  • 21. Data: 2011-08-01 21:49:18
    Temat: Re: Awaria Bitomat.pl najprawdopodobniej zakonczona utrata srodkow
    Od: "Grzegorz Niemirowski" <g...@p...onet.pl>

    MarekZ <b...@a...w.pl> napisał(a):
    > To działa tylko w sieci? Jest w pełni zależne od funkcjonowania sieci?
    > Jak to się robi? Czy bitcoiny, tak jak numery GG stworzył Pan Bóg? Bo
    > coś kiedyś słyszałem, że można je zrobić/wygenerować samodzielnie.

    Wykonuje się obliczenia dla sieci, za co dostaje się bitcoiny. Obecnie na
    lekko podkręconej karcie Radeon 5830 chodzącej 24h dostajesz 1 BTC co ok.
    6,5 dnia.

    > Bo
    > takie wydarzenie, że jakaś tam awaria serwera czy też akcja jakiegoś
    > dzieciaka powoduje nieodwracalna stratę bitcoinów działa strasznie
    > zniechęcająco. Można by pewnie je jakoś ponownie wygenerować, ale to
    > byłoby pewnie zaczątkiem psucia systemu (czyli dodrukiem), tak?

    Nie można. Tak w ogóle to te monety istnieją dalej, tylko niemając pliku
    portfela nie można z nimi nic zrobić.

    --
    Grzegorz Niemirowski
    http://www.grzegorz.net/

  • 22. Data: 2011-08-01 21:50:52
    Od: "m4rkiz" <m...@m...od.wujka.na.g.com>

    http://bitbills.com/order.html

    > Jest w pełni zależne od funkcjonowania sieci?

    jak wyzej, mozna obracac nimi offline ale nie ma wtedy gwarancji ze
    to jedyna kopia danego bitcoinsa, wiec kiedy zechcesz uzyc jej online
    moze sie okazac ze ktos inny juz to zrobil

    http://pl.wikipedia.org/wiki/Bitcoin

    > Czy bitcoiny, tak jak numery GG stworzył Pan Bóg?

    bitcoinsy trafiaja do uzytkownikow ktorzy oferuja sieci moc obliczeniowa
    swoich komputerow

    generalnie chodzi o to ze wszyscy naraz staraja sie utworzyc sume kontrolna
    wszystkich transakcji przeprowadzonych od ostatniego bloku do chwili obecnej
    (wraz z dodana pewna losowa liczba tak aby owa suma kontrolna zaczynala sie
    od okreslonej ilosci zer) ten komu sie uda spelnic te warunki oglasza kolejny
    blok (obliczenie bloku skutkuje dodaniem 50 btc dla tego kto go wyliczyl,
    przestanie to jednak obowiazywac po osiagnieciu 21 mln - jest to jedna z
    rzeczy wpisanych do bloku zerowego)

    > Bo coś kiedyś
    > słyszałem, że można je zrobić/wygenerować samodzielnie.

    obecnie coraz mniej oplacalne, w lutym karta za 700 pln generowala ~25 btc na
    dobe, obecnie ta sama karta daje ok. 0.2 btc na dobe

    (to w przypadku dolaczenia sie do 'poola' w ktorym uzytkownicy licza razem
    i dziela sie proporcjonalnie do mocy obliczeniowej)

    im wieksza moc obliczeniowa tym bardziej skomplikowane warunki musi spelnic
    wygenerowany blok zeby zostac uznany za prawidlowy

    > Bo takie wydarzenie,
    > że jakaś tam awaria serwera czy też akcja jakiegoś dzieciaka powoduje
    > nieodwracalna stratę bitcoinów działa strasznie zniechęcająco.

    kopia wszystkich transakcji w sieci jest przechowywana lokalnie u kazdego
    uzytkownika, na chwile obacna zajmuje ok. 500MB

    oczywiscie nie jest to konieczne, mozna uzywac np. ostatnich kilku godzin,
    blokow czy megabajtow

    > Można by
    > pewnie je jakoś ponownie wygenerować, ale to byłoby pewnie zaczątkiem psucia
    > systemu (czyli dodrukiem), tak?

    o ile nie przekonasz do tej ideii 50% +1 uzytkownika to bedziesz mial poprostu
    konkurencyjny system ze swoimi zasadami

  • 23. Data: 2011-08-01 21:52:19
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2011-08-01 23:39, mvoicem pisze:
    > Jeżeli tak rzeczywiście jest, to to jest raczej zachęcające.
    >
    > W końcu jak się sfajczy kantor, to cała tam przechowywana gotówka też
    > się sfajczy i jej się nie odzyska.
    >
    > Byłoby źle jakby było inaczej.

    A co jest w tym dobrego (ponad to, że pasuje do porównania z kantorem)?

    I jak się gotówka spali, to jak najbardziej powinna być możliwość jej
    dodrukowania.

    Inaczej dojdziemy do absurdu, że po 50 latach państwo przestanie mieć
    swoją walutę, ponieważ zużyją się wszystkie banknoty, a dodrukować
    nowych nie można.

