  • 1. Data: 2003-11-14 08:46:24
    Temat: Podatek i błędy w sofcie
    Od: "Wojciech Apel" <w...@n...pp.org.pl>

    Opis sytuacji:
    - kupuję jednostki w pieniężnym funduszu inwestycyjnym. Fundusz pobiera
    prowizje, coś mi tam rośnie, jak robie wypłatę to pobierany jest podatek
    Belki 20%, reszte dostaje.

    - ale ja nie robię wypłaty. Robię konwersje na fundusz akcji w tym samy
    towarzystwie. Spodziewałbym się, że w czasie konwersji będzie naliczony
    podatek Belki i kupię tych akcji nieco mniej niż bym chciał. Ale nie.
    Komputery TFI nic nie naliczają więc się cieszę - ale czy dobrze robię? A
    cieszę się bo wychodząc z funduszu akcji nie płace podatku Belki.

    Sytuacja dotyczy kilkunastu złotych, więc to jest pikuś - nawet jak za kilka
    lat Urząd Skarbowy mnie za to skubnie to odsetki nie przekroczą stówy.
    Problem jaki mam teraz to pokuszenie, aby większą kwotą którą chce wyjść z
    funduszu pieniężnego i funduszu obligacji wyjść właśnie w ten sposób. Co
    prawda wydłuża to wyjście o te kilka dni, jest też ryzyko, że prawie tego
    dnia WIG padnie o 15% :-) ale jest pokusa aby nie zapłacić Belki.

    I teraz pytanie: wydaje mi się, że jest to ewidentna wida oprogramowania
    jakiego używają TFI. Płatnikiem podatku Belki jest bank lub TFI choć podatek
    ciąży na mnie, jako na oszczędzającym.

    Moje pytanie jest takie: jak Urząd Skarbowy będzie mnie ścigał o zapłate
    tego podatku czy będę miał regres na TFI, że zrobiło coś źle? Jak to jest w
    ustawie o podatku Belki?

    Wojtek

    PS. a sytuacja dotyczy funduszy obsługiwanych przez mBank supermarketem FI.
    Ponieważ tam nie ma prowizji czułem się zachęcony, żeby sobie
    poeksperymentować z przelewami, konwesjami, wejściem i wyjściem itp.
    Eksperymentowałem i wykryłem takie coś. Ciekawe?

  • 2. Data: 2003-11-14 09:14:05
    Temat: Re: Podatek i błędy w sofcie
    Od: "Zibi" <n...@w...pl>

    Użytkownik "Wojciech Apel" <w...@n...pp.org.pl> napisał w
    wiadomości news:bp24m8$3rn$1@news.polbox.pl...

> [...]
    > Komputery TFI nic nie naliczają więc się cieszę - ale czy dobrze robię? A
    > cieszę się bo wychodząc z funduszu akcji nie płace podatku Belki.

    Podatek jest pobierany przy konwersji. Jednostki fundusz odsprzedaje
    odprowadza podatek i następnie kupuje inne jednostki.
    Nie jestem pewien czy to ten picuś Belka wprowadził ten podatek...
    Jest bardziej ciekaw co się pobroi z funduszmi po nowym roku... Będzie
    pewnie nieciekawie.

    Zibi

  • 3. Data: 2003-11-14 16:08:17
    Od: "krzysiekL" <k...@w...wp.pl>

    Dnia Fri, 14 Nov 2003 10:14:05 +0100, Zibi napisal/a:

> [...]
    > czy to ten picuś Belka wprowadził ten podatek... Jest bardziej ciekaw co
    > się pobroi z funduszmi po nowym roku... Będzie pewnie nieciekawie.
    porobi bo???
    z obligacyjnymi już sie porobiła i wszystkie inne "bezpieczniejsze" tez
    słabo zipią.

    Krzysiek

  • 4. Data: 2003-11-14 17:51:09
    Temat: Re: Podatek i b3edy w sofcie
    Od: "Zibi" <n...@w...pl>

    Użytkownik "krzysiekL" <k...@w...wp.pl> napisał w wiadomości

    > porobi bo???
    > z obligacyjnymi już sie porobiła i wszystkie inne "bezpieczniejsze" tez
    > słabo zipią.

    To prawda kicha straszna jeśli chodzi o obligacje. Co robią fundusze w
    przypadku takiej kiszki a jeszcze kupowali obligacje NASZEGO kochonego rządu
    niedawno? Idzie to w straty czy jak? Jeszcze jakoś włóczą się euro i usa ale
    też nie wiadomo jak długo pociągną.

    Zibi

  • 5. Data: 2003-11-15 23:43:25
    Od: Jacek <y...@p...com>

    Wojciech Apel wrote:

> [...]
    > Komputery TFI nic nie naliczają więc się cieszę - ale czy dobrze robię? A
    > cieszę się bo wychodząc z funduszu akcji nie płace podatku Belki.

    A mógłbyś napisać, o które fundusze chodzi?

    Też się niedawno ucieszyłem przy konwersji skarbiec-usd -> skarbiec-kasa, że
    w tym drugim mam kwotę bez uwzględnienia podatku belkowego. Niestety, po
    użyciu kalkulatora okazało się, że jednak podatek zabrali :-( tylko mbank
    nie uwzględnił tego w rubryce "kwota transakcji".

  • 6. Data: 2003-11-17 23:59:49
    Od: Artur Gawryszczak <g...@c...edu.pl._!_!_!_>

    Jacek wrote:

> [...]
    > po użyciu kalkulatora okazało się, że jednak podatek zabrali :-( tylko
    > mbank nie uwzględnił tego w rubryce "kwota transakcji".

    Różne TFI najwyraźniej w różny sposób karmią mBank informacjami. Przy
    konwersjach między SEB-ami podatek widać (pośrednio) już na liście
    operacji, a przy konwersjach w Skarbcu trzeba czasem obejrzeć detale
    transakcji (albo poczekać aż papierowe potwierdzenie przyślą ;-) ).

    --
    Pozdrówka,
    Artur