  • 111. Data: 2017-12-18 19:36:50
    Temat: Re: Frankowicze już nie chcą?
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Budzik" X...@1...0.0.1

    BTC też ;) ma majątek -- koparki. ;)
    Z czystej pneumy są obietnice polityków. ;)

    To dopiero fiducia... ;)

    Dokładnie tak. :) Ludzie od zarania dziejów ;) inwestują w: muszelki,
    sól, kamyki, tulipany, złoto, dzieła sztuki, papierki wartościowe,
    cukier, nieruchomości a nawet... w samochody...

    Problem w tym, że inne waluty miały (lub choćby miewały)
    swoją wartość użytkową...

    > Hmm, jest zapewne duza szansa ze tak sie własnie skonczy

    Jak?

    > oraz malenka ze jednak bedzie przez długie lata słuzyła za srodek płatniczy.

    Mało prawdopodobne. Szok po forsowaniu bajerami (matematyka,
    otwarty algorytm itd.) mija... Gaśnie też podobny szok
    około-Gatesowy...

    > Długie czyli powiedzmy 10 lat...

    BTC stymuluje ;) zachowanie banków, lecz poza tym jest IMO
    nieużyteczny, a ,,wydobycie'' jest obłędnem...

    --
    _._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. danutac.oferty-kredytowe.pl .-.
    -bf- `- \`_`"'-.o'\:/.d`|'.;. p \ ;' leszekc.w.tkb.pl/danutac .;\|/......

  • 112. Data: 2017-12-19 11:54:04
    Od: ń <ń@ń.ń>

    Tak swoją drogą to w latach 90-tych zawierano umowy z deweloperami (choć to słowo nie
    było jeszcze w użytku, raczej był GRI lub GW) na cenę wyrażoną w walucie (np. $/m2
    mieszkania).

  • 113. Data: 2017-12-19 17:15:57
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    z <...@...pl> writes:

    > Uświadomcie sobie do jasnej ciasnej że polskie prawo bankowe mówi że
    > kwota kapitału nie może być indeksowana co do swojej wartości.

    A co to w ogóle znaczy???

    Czy jeśli mam lokatę w walucie obcej, to ona też jest "indeksowana co do
    swojej wartości"?
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 114. Data: 2017-12-19 17:37:03
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Kris <k...@g...com> writes:

    > No i przez kilka ładnych lat banki "zakupywały" ta walute jak im
    > klient raty w pln płacił. Więc nie tak jednorazowo;)

    Nie, wtedy akurat one ją sprzedawały.

    > Znasz przypadki z okolic lat 2007 że banki takich kredytów udzielały?

    Wiem że wcześniej były takie przypadki. Tyle że normalnie to klient
    chciał tego przeliczenia, bo taką miał umowę z developerem. Bank mu nie
    dał przecież pieniędzy do ręki. Z drugiej strony, bank mógłby nie zejść
    z marżą tak, jak schodził, bo na przewalutowaniu przecież sporo zarabiał.

    Przewalutowania, moim zdaniem, nie były (i nie są) specjalnie uczciwe,
    przypuszczam też, że wielu klientów może nie zdawać sobie sprawy ile ich
    to kosztuje. Ale sama istota istnienia kredytu walutowego (i w ogóle
    zobowiązań w walutach obcych)? Nie widzę w tym nic złego, zwłaszcza
    jeśli rodzima waluta wiąże się z tak fatalnymi warunkami, jak to było na
    początku wieku.

    BTW spłata w CHF jest obecnie możliwa chyba w każdym banku?
    W przypadku kredytu złotówkego indeksowanego wartością czegokolwiek
    (np. CHF), spłata wymagałoby przewalutowania, prawo do spłaty w CHF
    nie dotyczyłoby takiego przypadku. Odwrotnie, spłata kredytu w PLN
    tylko indeksowanego wartością CHF nie wiązałoby się z przewalutowaniem,
    i pobieranie przez bank prowizji z tego tytułu byłoby nieuzasadnione -
    może to kogoś zainteresowałoby?

