  • 21. Data: 2003-04-02 10:05:22
    Temat: Re: Oplata za wyplate gotowki
    Od: t...@p...fm (Tomasz Staszewski)

    Dave wrote:

    > Obawiam sie ze coraz czesciej posiadanie konta to przymus (np. realizacja
    > wyplat) na ktorym banki chca jak najwiecej zarobic.

    Ale cały czas istnieją (i, obserwując bardziej nasycone rynki, będą
    istnieć) banki oferujące podstawowy zakres usług za darmo: mBank, Lukas,
    Raiffeisen, LG; lub za minimalną opłatą: ING, PKO BP (Inteligo).
    Jest rynek, więc korzystaj z tego; jak bank widzi, że zmiana warunków
    oferty prowadzi do drastycznego odpływu klientów to ofertę modyfikuje
    (Citi po fuzji).

    pzdr

    Tomek

  • 22. Data: 2003-04-02 10:20:29
    Od: m...@o...pl

    > Coz poradzę że tak myślisz. Natomiast jest to zmiana planu przychodów z
    > którego trzeba się spowiadać akcjonariuszom. Każda wcześniejsza spłata
    > zaburza obieg pieniądza w instytucji.
    > Przykład: ZUS potrafi obecnie przysłać takie ilości pieniędzy w jeden dzień
    > że zaburza to potfel i są spełnione założenia z ustawy. Za to można dostać
    > KARĘ. Podobnie w Banku ... niekontrolowany napływ/wypłayw gotówki zaburza
    > pracę instytucji, trzeba ponieść dodatkowy najkład pracy na ustabilizowanie
    > tego.

    To zależy. Poniżej masz zapisy z ustawy o kredycie konsumenckim:
    (...)
    Art. 8. 1. Konsument jest uprawniony do spłaty kredytu przed terminem
    określonym w umowie. Termin dokonania spłaty powinien odpowiadać terminom
    wnoszenia rat określonym w umowie.
    2. Jeżeli konsument spłaca kredyt przed terminem, wówczas w przypadku:
    1) kredytu oprocentowanego - nie jest zobowiązany do zapłaty oprocentowania za
    okres po spłacie kredytu,
    2) kredytu nieoprocentowanego - konsument ma prawo do zmniejszenia zapłaconych
    kredytodawcy prowizji i opłat proporcjonalnie do okresu, o który skrócono czas
    korzystania z kredytu.
    3. Kredytodawca może zastrzec prowizję za wcześniejszą spłatę kredytu
    konsumenckiego tylko w umowach dotyczących kredytów walutowych lub kredytów o
    stałej stopie procentowej w okresie kredytowania, o ile kwota kredytu jest
    wyższa niż 5.000 zł.

    Co to oznacza w praktyce? Ano to, że w większości przypadków bank nie może
    sobie zastrzec tej prowizji!
    W życiu nie zdarzył mi się jeszcze kredyt walutowy ani taki o stałej stopie
    oprocentowania, a brałem już kilka różnych kredytów...

    m23m

  • 23. Data: 2003-04-02 12:37:01
    Temat: Odp: Oplata za wyplate gotowki
    Od: "Robert Kondraciuk" <m...@g...pl>

    Użytkownik Wojtek Frabinski w wiadomości do grup dyskusyjnych napisał:

    > Prawne watpliwosci dotyczyly sytuacji, w ktorej klient nie mial zadnej
    > bezplatej mozliwosci wyplaty gotowki a konto bylo platne - Millennium
    > bralo i za wyplate w bankomacie i w kasie.

    Jesteś tego pewien?
    Nie udało mi się ustalić jakie to było konto i jaka wtedy obowiązywała
    prowizja, ale z opisów prasowych sądze, że jednak wypłaty z bankomatu
    były bezpłatne.
    Gazeta Prawna Nr 35 (891) środa 19 lutego 2003 r.
    opisując rozprawę która toczyła się w II instancji pisze:

    "(...) Powódka C.K., która wniosła sprawę, dowodziła, że pobieranie
    opłat za wypłatę gotówki z konta osobistego obciąża przede wszystkim
    osoby starsze, niepotrafiące obsługiwać urządzeń bankomatowych.(...)"

