  • 11. Data: 2002-02-24 15:55:38
    Temat: Re: I pomyslec ze wlasnie mialem zalozyc konto w mBanku...
    Od: Marcin F <m...@i...pl>

    ciekawe co bys zrobil wysylajac pare kawalkow przelewem z danymi
    inne niz swoje a przelew zostalby odrzucony brzez bank beneficjenta...

  • 12. Data: 2002-02-24 16:10:02
    Od: "AMRA" <a...@a...com>

    > ciekawe co bys zrobil wysylajac pare kawalkow przelewem z danymi
    > inne niz swoje a przelew zostalby odrzucony brzez bank beneficjenta...

    Hmm a jaby tak napisac Grzegorz Wieczerzak i komus wyslac wraz z donosem do
    prokuratury??? :)

  • 13. Data: 2002-02-24 16:20:32
    Od: Wojtek Frabinski <w...@a...net.pl>

    On Sun, 24 Feb 2002 15:34:52 +0100, "Rafal Deptula"
    <r...@s...com.pl> wrote:

    >Coz, nie jest to sprzeczne z jakimikolwiek przepisami, klientom sie
    >podobalo, wiec nie rozumiem po co zrobili tyle zamieszania i to zablokowali?

    Nie jestem pewnien czy nie jest sprzeczne, trzeba by regulanin KIRu
    przeczytac.
    Ale na pewno jest sprzeczne z logika - odbiorca widzi dane ktore moga
    byc nieprawdziwe.
    I stwarza pole do naduzyc np przez generowanie sobie wplywow "od
    pracodawcy" w celu wyludzenia kredytu w nnym banku

    >BTW w Multi tez sie da, moze wiesz jak dlugo jeszcze :-D

    Nie wiem, mam nadzieje ze niedlugo. Pewnie zniknie przy najblizszym
    upgradzie.
    --
    Wojtek Frabinski ICQ 50443653
    w...@a...net.pl

  • 14. Data: 2002-02-24 16:43:55
    Od: "MK" <m...@i...pl>

    Użytkownik "Rafal Deptula" <r...@s...com.pl> napisał w wiadomości

    > Coz, nie jest to sprzeczne z jakimikolwiek przepisami, klientom sie
    > podobalo, wiec nie rozumiem po co zrobili tyle zamieszania i to
    zablokowali?

    Po prostu taka mozliwosc moze ulatwiac pranie brudnych pieniedzy, a banki sa
    zobowiazane do przeciwdzialania praniu pieniedzy. Mozliwosc zmiany danych
    nadawcy moze utrudniac monitorowanie i wychwytywanie podejrzanych
    transakcji.

    Maciej

    --
    FAQ news:pl.biznes.banki => http://www.faq4pbb.prv.pl
    Wyszukiwarka oddzialow http://www.faq4pbb.prv.pl/baza

  • 15. Data: 2002-02-24 17:42:41
    Od: "Rafal Deptula" <r...@s...com.pl>

    "Wojtek Frabinski" <w...@a...net.pl> wrote in message

    > Nie jestem pewnien czy nie jest sprzeczne, trzeba by regulanin KIRu
    > przeczytac.

    Gdyby bylo, to raczej by sie w ogole nie pojawialo, a istnieje takie
    zjawisko w niektorych bankach od "dawien dawna"

    > Ale na pewno jest sprzeczne z logika

    Tu bym polemizowal. Jezeli np. Twoja Mama da Ci 100zl gotowka z prosba,
    zebys zapalcil jej rachunek, a Ty zrobisz to przelewem z rachunku, podajac
    Ja jako nadawce, to ja tu sprzecznosci z logika nie widze :-)

    > I stwarza pole do naduzyc np przez generowanie sobie wplywow "od
    > pracodawcy" w celu wyludzenia kredytu w nnym banku

    Oh, please, nie wpadajmy w przesade... Ile tego kredytu wyludzisz? 5?
    10tys.? Gra absolutnie nie warta swieczki, biorac pod uwage czasochlonnosc i
    zaangazowanie srodkow. Sa duzo prostsze, szybsze i skuteczniejsze metody
    wyludzenia kredytu, wiec nikt nie bedzie sie bawil w sztuczne generowanie
    wplywow.

    > Nie wiem, mam nadzieje ze niedlugo. Pewnie zniknie przy najblizszym
    > upgradzie.

    Coz, nie bede z tego powodu rozpaczal. Jakkolwiek nadal uwazam, ze jest to
    przyjazny feature i strasznie dziwi mnie, dlaczego tak duzo ludzi walczy z
    tym z zaciekloscia godna lepszej sprawy ;-)

    Pozdrawiam
    Rafal

  • 16. Data: 2002-02-24 17:47:14
    Od: "Rafal Deptula" <r...@s...com.pl>

    "Marcin F" <m...@i...pl> wrote in message

    > ciekawe co bys zrobil wysylajac pare kawalkow przelewem z danymi
    > inne niz swoje a przelew zostalby odrzucony brzez bank beneficjenta...