    > Nie
    > Pożyczas 100tys chf (nawet na 25% niech będzie), spłacasz 1 ratę
    > (kapitalowo odetkową) i już do oddania masz mniej jak 100tys chf

    Jednak tak - jest dokładnie tak samo. Tyle że zadłużenie musi być
    wyrażone w walucie, w jakiej istnieje. Po przeliczeniu na inną walutę
    może być zupełnie inaczej.

    > A w ówczesnych umowach były łamańce typu denominowany, indeksowany

    Denominowany = walutowy. To są synonimy, łatwo sprawdzić. Polecam także
    podział kredytów SP na stronach MF.
    Indeksowany - zasadniczo nie nazwa lecz treść umowy świadczy o rodzaju
    (w tym przypadku) kredytu, ale ja nie wiem czym jest kredyt indeksowany,
    albo raczej czy takie w ogóle istniały.
    Jeśli istniały, to możliwe że rzeczywiście nie były zgodne z prawem.
    Równie dobrze mógłby istnieć kredyt indeksowany ceną kawy.

    > Denominowane czy indekowane?;)

    A są jakieś lokaty walutowe indeksowane czymś?
    A więc - denominowane w euro lub dolarach :-)

    > To nie były kredyty zaciągane u Mietka w bramie "loombard pożyczka"
    > tylko w instytucjach "zaufania publicznego"
    > To jakbyś porównywał dokument podpisany u notariusza z dokumentem
    > podpisanym z Wackiem w ciemnej bramie.

    To dokładnie niczego nie zmienia, nie widzę w koncepcji kredytu
    walutowego niczego złego. Ani w ciemnej bramie, ani instytucji zaufania
    publicznego (choć banku raczej nie radziłbym traktować jako takiej).
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 115. Data: 2017-12-19 17:45:42
    Od: z <...@...pl>

    > Czy jeśli mam lokatę w walucie obcej, to ona też jest "indeksowana co do
    > swojej wartości"?

    To wtedy są przepisy do lokat :-)

    Co kredytu to nie było zapisanej możliwości "waloryzacji" kapitału.

    A jeśli próbujemy interpretować to że skoro nie było zakazane...

    to indeksacja taka wypacza w rażącym stopniu ideę takiego kredytu
    hipotecznego i robi z tego wprost instrument spekulacyjny.
    Nie potencjalnie bo rynek jest rynkiem i coś zawsze drożeje i tanieje
    ale _WPROST_.
    Każdy normalny człowiek tak to rozumie
    A co dopiero poważna instytucja sądownicza ;-)

  • 116. Data: 2017-12-19 18:18:13
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Kris <k...@g...com> writes:

> [...]

    >zobowiązań w walutach obcych)? Nie widzę w tym nic złego, zwłaszcza
    >jeśli rodzima waluta wiąże się z tak fatalnymi warunkami, jak to było

    Ty nie widzisz, ja nie widze, klient nie widzi, a potem prezydent musi
    lawirowac, a bankom grozi upadek - pieprzyc banki, ale one maja nasze
    oszczednosci :)

    >BTW spłata w CHF jest obecnie możliwa chyba w każdym banku?

    Tak, ustawowo umozliwili ... no ale to kolejny przypadek, gdy prawo
    dziala wstecz :-)

> [...]
    >nieuzasadnione -
    >może to kogoś zainteresowałoby?

    >Denominowany = walutowy. To są synonimy, łatwo sprawdzić. Polecam

    Ale czemu "de..." ?
    https://www.nbportal.pl/slownik/pozycje-slownika/kre
    dyt-denominowany

    To mi nie wyglada na kredyt walutowy, skoro zaczynamy od kwoty kredytu
    w PLN :-)

    A skoro jeszcze splata obowiazkowo w PLN, to czemu walutowy a nie
    indeksowany ?

