eGospodarka.plFinanseGrupypl.biznes.bankiBanki tną koszty na reklamę w związku z podatkiem bankowym › Re: Banki tną koszty na reklamę w związku z podatkiem bankowym
    From: Tomasz Chmielewski <t...@n...example.com>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: Banki tną koszty na reklamę w związku z podatkiem bankowym
    Date: Thu, 26 May 2016 11:46:47 +0900
    <1...@4...com>
    <8...@g...com>

    On 05/26/2016 03:36 AM, Kris wrote:

    > Pewnie napiszesz że naiwny jestem ale tu też związku ze SKOKami nie widze

    Problem w tym, że stworzono system, z którego w białych rękawiczkach
    "uprzywilejowani kolesie" mogli pełnymi garściami kraść pieniądze.
    Przykładem właśnie kredyt udzielony mężowi ów posłanki PiS - który od
    razu wywędrował gdzieś za granicę po czym zaprzestano jego spłacania -
    choć bardziej rzeczowym przykładem jest skala strat, jakie zostały
    narobione w całym sektorze SKOK.

    Dalej - gdy państwo się zorientowało, że system SKOK coś mocno nie gra,
    to była jedna jedyna partia w Polsce, która walczyła nogami i rękami,
    aby SKOK pozostał bez jakiejkolwiek kontroli. Kolejny przypadek?

    - Interesuje nas, czy pan Piotr Duda w imieniu swoich członków
    (...) zapytał pana Andrzeja Dudę, który wcześniej pracował w
    Kancelarii Prezydenta i odpowiadał za proces legislacyjny,
    dlaczego w Kancelarii Prezydenta próbowano nie dopuścić do
    objęcia SKOK-ów nadzorem Komisji Nadzoru Finansowego.
    Przypomnijmy, że brak nadzoru nad SKOK-ami doprowadził do
    bardzo wielu patologii w tejże instytucji - mówił Szejnfeld.
    Dodał, że skutkiem tych patologii była utrata "ogromnych
    pieniędzy" przez członków Kas.

    Przypomnę - do chwili obecnej z sektora SKOK znikło "niewiadomogdzie" 5
    mld zł, przy niespełna 13 mld zł aktywów, a większość innych kas
    wykazuje straty i jest objęta programem naprawczym.

    Żeby zachować proporcje - to tak, jakby państwo musiało pokryć straty
    banków komercyjnych w wysokości 400 mld zł (tak, czterystu miliardów
    złotych), z prawdopodobną koniecznością pokrycia kolejnych 400 mld zł, a
    jedna z partii cały czas zaklinała opinię publiczną i mówiła, że
    wszystko jest w porządku, jej "niepartyjny" prezydent wetował możliwość
    objęcia państwowej kontroli (KNF) nad tym sektorem (taką funkcję
    kontrolną w SKOKach miała pełnić szefowana przez senatora PiS Kasa
    Krajowa, która cały czas zapewniała, że wszystko jest świetnie), jej
    członkowie partii atakowali Trybunał Konstytucyjny, który taką kontrolę
    umożliwił.

    Przecież ta skala strat śmierdzi na kilometr i naprawdę trzeba być
    naiwnym, żeby twierdzić "ah, podwinęła im się noga" i machnąć na to ręką
    (w końcu BFG płaci "niczyimi" pieniędzmi, więc nic się nie stało).

    W porządku, gdyby to były kłopoty w jednej kasie lub w dwóch, skłonny
    bym był uznać tą teorię. Ale w systemie SKOK jest zupełnie na odwrót -
    kłopotów nie ma tylko w jednej kasie lub w dwóch.

    W 2009 roku ówczesny prezydent Lech Kaczyński zaskarżył ustawę
    o SKOK-ach do TK. Ustawa miała m.in. na celu objęcie Kas
    kontrolą Komisji Nadzoru Finansowego.

    Tomasz Chmielewski
    http://www.ptravaler.com