  • 21. Data: 2002-02-24 18:49:48
    Temat: Re: I pomyslec ze wlasnie mialem zalozyc konto w mBanku...
    Od: "Maciej \"AbrahaM\" Piotrowski" <a...@s...in.pl>

    news:a5bacm$l1g$1@news.tpi.pl...
    > Użytkownik "Maciej "AbrahaM" Piotrowski" <a...@s...in.pl> napisał
    > wiadomości news:a5b957$o26$1@termit.pnet.pl...

    > To juz zalezy od skali dzialalnosci ;). Spojrz na to od strony banku
    > odbiorcy, bank w prosty sposob nie moze zweryfikowac danych
    > nadawcy.
    Bank odbiorcy nie, uprawnione sluzby i instytucje moga.
    Nie widze powodu by bank odbiorcy te dane obchodzily.

    [ciach]
    > To nie jest skomplikowany pomysl, a juz moze doprowadzic do naduzyc. Jak
    sie
    > zastanowisz to z pewnoscia znajdziesz jeszcze kilka lepszych sposobow ;).

    Nie przecze ze taki scenariusz (jak i wiele innych) moze
    miec miejsce.

    Jednakze jakby na to nie patrzyc ulatwiono prace instytucji
    powolanych do zapobiegania tego typu zjawisk kosztem
    wygody zwyklych uzytkownikow banku.

    Jesli zapobiegac chcemy tego typu przestepstwom to powinny
    zostac zastosowane podobne restyrkcje w stosunku do
    nadawcow przelewow w "marmurach", agencjach bankowych
    (np. PKO BP) czy tez na Poczcie - poprzez ich legitymowanie,
    nieprawdarz ?

    Nikt tego nie zrobil bo podnioslby sie niemilosierny protest
    o naruszanie swobod obywatelskich... Ale rownoczesnie
    ogranicza sie swobody pewnej grupy obywateli, klientow
    bankow internetowych... Patrzac na to w ten sposob jest
    to dyskryminacja...

    W agencji PKO mozesz poslac za matke przelew... a
    przez e-bank nie mozesz... Reasumujac: mbank wybiegl
    "przed orkiestre" moim zdaniem w tej kwestii, gdyz nie
    istnialy przeslanki do usuniecia tej cechy interfejsu
    uzytkownika.

  • 22. Data: 2002-02-24 18:54:45
    Od: Wojtek Frabinski <w...@a...net.pl>

    On Sun, 24 Feb 2002 18:42:41 +0100, "Rafal Deptula"
    <r...@s...com.pl> wrote:

    >Tu bym polemizowal. Jezeli np. Twoja Mama da Ci 100zl gotowka z prosba,
    >zebys zapalcil jej rachunek, a Ty zrobisz to przelewem z rachunku, podajac
    >Ja jako nadawce, to ja tu sprzecznosci z logika nie widze :-)

    Nadawca bedzie ten kto ten przelew podpisal / wprowadzil do systemu i
    zatwierdzil swoim haslem/tanem itp.
    Nie wazne skad wzial pieniadze na wykonanie tego przelewu.
    --
    Wojtek Frabinski ICQ 50443653
    w...@a...net.pl

  • 23. Data: 2002-02-24 19:07:04
    Od: "Maciej \"AbrahaM\" Piotrowski" <a...@s...in.pl>

    Uzytkownik "Wojtek Piecek" <w...@p...waw.pl> napisal w wiadomosci

    > Utrudnia, fakt. Ale czy Tobie utrudnia to korzystanie z konta?
    Moze utrudnic.

    Widze co najmniej 2 mozliwe przypadki.
    #1 Nie zawsze 140 znakow moze byc wystarczajace do umieszczenia
    wymaganych przez instytucje danych + danych personalnych osoby
    ktora bank odbiorcy powinien uznac za osobe "na konto" ktorej
    wplata mialaby byc zaksiegowana.

    #2. Nie wszystkie systemy przekazuja do odbiorcow (przez jakis
    tam interfejs uzytkownika) pelne 140 znakow. W takiej sytuacji
    istnieje spore ryzyko blednego zaksiegowania wplywu.

    > Tylko ze aby to zweryfikowac takie dane wymagane
    > byly zgody z sadu ;-(
    No i tu dochodzimy do tematu rzeki czyli rozwazan
    n.t. zakresu swobod jednostki i mozliwosci latwej
    pracy organow sciagnia.

    > A po co masz tytul przelewu?
    Patrz powyzsze uwagi...

    Poza tym kontynuujac te rozwazania:

    Idzies do zwyklego banku, w ktorym odbiorca ma konto,
    zlecasz przelew, osoba obslugujaca kase pytanie sie o
    twoje personalia ale cie NIE legitymuje !!!

    Jedynie gdybys sie przedstawil jako Swiety Mikolaj albo
    inna rownie abstrakcyjna osoba to wzbudziloby to byc moze
    czujnosc kasjera/kasjerki... Osoba nie obeznana z zyciem
    politycznym moglaby nie zareagowac gdybys podszyl sie
    pod znanego polityka...

