  • 1. Data: 2008-01-14 22:49:06
    Temat: Prowizja od transakcji karcianych.
    Od: Sebastian <n...@n...com>

    Dzisiaj w TVN 24 w jakiś paśmie biznesowym usłyszałem:

    MasterCard podnosi prowizję od transakcje kartami płatniczymi, może to
    spowodować *masowy odwrót* sprzedawców od rozliczeń bezgotówkowych. MC
    posiada obecnie 35% rynku... i coś o bankach, które zbiją na tym
    fortunę, padły jakiś milionowe sumy.
    Po materiale jakiś luzak rzucił:
    "Teraz MasterCard z każdych wydanych 10 złotych będzie zabierał 40
    gorszy" - fajny tekst, świeży i odkrywczy, przecież procenty już się
    ludziom osłuchały :-)

    Ile bierze Visa? Te 4% to chyba rzeczywiście dużo.
    Można traktować poważnie te opowieści TVN24?

    Sebastian

  • 2. Data: 2008-01-15 11:37:06
    Temat: Re: Prowizja od transakcji karcianych.
    Od: "koala" <k...@p...fm>

    Sebastian wrote:
> [...]
    > ludziom osłuchały :-)
    >
    > Ile bierze Visa? Te 4% to chyba rzeczywiście dużo.
    > Można traktować poważnie te opowieści TVN24?

    Już Amexa nie za bardzo lubią sprzedawcy bo chyba prowizja dochodziła
    do 4,5 procent...(dane od znajomego restauratora, który się przyznał że
    starsznie długo
    go nagabywał Amex na akceptowanie, ale z tego co mowił stara się unikać tzn.
    prosi klienta o to by płacił inną kartą)

    Pozdr,
    Koala

  • 3. Data: 2008-01-15 11:47:33
    Od: "Eneuel Leszek" <p...@c...fontem.lucida.console9>

    "Sebastian" fmgovu$jld$...@a...news.tpi.pl

    > Ile bierze Visa? Te 4% to chyba rzeczywiście dużo.

    Jak tak dalej pójdzie, będziemy tłuc złote i srebrne
    monety, zamiast złotych i srebrnych kart. :)

    --
    ____
    |____| moj"eneuel@@@gmail.com"

  • 4. Data: 2008-01-15 14:49:24
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Sebastian" <n...@n...com> napisał w wiadomości

> [...]
    > spowodować *masowy odwrót* sprzedawców od rozliczeń bezgotówkowych. MC
    > posiada obecnie 35% rynku... i coś o bankach, które zbiją na tym fortunę,

    VISA chyba ma mniej. Nie wiem, czy istnieje możliwość, by sklep przyjmował
    tylko VISA, bez MasterCard. W Polsce nie spotkałem się z takim przypadkiem,
    choć uparcie w BPH nie zgadzam sie na wymianę kredytowej VISA na
    MASTERCARD, bo za granicą widziałem już miejsca, gdzie tylko VISA była
    honorowana.

    Nie było by żadnego problemu, gdyby nie zapis o zakazie przerzucania
    kosztów na klienta. No bo teraz sprzedawca musi doliczyć do ceny te 4% i
    klienci VISA będą poniekąd poszkodowani. Może część sklepów zrezygnuje z
    honorowania MC.

  • 5. Data: 2008-01-15 15:17:24
    Od: "Eneuel Leszek" <p...@c...fontem.lucida.console9>

    "Robert Tomasik" fmih7v$ai8$...@a...news.tpi.pl

    > Nie było by żadnego problemu, gdyby nie zapis o zakazie przerzucania
    > kosztów na klienta. No bo teraz sprzedawca musi doliczyć do ceny te 4%

    A nie musi odliczyć:

    -- kosztów transportowania pieniędzy,
    -- kosztów ryzyka związanego z przyjęciem fałszywych pieniędzy,
    -- kosztów ryzyka związanego z napadem rabunkowym?...

    Nie twierdzę, że 4% to mało (uważam, że 1% powinien wystarczyć) ale
    tym bardziej nie uważam, że te 4% należy doliczyć do ceny sprzedaży.

    --
    ____
    |____| moj eneuel_at_gmail.com

    polecam stronę --> http://www.virustotal.com/pl/

  • 6. Data: 2008-01-15 15:17:24
    Od: "Eneuel Leszek" <p...@c...fontem.lucida.console9>

  • 7. Data: 2008-01-15 15:26:24
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Eneuel Leszek" <p...@c...fontem.lucida.console9> napisał w
    wiadomości news:fmij5v$hbd$1@news2.task.gda.pl...

> [...]
    > Nie twierdzę, że 4% to mało (uważam, że 1% powinien wystarczyć) ale
    > tym bardziej nie uważam, że te 4% należy doliczyć do ceny sprzedaży.

    Przy VISA też doliczać nie musi.

  • 8. Data: 2008-01-15 15:29:16
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Eneuel Leszek" <p...@c...fontem.lucida.console9> napisał w
    wiadomości news:fmij5n$hag$1@news2.task.gda.pl...

    > Nie twierdzę, że 4% to mało (uważam, że 1% powinien wystarczyć) ale
    > tym bardziej nie uważam, że te 4% należy doliczyć do ceny sprzedaży.

    Gdyby można było prowizję doliczać do ceny towaru, to sprawa by się
    wyklarowała o tyle, że klient z VISA zapłacił by mniej od tego z MCard.
    Wówczas rynek sam by wyregulował taką podwyżkę, bo część klientów by
    przeszła na VISA.

    Przedstawione przez Ciebie argumenty są ważkie, ale nie zmienia to faktu,
    że podniesienie prowizji o ileś tam zwiększa koszty przedsiębiorcy.

  • 9. Data: 2008-01-15 16:50:32
    Od: Sebastian <n...@n...com>

    Robert Tomasik pisze:

    > Przy VISA też doliczać nie musi.

    Musi. Nie musiałby gdyby przyjmował tylko zapłatę bezgotówkowo. Trochę
    sobie tylko zmniejsza wymienione koszty. Chyba główną zaletą kart dla
    sprzedawców jest to, że ludzie bardziej spontanicznie wydają pieniądze.
    Co do przerzucania kosztów na klienta to np. Proline ma inną cenę
    wysyłki przy zapłacie kartą inną przy płatności przelewem.

    To ile ta VISA sobie liczy?

    Sebastian

  • 10. Data: 2008-01-15 20:03:05
    Od: "Arek" <a...@p...onet.pl.usun_cde>

    Eneuel Leszek napisał(a) w wiadomości: ...

> [...]
    >
    >Nie twierdzę, że 4% to mało (uważam, że 1% powinien wystarczyć) ale
    >tym bardziej nie uważam, że te 4% należy doliczyć do ceny sprzedaży.

    Sprzedawca lepiej wie co musię opłaca. Przypuszczam, że wymienione
    wyżej 3 składniki kosztów to poniżej 4%. Jeżeli nawet połowa płaci
    kartą a połowa gotówką to i tak koszty obrotu gotówką (i tak
    niewielkie) niewiele spadną. A dojdą opłaty za akceptację kart.
    Myślę, że przed lokalnymi, tańszymi kartami może być przyszłość.
    Chyba tak jest w Niemczech.

    Arek