  • 11. Data: 2003-10-12 17:53:53
    Temat: Re: Jakie jest ryzyko związane z kredytem hipotecznym?
    Od: "oporek2" <o...@p...onet.pl>

    W artykule bmc0qj$jpa$...@n...news.tpi.pl,
    niejaki(a): pastor z adresu <laplap[SPAMeromNIE]@wp.pl> napisał(a):

    > Tylko, ze kredyt dla banku nie jest zobowiazaniem tylko naleznoscia,

    Niewątpliwie i tak to traktuję a przywołując ten zapis chciałem jedynie
    zwrócić uwagę że jest on jedyny w całej ustawie który nakłada jakieś
    obowiązki wobec nabywcy. Jednak stwierdzenie ;

    > przejmujac portfel kredytowy nie przejmuje zadnych zobowiazan.

    może się okazać zbyt daleko posunięte gdyż istnieje jeszcze prawo
    upadłościowe i umowa zakupu/przejęcia które to mogą tę kwestie regulować
    w zupełnie inny sposób. Prawo upadłoścoiwe jednak jest mi zupełnie obce
    więc pozostawiam go biegłym w tym temacie ;) Jednak z całą pewnością
    przejęcie czy upadłość będzie regulować prawo upadłościowe, jako
    nadrzędne, a wspomniany art. 165 prawa bankowego traktować można
    jedynie jako dodatkowy zapis precyzujący, zaś umowa zakupu nie może
    kolidować z tymi aktami prawnymi. Jeśli w wyniku pertraktacji Komisja
    Nadzoru Bankowego wynegocjuje przejęcie obsługi udzielonych kredytów na
    dotychczasowych warunkach to wtedy należy uznać że bank nabywca
    przejmuje to zobowiązanie i musi się z niego wywiązać nawet mimo braku
    takiego zapisu w obydwu wspomnianych aktach prawnych.
    > pozdrawiam
    > pastor
    wzajemnie
    oporek

  • 12. Data: 2003-10-12 20:35:03
    Od: "pastor" <laplap[SPAMeromNIE]@wp.pl>

    Użytkownik "oporek2" napisał w wiadomości

> [...]
    > obowiązki wobec nabywcy. Jednak stwierdzenie ;

    > może się okazać zbyt daleko posunięte [...]

    Mialem na mysli tylko to, iz nie jest to zobowiazanie finansowe banku, a
    jego naleznosc finansowa. Zgadzam sie natomiast z tym, ze jako kredyt, jako
    umowa zobowiazuje bank do pewnych dzialan. Wracajac jednak do prawa
    bankowego, to

    Art. 161.
    Z dniem ogłoszenia upadłości:
    2) ulegają rozwiązaniu:
    b) umowy kredytu i pożyczki, jeżeli do dnia ogłoszenia upadłości nie
    nastąpiło oddanie środków pieniężnych do dyspozycji kredytobiorcy
    (pożyczkobiorcy),

    Ja go rozumiem w ten sposob, ze automatycznie rozwiazaniu ulegaja jedynie te
    umowy kredytu i pozyczki w przypadku ktorych bank nie wyplacil drugiej
    stronie srodkow. W pozostalych przypadkach, umowa pozyczki/kredytu nadal
    wiaze bank (w tym przypadku bank w upadlosci), wobec czego bank musialby
    wymowic taka umowe. Nie wiem jednak jak dany problem rozstrzyga prawo
    upadlosciowe, moze ktos z grupowiczow ma taka wiedze

    pozdrawiam
    pastor

  • 13. Data: 2003-10-12 22:27:08
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "oporek2" <o...@p...onet.pl> writes:

    > W takim przypadku nie umowa lecz ustawa o prawie bankowym przesądzi ;
    > Art. 161.

    Nie ma tu nic, co by moglo miec znaczenie.

    > O ile przy upadłości windykacja jest automatyczna z mocy prawa to przy
    > zawieszeniu działalności decyzja o windykacji wydaje się być w rękach
    > zarządu komisarycznego/kuratora.

    ???

    Nic z tego nie rozumiem, ale tytulowy problem reguluje jednak umowa
    kredytowa. Jesli zawiera ona stwierdzenia klasy "bank moze wypowiedziec
    umowe stawiajac kredyt w stan natychmiastowej wymagalnosci" np.
    "z waznych przyczyn", albo np. "w razie powziecia informacji
    o pogorszeniu zdolnosci kredytowej" itp (kto wie czy informacja byla
    prawdziwa i czy w ogole istniala), to mozna miec pewien problem.

    Jesli lista powodow do wypowiedzenia umowy jest sensowna, i mozna je
    ominac, to nie widze wiekszego zagrozenia.
    --
    Krzysztof Halasa, B*FH

  • 14. Data: 2003-10-13 04:08:34
    Od: Marcin Kasperski <M...@s...com.pl>

    > W takim przypadku nie umowa lecz ustawa o prawie bankowym przesądzi ;
    > Art. 161.
    > (...)

