  • 1. Data: 2002-04-11 18:53:30
    Temat: O tokenach...
    Od: "minik" <m...@m...net>

    " Jedną z barier rozwoju bankowości elektronicznej (w tym
    bankowości internetowej) jest przekonanie klientów, iż jest ona mniej
    bezpieczna niż bankowość tradycyjna. Banki robią więc wszystko, by zapewnić
    klientów, że ich pieniądze na rachunkach internetowych są bezpieczne... jak
    w banku. ROR to nie konto poczty elektronicznej - do jego zabezpieczenia nie
    wystarczą login i hasło. Gdyby komuś udało się zdobyć te dane mógłby zrobić
    nam sporo zamieszania na rachunku. Po to właśnie wprowadzono dodatkowe
    zabezpieczenia w postaci kart haseł jednorazowych (TAN) oraz tokenów.

    Zarówno karty TAN, jak i tokeny dostarczają użytkownikowi
    unikalnych haseł, którymi trzeba potwierdzać niektóre operacje (np. przelew
    na dowolny rachunek). Karty TAN to znacznie tańsze i prostsze rozwiązanie.
    Są one stosowane przez banki internetowe - mBank i Inteligo. W mBanku lista
    haseł jednorazowych to papierowa karta zwierająca pięćdziesiąt, 5-cyfrowych
    kodów. Karta TAN Inteligo ma natomiast postać bardziej dyskretnej zdrapki.
    TAN-y mają jedną poważną wadę - jeśli dostaną się w niepowołanie ręce mogą
    zostać praktycznie bez przeszkód wykorzystane.

    Inaczej jest w przypadku większości tokenów. Urządzenia takie
    wydaje w Polsce pięć banków: PKO BP, Pekao, BZ WBK, Lukas Bank i Volkswagen
    Bank direct. Tokeny dwóch ostatnich banków różnią się zdecydowanie od
    urządzeń oferowanych przez trzy pierwsze. Przede wszystkim nie są one
    chronione PIN-em. Po włączeniu zaczynają generować jednorazowe, 6-cyfrowe
    hasła z częstotliwością co 60 sekund. Haseł tych można używać do logowania
    lub potwierdzania niektórych operacji. Tokeny te to w praktyce elektroniczna
    wersja karty TAN - ponieważ nie są chronione dodatkowym hasłem może z nich
    skorzystać każdy.

    Znacznie bezpieczniejszym rozwiązaniem są tokeny oferowane przez
    PKO BP, Pekao i BZ WBK. Urządzenia te chronione są kodem PIN (po trzykrotnym
    wprowadzeniu błędnego kodu token zostaje zablokowany). Dzięki temu w
    niepowołanych rękach stają się praktycznie bezużyteczne. Także jednak tokeny
    tych trzech banków różnią się między sobą. Najbardziej zaawansowanym
    urządzeniem wydaje się być token PKO BP. Bank udostępnia go klientom, którzy
    zdecydują się założyć rachunek e-Superkonto w oddziale internetowym banku -
    e-PKO (podobnie jak w Eurokonto WWW Pekao jest to konto odrębne od rachunku
    tradycyjnego). Przed użyciem tokena należy wpisać (podobnie jak w Pekao i BZ
    WBK), 6-cyfrowy kod PIN. Urządzenie wykorzystuje się obsługując rachunek nie
    tylko przez Internet, lecz także WAP i telefon (usługa Voice).

    Token PKO BP wyróżnia się także tym, że pracuje w dwóch trybach:
    synchronicznym i asynchronicznym. Pierwszy tryb polega na tym, że urządzenie
    generuje unikalny kod niejako z własnej inicjatywy, podczas gdy w przypadku
    trybu asynchronicznego kod generowany jest w odpowiedzi na pytanie
    postawione przez system banku. Wygenerowana przez token odpowiedź składa się
    z sześciu znaków - liter i cyfr. Dzięki temu logowanie do systemu jest
    wyjątkowo bezpieczne. W trybie synchronicznym token pracuje podczas obsługi
    rachunku przez telefon, a w trybie asynchronicznym, gdy korzystamy z dostępu
    przez Internet lub WAP. Tokeny Pekao i BZ WBK pracują natomiast w wyłącznie
    w trybie synchronicznym. Kryptografia asynchroniczna (asymetryczna) to w tej
    chwili najbardziej pewny sposób weryfikacji tożsamości klienta. Może o tym
    świadczyć jej wykorzystanie przy tworzeniu systemu podpisu elektronicznego,
    który wkrótce zacznie funkcjonować w Polsce.

