  • 21. Data: 2023-08-05 13:07:56
    Temat: Re: CA wykrywający...
    Od: Kamil Jońca <k...@p...onet.pl>

    Pete <n...@n...com> writes:

    > A dlaczego nie protestujesz, gdy niedopuszczalne do używania i
    > sprzedaży są produkty np elektryczne bez
    > certyfikatów/badań/dopuszczeń?

    Choćby dlatego że taka atestacja nie jest oddana ręce prywatnego
    podmiotu, który robi to wg sobie tylko znanych reguł.
    Są też inne różnice.
    Jeśli Ty widzisz świat czarno-biało to nic nie poradzę.

    > Na szczęście świat nie kończy się na chromie.

    I tak, i nie.

    https://www.ciemnastrona.com.pl/google/2023/07/29/we
    b-environment-integrity.html

    KJ

  • 22. Data: 2023-08-05 19:25:44
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Pete <n...@n...com> writes:

    > A dlaczego nie protestujesz, gdy niedopuszczalne do używania i
    > sprzedaży są produkty np elektryczne bez
    > certyfikatów/badań/dopuszczeń?

    Przecież nie są.

    Większość urządzeń elektrycznych ma tylko deklarację CE, w której
    producent (lub importer) deklaruje zgodność z wymaganiami.

    Nie ma także zakazu używania urządzeń bez CE, aczkolwiek może być zakaz
    oddawania w użycie (w określonych przypadkach).

    Ponadto urządzenia wprowadzone do obrotu przed 199x...

    Są też rozmaite wyłączenia z CE. Generalnie to służy do tego, żeby
    Kowalski nie zrobił sobie nieświadomie krzywdy badziewkiem ze sklepu
    "wszystko za 5 zł", a nie do tego, żeby utrudniać życie ludziom, którzy
    akurat wiedzą co robią.

    Kowalski powinien jednak wiedzieć, że jego urządzenie ze znaczkiem "CE"
    najprawdopodobniej posiada jedynie deklarację producenta, że (w skrócie)
    jest bezpieczne.

    Wydaje się, że to jest słuszne, i że certyfikowanie każdego urządzenia
    to byłaby ogromna przesada.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 23. Data: 2023-08-06 15:31:47
    Od: Pete <n...@n...com>

    W dniu 05.08.2023 o 13:07, Kamil Jońca pisze:

    > Choćby dlatego że taka atestacja nie jest oddana ręce prywatnego
    > podmiotu, który robi to wg sobie tylko znanych reguł.
    > Są też inne różnice.
    > Jeśli Ty widzisz świat czarno-biało to nic nie poradzę.

    Na pewno nie widzę żeby WEI było większym zagrożeniem. Ot, jeden z
    wielu głupich pomysłów gugla.

    > I tak, i nie.
    >
    > https://www.ciemnastrona.com.pl/google/2023/07/29/we
    b-environment-integrity.html

    Burza w szklance wody.

    --
    Pete

  • 24. Data: 2023-08-06 15:34:52
    Od: Pete <n...@n...com>

    W dniu 05.08.2023 o 19:25, Krzysztof Halasa pisze:

    > Przecież nie są.
    >
    > Większość urządzeń elektrycznych ma tylko deklarację CE, w której
    > producent (lub importer) deklaruje zgodność z wymaganiami.

    Jest zakaz sprzedaży.

    > Nie ma także zakazu używania urządzeń bez CE, aczkolwiek może być zakaz
    > oddawania w użycie (w określonych przypadkach).
    >
    > Ponadto urządzenia wprowadzone do obrotu przed 199x...

    Np samochodu niespełniającego aktualnych norm spalin nie zarejestrujesz.

> [...]
    >
    > Kowalski powinien jednak wiedzieć, że jego urządzenie ze znaczkiem "CE"
    > najprawdopodobniej posiada jedynie deklarację producenta, że (w skrócie)

    Jednak znaczek CE informuje, że przedmiot przeszedł certyfikację. I
    producent (pomijając skrajne przypadki) się nie podłoży fałszując go.

