  • 11. Data: 2021-04-16 21:44:13
    Temat: Re: Kredyt hipoteczny
    Od: Bolko <s...@g...com>

    > Jak nie musisz to nie bierz teraz - przy tak niskim WIBORze banki narzucają spore
    marże - rzadko poniżej 2% - a rata i tak wydaje się mała. Jak WIBOR pójdzie do góry
    to będzie kłopot.
    W mojej dzielnicy w Krakowie kupowałem mieszkanie 10 lat temu. 4kzl za metr.
    Teraz Budimex buduje duże osiedle.
    I etap sprzedany 8.5kzl
    II etap ja jeszcze chce się załapać 9.5kzł
    III etap będzie w sierpniu i napewno będzie powyżej 10kzł

    > Druga sprawa to napompowane ceny mieszkań.
    >
    > Z WIBORem może być już tylko lepiej - bo ujemne stopy to raczej nie u nas.
    No i to mnie cholernie martwi.
    Ale jak walnie to może jakieś refinansowanie albo coś Ale jeszcze trzeba popatrzeć
    na koszty poza ratalne - rzeczoznawcy itp.

    > Co do ubezpieczenia i zwrotu przy wcześniejszej spłacie to się jeszcze upewnij, KH
    nie jest w pełni "konsumencki", choć zbliża się do niego - a w konsumenckiem, OIDP,
    przy wcześniejszej spłacie jest proporcjonalny zwrot i prowizji i ew. ubezpieczenia.
    No w PKO BP na start muszę wydać 20+ kzł na ubezpiecznieL:(. Pan mówił że w innych
    bankach to płaci się prowizje.
    A u nich ubezpiecznie. I dzieki temu jak umrzemy oboje z żoną to bank zapłaci za nas
    całą hipoteke.

  • 12. Data: 2021-04-16 21:45:40
    Od: Bolko <s...@g...com>

    > własnej kalkulacji, zapoznaj się z funkcjami PPMT i IPMT
    Dzieki wielkie

  • 13. Data: 2021-04-17 19:51:25
    Od: Wojciech Bancer <w...@g...com>

    On 2021-04-16, Dawid Rutkowski <d...@w...pl> wrote:

    [...]

    > Z WIBORem może być już tylko lepiej - bo ujemne stopy to raczej nie u nas.

    No nie wiem. Jak wrośnie, to nagle złotówkowicze zaczną się domagać
    darmowych mieszkań, bo o ryzyku wzrostu stopy "nikt nie powiedział" ;)

    --
    Wojciech Bańcer
    w...@g...com

  • 14. Data: 2021-04-17 21:59:41
    Od: Alf/red/ <a...@u...waw.pl>

    W dniu 16.04.2021 o 14:11, Robert_DF pisze:
    > daj znać jaka kwota, jaka wartość zabezpieczenia to przygotuję ofertę

    O, to jest najrozsądniejsza opcja. Doradca.
    Funkcje w arkuszu nie wyliczą ile czasu będziesz czekał na decyzję (się
    mówi o dwóch miesiącach - developer poczeka, ale prywatny niekoniecznie)
    albo czy nie dostaniesz lepszych warunków w banku X bo już masz tam
    konto/kk, itd.

    Inni doradcy, z własnego doświadczenia (nie żebym negował Roberta, tylko
    tak żeby mieć wybór):
    * blog marciniwuc.com i miesięczne rankingi kredytów - tam są (oprócz
    doradcy) krótkie omówienia co się dzieje, tam jest kurs bo chyba
    pytający nic/niewiele wie
    * www.doradza.pl

    --
    Alf/red/

  • 15. Data: 2021-04-17 23:34:09
    Temat: Re: Kredyt hipoteczny (OT)
    Od: ToMasz <t...@p...fm.com.pl>

    W dniu 16.04.2021 o 21:44, Bolko pisze:

