  • 11. Data: 2023-04-13 16:10:40
    Temat: Re: Oszczędności nastolatka - w co zainwestować?
    Od: nadir <n...@h...org>

    > 4-letnie obligacje indeksowane inflacją?

    W sumie niegłupie, młody dołoży się do Abramsów i Hajmarsów.;)

  • 12. Data: 2023-04-13 16:12:44
    Od: nadir <n...@h...org>

    W dniu 13.04.2023 o 10:52, J.F pisze:

    > IMO - na razie lokata/konto. Ciagle jeszcze mozna 8% zdobyc, za 3
    > miesiace sie zobaczy.

    To ma być na kilka lat, a nie pieprzenie się co pół roku w co kasę włożyć.

    > Albo niech sobie rower kupi, lub kurs jezykowy w Anglii :-)

    Rower ma, nie jeden, na kursy jest kasa z innej "skarpety".

  • 13. Data: 2023-04-13 18:00:53
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 13 Apr 2023 16:12:44 +0200, nadir wrote:

    > To ma być na kilka lat, a nie pieprzenie się co pół roku w co kasę włożyć.

    Jesli nie wyczuwasz teraz dobrej inwestycji ... to moze warto za 3
    miesiące sprawdzic.

    > Rower ma, nie jeden, na kursy jest kasa z innej "skarpety".

    To jeszcze moze poprobowac gry na gieldzie - na razie teorerycznie.
    A nóż mu wyjdzie :-)

    Albo w obligacje amerykanskie zainwestować, ale jak ?

    J.

  • 14. Data: 2023-04-13 19:18:42
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

    A nuż nie wyjdzie??

    -----

  • 15. Data: 2023-04-13 19:59:51
    Od: nadir <n...@h...org>

    W dniu 13.04.2023 o 18:00, J.F pisze:

    > Jesli nie wyczuwasz teraz dobrej inwestycji ... to moze warto za 3
    > miesiące sprawdzic.

    Wcześniej część tej kasy było na różnych lokatach, zysk z tego wyszedł
    żaden. Więc lokaty póki co odpadają.

    > Albo w obligacje amerykanskie zainwestować, ale jak ?

    Też nie wiem.

  • 16. Data: 2023-04-13 20:02:36
    Temat: A złoto lub srebro?
    Od: nadir <n...@h...org>

    Widzę, że starczyłoby mu na jakąś sztabkę, którą można zakopać w
    ogrodzie i spieniężyć w razie potrzeby.
    Ktoś tu się bawi w kruszce?

  • 17. Data: 2023-04-13 20:51:08
    Od: "Arek" <a...@p...onet.pl.usun_cde.invalid>

    Użytkownik "nadir" <n...@h...org> napisał w wiadomości

    > Wcześniej część tej kasy było na różnych lokatach, zysk z tego wyszedł
    > żaden. Więc lokaty póki co odpadają.

    > Też nie wiem.

    Zagraniczny broker?
    Problemem mogą być opłaty i cyrki przy weryfikacji. Przepisy UE nie
    ułatwiają życia takim firmom, ciekawe jakie MIFID-y zaserwują.
    A potem jeszcze rozliczenie podatku.

    Trzeba też przewidzieć zmianę kursów, w tym USD/EUR, bo PLN
    jest bardziej przyklejony do EUR. Czyli przebieg wojny na Ukrainie
    i notoryczne brnięcie UE w likwidację węgla i ropy.
    I inne światowe trendy.
    O lokalnym politcznym trzęsieniu ziemi nie wspominając.

    Polskie obligacje indeksowane inflacją dają kosmiczne straty
    w 1. roku i dość niską premię później, którą z naddatkiem zżera
    19% podatek. Przy obecnych parametrach mają sens gdy
    długoterminowa inflacja jest ok. 5-6% lub mniej.

    Arek

  • 18. Data: 2023-04-13 21:02:43
    Temat: Re: A złoto lub srebro?
    Od: "Arek" <a...@p...onet.pl.usun_cde.invalid>

    > Widzę, że starczyłoby mu na jakąś sztabkę, którą można zakopać w ogrodzie
    > i spieniężyć w razie potrzeby.
    > Ktoś tu się bawi w kruszce?

    Się nie bawię, ale z tego co słychać doradzają monety 1 oz Au
    (na jedną by wystarczyło...). Przy czym akurat jest cenowa górka,
    licho wie czy lokalna. W ramach dywersyfikacji i na długi okres...
    Pallad i platyna niepewne, UE przeklinając spalinowe silniki zmniejszy
    popyt na katalizatory a na to idze duża część wspomnianych.
    Rod podobnie.
    Na temat srebra różne są zdania. Niestety oprócz złota na resztę
    jest nasz 23% VAT.

    Arek

  • 19. Data: 2023-04-14 00:48:32
    Od: Eneuel Leszek Ciszewski <Z...@d...czytania.fontem.Lucida.Console>

    W dniu 13 kwi 2023 o 20:51, Arek pisze:

    > Polskie obligacje indeksowane inflacją dają kosmiczne straty
    > w 1. roku i dość niską premię później, którą z naddatkiem zżera
    > 19% podatek.

    Trzeba myśleć jak przedsiębiorca -- zainwestować w sprzęt przed kupnem
    takich obligacji... Nie można kupować w ciemno! Najpierw kule, później
    sprzedaż dobytku i kupno obligacji... [można też pogadać z rządzącymi,
    żeby poznać przyszłość... można też kupić a w razie czego krzyczeć, że
    umowy sprzedaży obligacji zawierają abuzywne zapisy?...]

    Nie po to stwarzana jest inflacja, by kułacy nie cierpieli!!! Tedy
    przeciętny kułak [bezczelnie żyjący z obcinania kuponów!] nie może
    wygrać z inflacją...

    Na przełomie 2019/2020 należało kupić akcje Tesli -- niektórzy
    wiedzieli to na czas...

    Przed kilkunastu laty można było kupić kilkadziesiąt BTC za kilka
    garści groszaków.

    --
    `_._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.
    (,-.`._,'( |\`-/| '.'O`-,` .,; o.' eneuel#eneuel.ct8.pl '.O_'

  • 20. Data: 2023-04-14 00:56:58
    Od: Eneuel Leszek Ciszewski <Z...@d...czytania.fontem.Lucida.Console>

    W dniu 13 kwi 2023 o 16:10, nadir pisze:

    > W sumie niegłupie, młody dołoży się do Abramsów i Hajmarsów.;)

    W Polsce będą na moje imienny; do Izraela dotarły kiedyś w parę dni; ale
    na Ukrainę w przyspieszonym tempie dotrą za 10 miesięcy... Tymczasem FR
    wyzwala resztki Bachmutu i kąsa Liman wraz z Kupiańskiem -- kolejowe
    supły... Od setek lat rosyjskie wojsko bez kolei raczej nie walczy...

    --
    (,-.`._,'( |\`-/| '.'O`-,` .,; o.' eneuel#eneuel.ct8.pl '.O_'