  • 101. Data: 2022-11-25 19:15:15
    Temat: Re: Czego nie rozumiesz?
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 25 Nov 2022 13:20:51 +0100, Piotr Gałka wrote:

    > Na temat 'to zrobiono źle'.
    [...]
    > Aby ukryć nadmierne zadłużanie się sporą część budżetu wyprowadzono poza
    > budżet - _to_zrobiono_źle_.

    Tak a propos
    https://www.money.pl/gospodarka/rzad-pis-przeszedl-s
    am-siebie-polska-najgorsza-w-ue-porazajace-676202293
    6849184a.html

    podobno 290mld i 8% PKB w latach 2020-2021.

    No coz - odebrac wladze i posadzic? :-)

    J.

  • 102. Data: 2022-11-25 19:51:06
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 25 Nov 2022 18:58:56 +0100, Piotr Gałka wrote:

    > Co do tego jak powinien być liczony kredyt to mam swoje zdanie odmienne.
    > Ani tak jak jest, ani stała stopa.
    > Już kiedyś o tym pisałem. W sytuacji jak obecna powinno być tak, że
    > kapitał ma prawo rosnąć zgodnie z inflacją (minus np jego 1/300 jeśli
    > całość ma 300 rat). Wtedy raty by wzrosły bardzo mało. A ciężar spłaty
    > byłby mniej więcej stały.

    Piotrze - pisałem Ci. To juz było.
    google "kredyt Alicja" PKO BP.

    I tu sie klienci procesują :-)

    > Jestem pewny, że należało podnosić, ale nie wiem skąd Ci się wzięło
    > drastycznie. Według mnie jakby wtedy podnoszono to teraz mogły by być
    > mniejsze niż są.

    Jakos tak bez chyba bez wiekszej ingerencji PiS stopy samoczynnie
    spadaly.
    A potem przyszedl Covid, i nie wiadomo skad decyzje RPP/Glapinskiego.

    J.

  • 103. Data: 2022-11-25 21:02:34
    Od: cef <c...@i...pl>

    W dniu 2022-11-25 o 16:48, _Master_ pisze:

    > A wytłumacz może jak to się dzieje że bezrobocie nie rośnie?
    >
    > Już dawno powinno tupnąć. I co?

    A Ty wiesz jak to się liczy?
    Ja wokół siebie widzę strasznie dużo szarej strefy i ponad 50% tego
    to młodzi, którym już nawet nie chce się rejestrować w systemie, albo są
    tam na
    jakimś zleceniu technicznym za 100zł, żeby mieć ubezpieczenie zdrowotne
    a pracują poza systemem. Lewizna częściowa od lekarzy i prawników
    zaczynając na pełnej w budowlance i opiece domowej kończąc. Dlatego
    bezrobocie nie rośnie.

  • 104. Data: 2022-11-25 22:19:02
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Piotr Gałka <p...@c...pl> writes:

    > Porównujesz siłę nabywczą dziś z siłą nabywczą 7 lat temu.
    > Wtedy był stan po ciężkim kryzysie z 2008 (mnie on dogniótł w 2010 i
    > trzymał do 2016).

    Wtedy byliśmy znacznie krócej w UE. Kryzys (i pandemia H1N1) jakoś
    nas ominęły generalnie, odwrotnie niż teraz. Być może także dlatego,
    że startowaliśmy ze znacznie niższego poziomu niż obecnie.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 105. Data: 2022-11-25 22:22:03
    Od: PiteR <e...@f...pl>

    in <news:6380ea99$0$547$65785112@news.neostrada.pl>
    user _Master_ pisze tak:

    > A inne kraje?

    Jakie inne kraje. Pisz całymi zdaniami.

    --
    Piotrek

    #jebać katar

  • 106. Data: 2022-11-25 22:24:57
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Piotr Gałka <p...@c...pl> writes:

    > Też jeszcze nie pozbyłem się całkiem takiego przekonania. Po 2015
    > bardzo się dziwiłem, że nie mamy szybkiego wzrostu inflacji. Myślałem,
    > że to już po roku powinno być widać, a tu nic. Ale po dwóch to już na
    > pewno, a tu nic.

