  • 1. Data: 2002-01-02 12:27:18
    Temat: Pranie brudnych Euro
    Od: "Rafi" <r...@p...onet.pl>

    za serwisem Onet:

    Banknoty euro można prać, ale lepiej ich nie prasować
    PAP, aj/2002-01-02 11:14:00

    Banknoty euro wytrzymują pranie w gorącej wodzie, natomiast lepiej ich nie
    prasować - informuje niemiecki "Bild", którego reporterzy poddali nową
    europejską walutę "testom obciążeniowym".

    ----

    Po półgodzinnym praniu w prawie gotującej się wodzie (95 stopni Celsjusza)
    pieniądze "wyglądały jak nowe", choć oczywiście były mokre. Nie zaszkodziło
    im następnie suszenie w bębnowej suszarce, natomiast próba wyprasowania
    gorącym żelazkiem spowodowała deformacje na połyskującym pasku
    zabezpieczającym, na którym uwidoczniony jest nominał.

    "Bild" przestrzega też przed próbami suszenia euro w kuchence
    mikrofalowej" - przepala się wtedy inny pasek zabezpieczający.

    Banknoty euro, zanurzone w czerwonym winie, przebarwiają się i kurczą, ale
    tylko w pierwszej chwili - kiedy już dobrze nasiąkną, powracają do
    pierwotnych rozmiarów.

    Reporterzy gazety "Bild" ostrzegają też, że nowiutkie monety euro
    bezpowrotnie tracą formę, kiedy przejedzie przez nie tramwaj.

  • 2. Data: 2002-01-03 07:19:41
    Temat: Re: Pranie brudnych Euro
    Od: ROBBO <r...@r...si.ec.pl>

    Aleks <a...@p...onet.pl> wrote:

    > Podobno są bite (tłoczone) w naszej- polskiej mannicy , przynajmniej w
    > części ;-)))

    W Polsce sie laczy koleczka z krazkami.

    --
    Pawel "ROBBO" Kaminski email:r...@s...ec.pl tel+48605077548
    Muzeum Telefonów Komórkowych - http://www.mtk.prv.pl/

  • 3. Data: 2002-01-03 09:09:25
    Od: "Wojtek" <w...@i...pl>

    Witam!
    Słyszałem tę wiadomość wczoraj w Trójce - Bild ma chyba za dużo pieniędzy
    ;-))))
    A tak na powaznie, to EURO nadaje sie do "prania brudnych pieniędzy" lepiej
    niż dolary US ze względu na wysokie nominały banknotów i porównywalny kurs
    obu walut względem siebie. Amerykanie (FBI) już wcześnej zwracało na to
    uwagę. Po drugie jest to powód dla którego nie ma wysokich nominałów
    zielonych. Ma to na celu utrudnienie początkowego etapu prania - tzw.
    namaczania ;-)) lub metodu walizkowej. Wymienia sie banknoty (bilon) na
    banknoty o wyższym nominale, pakuje się to wszystko do paru walizek,
    wynajmuje prywatnego odrzutowca i "eksportuje" do banku na Kajmanach. Przy
    EURO trzeba będzie mniejszej ilości walizek ;-))))))) albo też tą sama
    ilościa walizek będzie można wyeksportować więcej.
    To tak a propos tematu prania EURO.
    Pozdrawiam,
    Wojtek