    Za wyższy poziom bezpieczeństwa trzeba oczywiście zapłacić. W
    Lukas Banku za wydanie i użytkowanie tokena zapłacimy rocznie 30 zł (Konto
    Standard, e-Konto), a posiadaczom e-Konta Pro jest on wydawany bez opłat.
    Volkswagen Bank pobiera za token 36 złotych rocznie (dotyczy to klientów
    korzystających z obsługi internetowej e-direct). W BZ WBK za wydanie tokena
    zapłacimy jednorazowo 25 zł (Konto24 Plus), a posiadaczom rachunku Konto24
    Prestiż wydawany jest on bezpłatnie. Tokena należy pilnować - każdy kolejny
    kosztuje już 100 zł.

    W Pekao opłata za token wliczona jest w opłatę za prowadzenie
    rachunku (6 zł miesięcznie). Następny token kosztuje tyle samo co w BZ WBK,
    czyli 100 zł. Podobnie jest w PKO BP. Wydanie i użytkowanie pierwszego
    tokena jest bezpłatne, a każdy następny kosztuje już 200 zł. Za prowadzenie
    e-Superkonta zapłacimy 9 zł miesięcznie."

    Za expander.pl

  • 2. Data: 2002-04-11 19:17:49
    Temat: Re: O tokenach...
    Od: "blad" <b...@W...pl>

    Użytkownik "minik" (....)
> [...]
    > świadczyć jej wykorzystanie przy tworzeniu systemu podpisu
    elektronicznego,
    > który wkrótce zacznie funkcjonować w Polsce.

    wydaje mi sie ze autorowi sie cos pomylilo i zbytnio zasugerowal sie nazwa
    obu trybow pracy tokena. Do pracy w trybie pytanie/odpowiedz nie trzeba
    zadnej kryptografi asymetrycznej - wrecz przeciwnie to samo pytanie jest
    przeksztalcane na odpowiedz przez token i przez komputer w banku
    internetowym, a wiec w obu miejscach musi byc uzywany ten sam klucz
    szyfrujacy.
    Sam widzialem kiedys proces wpisywania klucza do tokena i wybor algorytmu -
    to samo mial serwer autentykacyjny banku, ktory uzywal trybu pytanie /
    odpowiedz do logowania.

    > Za wyższy poziom bezpieczeństwa trzeba oczywiście zapłacić.
    (.......) Podobnie jest w PKO BP. Wydanie i użytkowanie pierwszego
    > tokena jest bezpłatne, a każdy następny kosztuje już 200 zł.

    autor zaczal od wyliczen 36 zl rocznie a skonczyl na 200 - pominal z
    litosci lub niewiedzy Nordea Bank Polska, ktory zyczy sobie 240 zl za token
    w pierwszym roku - dalej bezplatny
    - 12 rat po 20 zl nawet jak zamkniesz konto ;-))
    *** blad ***

  • 3. Data: 2002-04-11 19:23:43
    Od: <m...@p...onet.pl>

> [...]
    > w pierwszym roku - dalej bezplatny
    > - 12 rat po 20 zl nawet jak zamkniesz konto ;-))

    Pominal takze Integrum BGZ, ktore wydaje swoj token za darmo.

    pozdrawiam
    maksymilian

  • 4. Data: 2002-04-11 19:32:56
    Od: "bestuser" <b...@w...pl>

    ciekawe dlaczego expander.pl tak dokladnie pisze o pkobp ;)
    ... moze pan blad nam powie ... :)

  • 5. Data: 2002-04-11 19:54:15
    Od: "blad" <b...@W...pl>

    Użytkownik <m...@p...onet.pl>

    > Pominal takze Integrum BGZ, ktore wydaje swoj token za darmo.

