  • 11. Data: 2022-11-21 19:16:56
    Temat: Re: Czego nie rozumiesz?
    Od: PiteR <e...@f...pl>

    in <news:1km1ds35urjzi.1czccjpx20gdx$.dlg@40tude.net>
    user J.F pisze tak:

    > Znajdzie ktos srednie zarobki na Slowacji?
    > Ale chyba to oni rekrutuja w Polsce pracownikow, a nie odwrotnie.

    Pracuję ze Słowakami i nie wiem czy im zazdrościć czy napuszyć się z
    dumy. Chyba to pierwsze bo obśmiali mnie, że u nich 60 lat i na
    emeryturę. Poza tym mają góry oświetlone od południa i drudny dojazd
    ruskich czołgów.

    --
    Piotrek

    Grosz do grosza i bedzie kokosza

  • 12. Data: 2022-11-21 19:35:09
    Od: Eneuel Leszek Ciszewski <Z...@d...czytania.fontem.Lucida.Console>

    W dniu 21 lis 2022 o 19:16, PiteR pisze:

> [...]
    > z dumy. Chyba to pierwsze bo obśmiali mnie, że u nich 60 lat i na
    > emeryturę. Poza tym mają góry oświetlone od południa i drudny dojazd

    Poza Ruskimi nikt Ruskich nie lubi, choć Ruscy każdego kochają...

    'Ruski' to rzeczownik czy przymiotnik?

    --
    `_._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.
    (,-.`._,'( |\`-/| '.'O`-.' .,; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'

  • 13. Data: 2022-11-22 05:07:08
    Od: Eneuel Leszek Ciszewski <Z...@d...czytania.fontem.Lucida.Console>

    W dniu 21 lis 2022 o 09:20, J.F pisze:

    > Mnie logika i rozum mowi, ze euro za granicą jest fajne - juz nie
    > musze 5 portfeli wozic na wycieczkach.
    > No a skoro jest fajne, to wypada sie przyłączyc, bo inaczej nie bedzie

    Z czego by AGlapińsi żył, gdyby RP przeszła na euro?

    --
    `_._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.
    (,-.`._,'( |\`-/| '.'O`-.' .,; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'

  • 14. Data: 2022-11-22 09:36:48
    Temat: Re: Euro jest dla silnych gospodarek, nie dla Polski
    Od: cef <c...@i...pl>

    W dniu 2022-11-21 o 13:57, r...@k...pl pisze:

    > Bo obywatele muszę teraz becalować za wysoki kurs Euro, a to jest dobre dla
    > Polski (niekoniecznie dla obateli :D)

    Jaki wysoki kurs?
    To względne pojęcie. Ja nie powiedziałbym, że obecny kurs jest wysoki.

  • 15. Data: 2022-11-22 10:08:35
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    wtorek, 22 listopada 2022 o 09:36:55 UTC+1 cef napisał(a):

    > Jaki wysoki kurs?
    > To względne pojęcie. Ja nie powiedziałbym, że obecny kurs jest wysoki.

    Pewnie że względne, jak się zarabia w euro, a wydaje w złotówkach, to kurs euro nigdy
    nie będzie za wysoki ;>
    Mnie wkurzyło, bo kupiłem po 4,80, jak spadało ze szczytu, a potem zaraz spadło do
    4,70 - a wiedziałem, że to będzie dobra cena.
    Na szczęście przestało spadać ;P

  • 16. Data: 2022-11-22 10:12:22
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    wtorek, 22 listopada 2022 o 09:08:38 UTC+1 r...@k...pl napisał(a):

    > Bo obywatele muszę teraz becalować za wysoki kurs Euro, a to jest dobre dla
    > Polski (niekoniecznie dla obateli :D)

    Eeee, daj no krótki wykład z ekonomii, dlaczego wysoki kurs euro ma być dobry dla
    Polski (a nawet
    dla - na nieszczęście - jej - nierządu)?
    Mamy jakiś "państwowy" export, jak to było za PRL - czyli płacimy ludziom za pracę
    puste pieniądze,
    że które niczego nie można kupić, bo to, co wyprodukują, idzie na export, i w
    sklepach nic nie ma, nawet jak masz tzw. pieniądze?
    No może exporterzy płacą wyższe podatki - ale i tak można za nie kupić tyle samo euro
    na spłatę
    długów - a raczej tylko odsetek - w zagranicznych walutach.
    Hmm, może chodzi o "zysk NBP" "wpłacany" do budżetu?

