  • 1. Data: 2009-05-05 07:28:27
    Temat: SKARBIEC gotówkowy
    Od: "Telesfor Baudot" <T...@S...poczta.NIE.onet.TU.pl>

    Uwaga! Cross-post!

    Czy ktoś ze z szanownych PT specjalistów od pieniędzy zna przyczynę
    zaliczenia dwukrotnie wtopy Funduszu gotówkowego Skarbca
    (wczoraj -4%), co dla z założenia bezpiecznej inwestycji jest dosyć
    niezwykłe.

    Odpowiedź ze źródła po podobnej (aczkolwiek nieco mniejszej) marcowej
    wtopie nic nie wnosi do meritum:
    "Do spadku wartości spadku wartości jednostki uczestnictwa Skarbiec
    Gotówkowy FIO przyczyniła się w dużej mierze sytuacja destabilizacji
    na światowych rynkach finansowych i pogorszenie płynności na rynkach
    obligacji komercyjnych. Proces destabilizacji ma wpływ również na tę
    część aktywów portfela, która do tej pory zapewniała wyjątkowo niską
    zmienność jednostki uczestnictwa.

    Faktyczną jakość poszczególnych funduszy rynku pieniężnego, w sytuacji
    spadku jego wartości i znacznej zmienności, będzie można ocenić
    dopiero w dłuższej perspektywie kiedy możliwe będzie stwierdzenie, czy
    spadek nastąpił w wyniku sytuacji na rynkach finansowych czy
    posiadania w portfelu funduszu nierentownych aktywów, których wartość
    uległa znacznemu zmniejszeniu."

    --
    Telesfor BAUDOT

  • 2. Data: 2009-05-05 08:26:35
    Temat: Re: SKARBIEC gotówkowy
    Od: "george" <g...@v...pl>

    "Telesfor Baudot" <T...@S...poczta.NIE.onet.TU.pl> wrote in message
> [...]
    > nastąpił w wyniku sytuacji na rynkach finansowych czy posiadania w
    > portfelu funduszu nierentownych aktywów, których wartość uległa znacznemu

    może mieli obligacje Chryslera ? :)

  • 3. Data: 2009-05-05 11:22:15
    Od: "mnemotechnik" <c...@g...pl>

    Skarbiec gotówkowy nie jest funduszem rynku pieniężnego. Taki fundusz nazywa
    się Skarbiec kasa. Gotówkowy inwestuje głównie w papiery komercyjne, listy
    zastawne i częściowo w polski dług rządowy. Na koniec 2008 miał w portfelu
    np. papiery Merrill Lynch, Goldman Sachs, Morgan Stanley, Citigroup, z
    polskich firm PKP, Integer czy polskie listy zastawne. Chociaż dokonywali
    walutowych transakcji zabezpieczających, to zapewne nigdy hedge nie jest w
    100% skuteczny. Na wahania wyceny jednostki mogły mieć zatem wpływ zarówno
    chwiejna sytuacja emitentów, ograniczona możliwość zbycia papierów na rynku,
    jak i zmiany kursów walutowych (ostatnio złoty się wzmacnia). Mój typ pada na
    papiery Getinu, który w zeszłym tygodniu miał obniżany rating Moodys.

  • 4. Data: 2009-05-05 15:04:03
    Od: c...@g...com

    On 5 Maj, 13:22, "mnemotechnik" <c...@g...pl> wrote:
    > Skarbiec gotówkowy nie jest funduszem rynku pieniężnego. /.../
    To prawda. Tylko jest jedno małe "ale" (absolutnie nie do Ciebie) -
    otóż wielce szanowny mBank w swojej ofercie funduszowego IKE ma do
    wyboru kilka rożnych ich rodzajów. m.in. mGotówkowy przy którym
    widnieje opis, iż jest to fundusz rynku pieniężnego o niskim profilu
    ryzyka http://www.mbank.pl/indywidualny/emerytura/trzeci_fi
    lar/
    Zaiste ciekawe podejście do klienta ze strony grupy BRE. W sumie
    wychodzi na to, że jak ktoś ma IKE w tym nieszczęsnym SFI to nie ma
    funduszu bezpiecznego gdzie mógłby przechować środki na czas bessy.

  • 5. Data: 2009-05-05 20:20:57
    Od: Zbyszek <zbign@na_serwerzeo2.pl>

    Dnia 05-05-2009 o 09:28:27 Telesfor Baudot
    <T...@s...poczta.nie.onet.tu.pl> napisał(a):

> [...]
    > zaliczenia dwukrotnie wtopy Funduszu gotówkowego Skarbca (wczoraj -4%),
    > co dla z założenia bezpiecznej inwestycji jest dosyć niezwykłe.

    kojarze jakis artykul w pb.pl, poszukaj sobie.
    Otoz niektore fundy zapakowaly sie w quais bezpieczne papiery z dobrym
    standingiem...
    cos Ci to mowi ? :-)

    --
    Pozdrawiam,
    Z.

  • 6. Data: 2009-05-07 06:34:26
    Od: "mnemotechnik" <c...@g...pl>

    No i prawie się wyjaśniło.
    http://www.pb.pl/Default2.aspx?ArticleID=DA0BFAFB-05
    D7-42BB-BA2F-3782A8AC5515
    Gotówkowy na koniec roku miał 4,5 mln papierów Reportera, a teraz wnioskuje o
    jego upadłość.

  • 7. Data: 2009-05-08 13:07:37
    Od: o...@g...com

    Tym razem to były obligacje Reporter S.A.

    Sprawdziłem czy takie duże jednodniowe spadki to częsta sytuacja na
    rynku funduszy pieniężnych/gotówkowych.
    Dotychczas jedynie 9 razy zdarzyło sie, że wycena tych funduszy spadła
    o więcej niż 1% w ciągu dnia.
    I były to fundusze różnych TFI. DWS, SKARBIEC, LeggMason, PZU i
    Pioneer.

    Nieco dłuższą analizę opulikowałem na blogu:
    http://blog.opiekuninwestora.pl/index.php/skarbiec-g
    otowkowy-strata-w-jeden-dzien/