  • 11. Data: 2004-05-27 14:29:16
    Temat: Re: BZWBK - Maestro
    Od: "JaKi" <j...@g...pl>

    Użytkownik "Jaca" <j...@g...pl> napisał w wiadomości
    news:c94t6v$jjp$1@inews.gazeta.pl...

    > Faktycznie trochę to dziwne .... ???
    > Ale .. może przez analogię do rachunków i kart dla firm.

    Z firma jeszcze pol biedy - bo na karcie tez jest nazwa firmy.
    U mnie na szczescie jest ten plus ze nazwiaska sa takie same. A gdyby
    wlasciciel nazwyal sie "Witold Bakteria" a pelnomocnik "Maryna Wirus"? :-)

    --
    JaKi

  • 12. Data: 2004-05-28 22:01:00
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "K. K." <o...@p...onet.pl> writes:

    > Pytanie podstawowe - kto podpisał umowę o kartę płatniczą? Ty, czy też
    > właściciel konta?

    Przeciez to nie ma znaczenia.

    > O tym kto jest
    > posiadaczem karty, i kto będzie wyświetlany, decyduje umowa o kartę.

    Zwykle tak. Choc, jak widac, w tym przypadku cos zawiodlo i jest
    troche inaczej.

    > Posiadacz, to ten który podpisał umowę, więc nawet jedyna karta, użytkowana
    > przez inną osobę, podpięta będzie pod posiadacza, a nie pod użytkownika.

    Dziwna terminologia. Jak bym napisal, ze posiadaczem karty jest osoba,
    ktora karte posiada, zas uzytkownikiem ta, ktora karty uzywa. Jesli
    to ma byc legalne, to powinna to byc ta sama osoba, i moze to byc
    zarowno wlasciciel konta, jego pelnomocnik, a takze dowolna inna osoba,
    ktorej bank wydal karte (np. karte dodatkowa - na wniosek wlasciciela
    konta, ktory podpisal na ta okolicznosc stosowna umowe).

    Na karcie powinny byc umieszczone dane osoby, ktora jest legalnym
    posiadaczem (i, domyslam sie, uzytkownikiem) karty. Dotyczy to zarowno
    danych umieszczonych tam mechanicznie, magnetycznie, jak i np.
    elektronicznie.

    Natomiast oczywiscie dane zwiazane z kontem, ktore jest takimi
    transakcjami obciazane, moga byc zupelnie inne, a w szczegolnosci
    zadne specjalne.

    To, ze nazwisko zapisane na pasku magnetycznym jest w nieco innej
    formie (np. z pelnym drugim imieniem) niz wydrukowane to rzecz
    normalna. Ale w przypadku w ogole innego nazwiska sprzedawca powinien
    zwrocic na to uwage i np. przeprowadzic przynajmniej jakas autoryzacje
    z kodem 10 czy co tam jest wlasciwe. Tyle ze chyba wiekszosc terminali
    tego nie wyswietla - ale ja bym taka karte jednak reklamowal w banku.
    --
    Krzysztof Halasa, B*FH

  • 13. Data: 2004-05-30 01:54:52
    Od: "K. K." <o...@p...onet.pl>

    > Przeciez to nie ma znaczenia.

    Czy na pewno?

> [...]
    > ktorej bank wydal karte (np. karte dodatkowa - na wniosek wlasciciela
    > konta, ktory podpisal na ta okolicznosc stosowna umowe).

    Może i dziwna, ale zapisem prawa zdefiniowana. W tym przypadku ustawą o EIP;
    Art. 2. (definicje)
    11) posiadacz - osobę fizyczną, osobę prawną lub inny podmiot, które na
    podstawie
    umowy o elektroniczny instrument płatniczy dokonują w swoim
    imieniu i na swoją rzecz operacji określonych w umowie,

    Czyli osoba podpisująca umowę jest posiadaczem karty.

    12) użytkownik karty płatniczej - osobę fizyczną upoważnioną przez
    posiadacza
    do dokonywania w imieniu i na rzecz posiadacza operacji określonych w
    umowie, której dane identyfikacyjne są umieszczone na karcie płatniczej,

    Czyli;
    12) użytkownik karty płatniczej /---/ (to osoba fizyczna), której dane
    identyfikacyjne są umieszczone na karcie płatniczej, i która tę kartę
    fizycznie używa.
    Dodatkowo potwierdza to Art. 16 ustawy o EIP;
    1. Posiadacz jest obowiązany do: /------/
    2. Postanowienia ust. 1 stosuje się także do użytkownika karty płatniczej.

    A z tego wynika że posiadacz karty nie musi być jej użytkownikiem, i taka
    sytuacja jest jak najbardziej legalna.
    Te definicje wyjaśniają kto powinien figurować na karcie płatniczej.

