  • 31. Data: 2007-08-30 13:56:51
    Temat: Re: Jak to jest z tymi PINami????
    Od: Adam Płaszczyca <t...@o...spamnie.org.pl>

    On Thu, 30 Aug 2007 08:37:40 -0500, witek
    <w...@g...pl.invalid> wrote:

    >Tylko, że wtedy o tym wiesz, że karty nie masz.

    Mhm. Pomyśl, jesli przy kasie w sklepie klient podpatrzy PIN, a przy
    wyjściu z tego sklepu kartę Ci ukradnie, to kiedy zauważysz żę:
    1. Nie masz karty
    2. Nie masz kasy na koncie
    3. Masz kredyt do wysokości limitu?

    >Po za tym zdecydowanie łatwiej sklonowac kartę niż ją ukraść.
    Zdecydowanie bezpieczniej. Łatwiej ukraść.
    --
    ___________ (R)
    ___________/ GG: 3524356

  • 32. Data: 2007-08-30 14:51:30
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Adam Płaszczyca wrote:

    > Mhm. Pomyśl, jesli przy kasie w sklepie klient podpatrzy PIN, a przy
    > wyjściu z tego sklepu kartę Ci ukradnie, to kiedy zauważysz żę:
> [...]
    Dlatego nie używam kart z pinemi i nigdy się nie skuszę.
    Z dużym prawdopodobieństwem w tym sam dniu, albo za chwilę przy
    nastepnych zakupach.
    A przy karcie, którą mam, bank przejmuje na siebie transakcje do 48
    godzin przed powiadomieniem ich o kradzieży.

    > Zdecydowanie bezpieczniej. Łatwiej ukraść.

    Pomyśl. Jeśli gdzieś w restauracji w bankomacie sklonują ci kartę, to
    kiedy dowiesz się o tym, że nie masz kasy na koncie.
    Dopiero wtedy kiedy zdziwiony odmową autoryzacji spojrzysz na stan konta
    lub zobaczysz wyciąg.
    Co będzie zdecydowanie później niż zorientowanie się, że karty nie masz
    fizycznie w portfelu.

    Złodziej kart nie kradnie kart dla samego plastiku. Wiec po co to robi i
    ma do tego narzędzia. Zdecydowanie jest mu łatwiej sklonować kartę niż
    ją fizycznie ukraść.

  • 33. Data: 2007-08-30 15:46:01
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Adam Płaszczyca <t...@o...spamnie.org.pl> writes:

    > Tyle, że o wiele prostsze dla złodzieja jest wyjęcie klientowi karty,
    > niż zabawę z jej skanowaniem.

    Problem w tym, ze klient nie ma zadnych mozliwosci by zauwazyc
    klonowanie karty, ani by mu zapobiec. Podobnie, klient nie ma
    zadnych mozliwosci, by zauwazyc lub zapobiec poznaniu PINu
    przez sprzedawce (odpowiednio zdeterminowanego).

    Z tego wlasnie powodu podanie PINu nie powinno obciazac klienta,
    bo latwo udowodnic, ze do PINu (i zawartosci sciezek karty) moze
    miec dostep bardzo duza grupa ludzi. Jesli sklep nie dysponuje
    podpisem klienta ani innym dowodem, ze to on dokonal transakcji
    (PIN nie powinien byc traktowany jako taki dowod), to powinno to
    byc uznawane za fraud obciazajacy sklep.

    Jedna z opcji byloby uzywanie osobnego PINu przy transakcjach
    niebankomatowych (czyli tam, gdzie sprzedawca moze latwo ingerowac
    w sprzet, pomijam kwestie techniczne bo wiele nie zmieniaja) oraz
    jednoczesnie podpisywanie kwitow itp. - tak jak obecnie. Z tym,
    ze banki musialyby traktowac PIN podobnie jak CV[CV]2, tylko jako
    niezbedny element dla uzyskania autoryzacji, ale nie jako dowod,
    ze to nie fraud.

    W przypadku chipa sprzedawca, owszem, moze poznac PIN, ale nie
    bedzie mial kopii karty (ataki na takie karty w ogole sa,
    przynajmniej teoretycznie mozliwe, ale chwilowo nie w warunkach
    sklepowych), dlatego tez karty chip&pin sa bezpieczniejsze od
    chip&sign. Z tym, ze tu takze banki nie powinny miec prawa
    obciazac klientow po zastrzezeniu karty, PIN nie jest niczym,
    co klient moze skutecznie utrzymac w tajemnicy.
    --
    Krzysztof Halasa

  • 34. Data: 2007-08-31 06:38:45
    Od: Adam Płaszczyca <t...@o...spamnie.org.pl>

    On Thu, 30 Aug 2007 08:43:32 -0500, witek
    <w...@g...pl.invalid> wrote:

    >Wszystkie metody dozwolone.
    >Mnie bardzo często proszą o pokazanie dokumentu tożsamosci i wklepują
    >jego numer

    Interesujące, mnie niegy, a jakby, to okazać mogę, na przechowywanie
    danych osobowych (a numer DO taką jest) nie mają mojej zgody.

    >lub podania numeru telefonu "w celach statystycznych",
    Odmawiam.

    >bardzo często są też kamery.
    Które coś wiodzą, a zapisy kasowane są po tygodniu.

    >Przy kradzionej karcie zwykle te dane nie będą się zgadzały.
    >przy mniejszych kwotach sklep rzeczywiscie oddaje pieniądze, ale tylko
    >dlatego, że dochodzenie swego kosztuje go po prostu więcej niż oddanie
    >paru złotych, a ryzyko i tak jest wrzucone w cenę towaru.