    Nie tak całkiem, żywność drożała zupełnie szybko. Nie to co teraz,
    oczywiście.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 107. Data: 2022-11-25 22:31:36
    Temat: Re: Euro. kacyk Kaczyński nie może.
    Od: PiteR <e...@f...pl>

    in <news:tlm9qc$8t9$2@gioia.aioe.org>
    user Poldek pisze tak:

    > Ale właściwie, to po co nam byłoby Euro?

    żeby było poza kontrolą polskiego rządu.

    łatwiej rozbujać wielki tankowiec czy małą łódeczkę?

    W tej chwili trzeba część wypłaty w zł przeznaczoną
    do odkładania zamieniać na euro czy franki bo jak w
    Australii kot się zesra to wpływa to na złotego.

    --
    Piotrek

    Grosz do grosza i bedzie kokosza

  • 108. Data: 2022-11-25 22:34:03
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Piotr Gałka <p...@c...pl> writes:

    [dług]
    > Wydaje mi się, że to czy wewnętrzny, czy zewnętrzny ma pod tym
    > względem mniejsze znaczenie.

    Ma zasadnicze. PiS od dawna redukował zadłużenie zewnętrzne, typowo
    denominowane w walutach obcych, i zwiększał wewnętrzne, w złotówkach.
    Tym sposobem spadek wartości złotówki jest dla niego mniejszym problemem
    niż oryginalnie - jasne jest dla mnie, że to było od dawna zaplanowane.
    Tzn. ostatnio w ogóle puścili wszystko na żywioł, nawet nie próbując
    udawać, że są jakieś "kotwice budżetowe", więc wyobrażam sobie, że
    ew. istotne osłabienie złotówki skomentowaliby teraz głównie wzruszeniem
    ramion.

    Oczywiście, tak jak inflacja, tak osłabienie złotówki to jest okradanie
    polskiego społeczeństwa. Jedynym beneficjentem jest państwo.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 109. Data: 2022-11-26 04:58:31
    Od: Eneuel Leszek Ciszewski <Z...@d...czytania.fontem.Lucida.Console>

    W dniu 25 lis 2022 o 17:54, Dawid Rutkowski pisze:

    > Jakiś czas temu była dyskusja o tym, że jakaś kobitka - żyjąca
    > "ekologicznie" - przyjechała samochodem do śmietnika za
    > biedronką, żeby wyciągać z tego śmietnika jedzenie.

    Nie 'żeby' -- kradła. Ileś razy udało się, aż wpadła.
    Chciała ponoć rozjechać interweniującego ochroniarza,
    ale ten w ciemię nie był bity [zbyt mocno] -- więc ją
    walnął gazem przez szczelinę w oknie drzwi jej samochodu...

    https://poranny.pl/interwencja-pod-biedronka-wziela-
    jedzenie-ze-smietnika-policja-ukarala-ja-za-kradziez
    -31latka-walczy-w-sadzie-o-anulowanie/ar/c1-17045955

    Chodzi o zdarzenie z 10 sierpnia br. Tego dnia Ewelina Głowacka
    podjechała samochodem na parking na zapleczu Biedronki przy ul.
    Transportowej w Białymstoku. Ze stojących tam kontenerów - jak
    wylicza - wygrzebała kilkanaście bananów, pomidory, marchewkę,
    trochę winogron, a także jogurty i śmietanę z rozerwanym wieczkiem.
    Produkty przełożyła do swojej skrzynki i wsiadła do samochodu.
    Wtedy zainterweniował ochroniarz. Wezwano policję. Ta wyceniła
    szkodę na 108,99 zł i wystawiła 200-złotowy mandat.

    Jedni okradają śmietniki, inni płacą za najtańsze bułki,
    ale zabierają drogie...

    Ileż razy w Chortenie qpowałem chleb wywalany do śmietnika...
    Ileś czasu może leżeć w sklepie -- później jest utylizowany;
    pod koniec dnia często jest wybór -- chleb żaden albo ze
    śmietnika za normalną cenę...

