  • 41. Data: 2010-03-17 10:51:10
    Temat: Re: KK Citi a PIN
    Od: Robert Kois <k...@h...pl>

    Dnia Wed, 17 Mar 2010 10:19:37 +0000 (UTC), Jacek Osiecki napisał(a):

    > To wie każdy, co nie zmienia faktu że teoretycznie sprzedawca ma obowiązek
    > zweryfikować podpis - i błędna weryfikacja go obciąża. Owszem, niemiłe dla
    > sklepu - ale najistotniejsze jest chronienie najsłabszej strony czyli
    > klienta.

    Niby może poprosić o dowód, ale już widzę pianę na ustach ludzi w kolejce w
    supermarkecie gdyby kasjerzy zaczeli sprawdzać dokumenty ;).

    --
    Kojer

  • 42. Data: 2010-03-17 11:41:21
    Od: "witrak()" <w...@h...com>

    On 2010-03-17 11:19, Jacek Osiecki wrote:

> [...]
    > zweryfikować podpis - i błędna weryfikacja go obciąża. Owszem, niemiłe dla
    > sklepu - ale najistotniejsze jest chronienie najsłabszej strony czyli
    Tym bardziej, że sprzedawca zawsze może zażądać dokumentu
    potwierdzającego tożsamość. W krajach obcych nikt na takie działanie
    się nie dziwi, a gdzieniegdzie w stosunku do cudzoziemców jest to
    działanie obowiązkowe. Myślę, że i u nas gdy parę razy sprzedawca
    się natnie, to będzie uważnie patrzył na podpis (i to nie chodzi
    tylko o wyłapanie podpisu "Myszka Miki" :-) ) przed naciśnięciem
    zielonego...

    witrak()

  • 43. Data: 2010-03-17 14:03:26
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Olgierd <n...@n...problem> writes:

    > Owszem, w przypadku posłużenia się skradzioną lub zgubioną kartą
    > posiadacz ponosi odpowiedzialność za transakcje do wysokości 150 euro.

    Wlasnie. Reszta - bank.

    > Patrząc do ustawy można powiedzieć, że nie ma tu różnicy czy karta jest
    > na pin czy na podpis -- podobnie nie ma jej w przypadku operacji o
    > wartości przekraczającej ten próg bądź w przypadku zgłoszenia utraty
    > karty.

    Wlasnie.

    > Natomiast przepis nie ma zastosowania w przypadku np. zeskimowania karty
    > (bo to nie jest karta utracona).

    Teoretycznie tak. W praktyce niestety trudno jest udowodnic, zwlaszcza
    na etapie zglaszania reklamacji w banku, ze to nie byla oryginalna
    karta. Dlatego banki zakladaja zwykle, zwlaszcza w pojedynczych
    przypadkach, ze karta byla oryginalna, i ze to klient dokonal
    transakcji - nawet jesli ten twierdzi inaczej. BTW nie jest to zadna
    polska specyfika. Na szczescie takie przypadki nie sa czeste.

    > Do dyskusji jest także zakres odpowiedzialności sprzedawcy w przypadku
    > przyjęcia transakcji taką kartą, ale przy sfałszowanym podpisie. To mi
    > jednak pachnie jakąś kolizją norm o odpowiedzialności ;-)

    Tyle tylko, ze sprzedawca w ogole nie odpowiada za jakosc podpisu. Za
    brak podpisu, owszem.

    > Ależ niczego nie musi udowadniać. Art. 28 ust. 1 EIP nie wprowadza tego
    > rodzaju domniemania, które posiadacz karty musiałby obalać.

    Tyle ze praktyka bankow jest taka, ze dobrym momentem na powolanie sie
    na ta ustawe moze byc dopiero wizyta w sądzie.
    --
    Krzysztof Halasa

  • 44. Data: 2010-03-17 14:06:28
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Jacek Osiecki <j...@c...pl> writes:

    > Jeśli karta jest na podpis, to podpis nie będzie zgodny ze wzorem - więc
    > koszty fraudu przejmie sprzedawca.

    Nic z tych rzeczy, tak jak juz pisalem. Niezaleznie od podpisu i PINu
    sprzedawca za to nie odpowiada w normalnym przypadku.

    > No dobra, bardziej jest to starcie na równym poziomie - w przeciwieństwie do
    > stosunku bank-sklep, gdzie bank mówi "bierz POSa na naszych warunkach albo
    > spadaj".

    W normalnych warunkach to byloby raczej "ubezpiecz nasze karty na
    naszych warunkach (ktore i tak ci sie oplacaja) albo spadaj".
    Przeciez ten ubezpieczyciel to jest tylko formalnosc, zeby nie mozna
    bylo powiedziec, ze nie ma zadnego ubezpieczyciela, i ze zadna skladka
    sie nie nalezy.

    W malym banku itp. to moze inaczej wygladac, byc moze.
    --
    Krzysztof Halasa

  • 45. Data: 2010-03-17 14:08:38
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Jacek Osiecki <j...@c...pl> writes:

    > To wie każdy, co nie zmienia faktu że teoretycznie sprzedawca ma obowiązek
    > zweryfikować podpis - i błędna weryfikacja go obciąża.