    --
    Liwiusz

  • 24. Data: 2011-08-01 21:58:31
    Od: "m4rkiz" <m...@m...od.wujka.na.g.com>

    m4rkiz wrote:
> [...]
    > przestanie to jednak obowiazywac po osiagnieciu 21 mln - jest to jedna z

    zeby bylo jasniej - lancuch to wszystkie bloki od zerowego ze wszystkimi
    zalozeniami dzialania sieci do ostatniego (obecnie 1876661, statystycznie
    powstaje ich 6 na godzine)

    blok to wszystkie transakcje ogloszone w sieci od powstania poprzedniego bloku
    polaczone razem z dodana losowa liczba, taka ze calosc (transakcje+liczba)
    spelnia okreslone warunki uzaleznione od ilosci mocy obliczeniowej w sieci btc

  • 25. Data: 2011-08-01 21:59:14
    Od: "Grzegorz Niemirowski" <g...@p...onet.pl>

    Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl> napisał(a):
> [...]
    > Inaczej dojdziemy do absurdu, że po 50 latach państwo przestanie mieć
    > swoją walutę, ponieważ zużyją się wszystkie banknoty, a dodrukować nowych

    Niby tak, ale:
    1) utrata portfela jest jednak rzadka (w sensie skasowania pliku, kradzież
    to inna sprawa)
    2) BTC są bardzo podzielne, o wiele bardziej niż zwykłe waluty, które dzielą
    się na 100 mniejszych jednostek

    --
    Grzegorz Niemirowski
    http://www.grzegorz.net/

  • 26. Data: 2011-08-01 22:11:37
    Od: "MarekZ" <b...@a...w.pl>

    Użytkownik "m4rkiz" <m...@m...od.wujka.na.g.com> napisał w wiadomości
    grup dyskusyjnych:j1773v$be2$...@d...me...

    > bitcoinsy trafiaja do uzytkownikow ktorzy oferuja sieci moc obliczeniowa
    > swoich komputerow

    Szkoda, że nie udało się tego połączyć z jakimś sensownym wykorzystaniem tej
    mocy (choćby do jakiegoś szukania dużych liczb pierwszych itp.). Bo z tego
    co rozumiem jest to po prostu puszczanie tej mocy obliczeniowej "w próżnię"
    w zamian za te btc. No w każdym razie przy przyjętych zasadach inflacja wam
    nie grozi. :)

  • 27. Data: 2011-08-01 22:25:10
    Od: "m4rkiz" <m...@m...od.wujka.na.g.com>

    MarekZ wrote:
> [...]
    > w zamian za te btc. No w każdym razie przy przyjętych zasadach inflacja wam

    no niestety sie nie da, ta moc obliczeniowa jest gwarancja tego ze btc zostana
    proporcjonalnie do niej rozdzielone, nie bedzie mozliwosci wielokrotnego
    wydawania tych samych btc, czyli poprostu bezpieczenstwa calej sieci

  • 28. Data: 2011-08-01 22:27:18
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2011-08-02 00:25, m4rkiz pisze:
> [...]
    > proporcjonalnie do niej rozdzielone, nie bedzie mozliwosci wielokrotnego
    > wydawania tych samych btc, czyli poprostu bezpieczenstwa calej sieci

    Na czym polega ta "gwarancja mocy obliczeniowej", w czym byłoby gorzej,
    gdyby BTC sprzedawano na licytacji?

    --
    Liwiusz

  • 29. Data: 2011-08-01 22:30:18
    Od: astro <r.ziomberWytnij@stop_dla_spamu!astronomia.pl>

    witrak() wrote in <news:j16u07$1bo$1@srv.cyf-kr.edu.pl>
    > Tak się jakoś tutaj przyjęło, że wstawiamy linki w postaci
    > gwarantującej bezpieczne i wygodne oglądanie, zatem *można* dać
    > skrócony, ale *trzeba* dac pełny.

    Pokazywarta nie jest "skracarka" linkow, to bezposredni adres artykulu.

    Na szczescie 40tude Dialog nie lamie dlugich linkow, wysylajac posty tym
    czytnikiem nie trzeba sie wiec obawiac koniecznosci zalozenia gipsu.
    Radoslaw Ziomber
    www.astrofizyka.info

  • 30. Data: 2011-08-01 22:33:07
    Od: "m4rkiz" <m...@m...od.wujka.na.g.com>

    Liwiusz wrote:
    > W dniu 2011-08-02 00:25, m4rkiz pisze:
    > Na czym polega ta "gwarancja mocy obliczeniowej",

    blok warty 50 btc powstaje co 10 minut

    jezeli wnosisz moc obliczeniowa potrzebna do jego wygenerowania
    (plus kilka innych warunkow) dostajes proporcjonalna do owej mocy
    czesc danego bloku

    > w czym byłoby gorzej, gdyby BTC sprzedawano na licytacji?

    trzeba by ufac komus kto je wydaje
    ze nie wydrukowal sobie dowolnej ilosci dla siebie
    ze nie zacznie dodruku

    btc jest siecia kompletnie zdecentralizowana, zalozenia sa widoczne dla
    kazdego w pierwszym bloku i nikt nie moze ich zmienic