  • 21. Data: 2007-12-28 15:36:34
    Temat: Re: Karta MasterCard autoryzacja pin czy podpis
    Od: "RK" <r...@t...pl>

    news:vt1an3ho6himjn7v4eo3kri2s0r128th1d@4ax.com...

    Dodam, że jeżeli jakiś bank oferuje mi kartę potwierdzaną PIN-em to
    oczywiście
    jej nie biorę.

    A istnieją jakieś karty bez PIN-u? Używałem, używam kilku kart różnych
    banków. Bankomatowych, debetowych i kredytowych i zawsze do każdej karty
    jest PIN i oprócz tego trzeba ją podpisać. A to w jaki sposób transakcja
    jest autoryzowana w sklepie zależy od sklepu (a może raczej od systemu
    rozliczeń używanego w sklepie). W Polsce przy płatnościach kartą Maestro czy
    Visa Electron proszą o PIN, w przypadku MC zarówno debetowej jak i
    kredytowej proszą o podpis. We Francji przy Maestro i MC zawsze
    podpisywałem, na Vise Electron niechętnie patrzyli więc nie używałem, w
    Niemczech Maestro w niektórych sklepach podpis w innych PIN. Zaskoczyli mnie
    na dworcu kolejowym we Frankfurcie prosząc o PIN przy MC kredytowej.

  • 22. Data: 2007-12-28 15:55:53
    Od: krzysztofsf <k...@w...pl>

    wiadomościnews:vt1an3ho6himjn7v4eo3kri2s0r128th1d@4a
    x.com...

    > Dodam, że jeżeli jakiś bank oferuje mi kartę potwierdzaną PIN-em to
    > oczywiście
    > jej nie biorę.
    >
    > A istnieją jakieś karty bez PIN-u?

    Nie jestem pewien na 100%, ale chyba technicznie jest mozliwe
    aktywowanie karty dodatkowej Citi, bez nadawania numeru pin

    natomiast tak ogolnie, to jeszcze 2-3 lata i wszystkie karty beada
    chipowe z wymogiem podawania pinu.

  • 23. Data: 2007-12-28 16:08:03
    Od: "r...@k...pl" <r...@k...pl>

    Fri, 28 Dec 2007 16:36:34 +0100, w <fl35hc$4sf$1@nemesis.news.tpi.pl>, "RK"
    <r...@t...pl> napisał(-a):

    > A istnieją jakieś karty bez PIN-u? Używałem, używam kilku kart różnych
    > banków. Bankomatowych, debetowych i kredytowych i zawsze do każdej karty
    > jest PIN i oprócz tego trzeba ją podpisać.

    W zasadzie nie, ale pinu do swojej KK to nawet ja nie znam :)

  • 24. Data: 2007-12-28 16:32:50
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    RK wrote:

    > Użytkownik <r...@k...pl> napisał w wiadomości
    >
    > Dodam, że jeżeli jakiś bank oferuje mi kartę potwierdzaną PIN-em to
> [...]

    wiekszosc, ale nie w Polsce, szczegolnie kredytowki
    Do żadnej karty w ogole nie mam pinu.
    Moge go sobie wygenerowac, ale dopoki tego nie zrobie to pin po prostu
    nie istnieje.

  • 25. Data: 2007-12-28 16:55:24
    Od: "Pszczelarz Bartek" <b...@w...w.ulu.pl>

    "RK" news:fl35hc$4sf$1@nemesis.news.tpi.pl

    > A to w jaki sposób transakcja
    > jest autoryzowana w sklepie zależy od sklepu (a może raczej od systemu
    > rozliczeń używanego w sklepie).

    To ustala sobie bank. Oczywiście nie bierzemy tutaj pod uwagę np. stacji
    Neste itp. bo to inna bajka.

    > W Polsce przy płatnościach kartą Maestro czy
    > Visa Electron proszą o PIN, w przypadku MC zarówno debetowej jak i
    > kredytowej proszą o podpis.

    Chyba mało wiesz. Sposób autoryzacji dla kart ustala bank. Jeżeli jest tak
    jak mówisz to dlaczego np. Visy Electron mBanku są autoryzowane podpisem a
    nie PINem?