    Te same uwagi dotycza (w jeszcze wiekszym stopniu)
    Poczty, agencji pocztowych i agencji bankowych...

    Reasumujac: Nie widze wiec powodu dlaczego klienci
    e-bankow mieliby byc __inaczej__ traktowani niz klienci
    "tradycyjnego" banku, czy innych instytucji zwiazanych z
    przeplywem pieniedzy. Decyzja mbanku o zablokowaniu
    tej mozliwosci jest moim zdaniem "wybieganiem przed
    orkiestre" i asekuranctwem.

  • 24. Data: 2002-02-24 19:19:28
    Od: "MK" <m...@i...pl>

    Użytkownik "Maciej "AbrahaM" Piotrowski" <a...@s...in.pl> napisał w
    wiadomości news:a5bckc$vck$1@termit.pnet.pl...

    > Bank odbiorcy nie, uprawnione sluzby i instytucje moga.
    > Nie widze powodu by bank odbiorcy te dane obchodzily.

    Moga, ale najpierw musza wiedziec, ze cos sie dzieje. Banki zostaly
    zobowiazane do informowania instytucji majacych zapobiegac praniu pieniedzy
    o transakcjach spelniajacych pewne warunki. Powinny rowniez informowac o
    transakcjach ktore tych warunkow nie spelniaja, ale wydaja sie podejrzane.

> [...]
    > nadawcow przelewow w "marmurach", agencjach bankowych
    > (np. PKO BP) czy tez na Poczcie - poprzez ich legitymowanie,

    I sa. Oczywiscie dotyczy to transakcji powyzej pewnych kwot. Te jak to
    nazywasz restrykcje sa zgodne z Dyrektywa Rady Europejskiej z dnia 10
    czerwca 1991 r. o ochronie wykorzystywania systemu finansowego dla celów
    prania brudnych pieniędzy i polskim ustawodawstwem.

> [...]
    > ogranicza sie swobody pewnej grupy obywateli, klientow
    > bankow internetowych... Patrzac na to w ten sposob jest

    No, wiesz jakos nikt sie nie burzy, ze nie mozna przekazac karty platniczej
    dziewczynie, zonie czy dziecku, to tez jest przeciez pewne ograniczenie.

> [...]
    > "przed orkiestre" moim zdaniem w tej kwestii, gdyz nie
    > istnialy przeslanki do usuniecia tej cechy interfejsu

    Zgadzam sie, ze wysunal sie przed orkiestre, ale udostapniajac taka
    mozliwosc, a nie usuwajac ja.

    Maciej

    PS Gdyby ktos mial ochote poczytac akty prawne zwiazane z przeciwdzialaniem
    praniu brudnych pieniedzy
    http://www.mf.gov.pl/giif/akty_prawne.shtml
    W ub.r. rowniez NBP wydal publikacje 'Pranie brudbych pieniedzy' autor
    Krzysztof Wasowski [Zeszyt 121 z cyklu Materialy i Studia]

    --
    FAQ news:pl.biznes.banki => http://www.faq4pbb.prv.pl
    Wyszukiwarka oddzialow http://www.faq4pbb.prv.pl/baza

  • 25. Data: 2002-02-24 19:20:07
    Od: Wojtek Frabinski <w...@a...net.pl>

    On Sun, 24 Feb 2002 20:07:04 +0100, "Maciej \"AbrahaM\" Piotrowski"
    <a...@s...in.pl> wrote:

    >Idzies do zwyklego banku, w ktorym odbiorca ma konto,
    >zlecasz przelew, osoba obslugujaca kase pytanie sie o
    >twoje personalia ale cie NIE legitymuje !!!

    ciekawe gdzie mozna tak zlecic przelew.

> [...]
    >pod znanego polityka...
    >
    >Te same uwagi dotycza (w jeszcze wiekszym stopniu)
    >Poczty, agencji pocztowych i agencji bankowych...

    Wszystko o czym piszesz to WPŁATY GOTÓWKOWE. A tu chodzi o PRZELEWY.

  • 26. Data: 2002-02-24 19:35:46
    Od: "AMRA" <a...@a...com>

    > Wszystko o czym piszesz to WPŁATY GOTÓWKOWE. A tu chodzi o PRZELEWY.

    A czy to nie przez takie ma teraz problem Krzaku???
    Hmm - ja bym teraz sprawdzil przelewy na kampanie wszystkich kandydatow :))

  • 27. Data: 2002-02-24 19:40:56
    Od: "Maciej \"AbrahaM\" Piotrowski" <a...@s...in.pl>

> [...]

    > pieniedzy o transakcjach spelniajacych pewne warunki. Powinny
    > rowniez informowac o transakcjach ktore tych warunkow nie
    Ogolnie zgoda. Ale rownie dobrze bank NADAWCY moglby
    informowac ze klient uzyl innych danych niz zadeklarowane w
    systemie wypuszczajac xx przelewow w ten sposob do osob
    fizycznych czy tez pare kwote przekraczajaca okreslone kryteria.

