  • 1. Data: 2003-10-11 18:35:56
    Temat: Jakie jest ryzyko związane z kredytem hipotecznym?
    Od: "Bartek" <b...@p...fm>

    Witam
    Może moje pytanie wyda się banalne, ale nurtuje mnie od pewnego czasu i
    chciał bym mieć pełną jasność.
    Czy z zaciągniętym kredytem wiąże się jakieś ryzyko w przyszłości, albo może
    czyhają już w trakcie spłacania jakieś pułapki. Konkretnie interesuje mnie
    sytuacja, w której bank zaczyna mieć problemy finansowe, jakie z tego tytułu
    są konsekwencje dla mnie jako kredytobiorcy.
    Pozdrawiam
    Bartek

  • 2. Data: 2003-10-11 18:59:57
    Od: "Michał 'Amra' Macierzyński" <m...@p...pl>

    Bartek wrote:
    > finansowe, jakie z tego tytułu są konsekwencje dla mnie jako
    > kredytobiorcy.

    A co, w KB chcesz wziac kredyt??? ;))))
    Takiej wielkosci banki nie upadaja raczej. Zostalby przejety przez inny bank
    predzej, wiec warunki kredytowania nie musialby sie radykalnie zmienic, a ty
    mialbys szanse na zrolowanie go.

  • 3. Data: 2003-10-11 19:02:49
    Od: "" <t...@p...onet.pl>

> [...]
    > predzej, wiec warunki kredytowania nie musialby sie radykalnie zmienic, a ty

    Warunki kredytowania nie moga się zmienić bo oprocentowanie oparte jest o
    stawki WIBOR.
    Tensor1

  • 4. Data: 2003-10-11 19:06:25
    Od: "Bartek" <b...@p...fm>

    > A co, w KB chcesz wziac kredyt??? ;))))
    Nie akurat myślę o Nordea, Millenium no i PKO BP choć co do niego to wiem że
    jest stabilnym, choć KB też biorę pod uwagę ale nie mogę się zdecydować.

    Pozdrawiam
    Bartek

  • 5. Data: 2003-10-11 19:30:19
    Od: "Michał 'Amra' Macierzyński" <m...@p...pl>

    > Warunki kredytowania nie moga się zmienić bo oprocentowanie oparte
    > jest o stawki WIBOR.

    Nie znam konkretnej umowy, ale sa kredyt moze byc wypowiedziany. Co prawda w
    umowie pewnie jest zpisane w jakich konkretnych przypadkach moze byc
    wypowiedziany, ale nastepca prawny nie jest chyba zobowiazany do
    przestrzeganie poprzedniej umowy i moze "zaproponowac" nowa, na mniej
    korzystnych warunkach. No i tutaj - mozemy sie zgodzic, albo nie, tyle, ze
    wtedy kredyt bedzie wymagalny.
    Hmm przegladam ksiazki do bankowosci, ale nic nie znalazlem. Powstaje
    pytanie, czy zarzad komisaryczny bedzie wygaszal bank przez 20 lat ;) czy
    sprzeda portfel kredytowy komus. No i tutaj - czy kupujacy _musi_ stosowac
    sie do warunkow do konca, czy moze je wypowiedziec i narzucic wlasne, ktore
    my przyjmujemy, lub nie. (a jesli nie to mozemy splacic innym kredytem).
    No ale tego nie znalazlem tak na szybko

  • 6. Data: 2003-10-11 19:49:21
    Od: "oporek2" <o...@p...onet.pl>

    W artykule bm9lp4$so0$...@n...onet.pl,
    niejaki(a): Michał 'Amra' Macierzyński z adresu
    <m...@p...pl> napisał(a):

    > Nie znam konkretnej umowy, ale sa kredyt moze byc wypowiedziany. Co
    > prawda w umowie pewnie jest zpisane w jakich konkretnych przypadkach
    > moze byc wypowiedziany,

    W takim przypadku nie umowa lecz ustawa o prawie bankowym przesądzi ;
    Art. 161.
    Z dniem ogłoszenia upadłości:
    1) wymagalne stają się wszystkie zobowiązania upadłego banku, których
    termin płat-
    ności jeszcze nie nastąpił,
    2) ulegają rozwiązaniu:
    a) umowy rachunku bankowego; oprocentowanie rachunków bankowych jest na-
    liczane do dnia ogłoszenia upadłości,
    b) umowy kredytu i pożyczki, jeżeli do dnia ogłoszenia upadłości nie
    nastąpiło
    oddanie środków pieniężnych do dyspozycji kredytobiorcy
    (pożyczkobiorcy),
    c) umowy poręczenia, gwarancji bankowych i akredytyw, jeżeli do dnia
    ogłosze-
    nia upadłości bank nie otrzymał prowizji z tytułu tych czynności,
    d) umowy o udostępnienie skrytek sejfowych oraz umowy przechowania, z
    tym
    że wydanie przedmiotów i papierów wartościowych powinno nastąpić
    w terminie uzgodnionym z oddającym na przechowanie,
    3) uczestnikiem postępowania upadłościowego staje się Bankowy Fundusz
    Gwaran-
    cyjny.

