  • 21. Data: 2002-02-26 09:43:16
    Temat: Re: INTELIGO
    Od: "MK" <m...@i...pl>

    Użytkownik "calcium300mg" <c...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    news:qTFe8.135771$V52.1397056@news.chello.at...

    > No ale jaki tu jest sens: klient zglasza reklamacje, ze nie dokonywal
    > transakcji na 10 tys. zlotych. Bank zwraca sie do Visy - która nie
    odpowiada
    > w ciagu 30 dni. I co ma zrobic bank? Oddac pieniadze klienowi, a samemu
    > czekac na odpowiedz? Wedlug mnie to zbyt duze pole do naduzyc...

    Poufne regulacje organizacji nie interesuja klienta. Przede wszystkim
    dlatego, ze klient noe moze zapoznac sie z nimi. Dla klienta i banku wiazaca
    jest umowa zawarta miedzy nimi. POniewaz umowy te nie precyzyja w sposob
    odrebny terminow rozpatrywania reklamacji kartowych, nalezy korzystac z
    ogolnie przyjety zasad rozpatrywania reklamacji.
    Po drugie termin 6 m-cy jest tak samo zludny jak to, ze transakcje virtualne
    sa uznawane default. Ja w ciagu kilkuletniego uzywania juz kart musialem
    tylko raz skladac reklamacje [odpukac w niemalowane ;)]. Dotyczylo to
    wlasnie transakcji internetowej, Pieniadze zwrocone mi po rowno 6 m-cach, a
    to tylko dzieki uprzejmosci banku, bo do tego czasu odpowidzi z
    obslugujacego karte CKiC nie otrzymali. SLuczak na tej liscie pisal, ze na
    zwrot pieniedzy czekal 9 m-cy, czyli znacznie dluzej niz te 180 dni.
    Nalezy naciskac na banki aby w ciagu krotkiego czasu rozpatrywaly
    reklamacje. Wydaje mi sie, ze 30 dni jest okresem pozwalajacym na
    rozstrzygniecie sprawy [hehe, jeszcze kilka m-cy temu uwazalem, ze bankowi
    powinny wystarczyc 3 m-ce ;), WF chyba wtedy pisal o 4 tygodniach, a teraz
    zadaje pytanie o podstwe prawna ;)].

    Maciej

    --
    FAQ news:pl.biznes.banki => http://www.faq4pbb.prv.pl
    Wyszukiwarka oddzialow http://www.faq4pbb.prv.pl/baza

  • 22. Data: 2002-02-26 20:45:10
    Od: Wojtek Frabinski <w...@a...net.pl>

    On Tue, 26 Feb 2002 10:43:16 +0100, "MK" <m...@i...pl> wrote:

> [...]
    >odrebny terminow rozpatrywania reklamacji kartowych, nalezy korzystac z
    >ogolnie przyjety zasad rozpatrywania reklamacji.

    A jaki jest ogolnie przyjety sposob ? Zwykle umowy nic nie mowia o
    terminie rozpatrywania reklamacji :(

> [...]
    >powinny wystarczyc 3 m-ce ;), WF chyba wtedy pisal o 4 tygodniach, a teraz

    Nadal nie uwazam, ze bank powinien byc zobowiazany do calkowitego
    rozpatrzenia reklamacji w najwyzej miesiac. Ale niestety ciagle nie
    widze podstawy prawnej, ktora by banki do tego zobowiazywala.
    Po 30 dniach bez odpowiedzi sprawe mozna skierowac do arbitra ale za
    rozpatrzenie sie placi (czy raczej wplaca kaucje) i kwota jest
    ograniczona.
    I pozostaje pytanie czy w te 30 dni bank musi dac ostatecna decyzje
    czy tylko jakakolwiek odpowiedz
    --
    Wojtek Frabinski ICQ 50443653
    w...@a...net.pl

  • 23. Data: 2002-02-26 21:53:50
    Od: "MK" <m...@i...pl>

    Uzytkownik "Wojtek Frabinski" <w...@a...net.pl> napisal w wiadomosci

    > A jaki jest ogolnie przyjety sposob ? Zwykle umowy nic nie mowia o
    > terminie rozpatrywania reklamacji :(

    Czyli przyjmujemy zwyczajowe 14 dni ;).
    Poprzedni rzadowy projekt ustawy o elektronicznych instrumentach platniczych
    zawieral taki zapis:

    Agent rozliczeniowy rozpatruje reklamacje operacji kwestionowanych przez
    wydawce
    w sposób i terminach okreslonych w umowie, z tym ze w przypadku operacji
    dokonanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej rozpatrywanie reklamacji
    przez agenta rozliczeniowego nie moze trwac dluzej niz 90 dni.

    Mysle, ze w tym punkcie nic sie nie zmienilo [nie mam pod reka nowego
    projektu].