    Przy większych tak samo. Bo wiesz, to nie sklep oddaje. Bank żąda
    podpisanego slipa, jak podpis się nie zgadza, to bank robi chargeback,
    a sklep może dochodzić należności od kupującego.
    --
    ___________ (R)
    ___________/ GG: 3524356

  • 35. Data: 2007-08-31 06:43:16
    Od: Adam Płaszczyca <t...@o...spamnie.org.pl>

    On Thu, 30 Aug 2007 09:51:30 -0500, witek
    <w...@g...pl.invalid> wrote:

    >Dlatego nie używam kart z pinemi i nigdy się nie skuszę.

    Otóż to. Ja również.

    >Z dużym prawdopodobieństwem w tym sam dniu, albo za chwilę przy
    >nastepnych zakupach.

    Ale to już za późno.

    >A przy karcie, którą mam, bank przejmuje na siebie transakcje do 48
    >godzin przed powiadomieniem ich o kradzieży.

    Za wyjątkiem tych potwierdzonych PIN-em, prawda? BTW - ja mam 72
    godziny ochrony.

> [...]
    >lub zobaczysz wyciąg.
    >Co będzie zdecydowanie później niż zorientowanie się, że karty nie masz

    Róznica zerowa. I tak będzie już za późno, a o ile skradzenie karty
    jest praktycznie pozbawione konsekwencji, to aby zeskanować pasek
    trzeba wykonać o wiele więcej, wtajemniczyć parę osób i ryzyko wpadki
    jest o wiele większe.
    Złodzieje kieszonkowi są praktycznie bezkarni. Żeby odpowiadali trzeba
    ich złapać na gorącym uczynku z towarem w ręce. A to bardzo trudne.

    >Złodziej kart nie kradnie kart dla samego plastiku. Wiec po co to robi i
    >ma do tego narzędzia. Zdecydowanie jest mu łatwiej sklonować kartę niż
    >ją fizycznie ukraść.
    Zdecydowanie nie.
    --
    ___________ (R)
    ___________/ GG: 3524356

  • 36. Data: 2007-08-31 07:06:29
    Od: Kamil Jońca <k...@p...onet.pl>

    Dnia Fri, 31 Aug 2007 08:38:45 +0200,
    osoba podpisana: Adam Płaszczyca <t...@o...spamnie.org.pl>
    napisała:

    > Interesujące, mnie niegy, a jakby, to okazać mogę, na przechowywanie
    > danych osobowych (a numer DO taką jest) nie mają mojej zgody.

    Numer DO nie jest istotnie "lepszą"[1] daną osobową, niż numer karty. Jej
    numeru też ma sklep nie przechowywać ?

    KJ

    [1] - w sensie kosztów identyfikacji osoby na podstawie tej danej.

    Niebawem ludziom, zwierzętom, i książkom wyrosną antenki.
    GW

  • 37. Data: 2007-08-31 10:29:50
    Od: Adam Płaszczyca <t...@o...spamnie.org.pl>

    On Fri, 31 Aug 2007 07:06:29 +0000 (UTC), Kamil Jońca
    <k...@p...onet.pl> wrote:

    >Numer DO nie jest istotnie "lepszą"[1] daną osobową, niż numer karty. Jej
    >numeru też ma sklep nie przechowywać ?

    Numer karty nie jest DO.
    --
    ___________ (R)
    ___________/ GG: 3524356

  • 38. Data: 2007-08-31 10:52:35
    Od: Kamil Jońca <k...@p...onet.pl>

    Dnia Fri, 31 Aug 2007 12:29:50 +0200,
    napisała:

    > Numer karty nie jest DO.

    IIRC (nie chce mi się sięgac do ustawy) DO to jest informacja która
    pozwala "łatwo" zidentyfikować człowieka.

    Jak bardzo w tym kontekście numer karty rózni sie od nmeru dowodu?

    KJ

    Uwolnić słonia !!!

  • 39. Data: 2007-08-31 12:07:02
    Od: Adam Płaszczyca <t...@o...spamnie.org.pl>

    On Fri, 31 Aug 2007 10:52:35 +0000 (UTC), Kamil Jońca
    <k...@p...onet.pl> wrote:

    >IIRC (nie chce mi się sięgac do ustawy) DO to jest informacja która
    >pozwala "łatwo" zidentyfikować człowieka.
    >
    >Jak bardzo w tym kontekście numer karty rózni sie od nmeru dowodu?

    Dość mocno. Po numerze DO bez problemu dostaniesz dane osoby -
    wystarczy, że w urzędzie miasta złożysz wniosek z uzasadnieniem po co
    szukasz i masz (mało kto o tym wie).
    Po numerze KK - spróbuj szczęścia.
    --
    ___________ (R)
    ___________/ GG: 3524356

  • 40. Data: 2007-08-31 12:11:33
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

> [...]

    > jest praktycznie pozbawione konsekwencji, to aby zeskanować pasek
    > trzeba wykonać o wiele więcej, wtajemniczyć parę osób i ryzyko wpadki

    Bajki, karte moze zeskanowac jedna osoba, pewnie praktycznie bedzie
    miec wspolnika, ktory zalatwi sprawy techniczne (watpie, by ktos taki
    pracowal jako sprzedawca, ale kto to tam wie). Z PINem nieco trudniej
    ale tez bez przesady. Trudniej zreszta chyba tylko dlatego, ze
    PINowane karty maja mniejsze limity/srodki na koncie i po prostu
    sa "mniej interesujace".

    > Złodzieje kieszonkowi są praktycznie bezkarni.

    Tyle ze zeskanowanie karty jest trywialne i calkowicie bezpieczne,
    nie da sie tego zauwazyc.
    No, pewnie jak ktos jezdzi zatloczonymi autobusami i trzyma karte/
    portfel w widocznym miejscu to zlodziej tez nie ma wielkich trudnosci.
    --
    Krzysztof Halasa