    Mistrzu na prawdę zgłębił temat, a dopiero potem kreuj się na geniusza :)

  • 26. Data: 2007-12-28 18:20:57
    Od: Mithos <f...@a...pl>

    RK pisze:
    > A istnieją jakieś karty bez PIN-u? U

    Ja mam aktualnie 5 KK :

    1. Multibank, PINu brak,
    2. mBank, PINu brak,
    3. Millenium, PIN byl w zamknietej kopercie ale aktualnie jest juz
    gdzies w atmosferze (spalony w piecu) - nawet ja go nie znam,
    4. ING, jw.
    5. Citi, jw.

    Wszystkie karty autoryzowane wylacznie podpisem. Na co mi niby PIN ?

    --
    Mithos

  • 27. Data: 2007-12-29 00:55:27
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    krzysztofsf <k...@w...pl> writes:

    > A reklamacje zakupow autoryzowanych podpisem w wiekszosci przypadkow
    > banki uznaja i obciazaja nimi sklep w ktorym zakwestionowano platnosc.

    Nope, reklamacje zakupow potwierdzonych podpisem istotnie banki
    uznaja, a przynajmniem powinny, jesli zakupy zostaly zrobione
    przez zlodzieja, czyli jesli karta zostala utracona przez
    prawowitego wlasciciela (i zastrzezona bez zbednej zwloki).

    Natomiast koszty tych reklamacji ponosza banki, ew. z wyjatkiem
    owych 150 euro, ktore moze zaplacic klient.
    No chyba ze bank znajdzie jakis powod by obciazyc tym sklep, ale
    samo fakt ze zakupy robil zlodziej nie jest wystarczajacym powodem.
    --
    Krzysztof Halasa

  • 28. Data: 2007-12-29 10:59:34
    Od: Mithos <f...@a...pl>

    Krzysztof Halasa pisze:
> [...]
    > No chyba ze bank znajdzie jakis powod by obciazyc tym sklep, ale
    > samo fakt ze zakupy robil zlodziej nie jest wystarczajacym powodem.

    Dlaczego nie ? Podpis nie jest wlasciciela. A ze jest podobny ? Trudno.
    Ryzyko przedsiebiorcy. W interesie sklepu jest nauczyc swoich
    pracownikow odrozniac falszywe pieniadze i falszywe podpisy.

    --
    Mithos

  • 29. Data: 2007-12-29 22:19:08
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Mithos <f...@a...pl> writes:

    > Dlaczego nie ? Podpis nie jest wlasciciela. A ze jest podobny ?
    > Trudno. Ryzyko przedsiebiorcy. W interesie sklepu jest nauczyc swoich
    > pracownikow odrozniac falszywe pieniadze i falszywe podpisy.

    No, wiesz, w rownoleglej rzeczywistosci mogloby zapewne tak byc.
    W tej normalnej akurat tak nie jest.

    BTW: podpis zlodzieja nie jest falszywy, jest tylko podpisem
    niewlasciwej osoby (czyli nie ma zadnych np. jakosciowych roznic
    w stosunku do "oryginalu", np. nie jest wykonany na gorszym papierze
    gorszym dlugopisem itp). Normalny pracownik nie ma zwykle zadnej
    mozliwosci stwierdzenia ze cos jest "nie tak". W razie watpliwosci
    procedury powinny, moim zdaniem, przewidywac żądanie okazania
    jakiegos dokumentu ze zdjeciem oraz umieszczenia jego numeru na
    kwicie (takie procedury w ogole istnieja, tyle ze nie w Polsce).

    IMHO dobra rzecza sa takze zdjecia na kartach - choc oczywiscie samo
    zdjecie nie sluzy jako haslo do transakcji, jest dobra metoda na
    zwrocenie uwagi sprzedawcy ze cos jest nie tak. Oczywiscie tak czy
    owak za takie fraudy odpowiada bank, ale moze byc tych fraudow nieco
    mniej.
    --
    Krzysztof Halasa

  • 30. Data: 2007-12-29 22:19:10
    Od: mvoicem <m...@g...com>

    Mithos wrote:

> [...]
    > 3. Millenium, PIN byl w zamknietej kopercie ale aktualnie jest juz
    > gdzies w atmosferze (spalony w piecu) - nawet ja go nie znam,

    Błąd ... jak potem udowodnisz że ta transakcja potwiedzona PINem nie
    została potwierdzona przez ciebie?

    > 4. ING, jw.
    > 5. Citi, jw.
    >
    > Wszystkie karty autoryzowane wylacznie podpisem. Na co mi niby PIN ?

    Neste, podobno zagranica (podobno Czechy...)

    p. m.