    > Na karcie powinny byc umieszczone dane osoby, ktora jest legalnym
    > posiadaczem

    Jeśli jest jej użytkownikiem. Tylko to sprawy w pełni nie wyjaśnia, bo o ile
    na karcie mają być dane identyfikacyjne użytkownika, to jednak nie wiemy co
    powinno być na pasku magnetycznym. A chyba ten pasek jest istotny? Ustawa o
    EIP tego definiować nie może, gdyż musi to określać międzynarodowy standard.
    I tak jest w rzeczywistości. Sprawą paska zajmuje się norma ISO 7813. Ta
    norma określa jakie dane powinny się znaleźć na pierwszej i drugiej ścieżce
    paska magnetycznego karty. Scieżek jest trzy, lecz tylko dwie pierwsze są
    zwykle wykorzystywane. Nas interesuje ścieżka pierwsza, bo na niej jest IMO
    zapis danych POSIADACZA karty, oraz kraju i banku wydającego tę kartę. Nie
    jestem biegły w językach obcych, do tego mogę się przyznać ;-) ale wydaje mi
    się że card holder to nic innego jak posiadacz karty -
    http://www.blackmarket-press.net/info/plastic/magstr
    ipe/Magstripe_standard.htm .
    Tak też jest opisany pasek na stronie
    http://www.kartyonline.net/ciek.php?id=21 , dlatego uważam że na pasku nie
    będzie użytkownika, jeśli ten nie jest posiadaczem karty. Jeśli nie będzie
    go na pasku magnetycznym, to najprawdopodobniej nie będzie go także w
    systemie obslugującym kartę.

    > (i, domyslam sie, uzytkownikiem) karty.

    Z tym już nie mogę się zgodzić. Tak jest najczęściej, ale w przypadku kart
    wydawanych dla pełnomocników zwykle kto inny jest posiadaczem karty (ten kto
    podpisał umowę) a kto inny użytkownikiem. Może nawet dojść do takiej
    sytuacji, że użytkownik będzie miał kartę, a posiadacz już nie.

    > Natomiast oczywiscie dane zwiazane z kontem, ktore jest takimi
    > transakcjami obciazane, moga byc zupelnie inne, a w szczegolnosci
    > zadne specjalne.

    Oczywiście. Pojęcia "właściciel konta" i "pełnomocnik do konta" nie powinny
    paść w tym temacie. One są zupełnie nie istotne.

> [...]
    > z kodem 10 czy co tam jest wlasciwe.
    > Tyle ze chyba wiekszosc terminali
    > tego nie wyswietla - ale ja bym taka karte jednak reklamowal w banku.

    Też bym tak uczynił. Z czystej ciekawości, i po to by ten wątek zakończyć
    ;-)

  • 14. Data: 2004-05-30 17:09:20
    Od: "JaKi" <j...@g...pl>

    Użytkownik "K. K." <o...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    > Też bym tak uczynił. Z czystej ciekawości, i po to by ten wątek zakończyć
    > ;-)

    Ja sie zastanawiam - ale to _BZWBK_, a z procesem reklamacyjnym w tym banku
    juz mialem przyjemnosc :-) Do tej pory sie nie zakończył :-) (2 lata) :-)

    --
    JaKi

  • 15. Data: 2004-05-30 22:42:40
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "K. K." <o...@p...onet.pl> writes:

> [...]
    > imieniu i na swoją rzecz operacji określonych w umowie,
    >
    > Czyli osoba podpisująca umowę jest posiadaczem karty.

    Niezupelnie, zadna ustawa nie moze zmieniac znaczenia slow powszechnie
    uzywanych. To, ze ustawy sa do kitu to ja wiem, inna sprawa ze akurat
    stosowanie dziwnej terminologii to tam najmniejszy problem.

    > Jeśli jest jej użytkownikiem. Tylko to sprawy w pełni nie wyjaśnia, bo o ile
    > na karcie mają być dane identyfikacyjne użytkownika, to jednak nie wiemy co
    > powinno być na pasku magnetycznym.

    Wiemy - dokladnie to samo.

    > A chyba ten pasek jest istotny? Ustawa o
    > EIP tego definiować nie może, gdyż musi to określać międzynarodowy standard.
    > I tak jest w rzeczywistości. Sprawą paska zajmuje się norma ISO 7813.

    Tak, od strony technicznej przynajmniej. Od strony formalnej sa to
    bardziej regulacje organizacji platniczych.

    > Nas interesuje ścieżka pierwsza, bo na niej jest IMO
    > zapis danych POSIADACZA karty,

    Oczywiscie. POSIADACZA karty, a nie "POSIADACZA" karty w rozumieniu
    polskiej ustawy o EIP.