    Pewnie nic, a pieniadze po prostu wrocily by na Twoje konto.
    Zreszta to moja sprawa i nikt Ci nie kaze robic przelewow z czyimis danymi
    jako nadawcy, tak wiec Twoja wypowiedz nie ma sensu. Chcesz, to z tego
    korzystasz, nie chcesz to nie i nic nie ryzykujesz. Rownie dobrze moglbys
    domagac sie zaprzestania wydawania kart platniczych, "bo jak Ci ktos
    ukradnie karte, to Ci wyczysci konto"

    Pozdrawiam
    Rafal

  • 17. Data: 2002-02-24 17:50:31
    Od: "Maciej \"AbrahaM\" Piotrowski" <a...@s...in.pl>

> [...]
    > zobowiazane do przeciwdzialania praniu pieniedzy. Mozliwosc zmiany danych
    > nadawcy moze utrudniac monitorowanie i wychwytywanie podejrzanych

    Nie da sie ukryc jest to racja, ale tylko pozorna.

    Jak ktos bedzie robil pranie to nie uzyje konta z
    realnymi danymi wlasnymi zmieniajac tylko dane
    nadawcy w mBanku... jesli juz to posluzy sie np.
    "slupami" lub czyimis skradzionymi dokumentami.

    Reasumujac przestepca i tak bedzie dzialal na
    wyzszym poziomie a oberwali uczciwi klienci
    dla ktorych mozliwosc zmiany danych nadawcy
    byla sporym udogodnieniem.

  • 18. Data: 2002-02-24 18:07:57
    Od: "MK" <m...@i...pl>

    Użytkownik "Maciej "AbrahaM" Piotrowski" <a...@s...in.pl> napisał w
    wiadomości news:a5b957$o26$1@termit.pnet.pl...

    > Jak ktos bedzie robil pranie to nie uzyje konta z
    > realnymi danymi wlasnymi zmieniajac tylko dane
    > nadawcy w mBanku... jesli juz to posluzy sie np.
    > "slupami" lub czyimis skradzionymi dokumentami.

    To juz zalezy od skali dzialalnosci ;). Spojrz na to od strony banku
    odbiorcy, bank w prosty sposob nie moze zweryfikowac danych nadawcy. I
    korzystajac z tego mozna zrobic cos takiego

    Pan X ma rachunek w banku umozliwiajacym zmiane danych
    Pan Y ma rachunek w innym banku w zaden sposob nie zwiazanym z bankiem Pana
    Pan X dokonuje przelewu na rachunek Pana Y. Jako nadawce wpisuje Pana Y, a
    jako tytul podaje np. "wygasniecie lokaty".
    W banku Pana X taki przelew gladko przejdzie zwlaszcza, ze Panu X nie zdarza
    sie to czesto, a kwota oszalamiajaca tez nie jest. Bank Pana Y tez nie
    bedzie mial sie do czego przyczepic, przeciez jest to tylko transfer
    wlasnych srodkow z lokaty ;). Lokat mozna miec bardzo wiele, w zaleznosci od
    tego ilu Panow X ['slupow'] znajdzie.

    To nie jest skomplikowany pomysl, a juz moze doprowadzic do naduzyc. Jak sie
    zastanowisz to z pewnoscia znajdziesz jeszcze kilka lepszych sposobow ;).

    Maciej

  • 19. Data: 2002-02-24 18:24:47
    Od: w...@p...waw.pl (Wojtek Piecek)

    On Sun, Feb 24, 2002 at 06:42:41PM +0100, Rafal Deptula wrote:

    > Tu bym polemizowal. Jezeli np. Twoja Mama da Ci 100zl gotowka z prosba,
    > zebys zapalcil jej rachunek, a Ty zrobisz to przelewem z rachunku, podajac
    > Ja jako nadawce, to ja tu sprzecznosci z logika nie widze :-)

    Przeciez jest wazne czy zobowiazanie zostalo zaplacone.

> [...]
    > wyludzenia kredytu, wiec nikt nie bedzie sie bawil w sztuczne generowanie

    Mozesz wyludzic karte platnicza. Mozesz robic lewe przelewy na jakis
    aukcjach internetowych.

    > Coz, nie bede z tego powodu rozpaczal. Jakkolwiek nadal uwazam, ze jest to
    > przyjazny feature i strasznie dziwi mnie, dlaczego tak duzo ludzi walczy z
    > tym z zaciekloscia godna lepszej sprawy ;-)

    Moim zdaniem _nikt_ mi nie podal jeszcze sensownego powodu ze nalezy
    adresata edytowac. Place czest orachunki za inne osoby, w tym czesto
    do skostnialych instytucji i nigdy problemu nie mialem.

    No, ale jak ktos chce ukrywac rzeczywistego nadawce przelewu ...

    --

    --w

  • 20. Data: 2002-02-24 18:26:56
    Od: w...@p...waw.pl (Wojtek Piecek)

    On Sun, Feb 24, 2002 at 06:50:31PM +0100, Maciej AbrahaM Piotrowski wrote:

    > Nie da sie ukryc jest to racja, ale tylko pozorna.

    Utrudnia, fakt. Ale czy Tobie utrudnia to korzystanie z konta?

    > Jak ktos bedzie robil pranie to nie uzyje konta z
    > realnymi danymi wlasnymi zmieniajac tylko dane
    > nadawcy w mBanku... jesli juz to posluzy sie np.
    > "slupami" lub czyimis skradzionymi dokumentami.

    Tylko ze aby to zweryfikowac takie dane wymagane byly zgody z sadu ;-(

    ?

    A po co masz tytul przelewu?

    --

    --w