  • 31. Data: 2006-08-27 18:32:45
    Temat: Re: Normalnie chyba założę bank :-)
    Od: "MichalL" <m...@N...poczta.onet.pl>

    zch28 wrote:

    > PS. Pewnie wiedza w narodzie o takich mechanizmach jest znikoma.
    > Ech trzeba się było kształcić w tym kierunku. Toż to prawie perpetum
    > mobile.

    W kraju, w którym matura z matematyki nie jest obowiązkowa ???

    MichalL

  • 32. Data: 2006-08-29 07:24:46
    Od: "Krecik" <k...@p...onet.pl>

    > 1. Kowaski wpłaca do banku 1000zł
    > 2. Z tej sumy 3.5% (przykładowo) bank zachowuje jako rezerwa obowiązkowa
    > na rachunku w banku centralnym
    > 3. 965zł bank może dać w formie kredytu
    > 10. itd.
    >
    > Przy rezerwie obowiązkowej w wysokości 3.5% banki mogą udzielić w sumie
    > kredytów na kwotę 28 571złzł (z jednego depozytu w wysokości 1000zł)

    WItam!
    Nie wiem czemu sluzy ta prezentacja - chyba wiekszemu zagmatwaniu! Gdzie tu sie
    tworza pieniadze? Skoro bank dostaje 1000, odklada 35 na rezerwe i pozycza
    reszte? To kazdy moze zrobic. Otoz wytlumacze bez prezentacji:

    Stopa rezerwy obowiazkowej wynosi 3.5%. Odwrotnosc tej liczby czyli 1/0.035
    oznacza to tak naprawde MNOZNIK przez ktory sa mnozone sa pieniadze. Teraz
    przychodzi Kowalski do banku i wplaca 1000zl. Bank nie odklana na rezerwe 35zl
    ale cala kwote 1000zl! W zamian za to od banku centralnego dostaje 1000 *
    1/0.035 = 28 571,43 zl. Czyli 1000zl wygenerowal nam 27 571,43zl. I OD TEGO
    NALICZANE SA ODSETKI. TAK TO DZIALA. I zadna kasa pozyczkowa zalozona przez
    kogokolwiek nie wygra z tym systemem bo nikt nie ma mocy tworzenia pieniedzy!

    Wiem ze banki staraly sie o obnizenie stopy rezerwy do 2.5% ( taka jest chyba w
    unii) wiec w tym przypadku pieniadze mozna mnozyc x40. Wiec z kazdego 1000
    powstaje dodatkowo 39 000zl!

    Ktos pomysli ze to perpetuum mobile (prawie tak jest ale nie do konca) bo
    przeciez za chwile bank obroci drugi raz do NBP z 39 000 i wezmie jeszcze
    wiecej. Otoz nie - jako srodki 'do mnozenia' mozna zaliczyc tylko pieniadze z
    depozytow.

    Pozdro
    Krecik

  • 33. Data: 2006-08-29 08:28:02
    Od: MrMrooz <mrmrooz_usunac_@_to_tez_gazeta.pl>

    Krecik wrote on 2006-08-29 09:24:
> [...]
    > tworza pieniadze? Skoro bank dostaje 1000, odklada 35 na rezerwe i pozycza
    > reszte? To kazdy moze zrobic. Otoz wytlumacze bez prezentacji:
    Nie każdy, od Ciebie bank centralny nie przymie ani grosza. :-)

> [...]
    > kogokolwiek nie wygra z tym systemem bo nikt nie ma mocy tworzenia pieniedzy!
    Kto komu nalicza odsetki w tym twoim przykładzie? Skąd bank centralny ma
    wziąć te prawie 30 tys? Gdyby tak było, banki mogły by udzielać
    kredytów, których oprocentowanie mogło by być niższe niż depozytów, i
    tak by im się opłacało.
    Wziąłeś początek i koniec a środek wywaliłeś. W ten sposób niektórym
    może się wydawać, że bank centralny służy do produkcji pieniądza,
    zapominają, że kreacja to nie produkcja, a od tej drugiej jest mennica.

