  • 1. Data: 2014-08-29 19:08:15
    Temat: Jak wyliczyć koszt użycia karty
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    W jaki sposób bez realnego zapłacenia w danym kraju różnicę pomiędzy
    kosztem powiedzmy paliwa zapłaconego gotówką, a kosztem zapłaconego kartą?
    Dla uszcze3gółowienia chodzi o kraje na kierunku Macedonia, czyli powiedzmy
    Słowacja, Węgry, Serbia, Macedonia. Czy bardziej opłaca się wziąć EURO i
    ewentualnie lokalnych kantorach kupić lokalną walutę?

  • 2. Data: 2014-08-29 23:17:39
    Temat: Re: Jak wyliczyć koszt użycia karty
    Od: MarcinF <m...@i...pl>

> [...]
    > powiedzmy Słowacja, Węgry, Serbia, Macedonia. Czy bardziej opłaca się
    > wziąć EURO i ewentualnie lokalnych kantorach kupić lokalną walutę?

    Wystarczy porównać przeliczniki i prowizje banku z kursami kantorowymi.

    Tu masz kalkulatory do kart, o dodatkowe prowizje pytaj w swoim banku:

    http://www.visaeurope.com/en/cardholders/exchange_ra
    tes.aspx
    https://www.mastercard.com/global/currencyconversion
    /

  • 3. Data: 2014-08-30 14:45:23
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Fri, 29 Aug 2014 19:08:15 +0200, Robert Tomasik napisał(a):
    > W jaki sposób bez realnego zapłacenia w danym kraju różnicę pomiędzy
    > kosztem powiedzmy paliwa zapłaconego gotówką, a kosztem zapłaconego kartą?

    Nie da sie, to jest wielka tajemnica bankowa :-)

    Studiowanie tabeli oplat i prowizji moze pomoc np:
    "-1 W przypadku transakcji bezgotówkowych i wypłat gotówki
    dokonywanych kartami, których walutą rozliczeniową jest EUR: mBank
    pobiera dodatkowo prowizję za przewalutowanie transakcji dokonywanych
    w EUR w wysokości 2% od wartości transakcji.
    W przypadku transakcji dokonywanych w walucie innej niż EUR lub PLN
    mBank pobiera dodatkowo prowizję za przewalutowanie transakcji w
    wysokości 3% od wartości transakcji.
    W przypadku transakcji bezgotówkowych i wypłat gotówki dokonywanych
    kartami, których walutą rozliczeniową jest PLN: mBank pobiera
    dodatkowo prowizję za przewalutowanie transakcji dokonywanych w EUR w
    wysokości 5% od wartości transakcji.
    W przypadku transakcji dokonywanych w walucie innej niż EUR lub PLN
    mBank pobiera dodatkowo prowizję za przewalutowanie transakcji w
    wysokości 6% od wartości transakcji."

    Tak wiec przygotuj sie na 6% (Visa debetowa w mBanku), ale kurs
    pozostanie i tak tajemnica :-)

    No i powinna byc mozliwosc przeliczenia przy platnosci od razu na pln,
    ale to tez troche za pozno..

    > Dla uszcze3gółowienia chodzi o kraje na kierunku Macedonia, czyli powiedzmy
    > Słowacja, Węgry, Serbia, Macedonia. Czy bardziej opłaca się wziąć EURO i
    > ewentualnie lokalnych kantorach kupić lokalną walutę?

    Euro chodliwa waluta, jak nie ukradna, to mozna zwrocic.
    No i przyda sie na Slowacji - ale Slowacje to mozna bez przystanku
    przejechac - tylko winietke trzeba kupic.

    J.

  • 4. Data: 2014-08-30 20:06:23
    Od: "brum" <s...@n...berdyczow>

> [...]
    >Słowacja, Węgry, Serbia, Macedonia. Czy bardziej opłaca się wziąć EURO i
    >ewentualnie lokalnych kantorach kupić lokalną walutę?

    W przypadku Slowacji oraz innych krajow z euro znacznie bardziej oplacalny
    jest zakup w polskim kantorze. Niedawno zakupilem po 4.19 i tego samego dnia
    zaplacilem karta po kursie 4.38. Kursy bankow roznia sie od siebie, ale nie
    az tak, jak od kantorow. Citi umozliwia przepiecie karty z rachunku
    zlotowkowego do euro oraz bezprowizyjne wyplaty z bankomatow za granica.
    Oczywiscie wszystko przy odpowiednich warunkach.

  • 5. Data: 2014-08-30 22:54:45
    Od: Przemyslaw Kwiatkowski <m...@m...waw.pl>

> [...]
    > powiedzmy Słowacja, Węgry, Serbia, Macedonia. Czy bardziej opłaca się
    > wziąć EURO i ewentualnie lokalnych kantorach kupić lokalną walutę?

