  • 1. Data: 2007-12-16 20:13:58
    Temat: Lokaty a konto oszczędnościowe
    Od: r...@p...fm

    Witam grupowiczów.
    Wg mnie moje pytanie jest laickie, ale mam problem z odpowiedzią na
    nie :). Przeglądam oferty banków: lokaty i konta oszczędnościowe.
    Zastanawia mnie fakt, dlaczego np. lokaty 7. lub 14. dniowe są
    oprocentowane na ok. 3% a konto oszczędnościowe np. w mBanku na 4,5%.
    Mogę trzymać kasę w mBanku 14 dni i mam więcej niż na lokacie? Nie
    jestem bankowcem, więc może jest gdzieś kruczek. Pytanie w takim razie
    gdzie? Z góry dziękuję za wyjaśnienie.
    Robson

  • 2. Data: 2007-12-16 20:17:05
    Temat: Re: Lokaty a konto oszczędnościowe
    Od: krzysztofsf <k...@w...pl>

    On 16 Gru, 21:13, r...@p...fm wrote:
    > , więc może jest gdzieś kruczek. Pytanie w takim razie
    > gdzie? Z góry dziękuję za wyjaśnienie.
    > Robson

    Na lokacie masz zagwarantowane (przewaznie) oprocentowanie. Na koncie
    oszczednosciowym moga zmienic z dnia na dzien.

  • 3. Data: 2007-12-16 20:42:11
    Od: Jacek Osiecki <j...@c...pl>

    Dnia Sun, 16 Dec 2007 12:17:05 -0800 (PST), krzysztofsf napisał(a):
    > Na lokacie masz zagwarantowane (przewaznie) oprocentowanie. Na koncie
    > oszczednosciowym moga zmienic z dnia na dzien.

    Lokat x-dniowych można mieć ilebądź (z reguły), i odpowiednio regulując kwotą
    na nich przetrzymywaną można uciec od złodziejskiego podatku. Przy koncie
    lokacyjnym jest to nieco trudniejsze i znacznie upierdliwsze - niestety.

    Pozdrawiam,
    --
    Jacek Osiecki j...@c...pl GG:3828944
    "To nie logika, to polityka"

  • 4. Data: 2007-12-16 20:55:13
    Od: krzysztofsf <k...@w...pl>

    On 16 Gru, 21:42, Jacek Osiecki <j...@c...pl> wrote:

> [...]
    > lokacyjnym jest to nieco trudniejsze i znacznie upierdliwsze - niestety.

    Ale wiekszosc lokat jest od minimum tysiaca zl. Nie wiem, czy brak
    belkowego przy krotkim okresie lokaty wyrowna z nadwyzka roznice 1,5 %
    w oprocentowaniu? Wyliczal ktos to?

  • 5. Data: 2007-12-16 21:02:06
    Od: r...@p...fm

    ...odpowiednio regulując kwotą
    > na nich przetrzymywaną można uciec od złodziejskiego podatku...

    -------------------------------------

    Tak po cichu myślałem właśnie o podatku, że to tutaj może być kruczek.
    Czy mógłbyś bardziej łopatologicznie rozwinąć swoją myśl? Jakiś
    przykład np. na 1000 PLN

    Robson

  • 6. Data: 2007-12-16 21:06:09
    Od: "Slavekk" <s...@g...pl>

    Użytkownik "krzysztofsf" <k...@w...pl> napisał w wiadomości
    .googlegroups.com...

    > Ale wiekszosc lokat jest od minimum tysiaca zl.

    Moze byc od 500zł

    > Nie wiem, czy brak
    > belkowego przy krotkim okresie lokaty wyrowna z nadwyzka roznice 1,5
    > %
    > w oprocentowaniu? Wyliczal ktos to?

    Podziel oprocentowanie lokaty przez 0,81 i bedziesz wiedział.
    Np. lokata 16dniowa w Millennium ma 3,8% co po podzieleniu daje 4,69%
    czyli więcej niz na koncie oprocentowanym 4,5% z belkowym
    Analogicznie lokata 32dniowa na 4% daje tyle co konto oprocentowane na
    4,94% z belkowym.