    Przed upadłością może być oczywiście zarząd komisaryczny i ogłoszenie
    zawieszenia działalności ale i tu jest możliwość natychmiastowej
    windykacji ;

    Art. 159.
    1. W okresie zawieszenia działalności bank:
    1) nie reguluje swoich zobowiązań, z wyjątkiem związanych z ponoszeniem
    uzasad-
    nionych kosztów bieżącej działalności, i nie prowadzi działalności
    bankowej poza
    windykacją należności z tytułu wcześniej udzielonych kredytów, pożyczek
    pienięż-
    nych lub akredytyw

    O ile przy upadłości windykacja jest automatyczna z mocy prawa to przy
    zawieszeniu działalności decyzja o windykacji wydaje się być w rękach
    zarządu komisarycznego/kuratora.

    oporek

  • 7. Data: 2003-10-11 19:54:25
    Od: "Michał 'Amra' Macierzyński" <m...@p...pl>

    oporek2 wrote:
    > O ile przy upadłości windykacja jest automatyczna z mocy prawa to przy
    > zawieszeniu działalności decyzja o windykacji wydaje się być w rękach
    > zarządu komisarycznego/kuratora.

    Male pietno dla mnie, ze mi sie nie chcialo do prawa bankowego zajrzec ;)
    Reasumujac - przy upadku/zarzadzie komisarycznym wszelkie umowy mozna sobie
    powiesic w kibelku ;).
    No ale Nordea czy Millennium sa zbyt smakowitymi kaskami, zeby mialy upasc.

  • 8. Data: 2003-10-11 20:34:47
    Od: "Tomasz Opalski" <o...@N...gazeta.pl>

> [...]
    > sytuacja, w której bank zaczyna mieć problemy finansowe, jakie z tego tytułu
    > są konsekwencje dla mnie jako kredytobiorcy.

    No! Nareszcie jakaś nutka optymizmu kiedy to analizuje się czy to bank nie
    będzie miał w przyszłości kłopotów a nei kredytobiorca :^)

    A poważnie, to teoretycznie pewnie istnieje jakieś prawdopodobieństwo, że
    bank może całkowicie upaść, ale raczej nie brał bym go mocno pod uwagę. O ile
    nie mówimy o jakimś banku spółdzielczym, to zakładając, że bank jest
    przynajmniej średniej wielkości i zmierzałby do upadku, dodatkowo nikt nic by
    nie zrobił aby go uratować, trwało by to parę lat. Zresztą po kilku smutnych
    doświadczeniach NBP robi wszystko aby bank mający łopoty był przejęty przez
    inny bez szkody dla swoich klientów. Vide Bank Częstochowa. Na jego przejęcie
    BRE dostało niezłą "zapomogę" od NBP'u, a w końcu był to mały regionalny bank
    z kilkoma oddziałami na krzyż.
    Proponuję raczej przeanalizować umowę pod kątem wysokości oprocentowania
    obecnie i algorytmu jego zmiany w przyszłości, możliwości wcześniejszej
    spłaty bez dodatkowych opłat i obostrzeń, sposobów zabezpieczenia, warunków
    przewalutowania jeśli kredyt nie w PLN itp. Te czynniki raczej w większym
    stopniu zaważą na koszcie, sposobie kredytowania niż upadek banku.

    Miłego dnia
    Tomek

  • 9. Data: 2003-10-11 20:38:26
    Od: "oporek2" <o...@p...onet.pl>

    W artykule bm9n6c$2ig$...@n...onet.pl,
    <m...@p...pl> napisał(a):

    > Male pietno dla mnie, ze mi sie nie chcialo do prawa bankowego
    > zajrzec ;)

    Tylko przez przypadek przeczytałem. BPH PBK wysłalo mnie na drzewo to
    siłą woli musiałem to prawo przeczytać by mieć podstawy do odwdzięczenia
    się ;))

    > Reasumujac - przy upadku/zarzadzie komisarycznym wszelkie
    > umowy mozna sobie powiesic w kibelku ;).
    > No ale Nordea czy Millennium sa zbyt smakowitymi kaskami, zeby mialy
    > upasc.

    Teoretycznie jednak nowy właściciel umową nabycia może chyba zrobić co
    zechce i to tym bardziej że jest coś takiego jak ;

    Art. 165.
    3. Nabycie przedsiębiorstwa bankowego następuje w stanie wolnym od
    obciążeń,
    z wyjątkiem zobowiązań z tytułu rachunków bankowych oraz służebności
    gruntowych.

    Nie wiem czy myślę poprawnie ale z ten zapis określa pośrednio obowiązki
    nabywcy i nie ma tam obowiązku przejęcia kredytów.
    Jest jeszcze prawo upadłościowe i może ono ma coś więcej do powiedzenia
    w tym temacie.

    oporek

  • 10. Data: 2003-10-12 16:49:54
    Od: "pastor" <laplap[SPAMeromNIE]@wp.pl>

    Użytkownik "oporek2" napisal:
> [...]
    > nabywcy i nie ma tam obowiązku przejęcia kredytów.
    > Jest jeszcze prawo upadłościowe i może ono ma coś więcej do powiedzenia

    Tylko, ze kredyt dla banku nie jest zobowiazaniem tylko naleznoscia, czyli
    przejmujac portfel kredytowy nie przejmuje zadnych zobowiazan.

    pozdrawiam
    pastor