  • 1. Data: 2008-10-28 20:48:57
    Temat: BIK - umieszczanie info o KK bez zgody klienta
    Od: "k...@g...pl" <k...@g...pl>

    Witam,
    przed kilkoma tygodniami dostałem raport z BIKu. W tym raporcie
    pokazała mi się karta kredytowa z Polbanku, którą mam już prawie dwa
    lata. Trochę się zdziwiłem, bo o ile pamiętam, to kiedy składałem
    wniosek o tą kartę nie przypominam sobie, abym odfajkował zgodę na
    umieszczanie danych w BIKu. Nie lubię jak coś się dzieje o mnie "poza
    moimi plecami" i chciałbym się dowiedzieć czy jest możliwe odwołanie /
    cofnięcie zgody (jakkolwiek to nazwać) na raportowanie tej karty w
    BIKu.
    Czy może ktoś z Was doświadczył, albo wie jak skłonić Polbank do
    wycofania raportowania tej karty. Chyba najprostszą rzeczą jaka mi
    przychodzi do głowy, to rezygnacja z tej karty, ale nie bardzo mi to
    odpowiada, ponieważ niedawno rozłożyłem duży zakup na raty i
    zapłaciłem 5% od transakcji. Jakby do spłaty były ze dwie raty, to bym
    machnał ręką na to i zrezygnował z niej, a tu jeszcze 10 rat z 12 jest
    do spłaty. Trochę mi się nie kalkuluje. Mądre podpowiedzi mile
    widziane.

  • 2. Data: 2008-10-28 21:00:35
    Temat: Re: BIK - umieszczanie info o KK bez zgody klienta
    Od: "george" <g...@v...pl>

    <k...@g...pl> wrote in message
    f.googlegroups.com...
[...]

    sorry .. masz kredyt -> jestes w BIKu... tutaj twoja zgoda / niezgoda nie ma
    znaczenia.
    rozwiazanie : pozbadź sie kredytu / karty, ale i tak chyba ze 2 lata
    bedziesz tam wisiał, co
    niekoniecznie jest dla ciebie takie bardzo złe skoro spłacałeś regularnie.
    Wbrew pozorom to moze sie okazać całkiem pomocne przy nastepnym kredycie.

    -george

  • 3. Data: 2008-10-28 21:00:42
    Od: "Seba" <b...@W...gazeta.pl>

    k...@g...pl <k...@g...pl> napisał(a):

> [...]
    > wycofania raportowania tej karty. Chyba najprostsz=B1 rzecz=B1 jaka mi
    > przychodzi do g=B3owy, to rezygnacja z tej karty, ale nie bardzo mi to
    > odpowiada, poniewa=BF niedawno roz=B3o=BFy=B3em du=BFy zakup na raty i
    > zap=B3aci=B3em 5% od transakcji. Jakby do sp=B3aty by=B3y ze dwie raty, to
    =
    > bym
    > machna=B3 r=EAk=B1 na to i zrezygnowa=B3 z niej, a tu jeszcze 10 rat z 12
    j=
    > est
    > do sp=B3aty. Troch=EA mi si=EA nie kalkuluje. M=B1dre podpowiedzi mile

    http://www.polbankefg.pl/download/wniosek_o_produkty
    _kredytowe.pdf

    oświadczenie wnioskodawcy pnkt 9

  • 4. Data: 2008-10-28 21:06:01
    Od: "k...@g...pl" <k...@g...pl>

    On 28 Paź, 22:00, "Seba" <b...@W...gazeta.pl> wrote:

    > =
    > sk=B3ada=B3=
    > odwo=B3a=
    > d=
    > =
    > j=
    >
    > http://www.polbankefg.pl/download/wniosek_o_produkty
    _kredytowe.pdf

    > oświadczenie wnioskodawcy pnkt 9
    >
    > --
    > Wysłano z serwisu Usenet w portalu Gazeta.pl ->http://www.gazeta.pl/usenet/- Ukryj
    cytowany tekst -

    > - Pokaż cytowany tekst -

    Ok, ale kiedy ja składałem wniosek, wyglądał on zupełnie inaczej.
    Punktu o BIKu nie było.

  • 5. Data: 2008-10-28 21:17:35
    Od: "Seba" <b...@W...gazeta.pl>

    k...@g...pl <k...@g...pl> napisał(a):

    > Ok, ale kiedy ja sk=B3ada=B3em wniosek, wygl=B1da=B3 on zupe=B3nie inaczej.
    > Punktu o BIKu nie by=B3o.

    prawo bankowe, art 105 ust 4

  • 6. Data: 2008-10-28 21:38:32
    Od: "k...@g...pl" <k...@g...pl>

    On 28 Paź, 22:17, "Seba" <b...@W...gazeta.pl> wrote:

    > prawo bankowe, art 105 ust 4
    >
    > --

    4. Banki mogą, wspólnie z bankowymi izbami gospodarczymi, utworzyć
    instytucje do zbierania i udostępniania bankom oraz innym instytucjom
    ustawowo upoważnionym do udzielania kredytów informacji o
    wierzytelnościach oraz o obrotach i stanach rachunków bankowych w
    zakresie, w jakim informacje te są potrzebne w związku z udzielaniem
    kredytów, pożyczek pieniężnych, gwarancji bankowych i poręczeń.

    I to jest ta podstawa?

