  • 61. Data: 2009-05-07 14:35:08
    Temat: Re: Dlaczego WIBOR rosnie mimo niskich stop?
    Od: sorden <s...@w...pl>

    BK wrote:

    > Bank moze robic tylko to co moze robic bank [maslo maslane], bank nie
    > moze byc agencja reklamowa bo zarabianie na reklamach nie jest
    > czynnoscia bankowa :)

    Czyli banki nie zarabiaja na doladowaniach telefonow ?

    > Po 10 latach zyskow akurat ma 0 kredytow na stanie? :) Sytuacja
    > logicznie niemozliwa - musialby wymowic wszystkie limity, kk itp.

    Nie wazne ile ma kredytow. Nie udziela nowych.

    --
    in

  • 62. Data: 2009-05-07 14:44:10
    Od: BK <b...@g...com>

    On May 7, 4:35 pm, sorden <s...@w...pl> wrote:

    > Czyli banki nie zarabiaja na doladowaniach telefonow ?

    Zalezy ktore, bardzo czesto jest to spolka zalezna banku -
    niekoniecznie sam bank. W przypadku gdy ma to robic bezposrednio bank
    wymaga to jednak pewnej kreatywnosc formalno-prawnej - bo bank co do
    zasady [ustawy PB] moze wykonywac czynnosci bankowe :)

    > Nie wazne ile ma kredytow. Nie udziela nowych.

    Z punktu widzenia prawa/bankowosci/nadzoru/rezerw itp. :) bez
    znaczenia jest czy bank akutalnie udziela kredytow, czy juz sie ich
    naudzielal i poprostu je ma :)

    Jesli je ma - to zgromadzone w nim depozyty obciazone sa ryzykiem. Bez
    znaczenia jest to, ze depozytow przybywa, a kredytow ubywa. Ryzyko juz
    jest.

    Ba wystarczy sama formalna mozliwosc wystapienia ryzyka [czyli fakt,
    ze dany bank ma prawo udzielac kredytow].

    Juz ta teoretyczna mozliwosc sprawia, ze potrzebne sa rezerwy. I ta
    teoretyczna mozliwosc odroznia bank, np. od piekarni.

  • 63. Data: 2009-05-07 14:47:37
    Od: sorden <s...@w...pl>

    BK wrote:

    > Jesli je ma - to zgromadzone w nim depozyty obciazone sa ryzykiem. Bez
    > znaczenia jest to, ze depozytow przybywa, a kredytow ubywa. Ryzyko juz
    > jest.

    Ryzyko maleje, a zabezpieczenie - wbrew logice- rosnie.

    --
    in

  • 64. Data: 2009-05-07 14:53:02
    Od: BK <b...@g...com>

    On May 7, 4:47 pm, sorden <s...@w...pl> wrote:

    > Ryzyko maleje, a zabezpieczenie - wbrew logice- rosnie.
    >
    > --
    > in

    Nie do konca wbrew logice - jako klient masz wowczas mozliwosc wyboru
    [zreszta jak obecnie] bankow dzialajacych ryzykownie i liberalnie,
    albo bankow konserwatywnych ale pewniejszych.

    Mozesz dac kase do Banku X, ktory jest dobrze zabezpieczony i nie
    umoczony w ryzykowne kredyty - i zapewne dostac maly %.

    Mozesz dac kase do Banky Y, ktory jest slabiej zabezpieczony, ma
    ryzykowne kredyty - i daje dwa razy taki % jak bank X.

    Normalna sprawa na rynku - im wieksze szanse zeby zarobic, tym wieksze
    ryzyko, ze mozna stracic :)

    Zeby zarabiac trzeba ryzykowac :)

  • 65. Data: 2009-05-07 14:56:50
    Od: sorden <s...@w...pl>

    BK wrote:

    > Nie do konca wbrew logice - jako klient masz wowczas mozliwosc wyboru
    > [zreszta jak obecnie] bankow dzialajacych ryzykownie i liberalnie,
    > albo bankow konserwatywnych ale pewniejszych.

    Gdyby zabezpieczano depozyty wydawane przez bank pod kredyt, nie byloby
    potrzeby dokonywania takich wyborow. System dzialalby lepiej.

    --
    in

  • 66. Data: 2009-05-08 12:01:52
    Od: "e-kran" <e...@o...pl>

    bp.googlegroups.com...

    > Prezes jednego z banków niedawno postulował urzędowe ograniczenie...
    > wysokości lokat :)
    Moim zdaniem to wcale nie jest takie głupie. W pogoni za klientami banki
    niedługo zaoferują lokaty na 20% w skali roku. Strach pomyśleć co to oznacza
    dla kredytobiorców (WIBOR koledzy !!!). To nie banki sfinansują te cudowne
    lokaty tylko szara masa kredytobiorców PLN. Odsetek niespłacanych kredytów
    jeszcze wzrośnie (a już jest niewesoło) i będziemy mieli zadowolonych
    bankowców i kolejny krach.

    > No ale precedens niestety jest w postaci ograniczenia wysokości
    > kredytu konsumenckiego. Czyli maksymalną wysokość regulują (co prawda
    > pośrednio) urzędnicy opłacani przez państwo (RPP) a nie rynek.
    > W innych krajach (o ile w ogóle są ograniczenia) jest przynajmniej
    > (różnie liczona) wielokrotność średnich stóp kredytu na rynku a nie stóp
    > banku centralnego.

    Rynek jest fajny ale łatwo się rozregulowuje. Zwłaszcza gdy zawiążą się na nim
    układy biznesowe złożone z oszołomów i analfabetów ekonomicznych. Dochodzi
    wtedy do wahań o nieciekawej amplitudzie i wtedy naprawdę potrzebne są jakieś
    ograniczniki bezpieczeństwa ;-)
    Ja tam wolę lokaty bankowe na 4% i WIBOR 3M na rozsądnym poziomie (poniżej
    3%). Wtedy to ma ręce i nogi. Jeśli to jedzie w gorę tak jak teraz to zaczyna
    mi pachnieć spekulacją.

    Pozdrawiam
    e-kran

  • 67. Data: 2009-05-08 12:22:44
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Dnia Fri, 08 May 2009 14:01:52 +0200, e-kran napisał(a):

    > Ja tam wolę lokaty bankowe na 4% i WIBOR 3M na rozsądnym poziomie
    > (poniżej 3%). Wtedy to ma ręce i nogi. Jeśli to jedzie w gorę tak jak
    > teraz to zaczyna mi pachnieć spekulacją.

    WIBOR <3% przy inflacji ~4%? Naprawdę dziwny rodzaj rozsądku.