    A wtedy jak slusznie zauwazyles - zasadne jest pytanie czemu kurs
    waluty indeksacji jest rozny przy wyplacie i splacie :-)

> [...]
    >rodzaju
    >(w tym przypadku) kredytu, ale ja nie wiem czym jest kredyt

    Prawo bankowe tez niezbyt wyjasnia, ale pisze "denominowany lub
    indeksowany".

    >Jeśli istniały, to możliwe że rzeczywiście nie były zgodne z prawem.
    >Równie dobrze mógłby istnieć kredyt indeksowany ceną kawy.

    A czemu nie ?
    Szczegolnie jak np jestes rolnikiem i zarobki masz w burakach :-)

    >A są jakieś lokaty walutowe indeksowane czymś?

    W AmberGold ?

    No i na ksiazeczkach mieszkaniowych :)

    Do pewnego stopnia cena maluch i poloneza w systemie AutoTak, dopoki
    nieuczciwa konkurencja i niska inflacja nie wypchnely tego systemu.

    J.

  • 117. Data: 2017-12-19 19:37:55
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    a.pl...
    W dniu 2017-12-19 o 17:15, Krzysztof Halasa pisze:
> [...]

    >to indeksacja taka wypacza w rażącym stopniu ideę takiego kredytu
    >hipotecznego i robi z tego wprost instrument spekulacyjny.

    No jak, przeciez CHF to stabilna waluta :-P

    Spekulacyjne to sa twoje zarobki, jesli w PLN :-)

    >Nie potencjalnie bo rynek jest rynkiem i coś zawsze drożeje i tanieje
    >ale _WPROST_.
    >Każdy normalny człowiek tak to rozumie
    >A co dopiero poważna instytucja sądownicza ;-)

    No i zrozumie, ze klient na kredyt walutowy powinien sie liczyc z
    wahaniami kursu, i drobnymi, i calkiem sporymi dlugookresowo, bo to
    wszystko niedawno przerabialismy :-)

    J,

  • 118. Data: 2017-12-20 13:18:43
    Od: z <...@...pl>

    W dniu 2017-12-19 o 19:37, J.F. pisze:

    > No i zrozumie, ze klient na kredyt walutowy powinien sie liczyc z
    > wahaniami kursu, i drobnymi, i calkiem sporymi dlugookresowo, bo to
    > wszystko niedawno przerabialismy :-)

    I znowu to samo :-)

    Miałbyś rację gdybyśmy się poruszali w obszarze zwykłego prawa
    cywilnego. Wtedy tak. Widziały gały co brały/podpisywały aczkolwiek
    uokik też tu ma swoje 3 grosze do wtrącenia

    ALE MÓWIMY O POLSKIM PRAWIE BANKOWYM które w tym temacie jest bardziej
    restrykcyjne i szczegółowe i w zamian za ochronę państwa wymaga
    posłuszeństwa banków które to posłuszeństwo ta zgraja łabserdaków ZŁAMAŁA
    Teraz będzie pas na dupę .WRÓĆ poprawnie politycznie będzie konsekwencje
    za łamanie prawa :-)

    PS. Ile razy jeszcze trzeba będzie to tłumaczyć ILE?

  • 119. Data: 2017-12-20 16:31:24
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "J.F." <j...@p...onet.pl> writes:

    > Z developerem trzeba by sie dogadac, ze przyjmie w CHF.

    Takie cuda bywały, tyle że problem (powszechny) polegał chyba na "braku
    zezwolenia dewizowego", developer normalnie nie mógł przyjąć CHF od
    innej firmy. Problemy występowały m.in. w kontekście firm handlujących
    z zagranicą i klientów, którzy woleliby zapłacić w walucie obcej.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 120. Data: 2017-12-20 16:43:03
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    z <...@...pl> writes:

    > Co kredytu to nie było zapisanej możliwości "waloryzacji" kapitału.

    A była taka przez jakiś bank stosowana?

    Odpowiedz - co rozumiesz pod pojęciem "kredytu indeksowanego frankiem".
    A najlepiej - masz może link do odpowiedniego regulaminu/umowy?
    --
    Krzysztof Hałasa