  • 1. Data: 2006-12-19 20:40:52
    Temat: Przelewy a czas księgowania
    Od: "tpajak" <t...@o...eu>

    Witam Grupę,
    Nie dalej jak w zeszły piątek pierwszą sesją Elixiru posłałem przelew spłaty
    zadłużenia mojego ING MC. Fakt, że bank zaksięgował mi tę wpłatę dopiero w
    poniedziałek przez co nie mogłem w uikend zwiększać swojej życiowej szansy
    na wygranie 200kPLN specjalnie mnie nie zdziwił aczkolwiek trochę zdołował.
    Jednakże fakt ten skłonił mnie do zastanowienia nad faktem dlaczego jest tak
    że na wyciągach są zazwyczaj dwie daty: data wpłynięcia środków i data
    księgowania. I taką to techniczną kwestię chciałbym szanownym grupowiczom
    zapodać. Nie chce mi się wierzyć, że jakiekolwiek operacje w procesie
    księgowania są wykonywane przez ludzi. Jesli więc całość obsługują
    komputery, dlaczego data wpłynięcia środków do banku nie jest tożsama z
    datą księgowania.
    I przy okazji kolejne pytanie: dlaczego Elixir pracuje w sesjach a nie jest
    jednym wielkim systemem online w którym przelewy międzybankowe idą w czasie
    rzeczywistym podobnie jak wewnętrzne.
    Gdyby znalazł się ktoś siedzący w temacie i potrafiący rozwikłać dla mnie tę
    zagadkę bez użycia teorii względności, będę bardzo wdzięczny.

    Pozdrawiam serdecznie
    tp

  • 2. Data: 2006-12-19 21:52:06
    Temat: Re: Przelewy a czas księgowania
    Od: "*piotr'ek*" <piotr*eknusun@gazetaskasuj.pl>

    > Gdyby znalazł się ktoś siedzący w temacie i potrafiący rozwikłać dla mnie
    > tę
    > zagadkę bez użycia teorii względności, będę bardzo wdzięczny.

    Ja mogę... ino jutro ;-)

    +-*/

  • 3. Data: 2006-12-19 22:12:28
    Od: k...@a...pl

    tpajak napisał(a):
> [...]
    > Gdyby znalazł się ktoś siedzący w temacie i potrafiący rozwikłać dla mnie tę
    > zagadkę bez użycia teorii względności, będę bardzo wdzięczny.

    Witaj,

    Skad pewnosc ze wyslales transakcje I sesja ? Zleciles ja okolo 7 ?
    Pierwsza sesja "zamyka sie okolo 8:30 (zaleznie od czasu jaki
    potrzebuje bank na swoje procesy). Nie slyszalem aby w jakims banku
    ktokolwiek odpowiedzialny zagwarantowal sesje, co najwyzej powiedza ci
    " przelew wyjdzie od nas dzisiaj" co oznacza cos okolo 16....a w banku
    beneficjenta jest po 17, no a tam juz poszli do domu :)))

    Ale z drugiej strony wiekszosc jak nie 99% transakcji krajowych jest
    obslugiwana w bankach automatem. Lecz banki maja swoje powody aby
    "potrzymac chwilke" kase u siebie. Tu rada jak bank trzyma jeden dzien
    kase nie ksiegujac ci jej - pomysl o jego zmianie :)

    Co do rozliczen, wewnatrz banku nie ma problemu z przesylaniem srodkow,
    bank jako jeden organizm wie ile ma i czy transfer ma pokrycie. Wyobraz
    sobie teraz 50 bankow i kazdy generujacy tysiace transakcji... trzeba
    jeszce przekazac fizyczna kase pod ich pokrycie. Oczywiscie nikt nei
    wozi worow z gotowka lecz NBP pilnuje rozliczen pod przeslane przez
    banki transakcje. Gdyby chcieli to robic online to chyba nie w tym
    millenium :) Ale dla wybrednych jest zawsze system SORBNET ( przelew
    online w kilka sekund) lecz raczej slabo dostepny dla klientow detalu
    (no chyba ze jestes VIP) ale standard dla korporacji :)

    Pozdrawiam

    P.S.

    Pamietaj

  • 4. Data: 2006-12-19 22:26:50
    Od: RobertS <r...@x...pl>

> [...]
    > " przelew wyjdzie od nas dzisiaj" co oznacza cos okolo 16....a w banku
    > beneficjenta jest po 17, no a tam juz poszli do domu :)))

    z ING tak niestety jest, nie dalej jak w pon. mialem taka sytuacje:

    wykonalem przelew z Multi (ok. 1.00 w nocy) na konto kk w ING czyli
    powinien wyjsc pierwsza sesja

    jednak w ING zawsze jest tak, ze data wplywu nie jest rowna dacie
    ksiegowania, ta druga jest zawsze dzien pozniej, ale dla banku liczy sie
    na szczescie ta pierwsza, inaczej juz nie raz zaplacilbym kare za
    nieterminowa splate karty...

    tym razem chodzilo o cos wiecej, chcialem zamknac rachunek karty i
    oczywiscie kobita w oddziale nie chciale tego zrobic, bo karta nie jest
    splacona, wydruk z Multi ja nie interesuje, ona moze zamknac karte
    dopiero jak saldo bedzie ZERO i ONI w Katowicach nie beda widziec
    zadnych blokad, bo ona za to odpowiada....