    Sławek

  • 7. Data: 2007-12-16 21:09:48
    Od: krzysztofsf <k...@w...pl>

    On 16 Gru, 22:06, "Slavekk" <s...@g...pl> wrote:
> [...]
    > czyli więcej niz na koncie oprocentowanym 4,5% z belkowym
    > Analogicznie lokata 32dniowa na 4% daje tyle co konto oprocentowane na

    Ale trzeba jeszcze dopasowac kwote na lokacie, bo jak przekroczy xxx
    to tez dopadnie belkowe.

  • 8. Data: 2007-12-16 21:13:00
    Od: "Arek" <a...@p...onet.pl.usun_cde>

    r...@p...fm napisał(a) w wiadomości:
    <7...@w...go
    oglegroups.com>...
> [...]
    >Mogę trzymać kasę w mBanku 14 dni i mam więcej niż na lokacie? Nie
    >jestem bankowcem, więc może jest gdzieś kruczek.

    Najprostszy powód: banki często rezygnują lub ograniczają oferty
    lokat o oprocentowaniu zmiennym. Zamiast tego dają konta oszczędnościowe.
    W ten sposób zachęcają do rezygnacji z lokat zmiennych. Może wolą
    żeby klient miał jedno konto a nie kilka lokat? Chociaż niektóre
    banki dopuszczają większą ilość rachunków oszczędnościowych dla
    jednego klienta.
    Inna jest "kara" za uszczuplenie środków: lokata - utrata lub
    drastyczne obcięcie odsetek w przypadku zerwania, Konto - 1.
    wypłata/mies. darmo (czasem nawet przelew do innego banku - KB)
    ale następne już b. drogo np. 10zł (są wyjątki, że też darmo). Przy
    czym może to dotyczyć nie tylko wypłat z konta ale i przeksięgowania
    wewnętrznego np. konto->lokata (co uważam za idiotyzm)!

    Kruczków w zasadzie nie ma, ale wesoło może być gdy konto umożliwia
    przyjęcie przelewu zagranicznego a bank pobiera opłaty za przyjęcie.
    Gdy do tego zaczną spływać opłaty dla pośredników... a każde
    uszczuplenie konta płatne... Dlatego takie banki mogą wyłączyć tę
    funkcjonalność dla kont oszczędnościowych. Podobnie też możliwość
    regulowania z takich kont opłat dla US czy ZUS.

    Kapitalizacja: lokaty - po terminie, dłuższe co rok. Konto -
    naliczanie odsetek codziennie, kapitalizacja co miesiąc (czasem
    co 3). Naliczanie podatku w momencie kapitalizacji.

    Arek

    PS. Ktos podawał na grupie przyklad z jakiegos banku amerykańskiego
    gdzie prowadzenie konta "checkings" było bezpłatne zaś "savings"
    płatne. Czyli jakoś odwrotnie niż u nas... O ile się nie pomylił...

  • 9. Data: 2007-12-16 21:16:40
    Od: "Slavekk" <s...@g...pl>

    Użytkownik "krzysztofsf" <k...@w...pl> napisał w wiadomości
    .googlegroups.com...

    > Ale trzeba jeszcze dopasowac kwote na lokacie, bo jak przekroczy xxx
    > to tez dopadnie belkowe.

    Naturlich ;-)
    Arytmetyka na poziomie podstawówki mówi w powyższych przykładach:
    1494,82 zł i 710,04 zł
    Oczywiscie lokaty odnawialne i jeśli chcemy kapitalizować odsetki to
    trzeba sobie zrobić "zapas" w stosunku do kwot granicznych.

    Sławek

  • 10. Data: 2007-12-17 08:31:59
    Od: Wojciech Bancer <p...@p...pl>

    Slavekk napisał(a):

    [...]

> [...]
    > czyli więcej niz na koncie oprocentowanym 4,5% z belkowym
    > Analogicznie lokata 32dniowa na 4% daje tyle co konto oprocentowane na

    To oni na tych lokatach podają oprocentowanie po odjęciu belkowego?

    --
    Wojciech Bancer