  • 1. Data: 2017-01-19 20:52:21
    Temat: Gdzie siedzi wirus który wykradł 30zł?
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    Nie na 100% związane z bankami, ale że tematy bezpieczeństwa transakcji
    bywają tu poruszane to ....

    Działo się wczoraj koło północy.
    Kolejność zdarzeń:
    1. U syna w akademiku wysiada WiFi, a on potrzebuje netu aby zrobić
    jakieś sprawozdanie na rano.
    2. Postanawiamy zakupić w Virgin pakiet 10G.
    3. Po zalogowaniu do Virgin (mamy dostęp aby płacić) wpłacamy (PayU -
    m-transfer) 30zł na jego konto.
    4. Po kilku minutach (to w Virgin zawsze trwa względnie długo) pieniądze
    są na koncie.
    5. Klikamy "Aktywuj pakiet 10G".
    6. Wyświetla się komunikat typu "Dostaniesz sms potwierdzający
    aktywowanie pakietu."
    7. Żona dzwoni do syna i mówi, mu, że zaraz powinien dostać sms.
    8. Syn dostaje sms w którym coś pisze, że ma odpowiedzieć. Zakręcony
    totalnie (od tygodnia siedzi całymi nocami) bez wnikania odpowiada
    - i to jest błąd. Nie zajarzył, że coś nie tak - wszystko mu się
    zgadzało - miał dostać sms i dostał, a procedury aktywacji pakietu
    dodatkowego mógł nie kojarzyć - nie pamiętam, czy kiedykolwiek
    opłacaliśmy jakiś dodatkowy pakiet.
    9. Pakiet się nie aktywował (Virgin daje sobie 24h, ale powinno być
    szybciej).
    10. Po telefonie do Virgin okazuje się, że syn wysłał sms-a za 30zł no i
    nie było kasy na aktywację pakietu.

    Oczywiste mi się wydaje, że po kliknięciu w aktywuj kasa powinna być
    blokowana, ale może to tylko ja tak myślę.

    Zbieg okoliczności jest nieprawdopodobny - wpłata 30zł i zaraz sms, na
    którego odpowiedź kosztuje 30zł.
    Zaangażowane strony:
    - mBank,
    - PayU,
    - Virgin,
    - Home.pl - tam trafiają np maile z PayU o transakcjach.
    - mój komputer (z aktywnym komercyjnym ESET-NOD32 antywirusem).
    Czy według Was powinienem przyjąć, że jedyne podejrzane miejsce to mój
    komputer?

    Chyba nie może mieć to żadnego związku, ale ciekawe, że tej samej nocy
    nasze telefony (żony i mój, oba w Play) utraciły możliwość wysyłania sms
    (rozmawiać można, a sms - nie udało się wysłać) - nigdy wcześniej się z
    czymś takim nie spotkałem.
    Za dużo katastrof jak na jedną noc :).
    Rano wpadłem na to, aby przełączyć je z T-mobile na Plus i wszystko już
    działało. Wieczorem przełączyłem z powrotem na T-mobile i teraz działa
    normalnie.
    P.G.

  • 2. Data: 2017-01-19 21:57:32
    Temat: Re: Gdzie siedzi wirus który wykradł 30zł?
    Od: z <...@...pl>

    W dniu 2017-01-19 o 20:52, Piotr Gałka pisze:
    > Nie na 100% związane z bankami, ale że tematy bezpieczeństwa transakcji
    > bywają tu poruszane to ....

    Ja stawiam że to nie wirus tylko zamierzony "psipadek" :-)

    Za długo żyję na tym świecie...

  • 3. Data: 2017-01-19 23:13:01
    Od: janek z pola <a...@e...pl>

    Piotr Gałka wrote:

> [...]
    > - mój komputer (z aktywnym komercyjnym ESET-NOD32 antywirusem).
    > Czy według Was powinienem przyjąć, że jedyne podejrzane miejsce to mój

    Nie napisałeś najważniejszego - BlueMedia Watsonie. Wcale bym się nie
    zdziwił jakby wpłata bankowa szła nie gdzie indziej tylko właśnie do
    BlueMedia do Sopotu. Sprawdź czy na telefon rzeczywiście przyszedł SMS, czy
    był to nadpis (np. LOTERIA) czy zwykły numer skórcony (np. 7x1x). Jeżeli
    numer skrócony to sprawdź czy nie należy czasem do spółki BlueMedia.