    Przestan rozpowszechniac te falszywe informacje. Jesli sprzedawca
    postepowal zgodnie z zasadami (w szczegolnosci nie zauwazyl niczego
    podejrzanego) to go nie obciaza. Karta uzyta do transakcji nie jest
    dostepna, wiec nie ma szans na stwierdzenie, ze sprzedawca zaniedbal
    swoje obowiazki.
    --
    Krzysztof Halasa

  • 46. Data: 2010-03-17 14:11:52
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Jacek Osiecki <j...@c...pl> writes:

    > Zresztą patrz np. regulamin mBanku, gdzie jasno piszą że
    > wszystkie transakcje z PINem są uznawane za dokonane przez właściciela
    > karty.

    A nie pisza tam ze transakcje w ogole sa uznawane za dokonane przez
    "wlasciciela karty"? Bo powinni, przeciez sa. Tylko transakcje uznane za
    dokonane przez klienta powinny dostawac autoryzacje.

    To, ze banki celowo wprowadzaja dwuznaczne zapisy (oraz inne sztuczki)
    w regulaminach, zeby nieswiadomy klient nawet nie pomyslal o jakims
    oporze, to chyba nikogo nie dziwi.
    --
    Krzysztof Halasa

  • 47. Data: 2010-03-17 14:25:11
    Od: Olgierd <n...@n...problem>

    Dnia Wed, 17 Mar 2010 15:03:26 +0100, Krzysztof Halasa napisał(a):

    > Teoretycznie tak. W praktyce niestety trudno jest udowodnic, zwlaszcza
    > na etapie zglaszania reklamacji w banku, ze to nie byla oryginalna
    > karta.

    Myślę, że w przypadku tradycyjnie działających przewalaczy nie będzie to
    trudne.
    Chyba że będą starali się wykorzystać kartę w internecie, bo tu znów --
    podpis czy kod -- nie ma znaczenia.

    > Tyle tylko, ze sprzedawca w ogole nie odpowiada za jakosc podpisu. Za
    > brak podpisu, owszem.

    Ależ jak najbardziej ponosi odpowiedzialność jeśli podpis będzie
    sfałszowany. Wiem, że wymaga to odeń przejścia weekendowego kursu
    grafologii.

    --
    pozdrawiam serdecznie, Olgierd
    [reklama] dobry fotograf w mieście Wrocław ==> http://foto-krzyki.pl

  • 48. Data: 2010-03-17 14:26:34
    Od: Olgierd <n...@n...problem>

    Dnia Wed, 17 Mar 2010 15:08:38 +0100, Krzysztof Halasa napisał(a):

    > Przestan rozpowszechniac te falszywe informacje. Jesli sprzedawca
    > postepowal zgodnie z zasadami (w szczegolnosci nie zauwazyl niczego
    > podejrzanego) to go nie obciaza.

    Obawiam się, że tu właśnie nie masz racji. Zresztą z tego właśnie względu
    banki (w UK) zachwalały technikę "chip & PIN" ze względu na "liability
    shift".

  • 49. Data: 2010-03-17 14:49:08
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Olgierd <n...@n...problem> writes:

    > Myślę, że w przypadku tradycyjnie działających przewalaczy nie będzie to
    > trudne.

    W jakim sensie? Typowo to jest niemozliwe (na tym etapie), bank twierdzi
    ze nie ma dowodow na to, ze to nie byla karta oryginalna, i tyle.

    Chyba ze rzeczywiscie uda sie obciazyc sprzedawce, ale nie dlatego, ze
    podpis jest brzydki, tylko np. dlatego, ze nie uzyl chipa (choc
    powinien, zapewne byla taka informacja na pasku magnetycznym,
    i wszystkie karty z danego BINu sa chipowe, wiec terminal mogl o tym
    wiedziec).

    > Chyba że będą starali się wykorzystać kartę w internecie, bo tu znów --
    > podpis czy kod -- nie ma znaczenia.

    Owszem, wtedy odpowiada sprzedawca (pomijajac wyjatki).

    Bardzo smieszne.
    --
    Krzysztof Halasa

  • 50. Data: 2010-03-17 14:55:14
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Olgierd <n...@n...problem> writes:

    > Obawiam się, że tu właśnie nie masz racji.

    Prozna obawa. Ktora organizacja pozwala wydawcy karty na zrobienie
    chargebacku ze wzgledu na to, ze podpis na kwicie jest inny niz podpis
    na oryginalnej karcie (wydanej przez wydawce, nie tej uzytej do
    transakcji)?

    > Zresztą z tego właśnie względu
    > banki (w UK) zachwalały technikę "chip & PIN" ze względu na "liability
    > shift".

    To zupelnie inna sprawa - liability shift obciaza sprzedawca
    odpowiedzialnoscia za akceptacje transakcji "z paska" zamiast "z chipa"
    - to w ogole nie ma zadnego zwiazku z podpisem lub jego brakiem.

    BTW w tym samym UK dokladnie ten sam "liability shift" dziala
    w przypadku kart "chip & signature".
    --
    Krzysztof Halasa