> [...]
    > I etap sprzedany 8.5kzl
    > II etap ja jeszcze chce się załapać 9.5kzł
    > III etap będzie w sierpniu i napewno będzie powyżej 10kzł

    ło matko! Z Bytomiu za 2 tyś kupisz mieszkanie do remontu, za 4 tyś to
    panie prawie apartament:

    https://tiny.pl/r88dm

    Ale jak mieszkanie _musi_ być w zajebistym miejscu, to trzeba dużo na
    nie pracować. Pytanie czy potem wystarczy czasu na życie :)

    ToMasz

  • 16. Data: 2021-04-18 21:16:39
    Od: Zdzichu500 <n...@n...org>

    W dniu 16.04.2021 o 13:56, Piotr Gałka pisze:

    > Jak brałem KH (10 lat temu) to przeszedłem się (cały dzień) po ulicy
    > 'bankowej'. Byłem w kilkunastu bankach i od każdego wziąłem ofertę na
    > taki sam kredyt.
    > Potem zebrałem informacje w arkuszu kalkulacyjnym i posortowałem.
    > Mam zwyczaj zaznaczania sobie (przy porównywaniu układów scalonych)
    > 'zalet' przez zielone tło, 'wad' przez żółte tło i niedopuszczalnych wad
    > przez czerwone tło.

    Ale po co chodzić? To samo jest w Internecie (a brałem 11 lat temu). A
    jak bardzo chcesz chodzić to u doradcy dostaniesz ofertę z tych banków z
    którymi on współpracuje. Nie będą to wszystkie ale pewnie i tak więcej
    niż na 1 ulicy "bankowej". Chyba, że bierzesz naprawdę duży kredyt i
    możesz ustalić parametry z kimś decyzyjnym. Ale to chyba jakieś większe
    na inwestycje a nie na 1 mieszkanie.

    > Teraz na pewno brałbym też z ratą malejącą, aby jak najwięcej spłacić
    > zanim WIBOR wystrzeli.

    Po co brać raty malejące? Nie prościej wziąć taki gdzie możesz w każdej
    chwili nadpłacić i po prostu ewentualnie nadpłacać jak masz wolną
    gotówkę z którą nie masz "co zrobić"? Rata malejąca wygląda fajnie ale
    na początku stanowi większy procent dochodów niż przy racie równej co w
    razie jakichś problemów finansowych może tylko je pogłębić.

    Pozdrawiam,
    Zdzichu

  • 17. Data: 2021-04-18 21:21:06
    Od: Zdzichu500 <n...@n...org>

    Witam

    W dniu 16.04.2021 o 08:12, Bolko pisze:
> [...]
    > Jak bym wcześniej spłacił to ubezpieczenia mi nie zwrócą.
    > No i na co patrzeć na całkowity koszt kredytu?

    Jak jesteś zielony w kredytach to proponuję poświęcić z jeden weekend na
    poczytanie o nich na portalach typu bankier czy money. Z wyszukiwaniem
    skrótów typu WIBOR i zapoznaniem się z ich historią. Jako ćwiczenie
    proponuję znaleźć maksymalną wartość WIBORu z ostatnich np. 10 lat i
    policzyć ile by wtedy wyniosła rata kredytu o który się starasz. Tak,
    żeby nie było rozczarowania, że stopy procentowe pójdą niewiele do góry
    a część odsetkowoa kredytu wzrośnie dwukrotnie.

    Pozdrawiam,
    Zdzichu

  • 18. Data: 2021-04-19 12:17:50
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2021-04-18 o 21:16, Zdzichu500 pisze:

    > Ale po co chodzić? To samo jest w Internecie (a brałem 11 lat temu).

    Zaczynając mój spacer nie wiedziałem co to prowizja, marża,
    ubezpieczenie, WIBOR i jak to się wszystko ma do KH. Po rozmowie w
    kilkunastu bankach komplet informacji mi się zebrał.
    Nie wiem, czy bez tej wiedzy wyciągnąłbym prawidłowe informacje z
    Internetu. Ale całkiem możliwe, że tak - a czy zajęło by mi mniej czasu...
    Po spacerze miałem wydruki symulacji kredytu chyba z 12 banków.