    Z tego zdania można wywnioskować, iż sprawa dotyczy TOiP,
    w której wypłaty z bankomatu były bezpłatne.

  • 24. Data: 2003-04-02 12:44:23
    Od: "Robert Kondraciuk" <m...@g...pl>

  • 25. Data: 2003-04-02 23:13:10
    Od: "Piotr Grzegorz Skowronski" <s...@S...PRECZgazeta.pl>

    Robert Kondraciuk wrote:
> [...]

    Nie były.

    W bankomacie wyplata kosztowala 1 PLN, w kasie 2,50 PLN - stad takie
    stwierdzenie.

    --
    ukłony - skowi
    skowi (at) gazeta pl

  • 26. Data: 2003-04-03 05:24:26
    Od: A_Zet <a...@p...onet.pl>

    Dnia Tue, 01 Apr 2003 10:05:31 +0200, Wojtek Frabinski
    <w...@a...net.pl> napisał(a):

    >Prawne watpliwosci dotyczyly sytuacji, w ktorej klient nie mial zadnej
    >bezplatej mozliwosci wyplaty gotowki a konto bylo platne - Millennium
    >bralo i za wyplate w bankomacie i w kasie.

    Zapewne masz racje, byc moze pismacy cos przekrecili, ale ja czytalem
    w ubieglym roku (w lecie mniej wiecej) w prasie, ze RPO zajal sie ta
    sprawa , to znaczy pobieraniem przez bank prowizji od wplat/wyplat
    gotowkowych. Chodzilo wylacznie o taki przypadek (a w zasadzie to
    wszystkie banki maja taka praktyke) ze skoro bank pobiera oplate za
    obsluge konta, to nie moze pobierac oplaty za transakcje gotowkowe,
    gdyz prowizja za obsluge jest konsekwencja transakcji, obsluga konta
    zawiera po prostu czynnosci na tym koncie. W zwiazku z tym RPO uwaza,
    ze pobierana jest oplata podwojna za te sama czynnosc.

    Ale jak powiadam, czytalem to prawie rok temu, wiec moglo mi sie
    troche w pamieci zakrecic a byc moze i pismacy napisali cos z gatunku
    poboznych zyczen.

    Niemniej mnie to przemawia do rozsadku, bo bez ruchu pieniedzy trudno
    spobie wyobrazic istnienie banku. :-) Oczywiscie, latwo bedzie
    bankom to ograniczenie obejsc podnoszac albo dla wszystkich prowizje,
    albo oferujac usluge z transakcjami gotowkowymi za wyzsza kwote, lub
    bezgotowkowymi za kwote nieco nizsza... Czyli roznicujac usluge, co
    obecnie tez jest faktem. W kazdym razie sam proceder pobierania oplat
    za transakcje gotowkowe mnie osobiscie razi estetycznie w przypadku
    banku obslugujacego swojego klienta.

    --
    Adek

  • 27. Data: 2003-04-07 10:03:05
    Od: "Fast" <i...@o...pl>

    no tak wypłaty za frkiko z bankomatu, inna sprawa że coraz cześciej mniej
    kasy w bankomatach - mam juz chyba z 12 kartek z odwołaniem z powodu braku
    kasy w bankomacie,

    Fajna rzecz jest jak wypłacasz w bzwbk w kasie ze usługa płatna ciekawe to
    ale coż bank to nie instutucja harytatywna, a czasem i nawet instutucja
    podobna jak inne juz urzedy zus itd płacisz bo musisz co 2 lub już kazdy ma
    coś w nazwie konta lub karty ze jest biznes tez tego nie rozumiem dzis
    wystarczy mieć 100zł. dochodów i biznes jesteś w BANKU jakimkolwiek wiec
    opłaty płacisz za kazdą tranzakcje jak bogaty jestes to na tyle .

    F(ch)AST