    Wadą kupowania lokalnych walut po drodze jest to, że zawsze zostanie
    jakaś końcówka, z którą nie ma co zrobić. Jak się to uwzględni jako
    koszt, to może się okazać, że jednak kartą jest taniej. :-)

    Oczywiście wszystko zależy ile masz zamiar wydać i na co, ale ja raczej
    dla świętego spokoju po prostu użyłbym karty, a nie bawił się w wymiany
    i szukanie lokalnych kantorów z dobrymi kursami.

    O ile pamiętam, to aktualnie "optymalnym wyborem" jest debetówka Alior
    Kantor w EUR. (Ale sam nie używam, więc mogę "nie być na bieżąco"...)

    --
    MiCHA

  • 6. Data: 2014-08-30 23:53:34
    Od: Chris94 <chris94@WYTNIJ_TO.poczta.fm>

> [...]

    > Słowacja, Węgry, Serbia, Macedonia. Czy bardziej opłaca się wziąć EURO i
    > ewentualnie lokalnych kantorach kupić lokalną walutę?

    To zależy w czym masz prowadzoną kartę. Z mojego doświadczenia wynika,
    ze jeśli masz kartę prowadzoną w EUR (np. MasterCard BZWBK - takiej ja
    używam), to bardziej opłaca się płacić tą kartą, gdyż wtedy ma miejsce
    tylko jednokrotne przewalutowanie po dosyć korzystnym kursie organizacji
    płatniczej i wówczas ceny wychodzą takie jak w kantorze lub nawet trochę
    lepsze.
    Wyjątkiem tutaj może być karta dewizowa mBanku, bo tak mi coś chodzi po
    głowie, że jakiś czas temu wprowadzili dodatkową prowizję od płatności,
    które nie wymagają przewalutowania.
    Natomiast płacenie za granicą kartą prowadzoną w PLN, jest zwykłym
    marnowaniem pieniędzy, bo banki dokonują wówczas co najmniej dwukrotnego
    przewalutowania, od każdego z nich pobierając prowizję.

    --
    Pozdrowienia,
    Krzysztof

  • 7. Data: 2014-08-31 07:05:34
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Chris94" <chris94@WYTNIJ_TO.poczta.fm> napisał w wiadomości

> [...]
    > tylko jednokrotne przewalutowanie po dosyć korzystnym kursie organizacji
    > płatniczej i wówczas ceny wychodzą takie jak w kantorze lub nawet trochę

    A jak sparwdzić, w jakiej walucie jest prowadzona karta. W tym wypadku
    (akurat nie o mnie chodzi, ja tylko zagadkę rozwiązuję), to jest debetówka
    mBank MASTERCARD.

  • 8. Data: 2014-08-31 08:30:17
    Od: "Zbynek Ltd." <s...@p...onet.pl>

    Przemyslaw Kwiatkowski napisał(a) :

    > Wadą kupowania lokalnych walut po drodze jest to, że zawsze zostanie
    > jakaś końcówka, z którą nie ma co zrobić. Jak się to uwzględni jako
    > koszt, to może się okazać, że jednak kartą jest taniej. :-)

    Hmmm... I tu trafiłeś w sedno :-)
    Sporo miedziaków różnych krajów wala się po szuflandii. Ba, nawet i
    papierków. Nie można wypić tylu kaw, żeby wydać wszystkie zbędne już
    resztówki :-)

    Zbyszek
    PGP key: 0x36A0E600

  • 9. Data: 2014-08-31 10:09:49
    Od: Slavekk <s...@g...pl>

    W dniu 2014-08-31 08:30, Zbynek Ltd. pisze:

    > Hmmm... I tu trafiłeś w sedno :-)
    > Sporo miedziaków różnych krajów wala się po szuflandii. Ba, nawet i
    > papierków. Nie można wypić tylu kaw, żeby wydać wszystkie zbędne już
    > resztówki :-)

    Nie mówiąc o tym, że po pewnym czasie niektóre nominały stają się nieważne
    Kiedyś pani w kawiarni odrzuciła mi 100HUF w banknocie za to resztę
    wydała mi z użyciem banknotu 200HUF, który rok później też stracił
    ważność. Mam oba do dzisiaj ;)
    Czesi w ostatnich latach skasowali banknoty 50 CZK oraz wszystkie
    halerze. Też mam ;)

    Sławek

  • 10. Data: 2014-08-31 10:13:20
    Od: Slavekk <s...@g...pl>

    W dniu 2014-08-30 22:54, Przemyslaw Kwiatkowski pisze:

> [...]
    >
    > O ile pamiętam, to aktualnie "optymalnym wyborem" jest debetówka Alior
    > Kantor w EUR. (Ale sam nie używam, więc mogę "nie być na bieżąco"...)

    Nieee
    Poza strefą EUR to debetówka Alior kantor w USD
    Ale także (do płatności) debetówka Citi przepięta do konta w EUR -
    przeliczenie odbywa się wg kursów Mastercard
    Tylko w strefie EUR posługujemy się debetówką Alior Kantor do konta w EUR

    Sławek