> [...]
    > ograniczona.
    > I pozostaje pytanie czy w te 30 dni bank musi dac ostatecna decyzje

    Hm, za rozpatrzenie sie placi tylko w wypadku gdzy Arbiter przyzna racje
    bankowi, a nie klientowi. Kwota roszczenie nie moze byc wyzsza niz 8kzl, a
    to w wiekszosci przypadkow jest wystarczajace. IMHO brak odpowiedzi
    uznajacej lub nieuznajacej reklamacji jest podstawa do przekazania sprawy
    Arbitrowi. Oczywiscie to od niego bedzie zalezala decyzja czy wyslanie pisma
    typu
    'Rozpoczelismy procedure reklamacyjna. Nie wiemy ile to potrwa.'
    bedzie wystarczajace do odrzucenia wniosku klienta. Jesli Arbiter odrzuci
    wniosek klienta oplata zostaje zwrocona, wiec nie ma sie czego obawiac :).

    Maciej

  • 24. Data: 2002-02-26 22:53:27
    Od: Wojtek Frabinski <w...@a...net.pl>

    On Tue, 26 Feb 2002 22:53:50 +0100, "MK" <m...@i...pl> wrote:

    >Hm, za rozpatrzenie sie placi tylko w wypadku gdzy Arbiter przyzna racje
    >bankowi, a nie klientowi.

    Ale zasada jest - plac najpierw, potem moze ci oddamy :-)

> [...]
    >wniosek klienta oplata zostaje zwrocona, wiec nie ma sie czego obawiac :).

    Znaczy jak odrzuci stwierdzajac, ze jeszcze nalezy rozmawiac ze swoim
    bankiem a nie arbitrem, to kaske oddadza ?

  • 25. Data: 2002-03-04 11:06:58
    Od: "MK" <m...@i...pl>

> [...]
    > rozpatrzenia reklamacji w najwyzej miesiac. Ale niestety ciagle nie
    > widze podstawy prawnej, ktora by banki do tego zobowiazywala.
    [...]
    > I pozostaje pytanie czy w te 30 dni bank musi dac ostatecna decyzje
    > czy tylko jakakolwiek odpowiedz
    > --

    Oto co na ten temat mowi nasz Arbiter Bankowy Pani Katarzyna Marczynska
    <cite>
    Jezeli przez miesiac klient nie doczeka sie
    rozstrzygniecia sprawy, to bedzie mogl zwrocic sie do
    arbitra. Zasada ta dzialac bedzie mobilizujaco na banki.
    Pewna presja bedzie takze to, ze bede wzywala banki do udzielenia
    odpowiedzi na wnioski i przedstawienia wszystkich dokumentow,
    na podstawie ktorych podejmowaly decyzje. Nie mam oczywiscie
    zadnych instrumentow, by zmusic banki do tego, wierze
    jednak, ze nie beda sie one od tego uchylaly. Nie lezy to
    w ich interesie.
    <cite>
    [Podziekowania dla GD za podeslanie wywiadu :)]

    Maciej

  • 26. Data: 2002-03-04 11:38:36
    Od: g...@t...net.pl (Grzegorz Dabrowski)

    MK napisal:

> [...]
    > rozstrzygniecia sprawy, to bedzie mogl zwrocic sie do
    > arbitra. Zasada ta dzialac bedzie mobilizujaco na banki.

    Moim zaniem w tym miejscu nasz Arbiter Bankowy Pani Katarzyna
    Marczynska dokonuje nadinterpretacji regulaminu bankowego arbitrazu
    konsumenckiego (§ 9). Nie doczekanie sie przez miesiac roztrzygniecia
    sprawy to nie to samo co nie uzyskanie w terminie 30 dni odpowiedzi z
    banku na swoja skarge.

    Pozdrawiam Grzegorz

  • 27. Data: 2002-03-04 13:47:44
    Od: "MK" <m...@i...pl>

    Użytkownik "Grzegorz Dabrowski" <g...@t...net.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > konsumenckiego (§ 9). Nie doczekanie sie przez miesiac roztrzygniecia
    > sprawy to nie to samo co nie uzyskanie w terminie 30 dni odpowiedzi z

    Hehe... IMHO reklamacje powinna byc rozstrzygnieta w ciagu 30 dni. Uwazasz,
    ze pismo typu

    <cite>
    Szanowny Panie!

    Uprzejmie informujemy, ze otrzymalismy Pana reklamacje dotyczaca
    transakcji dokonanej w dniu xx-xx-xx na kwote xxx,xx PLN. eklamacja zostala
    przez nas przeanalizowana i przekazana do rozptrzenia przez Bank
    rozliczajacy transakcje. O dalszym przebiegu sprawy bedziemy Pana informowac
    na biezaco.

