  • 1. Data: 2005-04-25 07:35:23
    Temat: Mieszkanie od developera - bezobciążeniowe wydzielenie Księgi Wieczystej
    Od: "Alicja" <a...@w...pl>

    Witam,
    Przymierzam się do zakupu mieszkania u developera. Developer wziął kredyt na
    budowę, którego zabezpieczeniem są działki (hipoteka). Podobno po zapłaceniu
    100% należności mam wystąpić z wnioskiem o bezobciążeniowe wydzielenie
    Księgi Wieczystej.
    Czy to jest powszechna praktyka? Jakie jest ryzyko, że pozostanę z wpisem w
    hipotece, mimo iż zapłaciłam za mieszkanie?
    Wpłata ma być na rachunek powierniczy. Tu też pytanie - czy to oznacza, że
    bank też jest stroną umowy kupna-sprzedaży? Czy w umowie przedwstępnej
    powinna być jakaś wzmianka o rachunku powierniczym?

    Z góry dziękuję za wszelkie uwagi
    Alicja

  • 2. Data: 2005-04-25 15:37:49
    Od: Zbigniew <z...@p...onet.pl>

    Dnia Mon, 25 Apr 2005 09:35:23 +0200, Alicja <a...@w...pl> napisał:

> [...]
    > zap?aceniu
    > 100% nale?no?ci mam wyst?piae z wnioskiem o bezobci??eniowe wydzielenie
    > Ksi?gi Wieczystej.
    > Czy to jest powszechna praktyka? Jakie jest ryzyko, ?e pozostan? z
    > wpisem w
    > hipotece, mimo i? zap?aci?am za mieszkanie?
    > Wp?ata ma byae na rachunek powierniczy. Tu te? pytanie - czy to oznacza,
    > ?e
    > bank te? jest stron? umowy kupna-sprzeda?y? Czy w umowie przedwst?pnej
    > powinna byae jaka? wzmianka o rachunku powierniczym?

    Bank nie jest stroną w umowie kupna sprzedaży. Rachunek powierniczy
    oznacza w uproszczeniu, że bank wypłaci developerowi pieniądze za
    zrealizowaną część robóta albo na realizację etapu budowy. To jest
    praktyka stosowana w budownictwie mieszkaniowym.
    Zabezpieczeniem dla Ciebie i banku w którym bierzesz kredyt jest hipoteka
    nabywanego lokalu. Od developera powinnaś uzyskać ośwaiadczenie o
    bezobciążeniowym wydzieleniu KW dla Twojego lokalu poświadczone przez bank
    kredytujący developera.
    Umowa przedwstępna powinna zawierać informacje o finansowaniu nabywanego
    lokalu poprzez rachunek powierniczy.
    Pozdrawiam
    Zbyszek

  • 3. Data: 2005-04-26 07:10:33
    Od: "Alicja" <a...@w...pl>

    >Od developera powinnaś uzyskać ośwaiadczenie o bezobciążeniowym
    >wydzieleniu KW dla Twojego lokalu poświadczone przez bank kredytujący
    >developera.
    Czy to oświadczenie poświadczone powinno być dołączone do umowy
    przedwstępnej? Umowę przedwstępną podpisuję za kilka dni, zakończenie budowy
    za pół roku, developer daje sobie na podpisanie aktu notarialnego pół roku
    po odebraniu mieszkania.
    No właśnie: bezobciążeniowe wydzielenie KW dotyczy lokalu, a nie udziału w
    gruncie. Kredyt został zaciągnięty pod hipotekę działki. Jeśli dobrze
    rozumiem, w najczarniejszym scenariuszu KW mojego mieszkania będzie
    "czysta", ale jeśli developer straci płynność finansową i nie spłaci
    zaciągniętego kredytu, to hipoteka działki pozostanie obciążona. Zakładając,
    że będę współwłaścicielką gruntu np. w 128/10000, przy kredycie ok. 5 mln
    oznacza to ok. 60 tys. zadłużenia.... To oczywiście wizja katastroficzna,
    ale lubię wiedzieć na czym stoję.
    A może jest jakiś sposób, żeby wyodrębnić spod obciążenia mieszkanie z
    gruntem?
    Proszę mnie źle nie zrozumieć: mój developer buduje od x czasu, ma kolejne
    inwestycje w planach, z tego co wiem, klienci są zadowoleni, ale czasem
    życie płata figle...

    >Umowa przedwstępna powinna zawierać informacje o finansowaniu nabywanego
    >lokalu poprzez rachunek powierniczy.
    Dzięki, potwierdziłeś moje przypuszczenia. A jak to powinno być
    sformułowane?

    Alicja

  • 4. Data: 2005-04-26 09:05:06
    Od: Zbigniew <z...@p...onet.pl>

    Dnia Tue, 26 Apr 2005 09:10:33 +0200, Alicja <a...@w...pl> napisał:

    > Czy to o?wiadczenie po?wiadczone powinno byae do??czone do umowy
    > przedwst?pnej? Umow? przedwst?pn? podpisuj? za kilka dni, zako?czenie
    > budowy
    Oświadczenia takiego zarząda od Ciebie bank kredytujacy Ciebie. A i tak
    jest to dokument dla Cibie a nie do umowy praedwstępnej.

    > No w?a?nie: bezobci??eniowe wydzielenie KW dotyczy lokalu, a nie udzia?u
    > gruncie.
    To można spróbowac powalczyć o bezobcoążeniowe wydzielenie także
    działki. I takie rozwiązanie ma sęs.
    > A mo?e jest jaki? sposób, ?eby wyodr?bniae spod obci??enia mieszkanie z
    > gruntem?
    > Prosz? mnie 1/4 le nie zrozumieae: mój developer buduje od x czasu, ma
    > kolejne
    > inwestycje w planach, z tego co wiem, klienci s? zadowoleni, ale czasem
    > ?ycie p?ata figle...
    Ostrożności nigdy za wiele. Najwieksi padaja.
    > Dzi?ki, potwierdzi?e? moje przypuszczenia. A jak to powinno byae
    > sformu?owane?

    np firma XYZ zobowiązuje się do bezobciążeniowego wydzielenia KW na lokal
    nr... wraz z przynależnym gruntem. Zostaje to potwierdzone oświadczeniem z
    dnia ... poswiadczonym przez bank
    .. Takie mniej wiecej brzmienie, a w każdym razie sens

    > Alicja

    Zbyszek