co ma w "książkach" i wie dokładnie że "kumpel" od
    > golfa ma to samo. Przecież obaj to bankierzy. To co sie tu dziwić że sobie
    > nie ufają.

    Ostatnio utarło się powiedzenie, że WIBOR i LIBOR to %, za które nie można
    pożyczyć pieniędzy :)

  • 7. Data: 2009-05-05 12:25:57
    Od: "Robert Wicik" <r...@n...poczta.onet.pl>

    Uzytkownik "chucky" <c...@g...pl> napisal w wiadomosci
    z.googlegroups.com...

> [...]
    > stopami to zysk banku... Moglbys mi to jeszcze wytlumaczyc ? Nie jest
    > tak, ze zysk banku to generalnie calosciowe oprocentowanie kredytu

    Zalezy skad bank ma pieniadze. A ogólnie ma z rynku - wiec zysk jest wtedy,
    gdy pozyczy komus na wyzszy procent niz da innym za depozyty.

  • 8. Data: 2009-05-05 12:33:01
    Od: chucky <c...@g...pl>

    On 5 Maj, 14:25, "Robert Wicik" <r...@n...poczta.onet.pl> wrote:
> [...]
    >
    > Zalezy skad bank ma pieniadze. A ogólnie ma z rynku - wiec zysk jest wtedy,
    > gdy pozyczy komus na wyzszy procent niz da innym za depozyty.

    Czyli pozycza przykladowo z innego banku za procent rowny WIBOR a
    czlowiekowi z ulicy za WIBOR + marze ?

  • 9. Data: 2009-05-05 12:38:28
    Od: "Robert Wicik" <r...@n...poczta.onet.pl>

    Uzytkownik "chucky" <c...@g...pl> napisal w wiadomosci
    c.googlegroups.com...

    Czyli pozycza przykladowo z innego banku za procent rowny WIBOR a
    czlowiekowi z ulicy za WIBOR + marze ?

    Tez niekoniecznie - bo zapewne na dzien dzisiejszy, to WIBOR wskazuje na
    jaki % nie da sie pozyczyc pieniedzy :)

    To nie jest sztywna stopa, ale srednia sondazowa - a rzeczywistosc jest ciut
    obok.

  • 10. Data: 2009-05-05 12:39:50
    Od: "george" <g...@v...pl>

    "Robert Wicik" <r...@n...poczta.onet.pl> wrote in message
> [...]
    > jaki % nie da sie pozyczyc pieniedzy :)
    >
    > To nie jest sztywna stopa, ale srednia sondazowa - a rzeczywistosc jest

    nie wiesz czy ten sondaż też jest "anonimowy" tak jak przy LIBOR ?
    "jak mówie że chcę pozyczyć od kogos po WIBOR to chcę a jak mowię że pożycze
    komus po WIBOR to mówię"

    :).