    > Wydaje się, że to jest słuszne, i że certyfikowanie każdego urządzenia
    > to byłaby ogromna przesada.

    urządzenia nie. Typu tak.

    --
    Pete

  • 25. Data: 2023-08-07 11:21:25
    Od: jureq <j...@n...no>

    W dniu Sun, 6 Aug 2023 15:34:52 +0200, użytkownik Pete napisał:

    > Jednak znaczek CE informuje, że przedmiot przeszedł certyfikację. I
    > producent (pomijając skrajne przypadki) się nie podłoży fałszując go.

    Chyba nie rozumiesz, jak działa i co oznacza ten znaczek.
    To nie jest żaden dowód przejścia certyfikacji. To oznacza tylko
    deklarację producenta, że produkt spełnia warunki opisane w odpowiednich
    dyrektywach UE. A czy producent doszedł do takiego wniosku na podstawie
    jakichś badań i pomiarów, czy też na podstawie obserwacji Księżyca w
    południe, to nie ma żadnego praktycznego znaczenia.

  • 26. Data: 2023-08-07 14:36:43
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 7 Aug 2023 09:21:25 -0000 (UTC), jureq wrote:

> [...]
    > jakichś badań i pomiarów, czy też na podstawie obserwacji Księżyca w
    > południe, to nie ma żadnego praktycznego znaczenia.

    To jest bardziej skomplikowane :-)

    Ostatnio chyba dominuje pogląd prawny, ze produkt ma być zgodny
    z "zasadniczymi wymaganiami UE", czyli ze ma byc bezpieczny w
    użytkowaniu. Jak producent to zapewni, to jest jego sprawa.
    Jak jednak dojdzie do wypadku, to lepiej miec lepsze papiery niz
    obserwacje Księżyca :-)

    Jedną z dróg zapewnienia, jest zgodność z normami zharmonizowanymi.
    Jak produkt je spełnia, to domniemywa sie, ze jest bezpieczny.

    Analogicznie - jak produkt jakiejs nie spelnia, to trudno będzie
    wygrać z urzędem i dowieźć bezpieczeństwa :-)

    Ale - na niektore wyroby jest potrzebny certyfikat/opinia "jednostki
    notyfikowanej". I tam juz raczej trzeba bedzie spełnić normy,
    bo im też łatwiej przebadać, ze spełnia, niż potwierdzić, ze
    bezpieczny, na podstawie ogólnych przesłanek.

    A na koniec - jest jeszcze znaczek China Export.

    https://ada.pt/en/cemarking2/

    J.

  • 27. Data: 2023-08-07 16:37:43
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "J.F" <j...@p...onet.pl> writes:

    > Jak jednak dojdzie do wypadku, to lepiej miec lepsze papiery niz
    > obserwacje Księżyca :-)

    To może być prawda, ale nie jest ona jakoś szczególnie powiązana z CE.

    Dokładnie tak samo byłoby (i było, przynajmniej w teorii) przed czasami
    CE, i tak samo jest z produktami, które nie wymagają CE. Po prostu
    producent (itp.) odpowiada za wprowadzenie do obrotu np. konsumenckiego
    produktu niebezpiecznego.

    CE ma oznaczać, że wyrób nie powinien urwać nabywcy głowy przy pierwszej
    próbie włączenia. Nawet nie informuje, że urządzenie w ogóle
    w jakikolwiek sposób będzie działać.

    Zresztą certyfikaty np. na produkty quasi-medyczne też niczego więcej
    nie gwarantują.

    Wracając do temetu WEI, nie ma tu IMHO żadnej analogii do CE:

    - CE służy klientowi (nabywcy = właścicielowi urządzenia)
    - WEI służy "usługodawcy" (cokolwiek by to nie znaczyło) i jest
    skierowane przeciwko właścicielowi.

    To samo jest widoczne np. w Androidzie - aplikacja nie chce działać na
    telefonie, na którym jego właściciel uruchomił nieoficjalną wersję
    systemu, ale nie widzi najmniejszego problemu z pracą w starym,
    dziurawym systemie, na którym soft mogą odpalać zdalnie włamywacze albo
    inne jakieś agencje (co na to samo wychodzi).

