    From: MrMrooz <mrmrooz_usunac_@_to_tez_gazeta.pl>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: Normalnie chyba założę bank :-)
    Date: Tue, 29 Aug 2006 10:28:02 +0200

    Krecik wrote on 2006-08-29 09:24:
    > WItam!
    > Nie wiem czemu sluzy ta prezentacja - chyba wiekszemu zagmatwaniu! Gdzie tu sie
    > tworza pieniadze? Skoro bank dostaje 1000, odklada 35 na rezerwe i pozycza
    > reszte? To kazdy moze zrobic. Otoz wytlumacze bez prezentacji:
    Nie każdy, od Ciebie bank centralny nie przymie ani grosza. :-)

    > Stopa rezerwy obowiazkowej wynosi 3.5%. Odwrotnosc tej liczby czyli 1/0.035
    > oznacza to tak naprawde MNOZNIK przez ktory sa mnozone sa pieniadze. Teraz
    > przychodzi Kowalski do banku i wplaca 1000zl. Bank nie odklana na rezerwe 35zl
    > ale cala kwote 1000zl! W zamian za to od banku centralnego dostaje 1000 *
    > 1/0.035 = 28 571,43 zl. Czyli 1000zl wygenerowal nam 27 571,43zl. I OD TEGO
    > NALICZANE SA ODSETKI. TAK TO DZIALA. I zadna kasa pozyczkowa zalozona przez
    > kogokolwiek nie wygra z tym systemem bo nikt nie ma mocy tworzenia pieniedzy!
    Kto komu nalicza odsetki w tym twoim przykładzie? Skąd bank centralny ma
    wziąć te prawie 30 tys? Gdyby tak było, banki mogły by udzielać
    kredytów, których oprocentowanie mogło by być niższe niż depozytów, i
    tak by im się opłacało.
    Wziąłeś początek i koniec a środek wywaliłeś. W ten sposób niektórym
    może się wydawać, że bank centralny służy do produkcji pieniądza,
    zapominają, że kreacja to nie produkcja, a od tej drugiej jest mennica.

    > Ktos pomysli ze to perpetuum mobile (prawie tak jest ale nie do konca) bo
    > przeciez za chwile bank obroci drugi raz do NBP z 39 000 i wezmie jeszcze
    > wiecej. Otoz nie - jako srodki 'do mnozenia' mozna zaliczyc tylko pieniadze z
    > depozytow.
    Chcesz powiedzieć, że jak bank pożyczy te 28 tys i dostanie je w formie
    depozytów, to nie może odprowadzić rezerwy do banku centralnego? Gdzie
    tu logika?

    Pozdrawiam
    Michał M