> [...]
    > wiecej. Otoz nie - jako srodki 'do mnozenia' mozna zaliczyc tylko pieniadze z
    Chcesz powiedzieć, że jak bank pożyczy te 28 tys i dostanie je w formie
    depozytów, to nie może odprowadzić rezerwy do banku centralnego? Gdzie
    tu logika?

    Pozdrawiam
    Michał M

  • 34. Data: 2006-08-29 09:04:48
    Od: "Krecik" <k...@p...onet.pl>

    > Nie każdy, od Ciebie bank centralny nie przymie ani grosza. :-)

    Doskonale o tym wiem, ale sam moge sobie odlozyc do skarbonki celem rezerwy.

> [...]
    > wziąć te prawie 30 tys? Gdyby tak było, banki mogły by udzielać
    > kredytów, których oprocentowanie mogło by być niższe niż depozytów, i

    1) Bank komercyjny ktory dostal kase od centralnego moze ja pozyczyc np Tobie
    na 15%.
    2) Kreacja oznacza TWORZENIE cos z niczego. Bank centralny zleca dodruk kasy i
    wydaje bankowi komercyjnemu.
    3) Rzeczywiscie banki moglyby pozyczac tak tanio pieniadze ale po co maja tak
    robic skoro mozna zarobic krocie?

    > Wziąłeś początek i koniec a środek wywaliłeś. W ten sposób niektórym
    > może się wydawać, że bank centralny służy do produkcji pieniądza,
    > zapominają, że kreacja to nie produkcja, a od tej drugiej jest mennica.

    NIe bardzo kumam. Patrz wyzej albo do slownika co znaczy 'kreacja'.

    > Chcesz powiedzieć, że jak bank pożyczy te 28 tys i dostanie je w formie
    > depozytów, to nie może odprowadzić rezerwy do banku centralnego? Gdzie
    > tu logika?

    Nie rozumiem - przeciez powiedzialem ze do rozmnozenia sluzy kasa na depozytach
    (TYLKO I WYLACZNIE)

    Pozdro
    Krecik

  • 35. Data: 2006-08-29 09:14:26
    Od: "Krecik" <k...@p...onet.pl>

    Aha OK wszystko sie zgadza. Gdyby taniej pozyczyly to wszyscy by wzieli
    pozyczki i wplacili na wyzej oprocentowane lokaty i sytsem by szlag trafil. Tak
    ze kredyty musza byc wyzej oprocentowane niz lokaty. To gwarantuje stabilnosc
    systemu przy kreacji pieniadza.

  • 36. Data: 2006-08-29 09:57:00
    Od: zch28 <z...@u...pl>

    Krecik napisał(a):
> [...]
    > ze kredyty musza byc wyzej oprocentowane niz lokaty. To gwarantuje stabilnosc

    O właśnie o taką odpowiedź mi chodziło.
    Jest pewna stała różnica oprocentowania dzięki której to wszystko się
    wysypie :-) I jest to bankom na rękę bo jest to dodatkowy gratisowy zysk
    dodany.
    Pytanie pozostaje nadal jak Polska wygląda pod tym względem na tle
    reszty świata.
    Wychodzi na to, że wszyscy płacimy haracz za to ze się nam system
    bankowy nie rozpadnie ale czy musi być on aż taki duży?

    zch

  • 37. Data: 2006-08-29 10:08:02
    Od: "Krecik" <k...@p...onet.pl>

> [...]
    > Wychodzi na to, że wszyscy płacimy haracz za to ze się nam system
    > bankowy nie rozpadnie ale czy musi być on aż taki duży?

    No napisalem wyzej ze w unii jest 2.5% czyli mnoznik x40 dlatego 'bankiery'
    domagaja sie 'zrownania' z unia (czemu sie nie dziwie). Poza tym tam te rezerwy
    sa jeszcze oprocentowane a u nas nie - SKANDAL!!! ;))))

    Nie wiem jak jest w stanach..

    Pozdro
    Krecik

  • 38. Data: 2006-08-29 11:04:54
    Od: Kesak <K...@k...pl.inv>

    Krecik wrote:

    > nikt nie ma mocy tworzenia pieniedzy!

    Chyba nieprawda. A weksle? To stworzony sztucznie pieniadz.
    I kazdy moze to zrobic.