    Nie cytuję bo jest wyżej ale przeczytałem uważnie zacytowane klauzulki
    prawne i z nich nijak nie wynika mi możliwość wypowiedzenia
    kredytu. Owszem, pozwalają one rozwiązać prowadzone umowy o rachunki,
    wypowiedzieć kredyty, które jeszcze nie zostały wypłacone
    (tj. podpisałeś umowę ale jeszcze nie dostałeś kasy) itp ale
    wypowiedzenia kredytu 'w biegu' ja tu nie widzę.

    Najbardziej tajemnicze jest zdanie:

    > Z dniem ogłoszenia upadłości:
    > 1) wymagalne stają się wszystkie zobowiązania upadłego banku,
    > których termin płatności jeszcze nie nastąpił,

    ale wydaje mi się, że chodzi w nim o zobowiązania zaciągnięte
    PRZEZ padający bank.

  • 15. Data: 2003-10-13 08:31:33
    Od: "Rafal" <r...@W...wp.pl>

    Użytkownik "Bartek" <b...@p...fm> napisał w wiadomości
    > Witam
    > Może moje pytanie wyda się banalne, ale nurtuje mnie od pewnego czasu i
    > chciał bym mieć pełną jasność.
    > Czy z zaciągniętym kredytem wiąże się jakieś ryzyko w przyszłości, albo
    może
    > czyhają już w trakcie spłacania jakieś pułapki. Konkretnie interesuje mnie
    > sytuacja, w której bank zaczyna mieć problemy finansowe, jakie z tego
    tytułu
    > są konsekwencje dla mnie jako kredytobiorcy.
    > Pozdrawiam
    > Bartek

    Jeśli bank padnie, IMHO zawsze się znajdzie inny bank który odkupi "portfel
    klientów" - klienci stanowiajakąś wartość bo jeszcze przez ileś czasu będą
    spłacać kapitał + odsetki. Wartość kapitału na dany dzień idzie wyliczyć,
    inny bank odkupuje więc go - niejako spłacając upadającemu wszystkie
    kredyty, a potem zarabia na odsetkach od nowego portfela
    W Polsce nie było chyba jeszcze takiej sytuacji, ale scenariusz jak
    najbardziej realny - tu jest po prostu biznes do zrobienia.

    Większe zagrożenia są po stronie kredytobiorcy - jeżeli bank gorączkowo
    szuka kasy, a ty np spóźnisz sięz jakąś ratą powyżej pewnego progu
    (okreslonego w umowie), bank może postawić kredyt w stan wymagalności
    (normalnie poszedłby na układ jeśli opóźnienie było incydentalne np wskutek
    zaniedbania i Twoja sytuacja finansowa nie przedstawia zastrzeżeń).
    Mogą teżwylać cięz pracy i mozesz mieć problem ze znalezieniem nowej....

  • 16. Data: 2003-10-13 16:00:11
    Od: "oporek2" <o...@p...onet.pl>

    W artykule m...@d...pm.waw.pl,
    niejaki(a): Krzysztof Halasa z adresu <k...@p...waw.pl> napisał(a):

    > Nie ma tu nic, co by moglo miec znaczenie.

    > ???
    >
    > Nic z tego nie rozumiem, ale tytulowy problem reguluje jednak umowa
    > kredytowa. Jesli zawiera ona stwierdzenia klasy "bank moze

    Bank już nie może gdyż nie istnieje. Pozostaje masa upadłościowa którą
    zarządza syndyk.
    Zadaniem syndyka jest ściągnięcie wszelkich wierzytelności wobec banku
    by możliwie najszybciej zaspokoić jego wierzycieli.
    Od tego jest prawo upadłościowa jako instrument nadrzędny a nie umowa z
    bankiem którego już nie ma.
    Precyzuje to ;

    Art. 168.
    W sprawach nieuregulowanych w niniejszej ustawie do postępowania w
    przedmiocie
    upadłości banku stosuje się przepisy Prawa upadłościowego, z wyjątkiem
    art. 13
    oraz art. 218 § 1 pkt 1.]

    > wypowiedziec umowe stawiajac kredyt w stan natychmiastowej
    > wymagalnosci" np. "z waznych przyczyn",

    Czyż upadłość banku i oczekiwania jego wierzycieli nie są wystarczającym
    powodem ?
    W tym przypadku to wierzyciel banku jest górą a nie kredytobiorca.

  • 17. Data: 2003-10-13 18:32:06
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "oporek2" <o...@p...onet.pl> writes:

    > Bank już nie może gdyż nie istnieje.

    Jednak upadlosc banku nie powoduje, ze slowo "bank" magicznie znika
    z umowy. Prawa i obowiazki podmiotu gospodarczego sa przejmowane
    przez jego prawnego nastepce.

    > Czyż upadłość banku i oczekiwania jego wierzycieli nie są wystarczającym
    > powodem ?