    > jak bardzo chcesz chodzić to u doradcy dostaniesz ofertę z tych banków z
    > którymi on współpracuje.

    Ja wtedy nie wiedziałem, że doradcy są na prowizjach od banków.
    Myślałem, że oferty doradców są droższe o jakieś ich marże.
    Nadal pozostaje ryzyko, że doradca będzie Cię przekonywał do kredytu z
    banku z którego dostaje największą prowizję, a nie do tego
    najkorzystniejszego dla Ciebie.

    > Nie będą to wszystkie ale pewnie i tak więcej
    > niż na 1 ulicy "bankowej".

    Chyba jednak mniej.

    > Po co brać raty malejące? Nie prościej wziąć taki gdzie możesz w każdej
    > chwili nadpłacić i po prostu ewentualnie nadpłacać jak masz wolną
    > gotówkę z którą nie masz "co zrobić"?

    Ja mam z ratą malejącą i po jakimś czasie (chyba 3 lata) z możliwością
    bezkosztowego nadpłacania. Ale jak spłata odbywa się w formie
    automatycznego pobrania z konta to nadpłacanie wymaga jakichś działań -
    coś tam trzeba zlecić, a rata malejąca nie wymaga.

    Po tych 3 latach WIBOR był już tak niski, że przy mojej marży 0,99%
    uznałem, że nie ma żadnego sensu nadpłacanie, nawet jakbym miał nadmiar
    kasy.
    P.G.

  • 19. Data: 2021-04-19 14:40:26
    Od: Alf/red/ <a...@u...waw.pl>

    W dniu 19.04.2021 o 12:17, Piotr Gałka pisze:
    > po jakimś czasie (chyba 3 lata) z możliwością bezkosztowego nadpłacania

    Teraz chyba wszystkie KH tak mają - przepis jest.

    > nadpłacanie wymaga jakichś działań - coś tam trzeba zlecić

    Ojtam, kilka klików (w ST wejść w kredyt - kliknąć spłata - podać kwotę
    - zatwierdzić - odebrać papierowe wyliczenie planu spłat).
    Niemniej co do zasady to prawda, że raty malejące dają nieco mniejszy*
    koszt ogólny. Ale dużo większe raty na początek. A to właśnie na
    początku potrzeba pieniędzy na remonty itp.
    Wciąż twierdzę, że raty stałe + nadpłacanie to lepsze rozwiązanie. Albo
    bez nadpłacania, przy dzisiejszych wiborach :)

    * w kalkulator na stronie banku wrzuciłem: 300 tys na 20 lat -> koszt
    całkowity 81 tys dla rat stałych / 76 tys (z hakiem) dla malejących,
    pierwsza rata 1527 / 1765, zdolność 419 tys w obu przypadkach.
    Czyli niecałe 5000 zł (powiedzmy 1,6%) zysku rozłożone na 20 lat (40 zł
    miesięcznie) za ratę 240 zł (ponad 15%) większą, początkowo oczywiście.

    --
    Alf/red/

  • 20. Data: 2021-04-19 14:54:11
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

    W dniu 19.04.2021 o 14:40, Alf/red/ pisze:

    > * w kalkulator na stronie banku wrzuciłem: 300 tys na 20 lat -> koszt
    > całkowity 81 tys dla rat stałych / 76 tys (z hakiem) dla malejących,
    > pierwsza rata 1527 / 1765, zdolność 419 tys w obu przypadkach.

    Dlaczego zdolność kredytowa nie przekłada się na pierwszą ratę, czy tam
    odwrotnie, pierwsza rata na zdolność kredytową?

    Te banki zawsze tak policzą, żebym nie zrozumiał.

    MJ