    Pani Ewelina jest doktorantką na wydziale polonistyki UwB
    i aktywistką klimatyczną. Mieszkanka okolic Białegostoku
    "skupuje" od kilku lat. Wpisuje się to w ruch freeganizmu,
    który sprzeciwia się konsumpcjonizmowi. Kobieta twierdzi,
    że z powodu wygrzebywania jedzenia ze śmietników nigdy nie
    miała nieprzyjemności. Aż do 10 sierpnia.

    Uczelnia broni swojaków -- trudno zgadnąć, co postanowi
    ,,niezawisły'' sąd zrośnięty z uniwersytetem i ,,miastem''...
    IMO doktorantka ma wygraną z definicji, chyba że policja
    znajdzie lepsze ,,uzasadnienie''. ;)

    Posłankę (Nowacką) można walnąć po oczach bezkarnie, ale
    nie uniwersytecką doktorantkę.

    > Widać w PL ludzie bogaci, że ze śmieci da się mieć samochód.

    Może samochody są tanie... ;)

    > I jeszcze go potem sprzedać po takiej samej cenie jak się
    > kupiło - podobno w DE kryzys,

    [po cenie śmieci?]

    > czyli nowy samochód nie co 2, a co 5 lat - i nie ma
    czego do PL sprowadzać, szroty pustkami świecą.

    Już niebawem średniak w Polsce zarabiać będzie ponad 100 kpln.
    Tak przynajmniej prawi [i sprawiedliwi?] nasz pan premier...

    --
    `_._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.
    (,-.`._,'( |\`-/| '.'O`-.' .,; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'

  • 110. Data: 2022-11-26 05:22:26
    Od: Eneuel Leszek Ciszewski <Z...@d...czytania.fontem.Lucida.Console>

    W dniu 25 lis 2022 o 18:58, Piotr Gałka pisze:

    > kapitał ma prawo rosnąć zgodnie z inflacją

    Konsumencką, producencką czy bazową? ;)
    Oficjalną czy rzeczywistą?

    Wypożyczasz samochód -- płacisz; wypożyczasz/wynajmujesz
    mieszkanie -- płacisz; wypożyczasz forsę -- nie płacisz?
    Za tę wypożyczoną forsę możesz qpić samochód, mieszkanie
    lub cokolwiek, co wynająłbyś od kogoś, gdybyś nie qpił.

    > (minus np jego 1/300 jeśli
    > całość ma 300 rat). Wtedy raty by wzrosły bardzo mało. A ciężar spłaty
    > byłby mniej więcej stały.
    > Obecnie jest tak, że teraz ciężar spłaty gwałtownie podskoczył, ale
    > dzięki temu potem będzie lżejsze niż na początku.

    IMO każdy może komuś pożyczyć coś swojego wg swoich reguł -- o ile
    znajdzie chętnego na te reguły pożyczkobiorcę... Bank pożycza innym
    coś, czego właścicielem nie jest, ale jeśli ktoś uważa, iż banki
    źle wyceniają swe pośrednictwo -- chyba może szukać lepszych
    rozwiązań...

    > Jestem pewny, że należało podnosić, ale nie wiem skąd Ci się wzięło
    > drastycznie. Według mnie jakby wtedy podnoszono to teraz mogły by być
    > mniejsze niż są.

    Otóż to! -- spóźniono się z podnoszeniem. Inflacja przed
    pandemią była już zbyt wysoka, lecz unikano ,,szkolnego
    błędu... ;) Turcja nieustannie unika tego błędu...

    Efekt ,,braku lichwy''? -- pożyczasz od kogoś bochenek chleba,
    by po jakimś czasie zwrócić (nie zwymiotować) okruszki. :)

    > Po pierwsze nie szkodzić.
    > A chyba robiono wszystko aby zaszkodzić i gdy zdrowie było w bardzo
    > kiepskim stanie przyszła pandemia i wojna.

    Inflacja służy rządzącym, więc ją wywołują i pogłębiają.
    Zwykle rządzący w demokratycznych ustrojach dostają czerwone
    kartki od wyborców w zamian za inflację, ale tym razem jest
    inaczej (była pandemia, jest wojna) i Polska niekoniecznie
    jest demokratyczna...

    --