    Umiesz czytac (ze zrozumieniem)? To przeczytaj jeszcze raz co napisalem
    ("Jesli..."). To moze byc wazna przyczyna, ale umowa wcale nie musi
    przewidywac jej jako ew. powodu wypowiedzenia jej.

    > W tym przypadku to wierzyciel banku jest górą a nie kredytobiorca.

    Wierzyciel banku praktycznie nie styka sie z kredytobiorca. Malo tego,
    jesli kredytobiorca nie prowadzi DG, to wierzyciele banku nawet nie
    maja prawa poznac kredytobiorcy. Chyba ze upadajacy bank zostanie przez
    nich przejety, czyli wtedy oni stana sie niejako tym bankiem.
    --
    Krzysztof Halasa, B*FH

  • 18. Data: 2003-10-14 09:09:26
    Od: "oporek2" <o...@p...onet.pl>

    W artykule m...@d...pm.waw.pl,
> [...]
    >
    > Jednak upadlosc banku nie powoduje, ze slowo "bank" magicznie znika
    > z umowy. Prawa i obowiazki podmiotu gospodarczego sa przejmowane

    Czyli przez likwidatora/syndyka którego praktycznie jedynym zadaniem
    jest możliwie szybko odebrać tym co są winni bankowi (między innymi
    kredytobiorcom) i oddać wierzycielom którymi są także klienci banku
    (lokaty , oszczędności na rachunkach)

    > Umiesz czytac (ze zrozumieniem)? To przeczytaj jeszcze raz co
    > napisalem ("Jesli..."). To moze byc wazna przyczyna, ale umowa wcale
    > nie musi przewidywac jej jako ew. powodu wypowiedzenia jej.

    Jeśli rozumiem Ty dopuszczasz możliwość uregulowania w umowie przypadku
    likwidacji a ja się z tym zupełnie nie zgadzam bo umowa nie może
    precyzować tego przypadku a gdyby nawet to jest to zapis z mocy prawa
    nieważny. Umowa nigdy nie będzie uważana za akt wyższej rangi od ustawy
    i jeśli w ustawie piszą o wymagalności kredytów to tak być musi i nikt
    poza ustawodawcą zmienić tego nie może. Dlatego Twoje "jeśli" nigdy nie
    będzie brane pod uwagę.

> [...]
    > maja prawa poznac kredytobiorcy. Chyba ze upadajacy bank zostanie
    > przez nich przejety, czyli wtedy oni stana sie niejako tym bankiem.

    Albo upadłość albo przejęcie. Cytatami jednoznacznie odnosiłem się do
    upadłości czyli sytuacji gdy aktywa banku nie pokrywają już zobowiązań.
    Wydaje mi się że myślisz jednym torem dla obydwu rozwiązań a one w
    rzeczywistości są zupełnie odmienne i mają odrębne uregulowania prawne.
    Swoją drogą jak można przypuszczać że klienci upadłego banku będą się
    rozliczać między sobą ;)
    Od tego jest syndyk działający pod nadzorem sądu i Komisji Nadzoru
    Bankowego więc klienci nie będą i nie mogą nic o sobie wiedzieć.

  • 19. Data: 2003-10-14 10:16:31
    Od: "pastor" <laplap[SPAMeromNIE]@wp.pl>

    W wyniku afery ART-B upadł jeden z katowickich bankow, po upadku dzialal
    przez wiele lat w upadlosci ..... nie wiem tego napewno, ale wydaje mi sie,
    ze dlatego tak dlugo trwalo wygasanie dzialalnosci, ze syndyk musial czekac
    na splate udzielonych kredytow, lub zaistnienie mozliwosci ich
    wypowiedzenia.

    pozdrawiam
    pastor

  • 20. Data: 2003-10-14 10:44:47
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "oporek2" <o...@p...onet.pl> writes:

> [...]
    > jest możliwie szybko odebrać tym co są winni bankowi (między innymi
    > kredytobiorcom) i oddać wierzycielom którymi są także klienci banku

    Wlasnie.
    Z tym, ze kredytobiorcy sa winni bankowi dopiero wtedy, gdy przychodzi
    termin zaplaty raty. I przestaja byc winni natychmiast, gdy rate
    zaplaca :-)

> [...]
    > i jeśli w ustawie piszą o wymagalności kredytów to tak być musi i nikt
    > poza ustawodawcą zmienić tego nie może. Dlatego Twoje "jeśli" nigdy nie

    W takim razie zacytuj punkt w ustawie, ktory na to nie pozwala.

    > Albo upadłość albo przejęcie.

    Moze byc faktyczne przejecie banku, a formalnie masy upadlosciowej.

    > Cytatami jednoznacznie odnosiłem się do
    > upadłości czyli sytuacji gdy aktywa banku nie pokrywają już zobowiązań.

    To, wbrew pozorom, wcale nie oznacza upadlosci, choc powinno rozpoczac
    procedure.
    Aktywa mozna tez podniesc, zas zobowiazania zredukowac.