    > A na koniec - jest jeszcze znaczek China Export.

    To jest obecnie bardziej legenda niż rzeczywistość. W szczególności
    w przypadku zakupów w kraju/UE a nie na jakiejś dziwnej aukcji
    w Chinach. Zresztą Chińczycy już od dłuższego czasu wiedzą, że CE nie
    jest dla nich niczym złym (podejrzewam zresztą, że tam także istnieje
    odpowiedzialność producenta).
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 28. Data: 2023-08-07 17:06:07
    Od: Eneuel Leszek Ciszewski <Z...@d...czytania.fontem.Lucida.Console>

    W dniu 7 sie 2023 o 14:36, J.F pisze:

    > Jak jednak dojdzie do wypadku, to lepiej miec lepsze papiery niz
    > obserwacje Księżyca :-)

    U mnie doszło do wypadku -- poważnego uszkodzenia słuchu.
    Nawet obserwacje Księżyca nie były konieczne!

    --
    `_._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.
    -bf- `- \`_`"'-.o'\:/.d`|'.p \; https://www.eneuel.ct8.pl \|/..s

  • 29. Data: 2023-08-07 17:09:43
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 07 Aug 2023 16:37:43 +0200, Krzysztof Halasa wrote:

> [...]
    > produktu niebezpiecznego.
    >
    > CE ma oznaczać, że wyrób nie powinien urwać nabywcy głowy przy pierwszej

    Przy ostatniej tez nie

    > Nawet nie informuje, że urządzenie w ogóle
    > w jakikolwiek sposób będzie działać.

    Jak nie działa, to głowy nie urwie :-)

    > Zresztą certyfikaty np. na produkty quasi-medyczne też niczego więcej
    > nie gwarantują.

    Mamy w kraju osobny rejestr wyrobów medycznych.
    Raczej był potrzebny.

> [...]
    > - CE służy klientowi (nabywcy = właścicielowi urządzenia)
    > - WEI służy "usługodawcy" (cokolwiek by to nie znaczyło) i jest

    Zalezy od punktu siedzenia. Moze służy właścicielowi, bo go chroni?

> [...]
    > inne jakieś agencje (co na to samo wychodzi).

    > To jest obecnie bardziej legenda niż rzeczywistość.

    Kontrolerzy sie nauczyli i wykrywają szybko?
    Ale jakies zakupy z Aliexpress czy mały import z Chin.

> [...]
    > w Chinach. Zresztą Chińczycy już od dłuższego czasu wiedzą, że CE nie
    > jest dla nich niczym złym (podejrzewam zresztą, że tam także istnieje

    Na swój rynek pewnie tak, ale na ile zechcą scigać kogoś, kto
    bezpodstawnie oznaczyl CE/wypisał deklarację?

    A jak zechcą, to pewnie po to, aby przejać jego firme w "lepsze ręce".

    J.

  • 30. Data: 2023-08-07 18:25:03
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Sat, 05 Aug 2023 19:25:44 +0200, Krzysztof Halasa wrote:

> [...]
    >
    > Nie ma także zakazu używania urządzeń bez CE, aczkolwiek może być zakaz
    > oddawania w użycie (w określonych przypadkach).

    Jest zakaz obrotu (nowymi), i moze być problem, jak np w fabryce
    wypadek sie zdarzy, a narzedzia bez CE...

> [...]
    > Kowalski nie zrobił sobie nieświadomie krzywdy badziewkiem ze sklepu
    > "wszystko za 5 zł", a nie do tego, żeby utrudniać życie ludziom, którzy

    A tymczasem wyszło odwrotnie.
    Kowalski nadal sobie krzywde moze zrobic, a producenci maja utrudnione

    > Kowalski powinien jednak wiedzieć, że jego urządzenie ze znaczkiem "CE"
    > najprawdopodobniej posiada jedynie deklarację producenta, że (w skrócie)
    > jest bezpieczne.

    Tylko co ta deklaracja warta, jesli made in China ...

    J.