  • 17. Data: 2022-11-22 11:54:03
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 22 Nov 2022 01:12:22 -0800 (PST), Dawid Rutkowski wrote:

> [...]
    > że które niczego nie można kupić, bo to, co wyprodukują, idzie na export, i w
    sklepach nic nie ma, nawet jak masz tzw. pieniądze?

    Panstwowego moze nie mamy, choc wegiel chyba jeszcze eksportujemy,
    ale to nie zmienia sprawy, ze z uwagi na wysoki kurs euro
    krajowe towary cieszą sie powodzeniem, ludzie pracujacy na eksport
    mają pracę, placa podatki, skladki na zus, itp.

> [...]
    > długów - a raczej tylko odsetek - w zagranicznych walutach.
    > Hmm, może chodzi o "zysk NBP" "wpłacany" do budżetu?

    Dzieki nadwyzce importu sa tez waluty na splate zadluzenia panstwa
    ... tylko czy my splacamy, czy rolujemy?

    To akurat jest bardziej skomplikowane, bo dewaluacja zlotego sie laczy
    z podnoszeniem stóp pln, i panstwo musi wiecej placic odsetek za
    obligacje. A zlotowkowych obligacji tez mamy duzo.

    No chyba, ze wyliczy PKB w walucie, przeliczy na zlotowki, i sie
    ucieszy - ho, ho - mozemy jeszcze 100 mld zl pozyczyc bez narazania
    sie UE.

    J.

  • 18. Data: 2022-11-22 11:55:10
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 22 Nov 2022 05:07:08 +0100, Eneuel Leszek Ciszewski wrote:

    > Z czego by AGlapińsi żył, gdyby RP przeszła na euro?

    Jakos tak kazdy kraj strefy euro swoj NB ma.

    J.

  • 19. Data: 2022-11-22 12:00:45
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 21 Nov 2022 18:16:56 GMT, PiteR wrote:
> [...]
    >
    > Pracuję ze Słowakami i nie wiem czy im zazdrościć czy napuszyć się z
    > dumy. Chyba to pierwsze bo obśmiali mnie, że u nich 60 lat i na

    Ciekawe, kiedy sie skonczy. U nich pewnie tez problem demograficzny.

    > Poza tym mają góry oświetlone od południa

    Patrze na Czechy/Karkonosze ... gory oswietlone od południa,
    a snieg trzyma sie dłuzej.

    No ale moze da sie na nich solary postawic :-)

    > i trudny dojazd ruskich czołgów.

    Naprawde trudny?

    No ale chwilowo ruskich czolgow nikt sie nie boi.
    O ile oni jeszcze maja jakies czolgi ... sprawne.

    J.

  • 20. Data: 2022-11-22 12:13:13
    Od: "r...@k...pl" <r...@k...pl>

    Tue, 22 Nov 2022 01:12:22 -0800 (PST), w
    <07b43b18-fa3e-4ccd-a001-3a3dc1c261e3n@googlegroups.
    com>, Dawid Rutkowski
    <d...@w...pl> napisał(-a):

    > Eeee, daj no krótki wykład z ekonomii, dlaczego wysoki kurs euro ma być dobry dla
    Polski (a nawet
    > dla - na nieszczęście - jej - nierządu)?

    To był sarkazm :) Dobry dla Polski, bo więcej z VAT wpływa do budżetu (m.in. z
    konsumpcji). A jak wiadomo dobro budżetu PL stoi ponad wszelkimi innymi
    dobrami.