    sytuacja zakonczyla sie malym spieciem w oddziale, opowiesc o
    autoryzacjach offline zupelnie do niej nie dotarla (nie wiedziala o co
    mi chodzi)

    na pytanie czy jak mi zamknie rachunek karty (saldo 0,00) i splyna
    jeszce jakies obciazenia to czy nie bede musial za nie placic nie
    potrafila mi odpowiedziec

    najwazniejsi byli ONI w Katowicach, bo ONI nie kazali jej zamykac karty,
    bo ONI widza wszystkie wykonane transakcje

    ciekawe czy to jacys jasnowidze? jak dokonuje platnosci w zelazku w taxi
    to czesto obciazenie jest dopiero po 2-3 tygodniach, ale ONI na pewno
    widze rowniez i to

    sprawa w toku, o ile kk ING jest b.dobra to obsluga fatalna, totalna
    ignorancja i brak znajomosci procesow zachodzacych w bankach

    pozdr.
    RobertS

  • 5. Data: 2006-12-21 00:45:46
    Od: "Piterson" <Piotrek>

    Użytkownik "RobertS" <r...@x...pl> napisał w wiadomości
    [..]
> [...]
    > ksiegowania, ta druga jest zawsze dzien pozniej, ale dla banku liczy sie
    > na szczescie ta pierwsza, inaczej juz nie raz zaplacilbym kare za

    ja robilem przelew z ING na KK ING i tez to samo mialem... dwie rozne daty,
    choc przelew przeciez przeszedl online...

> [...]
    > jak saldo bedzie ZERO i ONI w Katowicach nie beda widziec zadnych blokad,

    no wlasnie, jak to jest z tym do konca? trzeba miec splacana karte w dniu
    skladania wypowiedzenia, czy nie trzeba? ostatnio wypowiadalem jedna z kart
    i mialem "zobowiazuje sie do splaty calosci zadluzenia z uplywem
    miesiecznego okresu wypowiedzenia", wiec chyba nie musialem splacac, prawda?
    ale bez splaty nie chcieli przyjac wypowiedzenia...

    > sytuacja zakonczyla sie malym spieciem w oddziale, opowiesc o
    > autoryzacjach offline zupelnie do niej nie dotarla (nie wiedziala o co mi
    > chodzi)

    jeszcze bys uslyszal, ze ta karta offline sie nie da posluzyc... :-P

    [..]
    > najwazniejsi byli ONI w Katowicach, bo ONI nie kazali jej zamykac karty,
    > bo ONI widza wszystkie wykonane transakcje
    >
    > ciekawe czy to jacys jasnowidze?

    oj tak, ostatnio w placowce pani mowila, ze nie moze znalezc w systemie
    mojej starej zamknietej karty i wedlug niej nigdy takiej nie mialem i cos
    jej tam tylko marudze i sciemniam, rozlozyla bezradnie rece i powiedziala,
    abym zadzwonil do NICH... zadzwonilem, zamienilem dwa slowa i juz konsultant
    byl na tym starym rachunku... jasnowidze! :))

    [..]
    > sprawa w toku, o ile kk ING jest b.dobra to obsluga fatalna, totalna
    > ignorancja i brak znajomosci procesow zachodzacych w bankach

    choc bardzo lubie ING, to jednak musze sie zgodzic... wlasnie w toku jest
    moja reklamacja na zamkniety rachunek do karty kredytowej w zeszlym roku,
    wyciagi od roku nie przychodzily, karta zniknela z podgladu przez internet,
    ale w tydzien temu dostalem wyciag widmo z oplata roczna za karte
    dodatkowa... na moja niekorzysc zaginelo mi potwierdzenie wypowiedzenia
    umowy, ale mam nadzieje, ze nie bedzie klopotow z reklamacja, bo nawet ONI
    mowili, ze oplata nie powinna sie naliczyc... czekamy 14 dni...

    Pozdrawiam,
    Piterson

  • 6. Data: 2006-12-21 14:12:00
    Od: RobertS <r...@x...pl>

> [...]
    > miesiecznego okresu wypowiedzenia", wiec chyba nie musialem splacac, prawda?
    > ale bez splaty nie chcieli przyjac wypowiedzenia...

    nie ma to żadnego znaczenia, ale kobicie w oddziale tego nie
    wytlumaczysz, jezeli karta nie byla splacona lub nawet pojawia sie
    jakies obciazenia po jej zakmnieciu to posiadasak bedzie musial to
    zaplacic....
    ONI w ING maja wielka moc, rachunku karty mi nie zakmnieto, bo ONI
    powiedzieli, ze nie mozna...ręce mi opadły

    > jeszcze bys uslyszal, ze ta karta offline sie nie da posluzyc... :-P
    nie rozumiala tego slowa, bo ONI widza wszystko

> [...]
    > umowy, ale mam nadzieje, ze nie bedzie klopotow z reklamacja, bo nawet ONI
    > mowili, ze oplata nie powinna sie naliczyc... czekamy 14 dni...

    nie mam potwierdzenia zamkniecia karty, ale przezornie w trakcie jej
    zamykania jescze ja zastrzeglem...takich kart sie nie wznawia

  • 7. Data: 2006-12-22 00:25:41
    Od: "Piterson" <Piotrek>

    Użytkownik "RobertS" <r...@x...pl> napisał w wiadomości
    [..]
    > nie mam potwierdzenia zamkniecia karty, ale przezornie w trakcie jej
    > zamykania jescze ja zastrzeglem...takich kart sie nie wznawia

    A tak przy okazji, czy po calkowitym zamknieciu rachunku karty w ING mam
    prawo poprosic o bezplatne potwierdzenie tego faktu, czy beda za to chcieli
    mnie skasowac? Chcialbym miec oprocz papierowej dyspozycji, ze dyspozycja
    zamkniecia karty zostala przyjeta, miec takze potwierdzenie, ze taki
    rachunek zostal zamkniety.

    --
    Pozdrawiam,
    Piterson