    --
    Wysłane z pola.

  • 4. Data: 2017-01-20 10:46:11
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 19-01-17 o 23:13, janek z pola pisze:

> [...]
    > był to nadpis (np. LOTERIA) czy zwykły numer skórcony (np. 7x1x). Jeżeli
    > numer skrócony to sprawdź czy nie należy czasem do spółki BlueMedia.

    Te kretyńskie SMS-y przychodzą co chwila nawet na mój telefon, choć nic
    nigdy z niego nie aktywowałem SMS-em. Nie wykluczone, że jak ktoś coś
    SMS-em płaci, to sobie typują z tego telefony,które nie mają
    zablokowanych wysokopłatnych SMS-ów.

  • 5. Data: 2017-01-20 11:41:21
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 19-01-2017 o 23:13, janek z pola pisze:

    > Nie napisałeś najważniejszego - BlueMedia Watsonie. Wcale bym się nie
    > zdziwił jakby wpłata bankowa szła nie gdzie indziej tylko właśnie do
    > BlueMedia do Sopotu.

    Czy PayU i mtransfer idzie przez BlueMedia?
    Nie przypuszczałem.

    > Sprawdź czy na telefon rzeczywiście przyszedł SMS, czy
    > był to nadpis (np. LOTERIA) czy zwykły numer skórcony (np. 7x1x). Jeżeli
    > numer skrócony to sprawdź czy nie należy czasem do spółki BlueMedia.

    Wiem, tylko, że jakiś numer 900 i nie chcę dziś denerwować syna
    przypominając mu, że nie przeczytał (walczy o przetrwanie na pierwszym
    roku - dziś jakiś zbój).
    Wieczorem poproszę go o przesłanie mi tego sms-a.
    P.G.

  • 6. Data: 2017-01-20 11:45:21
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 19-01-2017 o 21:57, z pisze:

    > Ja stawiam że to nie wirus tylko zamierzony "psipadek" :-)
    >
    > Za długo żyję na tym świecie...

    Jeśli dobrze rozumiem sugerujesz, że to celowe działanie któregoś z
    systemów. Wszystkie dane (nr telefonu) ma chyba tylko Virgin. Bo
    płatność dostaje jakiś swój identyfikator więc PayU chyba nie zna numeru
    na konto którego jest wpłata.
    P.G.

  • 7. Data: 2017-01-20 11:53:58
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

> [...]
    > nigdy z niego nie aktywowałem SMS-em. Nie wykluczone, że jak ktoś coś
    > SMS-em płaci, to sobie typują z tego telefony,które nie mają

    Ja nigdy takiego sms-a nie dostałem.
    Synowi kupujemy za 29zł pakiet nielimitowane sms-y i nielimitowane
    rozmowy (+ chyba w tym 8G) i poza tym na koncie ma zazwyczaj coś koło
    2zł. Choć kiedyś pamiętam, że chciał 5zł, aby jakąś grę sobie ściągnąć
    więc raz kiedyś coś zapłacił telefonem.
    P.G.

  • 8. Data: 2017-01-20 11:56:20
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2017-01-19 o 20:52, Piotr Gałka pisze:
    > 1. U syna w akademiku

    Wybacz prywatę, ale jak na pl.soc.prawo opisywałeś, że fundujesz synowi
    akademik z funkcją gotowania 4 posiłków i prasowania, to już nie dziwię
    się, że i doładowanie telefonu przerasta jego możliwości :(

    Wnioski wyciągnij sam, choć wątpię...

    --
    Liwiusz

  • 9. Data: 2017-01-20 11:56:37
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 20-01-2017 o 11:41, Piotr Gałka pisze:
    > Wiem, tylko, że jakiś numer 900
    Coś mi się pozajączkowało. Żona z nim rozmawiała i w tym co mówiła było
    jakieś 9 - może że to 709.
    P.G.

  • 10. Data: 2017-01-20 12:09:46
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 20-01-2017 o 11:56, Liwiusz pisze:

    > Wybacz prywatę, ale jak na pl.soc.prawo opisywałeś, że fundujesz synowi
    > akademik z funkcją gotowania 4 posiłków i prasowania, to już nie dziwię
    > się, że i doładowanie telefonu przerasta jego możliwości :(

    Przyjmij proszę, że wyciągasz daleko idące wnioski opierając się na
    danych nie zawierających _wielu_ _kluczowych_ informacji.
    P.G.