    A uczciwe osoby nadal by mogly za kogos placic rachunki w
    instytucjach... wilk bylby syty i owca cala. Niestety dolozyloby
    to dodatkowej roboty > kosztow wiec zdecydowano sie pojsc
    po najmniejszej linii oporu i najnizszych kosztach... co w sumie
    nie jest dziwne.

> [...]
    > czerwca 1991 r. o ochronie wykorzystywania systemu finansowego dla celów
    > prania brudnych pieniędzy i polskim ustawodawstwem.
    Niewatpliwie.

    > No, wiesz jakos nikt sie nie burzy, ze nie mozna przekazac
    > karty platniczej dziewczynie, zonie czy dziecku, to tez
    > jest przeciez pewne ograniczenie.
    Wynikajace z umowy miedzy klientem a bankiem. Tutaj
    zapisu regulujacego ta kwestie nie bylo.

    > Zgadzam sie, ze wysunal sie przed orkiestre, ale
    > udostapniajac taka mozliwosc, a nie usuwajac ja.
    Zarowno udostepniajac jak i usuwajac. Zgoda ze
    ta opcja w ogole nie powinna sie pojawic, nie byloby
    wtedy tej dyskusji.

  • 28. Data: 2002-02-24 19:48:51
    Od: "Maciej Bebenek" <m...@U...TO.komorka.org>

    Użytkownik "Wojtek Frabinski" <w...@a...net.pl> napisał w wiadomości

    > Wszystko o czym piszesz to WPŁATY GOTÓWKOWE. A tu chodzi o PRZELEWY.

    Ale wytlumasz mi, Wojtku, jaka jest roznica miedzy przelewem a wplata
    gotowkowa? Tak z praktycznego (nie teoretycznego) punktu widzenia.

    Pzdr,

    Maciej

    PS. Znam jeszcze jeden bank, gdzie takie przelewy moga wyjsc :-)

  • 29. Data: 2002-02-24 19:57:45
    Od: Wojtek Frabinski <w...@a...net.pl>

    On Sun, 24 Feb 2002 20:48:51 +0100, "Maciej Bebenek"
    <m...@U...TO.komorka.org> wrote:

    >Ale wytlumasz mi, Wojtku, jaka jest roznica miedzy przelewem a wplata
    >gotowkowa? Tak z praktycznego (nie teoretycznego) punktu widzenia.

    Taka, ze razem z przelewem ida tez dane konta nadawcy. I po recznym
    zmodyfikowaniu nr kona nie bedzie zgodny z danymi nadawcy.

    Poza tym to cos mi sie wydaje, ze od pewnych kwot jednak banki
    legitymuja takze przy wplatach gotowkowych a przy przelewach bez limiu
    z dowolna edycja danych nadawcy takiej mozliwosci nie ma. To wystarczy
    jako koronny argument :-)

    >PS. Znam jeszcze jeden bank, gdzie takie przelewy moga wyjsc :-)

    Nie spokrewniony z BRE ?

  • 30. Data: 2002-02-24 20:03:01
    Od: "Maciej \"AbrahaM\" Piotrowski" <a...@s...in.pl>

    Użytkownik "Wojtek Frabinski" <w...@a...net.pl> napisał w wiadomości

    Zdziwilbys sie. Niestety nie jest to niemozliwe, osobna sprawa
    ze nie powinno to miec wcale miejsca...

    > Wszystko o czym piszesz to WPŁATY GOTÓWKOWE.
    > A tu chodzi o PRZELEWY.

    Niewatpliwie. I dlatego caly system jest o kant pewnej czesci
    ciala potluc...

    Znajomy daleki(acz wiarygodny) opisal takie sliczne zjawisko:

    Okolo rok temu(cos kolo tego) stojac do okienka kasowego
    byl swiadkiem jak mezczyzna przed nim wyciaga karte IKM,
    podejmuje kwote(nieznacznie nizsza niz progu powyzej ktorego
    tranzakcje sa monitorowane, cos informujac kasjera by nie liczyl
    gotowki, wyciaga nastepna, robi to samo na niewiele nizsza
    kwote... po czym zleca wplaty na pare (cos pod 10) roznych
    rachunkow osob fizycznych... kasjer ani okiem nie mrugnal...

    Moim prywatnym zdaniem byl to przyklad dosc wymyslnego
    prania brudnych pieniedzy

    Byly to przelewy ? nie byly - to byly wplaty gotowkowe.
    Byly powyzej progu ? nie byly.
    Sa do zidentyfikowania ? Tylko na drodze zmudnego sledztwa,
    zakladajac ze delikwent poslugiwal sie IKMami "slupow",
    wplacajac na konta kolejnych "slupow".

    Wracam poczatkowej tezy. Ta cecha interfejsu mBanku
    ma znikomy wplyw na ewentualne konsekwencje (jak i jej
    likwidacja) dla zjawiska prania brudnych pieniedzy. Na
    przykladzie (z zycia) powyzej mozna wykazac ze system
    jest nieszczelny i sluzy glownie polepszaniu samopoczucia
    decydentow - zas jego uszczelnienie (legitymowanie przy
    wplatach gotowkowych) spotkaloby sie z protestami.