    fakt - nawet go mam ale nie jestem pewien czy to nie jest przedluzenie
    kolejnej promocji ta darmowosc
    *** blad ***

  • 6. Data: 2002-04-11 20:04:28
    Od: "blad" <b...@W...pl>

    Użytkownik "bestuser"
    > ciekawe dlaczego expander.pl tak dokladnie pisze o pkobp ;)
    > ... moze pan blad nam powie ... :)

    Jakby expander zaczal najezdzac na pkobp, to jak ich znam zaraz poprosili
    by wlasciciela firmy o zajecie sie autorami "paszkwili" ;-))

    Kiedys tak zadzialali gdy ja, jako ich wlasny klient smialem im
    zaproponowac udoskonalenie interfejsu klienta e-pko i to nie na forum
    publicznym tylko w korespondencji do e-pko - glupota, no nie?
    A niech sobie nie udoskonalaja ;-))
    *** blad ***

  • 7. Data: 2002-04-12 01:33:16
    Od: "Piotr" <m...@p...onet.pl>

    > Pominal takze Integrum BGZ, ktore wydaje swoj token za darmo.

    Warto chyba rowniez zwrocic uwage na to iz w przypadku tokenow takich jak w
    Lukasie i VWB do poprawnej autoryzacji również potrzebny jest pin. W tych
    tokenach pinu nie podaje się bezpośrednio w urządzeniu tylko razem z
    aktualnym wskazaniem wpisuje na stronie. Poza tym jakby na to nie patrzeć są
    najmniejsze :))

    Pozdrawiam
    Piotr

  • 8. Data: 2002-04-12 06:41:17
    Od: "Slawek Kos" <s...@i...net..pl>

    Użytkownik "Piotr" <m...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > tokenach pinu nie podaje się bezpośrednio w urządzeniu tylko razem z
    > aktualnym wskazaniem wpisuje na stronie. Poza tym jakby na to nie patrzeć

    Ale to jest PIN do konta nie do tokena. Autor pisal o tokenach i dobrze
    napisal, ze w tych bankach tokeny nie sa zabezpieczone. Przeciez nie
    napisal, ze konta nie sa zabezpieczone.
    Np. w PKO BP dostep do konta tez wymaga podania hasla, ale niezaleznie od
    tego dostep do tokena wymaga odrebnego hasla.

    --
    Pozdrowienia
    ---

  • 9. Data: 2002-04-12 07:06:24
    Od: "blad" <b...@W...pl>

    Użytkownik "Slawek Kos" <
> [...]
    > Np. w PKO BP dostep do konta tez wymaga podania hasla, ale niezaleznie od
    > tego dostep do tokena wymaga odrebnego hasla.

    ale w e-Integrum kazda operacja finansowa wymaga dodatkowego potwierdzenia
    tokenem a w e-pko jak juz raz wszedles to mozesz robic wszystko bez zadnych
    kodow jednorazowych i tokenow.
    To nie jest najlepszy pomysl, bo jak zmienisz witryne a sie nie wylogujesz
    to mozna wrocic do twojego rachunku i kontynuowac sesje - rozne banki tak
    mialy ale poprawily, a e-pko nic nie zmienil
    *** blad ***

  • 10. Data: 2002-04-12 07:19:54
    Od: p1w <p...@w...pl>

    minik wrote:

> [...]
    > wersja karty TAN - ponieważ nie są chronione dodatkowym hasłem może z nich

    Zapomnieli dodać, że tokeny RSA SecurID nie są chronione PIN-em bo i po
    co ? 6 cyfr generowanych przez token nie jest jeszcze hasłem dostępu. Te
    6 cyfr trzeba poprzedzić 4 cyfrowym PIN-em i tak zbudowane 10 cyfrowe
    hasło jest dopiero hasłem dostępowym. Zagubienie tokena nawet jeżeli
    wiadomo nawet jaki jest identyfikator ( login ) klienta i tak nie
    umożliwi dostępu do konta.

    pzdr