    Z Powazaniem

    xxxxx
    </cite>

    jest odpowiedzia na reklamacje? A czy autoresponder w Inteligo lub Multi tez
    mozna uznac za odpowiedz na skarge? IMHO nie bardzo.
    Co wiecej, gdyby takie odpowiedzi banku mialy uniemozliwiac wszczecie
    postetowania przed Arbitrem, sens istnienia tej instytucji bylby zaden ;).

    Maciej

  • 28. Data: 2002-03-04 14:34:13
    Od: g...@t...net.pl (Grzegorz Dabrowski)

    MK napisal:
    > Hehe... IMHO reklamacje powinna byc rozstrzygnieta w ciagu 30 dni. Uwazasz,
    > ze pismo typu
    > <cite> Szanowny Panie! [...] </cite>
    > jest odpowiedzia na reklamacje?

    oczywiscie; przeciez nigdzie nie jest napisane, ze odpowiedz z banku
    musi zawierac roztrzygniecie reklamacji.

    > A czy autoresponder w Inteligo lub Multi tez
    > mozna uznac za odpowiedz na skarge? IMHO nie bardzo.

    Zawsze to jakas odpowiedz ;), ale nie sadze by regulaminy tych
    bankow przewidywaly mozliwosc zlozenia skargi zawierajacej roszczenie
    finansowe kanalem, w ktorym dziala autoresponder.

    > Co wiecej, gdyby takie odpowiedzi banku mialy uniemozliwiac wszczecie
    > postetowania przed Arbitrem, sens istnienia tej instytucji bylby zaden ;).

    Niekoniecznie, zawsze mozna poczekac do zakonczenia postepowania
    reklamacyjnego.

    Pozdrawiam Grzegorz

  • 29. Data: 2002-03-04 14:47:29
    Od: "MK" <m...@i...pl>

    Uzytkownik "Grzegorz Dabrowski" <g...@t...net.pl> napisal w wiadomosci

    > oczywiscie; przeciez nigdzie nie jest napisane, ze odpowiedz z banku
    > musi zawierac roztrzygniecie reklamacji.

    Dziekuje za list zyczymy milego oczekiwania na rozstrzygniecie reklamacji,
    do tego czasu nie mozecie Panstwo wystepowac o wszczecie postepowania do
    Arbitra Bankowego ;). Do sadu chyba tez nie ma sensu, bo co zaskarzyc skoro
    nie ma decyzji ;).

> [...]
    [...]
    > Niekoniecznie, zawsze mozna poczekac do zakonczenia postepowania

    Hm, mozna skladac reklamacje telefonicznie np. Citi [bank wybralem
    specjalnie, bo juz wiele razy bylo o tym jak reklamacje sa tam przyjmowane
    ;)]. Przez telefon rozmawiasz z czlowiekiem, on mowi 'reklamacja przyjeta,
    rozpatrzymy ja'. Wg. Twojej interpretacji klient nie moglby wystapic do
    Arbitra przez rozstrzygnieciem... tylko ze ta skarga nie zostala odnotowana
    w systemie. Jej jedyny slad istnienia jest na tasmie, a trudno bedzie ja
    odnalezc po kilku miesiacach gdy klient zadzwoni ponownie zapytac ci z jego
    reklamacja ;).

    Maciej

  • 30. Data: 2002-03-04 16:17:32
    Od: g...@t...net.pl (Grzegorz Dabrowski)

    MK napisal:
    > Dziekuje za list zyczymy milego oczekiwania na rozstrzygniecie reklamacji,
    > do tego czasu nie mozecie Panstwo wystepowac o wszczecie postepowania do
    > Arbitra Bankowego ;).

    Niestety brak jednoznacznie okreslonego terminu roztrzygniecia
    reklamacji w regulaminie bankowego arbitrazu konsumenckiego moze wg
    mnie prowadzic do takich sytuacji.

    > Do sadu chyba tez nie ma sensu, bo co zaskarzyc skoro nie ma decyzji ;).

    Na szczescie sady maja troche inny "regulamin" ;)

    > Hm, mozna skladac reklamacje telefonicznie np. Citi [bank wybralem
    > specjalnie, bo juz wiele razy bylo o tym jak reklamacje sa tam przyjmowane

    Telefonicznie mozna, ale nie trzeba; zaprawiony w bojach klient wie, ze
    w jego wlasnym interesie wymiane pogladow z bankami (a zwlaszcza z Citi)
    w sprawach reklamacji nalezy od poczatku prowadzic w formie pisemnej ;)
    I na koniec, aby nie przerzucac sie juz kolejnymi przykladami, moze
    postaramy sie o opinie prawna (wykladnia celowosciowa itp) na temat
    tego zapisu w regulaminie bak. Mysle, ze uciesze sie bardzo gdy
    okaze sie, ze moja, przyznam nieco doslowna interpretacja jest bledna.

    Pozdrawiam Grzegorz