    > Nie
    > jestem biegły w językach obcych, do tego mogę się przyznać ;-) ale wydaje mi
    > się że card holder to nic innego jak posiadacz karty -

    To oczywiste. Porownaj tez np. cardholder's signature. Przeciez to
    uzytkownik karty (= jej posiadacz, legalny oczywiscie) musi sie na niej
    podpisac (i pozniej powtorzyc to w sklepie), a nie np. uzytkownik karty
    glownej albo rachunku.

> [...]
    > podpisał umowę) a kto inny użytkownikiem. Może nawet dojść do takiej
    > sytuacji, że użytkownik będzie miał kartę, a posiadacz już nie.

    Wszystkie te rozwazania biora sie z tego, ze ustawa definiuje kolor bialy
    jako najciemniejszy z mozliwych, zas czarny jako normalny kolor trawy.
    Jesli chcesz zachowac zdrowie psychiczne to sugeruje raczej unikac
    kontaktu z tworczoscia "organow" naszego panstwa, przynajmniej w miare
    mozliwosci.
    --
    Krzysztof Halasa, B*FH

  • 16. Data: 2004-05-31 20:03:45
    Od: Jarek Andrzejewski <j...@d...com.pl>

    On Mon, 31 May 2004 00:42:40 +0200, Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>
    wrote:

    >Niezupelnie, zadna ustawa nie moze zmieniac znaczenia slow powszechnie
    >uzywanych.

    nie w PL: np. czteromiesięczny kwartał :-)
    --
    Jarek Andrzejewski

  • 17. Data: 2004-05-31 20:13:57
    Od: "yayco" <i...@s...com>

    > zadna ustawa nie moze zmieniac znaczenia slow powszechnie
    >uzywanych.

    leż oczywiście, że może: np. co to jest "osoba najbliższa" albo "żołnierz",.

    Na dodatek to nie ma nic wspólnego ze złym prawem (a polskie jest złe jak
    mało które), tylko wynika z naturalnej dla metajęzykow potrzeby budowania
    reduncjacji (uściśleń - w wielkim uproszczeniu), między językiem potocznym,
    językami prawniczymi i językiem prawnym.
    Takie coś nazywa się definicja legalna.

    yayco

    archiwum i przeszukiwanie newsów
    http://www.polnews.pl

  • 18. Data: 2004-05-31 20:31:53
    Od: "JaKi" <j...@p...onet.pl>

> [...]
    > reduncjacji (uściśleń - w wielkim uproszczeniu), między językiem potocznym,
    > językami prawniczymi i językiem prawnym.

    Jacy reprezentanci narodu takie prawo :-) A jak dojdzie do wladzy Samogwałt -
    tzn. Samoobrona :-) lub partia atrakcyjnego Romana to będzie jeszcze weselej :D

    --
    JaKi

  • 19. Data: 2004-05-31 20:39:48
    Od: "yayco" <i...@s...com>

    >Jacy reprezentanci narodu takie prawo :-) A jak dojdzie do wladzy Samogwałt -
    >
    >tzn. Samoobrona :-) lub partia atrakcyjnego Romana to będzie jeszcze weselej
    >:D

    Zasadniczo sę zgadzam, ale nadal nie znaczy to że definicje legalne są
    zakazane. To niemiecki wynalazek z XIX wieku, który się rozpowszechnił w
    europejskiej kulturze prawa stanowionego. Ma wady, ale nie ma nic wspólnego z
    politykami

  • 20. Data: 2004-05-31 21:29:36
    Od: "JaKi" <j...@p...onet.pl>

    > Ja sie zastanawiam - ale to _BZWBK_, a z procesem reklamacyjnym w tym banku
    > juz mialem przyjemnosc :-) Do tej pory sie nie zakończył :-) (2 lata) :-)

    Dzis zmuszony bylem odwiedzic ten bank w ramach osoby towarzyszacej - mama
    odbierala karte wznowiona :D

    Miejsce akcji: I o BZWBK Kielce, godzina 17:30 - bank czynny do 18.

    Stan pracowniczy:

    - opiekun klienta - 2 szt (czyli dawni kasjerzy)
    - obsługa klienta - 2 szt (czyli niedysponenci)
    - obsluga firm - 1 szt
    - naczelnik w budzie na sali

    - pytam sie opiekuna czy moge odebrac karte - odp NIE
    - to samo pytanie do obslugi firm - odp NIE
    - do dwóch niedysponentek w kolejce 1 osoba i dwie obsługiwane. Po 15 min i
    zadaniu przez mamę pytania czy inni siedzący pracownicy nie mogą wydac karty
    padła odp NIE. Na kolejne pytanie czy tak długi czas oczekiwania to norma -
    niedysponentka ze zdziwieniem w oczach i glosie spytala sie "naprawde ten czas
    oczekiwania byl dla pani tak dlugi?!?!"

    No fakt - jak mi się nieraz przytrafi i przyjde przd południem to trace od 30
    do 45 min :D

    BTW - czemu te karty nie przychodza do domu tak jak np Maestro?

    --
    JaKi