  • 1. Data: 2004-05-20 19:54:45
    Temat: Kość ogonowa
    Od: z...@p...onet.pl

    Istnieje w ciele ludzkim organ szczątkowy - kość ogonowa (kość guziczna)
    znajdująca się się w dolnej części kręgosłupa, poniżej kości krzyżowej . Składa
    się na ogół z 3 do 4 kostek połączonych chrząstozrostem. Jest to relikt
    pozostały w wyniku ewolucji człowieka. Niegdyś ten organ, w pierwotnej postaci
    ogona, spełniał swą pożyteczną rolę. Obecnie jest dość często powodem bolesnych
    dolegliwości w przypadku urazów i powikłań zwyrodnieniowych. Krótko: organ
    obecnie zbędny i sprawiajacy kłopoty.

    Podobnie ma się sprawa obliczania "podatku belkowego" (i nie tylko). Dla tego
    procesu ustawodawca hołubi algorytm obowiązujący podmioty rozliczające się z
    fiskusem. Algorytm jest nazbyt skomplikowany w porównaniu do prostej czynności
    wymnożenia dwóch liczb (kwoty do opodatkowania i liczby 0,19). Autorzy
    genialnego, w ich zamyśle, "uproszczania" obliczeń nie zauważyli, że aby
    obliczyć podatek, oprócz mnożenia dwóch liczb komputer musi wykonać dodatkowo
    kilka operacji logicznych: przygotowanie kwoty do opodatkowania do pełnej
    złotówki, oraz zaokrąglenia wyniku mnożenia do pełnych dziesiątek groszy.

    Skutek: dodatkowa, zbędna, praca komputerów, a wcześniej programistów.
    Najważniejszym IMO skutkiem 'ubocznym' to utrudnienie dla właścicieli kont,
    obligacji itp. chcących sprawdzić naliczenie 'haraczu' podatkowego. Na dodatek,
    można spotkać dość częste wołania na forum: "bank oszukuje licząc
    odsetki", "dlaczego zabrano mi 40% zamiast 19%?".

    Dawniej, w epoce buchalterów w zarękawkach, posługujących się liczydłem,
    algorytm obecnie obowiązujący miałby sens: upraszczałby operacje liczenia
    abakusem lub liczydłem. Dziś pomysł z algorytmem "upraszczającym" wydaje się
    być zbędnym reliktem szczątkowym z minionych czasów , podobnie jak kość ogonowa
    u człowieka.
    Podobne są ujemne efekty ich istnienia: oba relikty utrudniają ludziom życie.

    PS:
    Relikt-algorytm możnaby usunąć, gdyby nie uporczywe przyzwyczajenie
    dzisiejszych 'buchalterów'.
    W drugim przypadku reliktu, musimy się zdać na naturę - może w dalekiej
    przyszłości...

  • 2. Data: 2004-05-20 20:12:23
    Temat: Re: Kość ogonowa
    Od: poilkj <u...@d...invalid>

    z...@p...onet.pl wrote:
    > Istnieje w ciele ludzkim organ szczątkowy - kość ogonowa

    Ale oszochosi.

  • 3. Data: 2004-05-20 21:04:23
    Od: "zbiggy" <z...@n...poczta.onet.pl>

    Użytkownik napisal/a:
    > PS:
    > Relikt-algorytm możnaby usunąć, gdyby nie uporczywe przyzwyczajenie
    > dzisiejszych 'buchalterów'.

    a może by tak usunąć podatek belkowy? pomyślałeś o tym?

    --
    Pozdrawiam,
    Zbiggy

  • 4. Data: 2004-05-21 08:13:19
    Od: "Krzysztof" <jkm4[NOSPAM]@gazeta.pl>

    Najlepiej usunąć Belkę wraz z podatkiem:)

    Pzdr
    Krzysiek

  • 5. Data: 2004-05-21 20:39:36
    Temat: Do: Zbiggy + Krzysiek