  • 7. Data: 2008-10-28 21:47:52
    Od: "Darek" <n...@p...maila.pl>

    http://www.bik.pl/bik/o_bik/podstawy_prawne/

    --
    Darek

  • 8. Data: 2008-10-28 23:52:28
    Od: Mateusz Papiernik <m...@m...net>

    Darek pisze:

    > http://www.bik.pl/bik/o_bik/podstawy_prawne/

    Wracajac do ustawy:

    Art. 105. 1. Bank ma obowiązek udzielenia informacji stanowiących
    tajemnicę bankową wyłącznie:

    (tutaj BIKu nie ma)

    4. Banki mogą, wspólnie z bankowymi izbami gospodarczymi, utworzyć
    instytucje do gromadzenia, przetwarzania i udostępniania: (...)
    4b. Banki mogą udostępniać biurom, o których mowa w ust. 4a, dane o
    zobowiązaniach powstałych z tytułu umów związanych z dokonywaniem
    czynności bankowych, jeżeli umowy te zawierają klauzule informujące o
    możliwości przekazania danych do tych biur.

    (ten kawalek natomiast BIKu dotyczy)

    Wynika z niego jasno, ze jezeli w umowie kredytowej nie bylo klauzuli
    pozwalajacej na przekazanie BIKowi takich informacji, to bank takich
    danych przekazac nie moze.

    Gdzie jest blad w moim rozumowaniu, jezeli grupa twierdzi, ze BIK zawsze
    moze dostac dane?

    --
    Mateusz Papiernik, Maticomp Webdesign
    Projektowanie i realizacja witryn WWW

  • 9. Data: 2008-10-29 04:55:39
    Od: k...@p...onet.pl (Kamil Jońca)

    Mateusz Papiernik <m...@m...net> writes:

> [...]
    > danych przekazac nie moze.
    >
    > Gdzie jest blad w moim rozumowaniu, jezeli grupa twierdzi, ze BIK

    Sprawdź _dokładnie_ umowę i wniosek, i jeśli tam nic nie ma to złóż reklamację.
    KJ

  • 10. Data: 2008-10-29 06:30:21
    Od: "Darek" <n...@p...maila.pl>

    > Wracajac do ustawy:

    Art. 105a. 1. Przetwarzanie przez banki, inne instytucje ustawowo
    upoważnione
    do udzielania kredytów oraz instytucje utworzone na podstawie art. 105 ust.
    4, informacji stanowiących tajemnicę bankową w zakresie dotyczącym osób
    fizycznych może być wykonywane, z zastrzeżeniem art. 104, art. 105 i art.
    106-106c, w celu oceny zdolności kredytowej i analizy ryzyka kredytowego.
    2. Instytucje, o których mowa w ust. 1, mogą, z zastrzeżeniem ust. 3,
    przetwarzać informacje stanowiące tajemnicę bankową w zakresie
    dotyczącym osób fizycznych po wygaśnięciu zobowiązania wynikającego z umowy
    zawartej z bankiem lub inną instytucją
    ustawowo upoważnioną do udzielania kredytów, pod warunkiem uzyskania
    pisemnej zgody osoby, której informacje te dotyczą.
    Zgoda ta może być w każdym czasie odwołana.
    3. Instytucje, o których mowa w ust. 1, mogą przetwarzać informacje
    stanowiące tajemnicę bankową dotyczące osób fizycznych po
    wygaśnięciu zobowiązania wynikającego z umowy zawartej z bankiem lub inną
    instytucją ustawowo upoważnioną do udzielania
    kredytów, bez zgody osoby, której informacje dotyczą, gdy osoba ta nie
    wykonała zobowiązania lub dopuściła się zwłoki
    powyżej 60 dni w spełnieniu świadczenia wynikającego z umowy zawartej z
    bankiem lub inną instytucją ustawowo upoważnioną do
    udzielania kredytów, a po zaistnieniu tych okoliczności upłynęło co najmniej
    30 dni od poinformowania tej osoby przez bank lub
    inną instytucję ustawowo upoważnioną do udzielania kredytów o zamiarze
    przetwarzania dotyczących jej informacji stanowiących
    tajemnicę bankową, bez jej zgody.
    4. Banki oraz instytucje, o których mowa w art. 105 ust. 4, mogą przetwarzać
    informacje stanowiące tajemnicę bankową dotyczące
    osób fizycznych po wygaśnięciu zobowiązania wynikającego z umowy zawartej z
    bankiem lub inną instytucją ustawowo upoważnioną
    do udzielania kredytów, bez zgody osoby, której informacje dotyczą, dla
    celów stosowania metod statystycznych, o których mowa w art. 128 ust. 3.
    5. Przetwarzanie informacji stanowiących tajemnicę bankową w przypadkach, o
    których mowa w ust. 3, może być wykonywane przez okres nie dłuższy niż 5 lat
    od dnia wygaśnięcia zobowiązania, a w przypadku, o którym mowa w ust. 4,
    przez okres 12 lat od dnia wygaśnięcia zobowiązania.
    6. Zakres przetwarzanych informacji, o których mowa w ust. 3 i 4, może
    obejmować dane dotyczące osoby fizycznej lub dane dotyczące zobowiązania.
    7. Minister właściwy do spraw instytucji finansowych, po zasięgnięciu opinii
    właściwych nadzorów, określi, w drodze rozporządzenia,
    szczegółowy zakres przetwarzanych informacji, o których mowa w ust. 6, oraz
    tryb ich usuwania, uwzględniając właściwą
    ochronę praw osób, których informacje dotyczą, oraz konieczność zapewnienia
    bezpieczeństwa środków zgromadzonych w bankach
    i innych instytucjach ustawowo upoważnionych do udzielania kredytów.";

    --
    Darek